Ynt: Massey Ferguson 5410 İntercooler Taktırma Konusu
Değerli arkadaşlar wr1924 nickli arkaşımız intercol ile ilgili şu yorumda bulunmuş (((5410 ' da turbo varsa intercooler taktırın arkadaşım. Birşeyi düzeltmek istiyorum. Hava filtresinden hava içeri alınır boru vasıtasıyla intercoolerin içerisinden geçer, intercooler aliminyum alaşımdan yapıldığı ve ayrıca radyatör tarzında yapıldığı için hava intercoolerin içerisinden geçerken vantilatörün(fan) intercooler ve radyatör tarafında çektiği hava önce intercooler gözenekleri arasından geçer böylece intercooler soğur. intercooler içerisinden geçen hava turbonun emiş tarafından emilir ve hortum vasıtasıyla emme manifolduna verilir. Yani turbo ile emme manifoldu arasına takılmaz. Böyle yapılsa iyi olur ama hiçbir montaj böyle değildir incelerseniz.
Gelelim yanmaya, havanın içerisinde %78 azot, %21 oksiyen ve diğer gazlar bulunur. (Eğer bu denge bozulursa dünyada hayat biter) deniz seviyesinden yükseğe çıkıldığında havanın yoğunluğu azalır 7000-8000m gibi dağların zirvelerinde ağaç olmaması o yüzdendir. Diğer yandan yazın sıcak olduğundan havanın içerisindeki moleküller hızlanır hacim artar. Oksijen molekülleride her bir metre küp hava içerisinde azalır. Ayrıca motorun emme zamanındaki mili saniyelerde havanın filitre den ve dar sibob yuvalarından geçtiğinide düşünürsek ve bunu pistonun emme marifeti ile olduğunu bilirsek filitre den silindire kadar yol arasında bir vakum oluşur. İşte biz bu vakum olayı olmasın diye turbo ile işlemi daha kolay hale getiriyoruz. Piston emme konumunda bir vakum oluşturmadan biz onun istediği havayı onun vakum kuvvetinden biraz daha fazla silindir içerisine gönderiyoruz. Silindir içerisine gönderdiğimiz hava ne kadar yoğun olursa(soğuduğunda yoğunlaşır) içerisinde o kadar oksijen molekülü yoğun bulunur. Silindir içerisinde sıkışma tamamlandığında sıkışan hava ısınır öyle ısınırki yakıt püskürtülünce oksiyen molekülleri ile yakıtın içerisindeki moleküller tepkiyeme girer(Rahmetli Erbakan ' a Almanlar işte bu tepkimenin tezini yaptırmışlardır.) ve yanma oluşur. Bu yanma miktarının patlama şiddeti pistonu ne kadar daha kuvvetli iterse tork oluşur. Burada dikkat edilecek nokta intercoolerinde belirli aralıklarla içerisinin temizlenmesi gerekir. Toz zerreciği ve yağ içerisinde tortu oluşturur. Aslında intercooler turbo olmasada filtreden sonra olması gereken bir parçadır.)))))
wr1924 nickli arkadaşın yukarıda yazdıklarını dikkatlice okudum. intercoller turbo ile emme manifoldu arasına takılmaz ve turbo inter çöllerden çektiği havayı silindirler içerisine doldurur demiş. Ben bu yoruma katılmıyorum ve bu konuda daha ayrıntılı bilgi vermek istiyorum
turboyu bi tanıyalım önce. nedir turbo? kabaca tarif etmek gerekirse turbo bir adet türbin ve bir adet pompanın bir mil ile birbirine senkronlanmış halidir.
nasıl çalışır:egzoz manifoldundan çıkan sıcak gaz turboya türbin girişinde girer ve türbin pervanesini döndürür türbin çıkışından egzoza yollanarak bertaraf edilir, dönmeye başlayan türbin pervanesi bir mil ile bağlı olduğu turbonun diğer tarafında bulunan pompayı çevirir, pompa pervanesi dönmeye başlar ki bu dönme 150000 dev./dak. hızlara ulaşır. pompanın emiş tarafı hava filtresine bağlıdır ve filtreden hava emerek emdiği havayı pompa çıkışına bağlı olan emme manifoldu vasıtasıyla motor silindirlerine doldurur. bu doldurma işlemi atmosfer basıncından daha yüksek bir basınçta olur. dolayısıyla havayı sıkıştırmış oluruz. hava sıkıştığı için ise sıcaklığı yükselir. işte intercöller bu aşamadan sora ihtiyaç duyulan bir sistemdir. Eğer silindire gidecek havayı soğutmak istiyorsak hava nerede ısınıyorsa intercolleri oraya takmak gerekir. Hava turbo pompasının çıkışı ile silindir arasında sıkıştığı için ısındığına göre intercoller turbo pompası ile silindir arasına monte edilmelidir.
