Ynt: Massey Ferguson 5410 İntercooler Taktırma Konusu
bilen bilmeyen herkes yalan yanlış yazmış bişeyler.
bende 5410 kullanıyorum 225 saatte inter çöller taktırdım, garnti kapsamında olup olmayacağı uygulamayı yapan servisin elinde, parçanın orijinal olup olmamasıyla bir ilgisi de yok.
inter coller nedir ne işe yarar: turbosuz motorlarda hiçbir işe yaramaz, turbolu motorlarda egzoz gazının basıncıyla dönen türbin aynı zamanda bir mil vasıtasıyla turbo fanını çevirir bu fana da hava filtresinden aldığı havayı silindirlere basar, basılan havanın basıncı hacmi artar ve yanma kuvvetlenir ama aynı zamanda havanın basınç la birlikte sıcaklığı da arttığı için içinde bulunan oksijen miktarı azalmıştır bu durumda daha da güçlü olbilecek yanma daha az bir oranda artmıştır. bu durumu önlemek ve daha verimli yanma sağlayabilmek için havanın soğutularak içerisine alabileceği oksijen moleküllerinin arttırılması gereklidir. işte bu işlem inter coller ile yapılır. turbodan çıkan basınçlı sıcak hava inter collere yani ara soğutucu radyatöre yollanır, soğutma suyu radyatörünün önünde konumlandırılmış olan inter coller radyatörü motor fanı tarafından soğutulduğu için içerisinden geçen havada soğur ve motor silindirlerine gönderilir böylece silindirler içerisinde bol miktarda oksijen olduğu için yanma çok daha verimli ve yüksektir.
oksijen ne kadar fazla ise içerisinde yakılabilecek yakıtta o kadar artar, yani biz bu motora bir miktar daha fazla yakıt gönderebiliriz. işte bu durumda güç belirgin şekilde artış gösterir.
5410 a inter coller koyulduğunda yakıtı artırmaz iseniz fakir bir yanma meydana gelir ve motor dumanlı çalışır çünki oksijen artmıştır ama yakıt yetmemektedir. işte bu noktada yakıtı artırmanız gerekecek, bu yüzdende yakıt pompası ve enjektörler sökülür yakıt miktarı biraz artırılacak şekilde ayarlanır. böylece oksijenin yakacağı miktarda yakıt vermiş olacaksınız dalayışıyla hem yakıt hem oksijen artığı içi güç de artmış olacak.
ama dikkat edelim yakıt artıyor ama oksijende arttığı için artı güç kazanıyoruz, yani traktörünüzün özgül yakıt tüketimi artmıyor, bu ne demek onu da izah edeyim: özgül yakıt kwh başına harcana gram cinsinde yakıtı ifade eder yani yakıt artışıyla birlikte güçte artıyorsa sarfiyat değişmiyor demektir özgül olarak tüketim aynı kalıyor.
mf satıcıları ve servisleri 5410 u 5430 a çevirdiklerini söylüyorlar bu teorik olarak kısmen doğru ancak pratik olarak bunu ölçemediğimiz için gücün ne kadar artığını bilmek imkansız. ama şu da bir gerçek kullanıcı farkı belirgin şekilde hissediyor. 83 mü ,85 mi 87 mi 90 mı 92 mi bilemeyiz.
benim traktörüm 2b ile çektiği pulluğu 2c ile çekmeye başladı, 4b ile çıktığı yokuşu 4c ile çıkıyor. gerisini siz hesap edin artık.
yaşadığım tek olumsuzluk motor biraz daha gürültülü çalışıyor, güç ve tork arttığı için gürültünün artması da bana göre doğal bir sonuç...