Gübre ve mazot fiyatındaki artış…


Çiftçilerle, üretim yapanlarla konuşuyoruz. En çok şikayet edilen konuların başında girdi fiyatlarındaki artış var. Gübre,mazot,ilaç,tohum ve hayvancılık yapanlar için yem fiyatına yetişmek mümkün değil. Ürettici ürettiği ürünle girdi alamaz duruma gelince çiftçiliği bırakıyor. Çünkü sürdürülebilir olmaktan çıkıyor.
Girdi fiyatları neden bu kadar çok artıyor?

Fiyat artışının bir çok nedeni var. Bunlardan bir kaç tanesini sayalım.
Birincisi, Türkiye’nin girdilerin tamamında dışa bağımlı olması.Türkiye, tarımsal girdilerini ithal etmek zorunda. İthal edilen bir ürünün fiyatını kontrol etmeniz her zaman mümkün olmuyor.
İkincisi, bu ürünler üzerindeki vergiler. Özellikle, mazotta katma değer vergisi, özel tüketim vergisi nedeniyle Türkiye’de çiftçiler dünyanın en pahallı mazotunu kullanmak zorunda kalıyor.
Üçüncü bir neden de tarımsal girdilerde çok uluslu şirketlerin egemenliği. Tohumda, ilaçta birkaç şirket tüm dünyayı elinde tutuyor. Böyle olunca fiyatı da istedikleri gibi belirleyebiliyorlar.
Bu temel bilgilerden sonra özellikle gübre ve mazot gibi iki temel girdideki fiyat artışı seyrine bakalım.
Hükümet yetkilileri ve elbette Gıda,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı da yaptığı değerlendirmelerde AKP’nin iktidara geldiği 2002 yılını referans alır.
Bizde gübre ve mazot fiyatındaki artışı 2002’den bu yana nasıl arttığına bakalım.
Yüzde 21 Amonyum Sülfat gübresinin tonu 2002 yılında 162 lira iken 2012’de 590 liraya ulaştı.
Yüzde 26 Can gübresi aynı dönemde 176 liradan 678 liraya yükseldi.
Yine 10 yılda ÜRE, 237 liradan 1111 liraya, DAP, 354 liradan 1348 liraya çıktı.
Bu veriler Gıda,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü’nden alındı. Fiyatlar gübre üreticileri ve ithalatçı firmalardan alınarak hazırlanmış ve ortalama fiyatlardır. Çiftçi alış fiyatı daha yüksektir.
Mazotun litre fiyatı Ocak 2002’de 94 kuruştu. Yani 1 liranın altındaydı.2002 yılı ortalaması 1 lira 9 kuruş oldu.
2012 yılına geldiğimizde yani 10 yıl sonra bugün 4 liranın biraz üzerinde. Geçen 10 yıllık sürede mazot fiyatındaki artış yaklaşık olarak yüzde 300 oldu.
Girdiler bu kadar artarken çiftçinin ürettiği hangi ürünün fiyatı 10 yılda yüzde 200, yüzde 300 arttı?
Gübre ve mazota verilen destek bazen 1-2 kuruş artırılıyor, bazen hiç artırılmıyor.
Özetle çiftçi üretim yaparken kullandığı girdilerin fiyatı sürekli artıyor. Ama ürünün fiyatı aynı oranda artmıyor. Çiftçi ürettiği ürünle mazot veya gübre alamıyor. Ürettiği bir kilo sütle 1 kilo yem alamıyor. Böyle olunca 3 milyon hektardan fazla arazi boş dururken Türkiye yılda 17 milyar dolarlık ithalat yapıyor. Bu kısır döngünün kırılması gerekiyor. Sürdürülebilir tarım için çiftçi en azından dünyadaki diğer çiftçilerle eşit şartlarda girdi alması sağlanmalı.
Bugünkü mevcut uygulamalar ve piyasadaki gelişmelere bakılırsa önümüzdeki dönemde gübre ve mazot fiyatında bir gerileme olmayacağı fiyatın daha da artacağı söylemek yanlış olmaz.

Ali Ekber Yıldırım
 
Ynt: Gübre ve mazot fiyatındaki artış…

evet analizlerinizde çok haklısınız mazot ve gübre fiyatlarının bu artışı köylüyü çıkmaz bir yola sürüklerken üstüne birde et fiyatlarındaki düşüş en son geçim kaynağınıda kaybetmiş oldu ama gene her fırsatta KÖYLÜ MİLLETİN EFENDİSİDİR.sözünden hiç vazgeçmediler ve bizim köyde bile bu söze inanan bir sürü arkadaşlarımız var yazık..nereye kadar
 
Ynt: Gübre ve mazot fiyatındaki artış…

genturk link=topic=61792.msg687860#msg687860 date=1358522873' Alıntı:
bu milletin %53,5 hayatından menun diyen arkadaşa seslenmek istiyorum.o arkadaş TÜRKİYE Cumhuriyetinde yaşamıyor.biraz insafı olsaydı .alaycı tavrıyla çifçi memnun diyemezdi.


sen anlamıyorsan konuyu ben nepayım.
çiftçini %85 akp oy veriyor.sen de bunu bil..
 
