Öncelikle hepinizi sevgi ve saygı ile selamlıyorum. Lütfen bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmayalım. Uzun uzun yazacağım okumanızı tavsiye ederim. Kimsenin siyasi görüşü ile ilgili konulara girmeyeceğim.
Öncelikle üretilen araç vatana millete hayırlı olsun. İnşallah ortalama bir vatandaşımızın alabileceği, dış pazarlara satılabilecek, sağlam ve başarılı bir araç olur. Ben tasarımını gerçekten çok beğendim.
Gelelim işin teknik detaylarına, açıkçası bizde araba üretebilecek altyapı olduğuna inanıyorum. Bursa bölgesinde çok fazla otomotiv yan sanayi üretimi yapan fabrika var. Üretemediklerimizi yurt dışından temin ederiz, birleştiririz. Mesela Mercedes, Renault motor kullanıyorsa bizde alır takarız arabamıza. Yaparız yani ama ne kadar sağlam, ne kadar başarılı, kronik problemleri olmayan bir araç üretebiliriz bilmiyorum.
Gelelim elektrikli arabaya, kolaymı değilmi? Öncelikle bir bakalım linke;
Alman otomobil devi Volkswagen'in gelecek 5 yılda elektrikli ve hibrit otomobiller ile dijital teknolojiler geliştirmek için 60 milyar euro yatırım planladığı bildirildi.
www.ntv.com.tr
İncelediysek görüyoruz ki VW 60 milyar euro bütçe ayırmış elektrikli araba için, 33 milyar euro sadece elektrikli hareket sistemleri için ayrılmış. Şimdi o kadar basitse, o kadar kolaysa dünya devi olan bu marka neyi geliştiriyor bu kadar paraya? Salak mı bu adamlar? Değiller aslında, çünkü; motor ayrı sıkıntı, jel akü ayrı sıkıntı, akü ömrü ve maliyeti çok ayrı bir sıkıntı, şarj ünitesi ayrı sıkıntı, yazılım, güvenlik, transmisyon, frenleme işleri ayrı sıkıntı. Yapan yapıyor, bizde yaparız ama yaptım oldu ile olacak işler değil. İnşallah olur. Tabi çıkan aracın fiyat/performans seviyesi ne olacak? Tatmin edici ve ulaşılabilir bir araç olacak mı? Tüm dünyaya düşman olmayı becermişken hangi dış pazara satmayı hedefliyoruz?
Birde kıyaslama için çok çarpıcı bir örnek vereceğim. Bu kısmı lütfen iyi idrak edelim.
Bugün Almanyada baz model bir Astra 18 bin euro civarı. Alman asgari ücretli işci 1557 euro maaş alıyor. 18000/1557=11,56 Yani Almanya'da asgari ücretli çalışan bir işçi yemeden içmeden para biriktirirse sıfır bir Astra yı 1 yılda alıyor.
Gelelim bizim yerli arabaya. 150 bin TL civarı olacak deniyor, yeni asgari ücret 2425 TL 150000/2425=61,85 Yani asgari ücretlimiz ancak 5 yıl yemeden içmeden biriktirirse 5 yılda bir sıfır otomobil alabilecek. İşte refah seviyesi farkı budur ama bunu anlatamadık kimseye. Soran olursa Almanya bizi kıskanıyor.
Yukarıda geçtiği için bir başka bu konuya gireceğim. Malum arkadaşlar varsa yoksa karalama için heykel edebiyatı yaparlar. Sanarsın bu ülkede akp den önce taş devri yaşanıyordu. Peki aşağıda yazanları neden görmezsiniz?