Değerli arkadaşlar wr1924 nickli arkaşımız intercol ile ilgili şu yorumda bulunmuş (((5410 ' da turbo varsa intercooler taktırın arkadaşım. Birşeyi düzeltmek istiyorum. Hava filtresinden hava içeri alınır boru vasıtasıyla intercoolerin içerisinden geçer, intercooler aliminyum alaşımdan yapıldığı ve ayrıca radyatör tarzında yapıldığı için hava intercoolerin içerisinden geçerken vantilatörün(fan) intercooler ve radyatör tarafında çektiği hava önce intercooler gözenekleri arasından geçer böylece intercooler soğur. intercooler içerisinden geçen hava turbonun emiş tarafından emilir ve hortum vasıtasıyla emme manifolduna verilir. Yani turbo ile emme manifoldu arasına takılmaz. Böyle yapılsa iyi olur ama hiçbir montaj böyle değildir incelerseniz.
Gelelim yanmaya, havanın içerisinde %78 azot, %21 oksiyen ve diğer gazlar bulunur. (Eğer bu denge bozulursa dünyada hayat biter) deniz seviyesinden yükseğe çıkıldığında havanın yoğunluğu azalır 7000-8000m gibi dağların zirvelerinde ağaç olmaması o yüzdendir. Diğer yandan yazın sıcak olduğundan havanın içerisindeki moleküller hızlanır hacim artar. Oksijen molekülleride her bir metre küp hava içerisinde azalır. Ayrıca motorun emme zamanındaki mili saniyelerde havanın filitre den ve dar sibob yuvalarından geçtiğinide düşünürsek ve bunu pistonun emme marifeti ile olduğunu bilirsek filitre den silindire kadar yol arasında bir vakum oluşur. İşte biz bu vakum olayı olmasın diye turbo ile işlemi daha kolay hale getiriyoruz. Piston emme konumunda bir vakum oluşturmadan biz onun istediği havayı onun vakum kuvvetinden biraz daha fazla silindir içerisine gönderiyoruz. Silindir içerisine gönderdiğimiz hava ne kadar yoğun olursa(soğuduğunda yoğunlaşır) içerisinde o kadar oksijen molekülü yoğun bulunur. Silindir içerisinde sıkışma tamamlandığında sıkışan hava ısınır öyle ısınırki yakıt püskürtülünce oksiyen molekülleri ile yakıtın içerisindeki moleküller tepkiyeme girer(Rahmetli Erbakan ' a Almanlar işte bu tepkimenin tezini yaptırmışlardır.) ve yanma oluşur. Bu yanma miktarının patlama şiddeti pistonu ne kadar daha kuvvetli iterse tork oluşur. Burada dikkat edilecek nokta intercoolerinde belirli aralıklarla içerisinin temizlenmesi gerekir. Toz zerreciği ve yağ içerisinde tortu oluşturur. Aslında intercooler turbo olmasada filtreden sonra olması gereken bir parçadır.)))))
wr1924 nickli arkadaşın yukarıda yazdıklarını dikkatlice okudum. intercoller turbo ile emme manifoldu arasına takılmaz ve turbo inter çöllerden çektiği havayı silindirler içerisine doldurur demiş. Ben bu yoruma katılmıyorum ve bu konuda daha ayrıntılı bilgi vermek istiyorum
turboyu bi tanıyalım önce. nedir turbo? kabaca tarif etmek gerekirse turbo bir adet türbin ve bir adet pompanın bir mil ile birbirine senkronlanmış halidir.
nasıl çalışır:egzoz manifoldundan çıkan sıcak gaz turboya türbin girişinde girer ve türbin pervanesini döndürür türbin çıkışından egzoza yollanarak bertaraf edilir, dönmeye başlayan türbin pervanesi bir mil ile bağlı olduğu turbonun diğer tarafında bulunan pompayı çevirir, pompa pervanesi dönmeye başlar ki bu dönme 150000 dev./dak. hızlara ulaşır. pompanın emiş tarafı hava filtresine bağlıdır ve filtreden hava emerek emdiği havayı pompa çıkışına bağlı olan emme manifoldu vasıtasıyla motor silindirlerine doldurur. bu doldurma işlemi atmosfer basıncından daha yüksek bir basınçta olur. dolayısıyla havayı sıkıştırmış oluruz. hava sıkıştığı için ise sıcaklığı yükselir. işte intercöller bu aşamadan sora ihtiyaç duyulan bir sistemdir. Eğer silindire gidecek havayı soğutmak istiyorsak hava nerede ısınıyorsa intercolleri oraya takmak gerekir. Hava turbo pompasının çıkışı ile silindir arasında sıkıştığı için ısındığına göre intercoller turbo pompası ile silindir arasına monte edilmelidir.