önder çifçi link=topic=7543.msg89772#msg89772 date=1225281383' Alıntı:
sevgili arkadaşlar;
sizlere daha önce teferruatıyla anlatmaya çalıştığım VARİO şanzımanın işleyişi hakkında hala anlaşılamayan noktalar olduğunu yorumlarınızdan anlamaktayım..
burada çok uzun makaleler yazarak artık zamanımı boşa harcamakta istemiyorum.yazılanları okuyup anlamadan kendi bilgileriniz doğrultusunda yorum yapmaya kalkar veya makinayı böyle tanırsanız,bilgilerinizin eksikliklerinden dolayıda etrafınızdakileri yanliş bilgilendirmiş olursunuz...
şimdi son kez bu konu ile ilgili yanlış bilinen birkaç hususu bilgilerim doğrultusunda açmak isterim.....
kullandığınız biçerin markasının ne olduğunu bilmem ama genellikle hidrostatik şanzımana sahip biçerlerin işletme basıncı 250 değil 450 bardır.bu pompanın aşınmasına bağlı olarak artı eksi elli bar oynayabilir.bunu bayır çıkarken veya dolu depoyla makinanın hızından anlayabilirseniz,pompa üzerindeki portlara takılan bir manometre ile basıncını okuyup ayarlayabilirsiniz...
yeni makinalarda basınç daha aşağı çekilmiş olup yağın debisi artırılmıştır...bu böyle biline......
VARİO olayına gelince...yorumlarınızı okudum,okudum ve güldüm geçtim.çünki yazdığım hiçbir aydınlatıcı bilgiyi okumadığınız belli..
artık çalışma prensibini değil(merak ediyorsanız yazdıklarımı sitede bulabilirsiniz),son bir özelliğinden bahsetmek isterim...
bukadar mükemmel işleyişe sahip bir transmisyonu düşünüp,hayata geçiren ve on yıldan beri sorunsuzca makinelerine uygulayan mühendisler bizim kadar düşünememiş,bir eksik taraf bırakmışlar...tahsilleri yetmemiş.....
hangi tip ve ne model traktör kullandığını bilmediğim kardeşlerim...KAYMA SINIR ANAHTARI dedim TURBO CLUTCH dedim.
kimsede nedir bunlar ne iş yapar demedi...
birdaha belirteyim..KAYMA SINIR ANAHTARI makinanın arkasındaki yükün motora aksettirilmesini değiştirir...yani bir işi motora hiç yük bindirmedende yapabilirsin,veya motoru inlettirerekte yapabilirsin..yani oransal olarak bu değeri %15 e ayarladın..traktörünü 2000 devirde kullanmaktasın..(devir bukadar yüksek kullanılmaz.ancak oranları kolay anlayabilesiniz diye öyle verdim)motor zorlanmaya başladığında motor devri 1700 rpm e düştüğünde traktör şanzımanı uyararak hızını azaltır,zorlanmadan kurtulduğu anda yine eski hızına çıkar...eğer oranı%30 a çıkarırsanız 2000 bölü 30 yani 600rpm devir düşünce yani motor 1400 rpm e düşünce hızını azaltır ve zorlanmadan kurtulunca yine eski hızına ulaşır......herhalde anlatabilmişimdir....
ya TURBOCLUTCH ne iş yapar? normalde baskı ve balata olmayan bu traktör,aynen bir vitesli traktör gibi kullanılır....
hoppa buda nereden çıktı? ya nereden çıktı bi bakın bakalım....FENDT ' in haylaz mühendisleri ne iş yapmış..
istendiğinde bu özellik iptal edilir,debriyaja basılır,joystıck ileri veya geri itilir nereye gidilecekse..debriyaj ile hareket edilir....aynen vitesli makina gibi..işte bu konumda....YA ÇEKECEK,YA KOPARACAK,YADA MOTOR STOP EDECEK...
evet arkadaşlar...rengini,tipini,ismini sevmeyebilirsiniz,ancakkullanımı ve kullanım özellikleri böyle....VARİO demek saadece ve saadece canı istediği kadar iş yapacak diye bir kural yok.sen ne istersen yapar.yeterki istediğini bil.....
şimdi söyleyin bakalım..hangi makinada böyle bir transmisyon var....bazılarının hayali bile yetmez....yakında bu konuda
doktora tezimide hazırlıyacağım.....sevgi ve selamlarımla.........ÖNDER ÇİFÇİ.....