1924 yılında fişek fabrikasının kurulmasıyla başlayan ve Mustafa Kemal Atatürk’ün sağlığı boyunca temelleri atılan sanayi hamlesiyle birlikte toplam üretim yüzde 80 arttı. Kömürde yüzde 100, kromda yüzde 600, diğer madenlerde yüzde 200 artış yaşandı. Demir üretimi 0’dan 180 bin tona çıktı ve şeker üretimi 200 kat arttı. Kurulan kömür, çimento, şeker, uçak, ipek ve deri fabrikaları sayesinde kurtuluş savaşından henüz çıkmış Türkiye kalkındı. Limanlar kuruldu, tersane kuruldu, kiremit fabrikaları, Ankara havagazı fabrikası, İstanbul otomobil montaj fabrikası, şişe ve cam fabrikası, Keçiborlu kükürt, Isparta gül yağı, İzmit Kağıt ve Karton, suni ipek fabrikaları... Say say bitmiyor ama 1 tane bile fabrika kurmamış, olanları hiç etmiş iktidari destekleyen adamlar geliyor burda Atatürk'e sallıyor. Gerçekten arkadaşlar neden okumuyorsunuz? Neden araştırmıyor sunuz? Bakın size link atıyorum kendiniz görün açılan fabrikaları, tesisleri.
“Dışarıdan aldıklarımızı şimdi kendimiz yapıyoruz” sloganıyla yola çıkılan ve 386 sanayi kuruluşunu 10 yılda 1087’ye çıkaran bir dönem; cumhuriyetin ilk yıll...
onedio.com
Savaştan yeni çıkmış bir ülke bunları yapabilmiş ve ne yazık ki sonrasını getirememişiz. Sağı solu diye ayırmadan söylüyorum, Atatürk'ten sonra doğru düzgün bir şey yapamamışız.
Muhammet kardeşim Altay tankından bahsettiği için bu konuya giriyorum. Güzel kardeşim Altay tankını Koç üretmek istemedi demişsin. O iş öyle değil, şuan üretilmiş olan 2 adet prototipi Koç Grubunun Otokar' ı üretti. Seri üretim için ihaleye'de girdi. İhaleyi gittiler BMC'ye verdiler. BMC eski BMC olsa tamam derdim ama BMC batırıldı, sonra TMSF tarafından satıldı, satışta bu firmayı Ethem Sancak aldı. İhaleye girerken nasıl anlaştılarsa bunca itiraza rağmen adama üste tank palet fabrikası verdiler. Benim aklım şunu almıyor. Adamın tank üretecek tesisisi bile yokki bu adama fabrikayı veriyorsun. Peki o zaman bu kadar önemli bir projeyi,hiçbir üretimi olmayan, belli ki üretimi yapacak tesisi bile olmayan adama neden verdiler? Bence bunun tek cevabı rant. Çünkü bu tankı Koç üretimiş, protipi orduya teslim etmiş ve başarılı olduğu kabul edilmiş. Gittiler ihaleyi BMC ye verdiler. Ben yine söylüyorum o tankın envantere girmesini daha çok bekleriz. Proje detayına giriyorum, 2 prototipin motoru 1500 BG gücünde Alman MTU, Transmisyon Alman RENK. Şuan Almanya ile aramız bozuk, eyy Almanya sen kimsin ya dedik. Adamda dedi ki motor yok! Transmisyon yok! Bizim tankı yüksek performans ile yürütebilecek güçte ve boyutta, savaş şartlarına dayanabilecek başka bir alternatif motor şuan dünya üzerinde yok. Bizim tank bu nedenle daha çok bekler. Bir ara Ukrayna'dan motor alacaktık gücü yetmedi, Kore'den alacaktık oda olmadı, sonra bir ihale açtılar Tümosan yapacak dediler. Ha deyince hemen yapılabilecek bir şey değil ama umarım ki başarılı olurlar. Yalnız savaş sartlarına dayanabilecek yüksek dayanımlı ve boyut olarak uygun olacak 1500 beygirlik motor yapma işi çocuk oyuncağı değil. Yaparlar bir motor, uydururlar koyarlar şovlarını da yaparlar lakin Allah korusun bir savaş durumunda perişan oluruz. Birde işin zırh konusu var, uygulanan ambargolar neticesinde zırh için alınan çelikte sıkıntı olduğu konusu gündemde ama detayını bilmiyorum. İşin özü tamam atar gider yapalım ama dış politikada bir denge tutturamayıp, sürekli atarlanan ergen gibi davranırsan basarlar tokadı oturturlar. Hiç kusura bakmayın konu tam olarak budur. T129 atak helikopterinin üretiminin devamı bile tehlikede, çünkü motor Amerikan Honeywell. Hatta defalarca haberlerde çıktı pakistana satacaktık vs diye, neden satamadık? Amerika motor benim ve ben sana satış izni vermem dedi. Belirttiğim gibi konu dönüp dolaşıp tamamen dış politikaya geliyor. Rezil dış politikamız yüzünden bu hale geldik ama sorarsanız dünya liderimiz var. Şunu ürettik bunu yaptık. Eyvallah yaptık ama bir ambargoda tankımız yürümüyor, helikopterimiz uçmuyor, uçağımız kalkmıyor. Sorarsak yaparız, ordan olmazsa burdan alırız, kendimiz yapacağız gibi laflar bitmez. Yapsaydın o zaman 2008 yılında Altay tankı için imza atılmış aradan geçmiş 12 sene, nerede motor?