Ynt: Gübre ve mazot fiyatındaki artış…

Ağır Abi link=topic=61792.msg687765#msg687765 date=1358503312' Alıntı:
Çiftçilerle, üretim yapanlarla konuşuyoruz. En çok şikayet edilen konuların başında girdi fiyatlarındaki artış var. Gübre,mazot,ilaç,tohum ve hayvancılık yapanlar için yem fiyatına yetişmek mümkün değil. Ürettici ürettiği ürünle girdi alamaz duruma gelince çiftçiliği bırakıyor. Çünkü sürdürülebilir olmaktan çıkıyor.
Girdi fiyatları neden bu kadar çok artıyor?

Fiyat artışının bir çok nedeni var. Bunlardan bir kaç tanesini sayalım.
Birincisi, Türkiye’nin girdilerin tamamında dışa bağımlı olması.Türkiye, tarımsal girdilerini ithal etmek zorunda. İthal edilen bir ürünün fiyatını kontrol etmeniz her zaman mümkün olmuyor.
İkincisi, bu ürünler üzerindeki vergiler. Özellikle, mazotta katma değer vergisi, özel tüketim vergisi nedeniyle Türkiye’de çiftçiler dünyanın en pahallı mazotunu kullanmak zorunda kalıyor.
Üçüncü bir neden de tarımsal girdilerde çok uluslu şirketlerin egemenliği. Tohumda, ilaçta birkaç şirket tüm dünyayı elinde tutuyor. Böyle olunca fiyatı da istedikleri gibi belirleyebiliyorlar.
Bu temel bilgilerden sonra özellikle gübre ve mazot gibi iki temel girdideki fiyat artışı seyrine bakalım.
Hükümet yetkilileri ve elbette Gıda,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı da yaptığı değerlendirmelerde AKP’nin iktidara geldiği 2002 yılını referans alır.
Bizde gübre ve mazot fiyatındaki artışı 2002’den bu yana nasıl arttığına bakalım.
Yüzde 21 Amonyum Sülfat gübresinin tonu 2002 yılında 162 lira iken 2012’de 590 liraya ulaştı.
Yüzde 26 Can gübresi aynı dönemde 176 liradan 678 liraya yükseldi.
Yine 10 yılda ÜRE, 237 liradan 1111 liraya, DAP, 354 liradan 1348 liraya çıktı.
Bu veriler Gıda,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü’nden alındı. Fiyatlar gübre üreticileri ve ithalatçı firmalardan alınarak hazırlanmış ve ortalama fiyatlardır. Çiftçi alış fiyatı daha yüksektir.
Mazotun litre fiyatı Ocak 2002’de 94 kuruştu. Yani 1 liranın altındaydı.2002 yılı ortalaması 1 lira 9 kuruş oldu.
2012 yılına geldiğimizde yani 10 yıl sonra bugün 4 liranın biraz üzerinde. Geçen 10 yıllık sürede mazot fiyatındaki artış yaklaşık olarak yüzde 300 oldu.
Girdiler bu kadar artarken çiftçinin ürettiği hangi ürünün fiyatı 10 yılda yüzde 200, yüzde 300 arttı?
Gübre ve mazota verilen destek bazen 1-2 kuruş artırılıyor, bazen hiç artırılmıyor.
Özetle çiftçi üretim yaparken kullandığı girdilerin fiyatı sürekli artıyor. Ama ürünün fiyatı aynı oranda artmıyor. Çiftçi ürettiği ürünle mazot veya gübre alamıyor. Ürettiği bir kilo sütle 1 kilo yem alamıyor. Böyle olunca 3 milyon hektardan fazla arazi boş dururken Türkiye yılda 17 milyar dolarlık ithalat yapıyor. Bu kısır döngünün kırılması gerekiyor. Sürdürülebilir tarım için çiftçi en azından dünyadaki diğer çiftçilerle eşit şartlarda girdi alması sağlanmalı.
Bugünkü mevcut uygulamalar ve piyasadaki gelişmelere bakılırsa önümüzdeki dönemde gübre ve mazot fiyatında bir gerileme olmayacağı fiyatın daha da artacağı söylemek yanlış olmaz.

