John Deere 5083E artık olduğu yerde dönüyor! | Bakım Günlükleri 1

12.06.2017
1,823
1
5,100
23
Aksaray

Selamlar Trakkulüp ailesi. "Bu hafta sonu da köye gelmişken acaba ne yapabilirim?" diye düşünmedim. Çünkü aylardan beri bugünü planlıyordum :)

Problemi kısaca anlatayım. 2012 model 5083E traktörümüzü Eylül ayında almıştık. Bu traktörde kuyruk mili, hidrolik ve direksiyonun yağını tek bir yerde (arkada) toplanıyor. İlk haftalarında filtrenin biraz dolu olduğu belliydi.

Kasım ayına doğru çıldırtmaya başladı. Çünkü her çalıştırdığımızda filtre tıkalı oluyordu. Traktörü olduğu yerde defalarca stop ederek veya son gazı verip, direksiyonu sağa-sola çevirerek anca açıyorduk. Tabi 2 dk sonra tekrar doluyordu. Böyle böyle bir kaç defa açınca kontak kapatıncaya kadar direksiyon takıla takıla, hidrolik bazen kaldırmayacak şekilde çalışıyorduk.

Kısacası traktörün hidroliğini aktif hale getirinceye kadar, sanki akşama kadar çalışmışız gibi elimiz kolumuz ağrıyordu. Bununla biter mi? Bu traktörde orjinal olarak 12.4.24 R lastik bulunuyor ve traktöre önden bakıp arka lastiklerle karşılaştırdığınızda; ön tekerlerin arka teker izi içerisinde, motor bloğuna en yakın konumda olduğunu görebilirsiniz. Bunun dışında traktörün ön tekerlerinin max. dönüş açısı da 40 derece civarında sınırlandırılmış. Dingil açıklığı 212cm.

Tahmin edeceğiniz gibi hem direksiyonu çevirmek zor, hem de traktör bu zamana kadarki bindiğim manevrası en kötü traktördü. Hatta 12. Trakkulüp buluşmasında test ettiğim; ev sahipliği yapan Gökhan abinin 255 cm dingiller arası mesafeye sahip MF 5435 traktörü bile yanında Kubota gibi kalıyordu.

Sorunlar belliydi.
1) Traktörün manevra sınırlandırıcısı açılacaktı. Çünkü 212 cm dingil açıklığı olan bir traktörün 15 metre civarı tur çapında dönmesi insanın zoruna gidiyor. Bir çiziye yanaşmak için bile Powershuttle'dan 2-3 kere hareket verip, dönmeyen direksiyonu çevirmek için de yarım debriyajla çalışıyorduk. Daha önce JD ile pulluk sürümü konusu açmıştım. Fakat "birisi kronik olarak algılar da yanlış yönlendiririm" diye bu problemden bahsetmemiştim.
2) Şanzıman filtre ve yağını değiştirmeliydik.

Tabi ben bu traktörün teknik özelliklerini bilmiyorum (JD'nin sitesindeki yeni nesil 5E'ye ait), fitresi-yağı-suyu nasıl değişir hiçbir fikrim yok. Dedim bari bulabilirsem bir bakım kitabı araştırayım. Sonra Trakkulüpten bir üyenin 5065E traktörü için bakım el kitabı sorduğunu ve bir üyenin de link verdiğini gördüm. Nelere kadirsin Trakkulüp... Siteye açtım fakat sitenin yapısı değiştiği için link kırık çıktı. Bir şekilde broşür menüsüne girdim. 5083E yazdım, ordan Avrupa için üretilen 5083E'yi buldum. 2013 yılındaki Türkiye versiyonları için basılan kitabı ücretsiz indirdim. Aynı zamanda servisler için onarım kitapçığı da sitede var fakat +200$ bedelle indirebiliyorsunuz.

