Ynt: Ek ağırlığın faydaları : TD110D & 80-66 çekişmesi
ARKADAŞLAR BEN FİZİKÇİYİM
izin verirseniz işin teknik yönünden biraz bahsedeyimde bu konuyu burada noktalayalım
çünkü çekiştirme videolarında çok tartışılıyor ve çoğu şey yanlış değerlendiriliyor
şimdi ilk olarak bu videodan başlayalım
standart bir traktörün ağırlık merkezini tam ortada kabul edersek eğer
aşağıdaki çizimde görüldüğü gibi
kepçenin ağırlığı 80-66 nın ağırlık merkezini arkaya kaydırır ne kadar ağır olursa o kadar kaydırır ama kepçe 2 ton almadıktan sonra toplam ağırlık 2 ton artmaz sizin karıştırdığınız nokta ağırlık ile tork dur yani kütlesi m olan bir cisim 2 birim uzaklıkta 2mg tork uygular ama toplam kütle 2mg artmaz m artar (g yer çekimi ivmesidir)
çiftçeker traktörlerde ise ön dingil ve lastik ağırlıklarından dolayı ağırlık merkezi standarta göre daha öndedir
şimdi gelelim bunun çekişe ne gibi etkileri vardır
Bilindiği üzere F=m.a dır
yani kuvvet kütle ve ivmenin çarpımıdır
çok yaygın olarak söylenen çekişmelerde ağırlık konuşur görüşü bu sebepten dolayı kısmen doğrudur
peki kısmen dedik diğer etkenler nelerdir onları sayalım
gergin halat ile başlanan çekişmelerde milisaniyede olsa ilk olarak ayağını debriyajdan kaldıran taraf avantajlıdır çünkü diğer tarafın çekebilmesi için önce onun ivmesini sıfıra getirene kadar daha sonrada aksi yönde ivme uygulayana kadar çekmesi gerekir
eğer halat gergin değilken çekişe başlanacaksa ivmelenmesi en hızlı olan traktör çekecektir yani yüksek vitesle çeken avantajlı olur
üçüncüsü ise hareketin olması için sürtünme gereklidir sürtünme kuvveti büyük olan traktör çekişmede avantajlıdır
lastiği özelliğini yitirmemiş ve yere daha çok basan traktörler çekişte kuvvetlidir(lastik havanızı indirin biraz rakibinizi madara edin iddiaya girerseniz)
gelelim gücün etkisine
fiziksel olarak güç birim zamanda yapılan işin karşılığıdır P ile ifade edilir W işin sebolü olsun t ise zaman
P=W/t
İş ise W=F(kuvvet). dx(yer değiştirme) birimi newton metredir yani joule
buradan yerinde yazarsak
P=(F.x)/t
X=V.t olduğundan P=F.V diyebiriz
birimi newton metre bölü saniyedir yani joule/ saniyedir onada watt denir
1 beygir gücüde 736 wattır
ee neden anlattım bu kadar şeyi derseniz aralarında 22030 watt fark olan iki motorun çekişmesinde td çekiliyorsa
Nire gitti bu beygir söyleyin niree gittiii
http://youtu.be/w6aKqGQ6P1M
şaka şaka bu şakadan sonra bile hala bu yorumu okuyorsanız
beygir gücünün etkisinin bu işte ne kadar az bir rol oynadığını anlamış olmalısınız yeter miktar f kuvveti oluştursun yeter
kütle ve sürtünme bu işin yarısıdır
kütle merkezinin kayması ilede 80lik daha iyi bir yol tutuşu sağlamış çünkü lastik yapısından dolayı esneyip yere iyice yapışmış
ağırlık merkezinin moment noktasına yaklaşması yapması gereken işi azaltmış