Bilgiler için teşekkürler GÜRKAN.
Herşey gibi pikabın da (sepet yada toplayıcı da derler) bir ömrü var. Hatta yurt dışında bi forumda pikap ömrüyle alakalı 20 milyon tur gibi bir sayıdan bahsediyorlardı.
Bende bu bilgi üzerine merak ettim. Pikabın devri kaç diye. 540 devirde çalışan bir makinada, makinaya göre değişmekle birlikte dakikada 150-200 arasında tur atıyormuş pikap. Bu da makinanın 8 saat çalıştığı bir gün, pikabın 50.000 tur atması demek. Ağır iş yani.
Bu hesapla günde 8 saat ve sezonda 100 gün çalışan (aşağı yukarı senede 30-50 bin arası balya basan) bir makinanın 4-5 yıl sonunda pikaptaki tüm hareketli parçalarının değişmesi gerekiyor.
Yanlız bu bilgi, pikabın 4 yıl sonunda kesin olarak arıza yapacağı anlamına gelmesin. Pikap belki çalışmaya devam eder ama verimliliğini de kaybeder. Bu da şanzıman, zincir, balata arızaları ve yakıt sarfiyatı olarak size geri döner.
Not: Olaya bu açıdan bakınca sıra başındaki dönüşlerde, yani gereksiz yerlerde makinayı durdurmanın pikap ömrüne büyük fayda sağladığı da ortaya çıkıyor.
Son olarak pikabın verimliliğini nasıl ölçersiniz? Yani pikap kontrolü nasıl olur.
Çok basit. 3 tane test yapmanız gerekli.
Önemli not: Bu testler için toplayıcı tellerin pikap saçlarına sürtmediğinden emin olmalısınız. Tellerde 1 tane bile yamuk varsa ve sürtme yapıyorsa ilk işiniz onu düzeltmek. Çünkü kasıntı yapması için tek yamuk tel bile yeterlidir.
Bu arada saç değiştirmeyi yada tel düzeltmeyi bakımdan saymadığımı farketmişsinizdir, netekim bunun yapamayacak bir kişinin baylacılıktan uzak durması kendi hayrına olur.
Gelelim testlere.
İlk test:
Pikapraki toplayıcı tellerinden tutun ve olanca gücünüzle toplayıcıyı çevirin:
1-) Herhangi bir kasıntı yapmadan kolayca dönüyorsa,
2-) Siz bıraktıktan sonra da pikap kendi kendine bir süre daha dönmeye devam ediyor ve yavaş yavaş duruyorsa ilk test başarılı. İkinci teste geçin.
Yok, tam tersi zor dönüyor, kasıntı yapıyor ve döndürüp bırakınca zınk diye duruyorsa pikabın gözden geçirilme zamanı gelmiş demek. ikinci teste gerek bile yok.
İkinci test:
Pikabın tam ortasından iki tane saçı sökün. (Tam sökmemize gerek yok, üst bağlantılarını söküp aralasanız da olur) iki elinizi de bu boşluktan içeri sokup pikap ana milini sıkıca kavrayın ve var gücünüzle yukarı aşağı sallayın.
Eğer milde farkedilir derecede ciddi bir boşluk varsa yine pikabın bakım (yada en azından gözden geçirme) zamanı gelmiş / yaklaşmış demektir.
Eğer ki boşluk yoksa işim bitti diye sevinmeyin. Son işiniz daha var:
Pikap salıncak kontrolü.
Bunu iki şekilde yapabilirsiniz.
1-) Makinayı traktöre bağlayıp bozuk bir yola girin ve biraz gaza dokunun
2-) 2 tane güçlü delikanlı bulun ve pikabı (tarak demirinden tutup) yukarı aşağı sallamalarını isteyin.
Eğer bu işlemler sonucunda pikaptan tank tank tank yada langur langur tipinde sesler geliyorsa geliyorsa pikabın asma bağlantısı gevşemiş demektir. Buna pikap düşmesi yada sarkması da denir ve dikkat ederseniz pikap yere tam paralel olarak durmaz. Dış (teker) tarafı daha sarkıktır.