Merak edenler için link: https://techpubs.deere.com/en-US/Search/Equipment

232 sayfalık bakım kitapçığını indirdikten sonra başladım okumaya. Zaten traktörün de youtube ortamında pek tanıtımı yoktu. 1 günle önemli yerleri okudum bitidim. Ve kendime dedim ki: Bu traktör hakkında hiçbirşey bilmiyormuşsun. Gerçekten de okuduktan sonra bilinmeyen, dillendirilmeyen özelliklerini keşfettim. Bakım çizelgesini buldum, %100 doğru teknik özelliklere ulaştım, bakımları kendi başımıza nasıl yapabiliriz bu bilgileri buldum...

Mesela bu bakım çizelgesi. Daha çok traktörün ilk sezonuna yönelik hazırlanmış. Tabi kitapçık içinde her bir bakımın detayını incelediğinizde değişim saatleri daha detaylı yazıyor. Mesela motor yağı 250 saatte, şanzıman yağı ve filtresi 1000 saatte bir değişmeliymiş. Tabiki eski nesil 5E kullanıcıları yukardaki linkten kitapçığı indirip detayına hakim olacaktır. Bu sadece örnek.

1648304805820.png



Herneyse... Yukarda yazmıştım ya, trakörün 2 kritik sonu var biri şanzıman yağı ve filtresinin değişmesi diye. Kitapçıkta ilgili yeri buldum. Doğru yağı seçtikten sonra filtreye de baktım ama orjinal JD filtresi kullanın diyip geçmişler o kısımda.

1648305057302.png


Sonra yağ ve filtrenin nasıl değiştirileceğiyle ilgili kısmı buldum. Babama Şubat ayı gibi tüm bu bilgileri aktardım. O da 2 hafta önce yan sanayi fakat uyum sağlayacak parça ve yağları almış. Ben köye gelinceye kadar motor yağını değiştirmişler.

1648305100943.png


Ben de bugün traktörü amcamın garaja çelip, kendi başıma ilk defa bakım yaptım. Aşağıdaki yolları takip etmeye çalıştım. Traktör uzun zamandır temizlenmediği için boşaltma vidalarını bulmak zor oldu. Hatta kuyruk milinin altındakini bulamadım, kuyruk mili kısmında duran yağı ise arkadaki küçük fitreyi sökerek boşalttım. Filtreyi taktım, temiz yağı doldurdum. Bu kadar hızlı anlattığıma bakmayın hava soğuktu, aksilikler de oldu, tam 2 saat sürdü :) . Hatta şu direksiyonun o haliyle şu garaja girmek bile 3-5 dakikamı aldı.

20220326_135052.jpg


Traktörü çalıştırmadan ön tekerlerin açı sınırlandırılarına da bir el atayım dedim. 10 yaşındaki traktörde hiç ellememiş olacaklarki donmuş kalmış. Vidaların başını zedeleyerek biraz gevşettim ama sıktırma somununu içeri çekemediğim için her iki tekerinde vidasını komple söküp attım bende. Çünkü traktörün 15 metre çaplı manevrası beni dellendiriyordu... Hatta yabancı bir sitede bu 5083E'nin 7 metre çap civarında yani 3.5 metre gibi yarıçapta dönebildiğini daha önceden gördüğümde inanmamıştım bile.


Son haliyle sınırlandırıcılar olmadan, piston ne kadar çevirirse o kadar dönecekti. Son kontrolleri yapıp traktörü çalıştırım. Yağ filtreye doldu, direksiyona ve hidroliğe yağ geldi. Direksiyonu tam sola kırdığımda aman tanrım didim :) . Sanki kabinli bir Kubotaya binmişim gibiydi. Açı artışı sayesinde "kaster açısı" da ortaya çıkıp JD'ye ayrı bir heybet kattı.

20220326_162958.jpg


Heyecanlı şekilde traktörü garajtan dışarı çıkarıp, direksiyonun zorluğunu falan kontrol ettim. Baya yumuşamıştı ama yağın soğuklundan galiba, alt devirlerde bazen direksiyon azıcık vuruyordu. Garajın yanında boş bir alan buldum. Dedim ki, "Burdan ne Tümosan ne 640 döner, Kubota M6040'tan şüpheliyim. Herhalde merdivene çıkar bu".