Kusura bakmayın bu montaj işini 1987 yılında yapabiliyorduk. Bu ülkede 1987 yılında F-16 uçağı montajı yapılıyordu. Bugün gurur duyduğumuz TEI ve TAI o yıllarda kuruldu, bugün ANKA ile gurur duyan arkadaşlar bu ürünün üretildiği tesisleri kuranları yok sayarlar. Sanarlar ki bu ülkede her şeyi reis yaptı. Ama öncel projelerinde üretilen F-16 larda yerlilik oranı %80 e ulaşmıştı. TAI tesislerinde toplam 278 adet F-16 montajlanmıştır. T129 u milletin gözüne sokanlar bunlardan hiç ama hiç bahsetmezler. Alın link aşağıda, okuyalım bilgi sahibi olalım.
1980’lerin sonunda hava kuvvetlerimiz saflarında boy göstermeye başlayan F-16 Savaşan Şahin’ler hale
www.savunmasanayist.com
Araba konusundan buralara gelme sebebim ve sonuçta bağlayacağım yer şudur; bu ülkede bir şeyler yapabilecek potansiyel ve kabiliyet tabi ki var ancak küreselleşen dünyada herkese atar gider yaparak, denge politikası yerine herkese had bildirmeye çalışarak bir yere varamazsınız. Bu gün ABD, Japonya gibi ülkeler bile tek başına tüm parçaları üretip otomobil yapmayı doğru ve ekonomik bulmuyorlar. Bizde ülke olarak dış dünyaya açık olmak zorundayız. Mevcut iktidarın daha önce yerli araba diye gösterip sonunu getiremediği projeleri varken, 2008 yılında afişler astırıp yerli uçağımız göklerde diye milleti kandırdığı gerçekler varken ne yazık ki bu projeye de inanasım gelmiyor. İnşallah ben yanılırım. Ancak yapmakla da iş bitmiyor. Bugün Alman diye bildiğimiz Opel'i Fransız Citroen grubu satın aldı. Çünkü araba üretmek dışında üretim maliyetleri ve satış adetleri, servis maliyetleri gibi konularda son derece önemli. Koskaca yılların Opeli maddi sıkıntılar dolayısı ile satılabiliyor.
Son olarak bütün forum ahalisinde de ricam lütfen bilip bilmeden, evveliyatını öğrenmeden her konu hakkında bilgelik taslamayınız. Kimse herşeyi bilemez ancak bilmediği konuda da yorum yapmamalı. Ben ne sağcıyım, ne solcu. Vatana hizmet edecek, gerçekten insanları kandırmayacak, ülkenin kaynaklarını doğru kullanacak, yandaşını kayırmayacak, adalet ve eğitim sistemini çökertmeyecek, millet kıvranırken kendisi şatafat ve lüks içinde yaşamayacak kim olursa olursa olsun sonuna kadar desteklerim.