Muhendisler konusunda haklisiniz. Bizim egitim sistemimiz hatali. Ben makineciyim, okulu bitiren kopru, makine, otomobil, buzdolabi, tarim makine ve ekipman hepsini yapar ! Herseyi bilen hicbirsey bilmez halbuki. Ben birkac sanayi icin kendimi gelistirdim, inanin arabama el surmem, buzdolabima el surmem tamirci cagiririm.
Zooteknistler tavuktan anlar, buyukbastan anlar, koyundan keciden anlar, bence olmaz boyle, buyukbas besiyi ogrensin ama dogru ogrensin, koyu keci ogrensin ama dogru ogrensin. Veteriner de oyle bence buyukbas mi koyun mu bilecek karar versin, hepsini yaparim bilirim abi olmuyor.
Ziraatciler de ayrilmali, aycicekci ayri misirci ayri, bugdaygiller ayri olsun. Topraksiz tarim seralarinda domates biber, hiyar ayri olmali, detaylari bugdayi bilenin bilecegi is degil. Zaten bu nedenle verim arisi olmuyor. Muhendis aycicek tarimini iyi bilecek pamuga karismam diyecek, pamukcu isini bilecek bugdaya arpaya karismayacak ki isinin tum girdisini ciktisini ogreneek uygulayacak. Yabancilar serada dekara 80 ton biz 50 ton aliyorsak sebebi herseyi bilenler, adam domatesi tam ama gercekten tam bilse biz de yapariz 80 ton.
Bir japon turistle tanismistim adam benim isim domates diyordu baska ise karismam. Bir veteriner, Avustralya`li tanidim adam veteriner olmus benim alanim yumurta kabugu dedi, adamin isi gucu bu, yumurta kabugu, baska seye bakmiyor.
Kooperatifler konusunda soylenenler maalesef dogru, tarim birlikleri koyluyu kollayacagina luks ofislerde maka arabalarinda yasiyor, millet olarak birlikte hareket edemiyoruz.
Bu dediğiniz ayrım var aslında ancak doktora düzeyinde var. İnsan ömrü sınırlı. Oysa köy enstitüleri modelinde olduğu gibi mühendisleri çalıştıkları bölgelerin ürünlerine konsantre olacak şekilde eğitsek sorun çözülecek. Tarımsal araştırma enstitülerinde çeşit geliştiren doktoralı mühendisler var. Örneğin adam Osmancık pirinç çeşidini geliştirmiş. Ülkenin gururu bir çeşit. Sen bu adamı al, fakültede ders verdir, tohumu geliştiren adam çeltiğin nasıl üretileceğini gençlere ayaklarıyla öğretir. Ama bu mühendislerin işi sadece çeltik olacak. Ya da buğday ya da ayçiçeği gibi.
Mühendisleri "ne iş olsa yaparım abi" mantığıyla yetiştiriyoruz.
Adamın ünvanı gene mühendis olsun. Ama Namık Kemal Ünv mezunu Buğday, Ayçiçeği ve Çeltikten anlasın, Çukurova mezunu pamuktan turunçgilden anlasın. Göstermelik 1-2 seçmeli ders koymakla olmuyor bu iş.