Çözümü:
Makinayı hemen düz bir zemine çekin. Pikabın alt ucuna dış tarafdan (teker tarafından) bir kriko koyun ve pikap yere tam paralel oluncaya kadar ağır ağır kaldırın. Yere tam paralel konuma gelince de tekerin hemen yanındaki, pikabı şaseye bağlayan asma asma bağlantı parçasının gevşemiş olan 21 numara somunu/cıvatayı sıkın. (Bu cıvata numarası ve sayısı makinaya göre değişebiliyor)
Son olarak krikosyu indirin. Pikap ayarladığınız şekilde, yani yere tam paralel olarak kalacak, sallantı kesilecek ve makinanız yolda çok daha sessiz bir hale gelir. Pikabınız zıpkın gibi oldu.
Son not: Pikap ilk testten geçemedi. Yani kapsamlı bir bakım yapılması gerekiyor ise bakım konusunda kendinizden kesin emin değilseniz bulaşmayın. Rulmanlar, miller, salıncak, porya, balata vs. görünenden daha karmaşık bir iç yapısı var. Götürün usta yapsın. Dağıtır da toplayamazsanız, toplasın diye çağırdığınızda usta, sırf gıcıklığına sıfırdan komple bakım yapmış gibi işçilik yazar, tecrübeyi saymazsak boşuna uğraşmış olursunuz
Herkese hayırlı kazançlar..
[/quote
GÜRKAN link=topic=73186.msg853927#msg853927 date=1393437980' Alıntı:
balya makinası motorsuz bir ekipman olduğu için, sabit bakım aralıkları yok. tamamen iş yoğunluğu ve kullanıcı tutumu üzerine bakım gerektirecek yerler olabilir. şanzıman yağlarını sezonluk kontrol ediyorum ben, ana şanzıman genelde çok az bir miktar eksiltme yapıyor. ilave ediyorum. sonra devam. aynı şekilde haşbay şanzımanı da öyle. o biraz daha fazla yağ eksiltiyor, onun da hiç yağını değiştirmedim henüz. eksildikçe ilave ediyorum. illa bir tarih vermek gerekirse 5 senede bir değişim yapılabilir. yıllık 35bin balya çalışmasıyla, pikap bakımı yaklaşık 4 senede bir arıza oluyor bizim. o da şu şekilde, plastik rozet burçlarının içinde dönen pikap boruları aşınıp inceliyor ve kendiliğinden kopuyor. hatta şu anda bir borunun yarısı kopuk vaziyette, sezonu o şekilde tamamladık. yada güveç aşınıp makaralar zorlanınca( örneğin biçerdöverin toplu bıraktıgı sapı yedirmeye çalırşırken ) yerinde çıkması (atması) ve pikapı kilitleyip, balatadan kaçırması şeklinde.. ben de haftaya komple pikap bakımı yapacağım. pikapta aşınan kısımlar şuraları. pikap tamburu (güveç) zaman aşınıyor, ve zorlamada makaralar atmaya başlıyor. pikap mili burçları düzenli yağlansa bile çabuk aşınıyor, ve mili yemeye başlıyor. pikap balata cırcır fişekleri arada sökülüp sıvı yağ ile yağlanmalı, yoksa paslanıp tutukluk yapmaya başlıyor, pikap zincir gergi kasnakları bazı makinalarda dökümden olabiliyor. döküm kasnak yerine plastik olanları kullanmak pikap zincirinin ömrünü önemli ölçüde arttırıyor. bu küçük iki kasnağın bağlantı yerlerinde gresörlük var, buralara yağ basmayı unutmayın, yoksa zamanla pimleri aşındırıp, kasnağın atık çalışmasına neden olur, bu da düzensiz zincir ve kasnak aşınmasına neden olur. pikap rozetleri kuru rumanlı değil de plastik altıköşe burçlu olan makinalarda, rozet saçlarını uçlarından matkapla delip, altıköşe plastiğin önünde civata ile sabitlemek, rozet ömrünü ikiye katlıyor. pikap ile ilgili aklıma gelenler bu kadar..
faydalı bigiler verdiniz teşekkürler