Ali Ekber Yıldırım

Hayaldi Gerçek Oldu

Atatürkden Korkan Parti
 
Ynt: Gübre ve mazot fiyatındaki artış…

milliyet gazetesinin arşivinden görebildiğim kadarıyla 1997 den 2004 e kadar benzin fiyatlarına gelen zamları sizin için araştırdım, benzin fiyatlarını araştırmamın sebebi gazetelerin genelde zam haberini benzin fiyatları üzerinden duyurmaları zaten benzine zam geldi mi mazota da geliyor
15,07,1997- rafineri çıkış fiyatlarına %32 zam yapıldı
11,11,1997 akaryakıt ürünlerine %5 zam,yılbaşından beri benzin fiyatları %116 arttı
01,12,1997-petrol ürünlerine bir ay içinde 2. kez %9 zam yapıldı
05,06,1998-hükümetin 6 ay zam yok sözü bitti %4 akaryakıta zam geldi
01,07,1998-otomatik fiyatlandırma devreye girdi ortalama %3 zam geldi
03,08,1998 otomatik fiyatlandırmadan beri 1 ayda benzinde %8 artış oldu
22,08,1998-tüpraş rafineri çıkış fiyatlarını%2,9-%3 arasında zam yapıldı
23,09,1998-benzine yine zam%2,4-%3
08,01,1999-benzine %4 zam
04,02,1999-akaryakıt ürünlerine %1-%4.33 zam geldi
23,03,1999- -benzine yine zam %1,9
06,04,1999- benzine %6,3ile %7,4 arasında zam geldi
01,05,1999-petrol ürünlerine %5.6 zam geldi
11,06,1999-akaryakıta %7 ile%9 oranında zam geldi
19,06,1999 benzin %10,6 zamlandı
09,07,1999 benzine %4,6 zam
20,07,1999 zam yağmuru sürüyor benzinve akaryakıt ürünlerine %2,9-%3,6 zam
03,08,1999 benzine %3 zam
10,08,1999 benzine %5,4 zam
01,10,1999 benzine %4,3 zam
12,10,1999 son 9 ayda 17 kere zan gelen benzin fiyatı %5 düştü
20,10,1999 benzine yine zam %? (okunamadı)
12,11,1999 benzine %6,3 zam
20,11,1999 benzine %3 zam
27,11,1999 benzine %4,8 zam
23,01,2000 benzine %3 lük ilk zam geldi
08,02,2000 benzine otomatik zam %2,1
17,02,2000 benzine %1,5 zam
04,03,2000 benzine %3.4 zam
18,05,2000 galatasarayın uefa kupasını aldığı saatlerde benzine %1,7 zam geldi
15,03,2001 benzine son 15 günde 3.zam %10 +%1,5 +%2,7
24,03,2001 benzine dün %2.1 zam geldi
04,04,2001 akaryakıta %21 zam
04,05,2001 ve benzin 1 milyonu geçti %6.7 zam geldi
04,06,2001 benzine %3.25zam
04,07,2001 akaryakıta %1,6 zam geldi
21,07,2001 dünyada petrol %10 düşerken bizde dün %1,4 zam geldi
04,08,2001 akaryakıta zam %1,9
08,08,2001 benzine %1,6 zam
18,08,2001 benzine %3,5 zam
04,09,2001 elektrige ve petrole zam,benzine %1,9
04,10,2001 benzine yine zam %2,9
04,12,2001 akaryakıt ürünlerine %1,7-%2,43 zam geldi
03,01,2002 akaryakıta %4 zam
05,01,2002 benzine dün %1,9 zam geldi
15,02,2002 benzine %1 zam
22,03,2002 benzine 2.6 zam geldi ve 1 doları aştı
06,04,2002 benzine bir zam daha %1,6
05,05,2002 akaryakıta zam geldi %1,2
28,05,2002 benzine %1,2 zam
20,06,2002 benzine %3,4zam
29,06 2002 akaryakıta %1,9 zam
23,07,2002 benzine %1.37 zam
14,09,2002 benzine %1.3 zam
14,11,2002 benzinde %3 indirim
05,12,2002 benzine bayram zammı %1,07
19,12,2002 benzine %2.7 zam
04,01,2003 benzine %3,5 zam
11,01,2003 benzine %2,5 zam
22,01,2003 benzin ve fueloil le zam %1.7
04,02,2003 benzine %3.5 zam
04,03,2003 akaryakıta %2 zam
04,04,2003 benzine %0,8 zam
28,09,2003 peş peşe gelen indirimlerden sonra 1milyon534bin olan motorin 1milyon 349 a düştü
27,02,2004 beklenen zam imf ile geldi %2.45- %3.63
19,05,2004 akaryakıta %5 zam
 
Ynt: Gübre ve mazot fiyatındaki artış…

içinizden kaç kişi başbakana-tarım bakanına - tarım krediye bu gübre fiyatları neden yükseliyor diye yazı yazdı.
dolar-euro ve altın ve petrol yerinde sayarken bu neden yükseliyor diye..
 

Benzer Konular