Direksiyonu tam tur kırıp dönmeye başladım. Ortada tekerin değmediği ufak bir daire kalıyordu. Bir kaç defa tur attıktan sonra alandan çıkıp, adım hesabıyla çapı ölçtüm. 6.5 metre çıktı :D . Hani evren liderimiz diyor ya "Nerden nereye" diye. Bu onun da ötesi... Teknik olarak Kubota'dan bile iyi bir tık iyi dönüyordu ve yabancı sitedeki broşürün dediği çıkmıştı.

Alan sert olduğu için sonradan çizgi ekleme geksinimi duydum.

20220326_163350.jpg


Çapı ölçtükten sonra traktöre binerken ön tekerin gövdeye sürttüğünü ve çamurluğunda kastığını gördüm. Zaten konunun başında traktörün ön tekerinin bayağı bir içte olduğunu söylemiştim, ayrıca çamurlukta yaylı değildi. Poroje başarıya ulaştı yani, ön tekerleri janttan genişletip yaylı çamurluğa geçmeden bir kaç derece açıdan feragat edeceğiz artık. Jantların ayarı konusunda da boş durur muyum :) o da kitapçıkta yazıyor, hangi konumda kaç mm genişlikte olacak diye.

Traktörle son bir kez daha tur atıp, "oh be" dedim. Şimdi baharın gelip, sezonun başlamasını dört gözle bekliyorum :) .

Konuya nokta koyarken şunları da eklemek istiyorum. Biraz bakımsız, eksikleri olsa da o bir John Deere... Ve ben o zehiri aldım. JD 6000'den falan başlamıyormuş, üzerinde JD yazması yeter... Yıllardan beri marka fanatikliğini bırakıp objektif olarak traktörleri yorumlayan ben bile onlardan oldum:

Şimdi ise sahibi çok çok daha memnun . John deere ve diğerleri diye ayrım yapıyor , bilmem anlatabildim mi?


O "diğerlerinin" içinde ise Türkiye koşullarında (servis, yedek parça, fiyat, donanım vs) ise Massey Ferguson'un öne çıktığını düşünüyorum. Yani ne kadar da zehiri almış bir JD'ci olsam da, mantık yönünden hala Massey Ferguson markasına bağlıyım.

20220326_163011.jpg
 
Son düzenleme:
Menevrayı fazla açma kubota ile bunun dingil aynı değil kubatanın aks lar da sonsuz dişli var . Senin jd de mafsal ile dönüyor mafsal çok çubuk aşınır birde fazla menavra tekeri çabuk aşındırır o teker 8 bin olmuştur sert zeminde manevra yap ondan iyi.

Uzun tarla çalışması olduğu zaman biraz daha açmak iyi olur.

Hele birde şarampol gibi yerde yan geçer de manevra da biraz yaparsan teker tam biloğa değerse mafsal dağıtır.
Kubota bile aynı durumda sonsuz konik dişli olan aks milini kesebilir.
 
Menevrayı fazla açma kubota ile bunun dingil aynı değil kubatanın aks lar da sonsuz dişli var . Senin jd de mafsal ile dönüyor mafsal çok çubuk aşınır birde fazla menavra tekeri çabuk aşındırır o teker 8 bin olmuştur sert zeminde manevra yap ondan iyi.

Uzun tarla çalışması olduğu zaman biraz daha açmak iyi olur.

Hele birde şarampol gibi yerde yan geçer de manevra da biraz yaparsan teker tam biloğa değerse mafsal dağıtır.
Kubota bile aynı durumda sonsuz konik dişli olan aks milini kesebilir.
Teşekkürler. Şu haliyle son açıya kadar kullanmayacağımızı zaten konu içinde yazmıştım. Kubota M40 serisinde bile manevranın son açısı insanı korkutuyor, bu kadar dar dönüşün her zaman kullanılmayacağının bilincindeyim, zaten gerekli uyarıları köyden dönerken yaptım. Tek çekerin döndüğü yerden dönse bile önceki haline göre dağlar kadar fark var.
 
Selamlar Trakkulüp ailesi. "Bu hafta sonu da köye gelmişken acaba ne yapabilirim?" diye düşünmedim. Çünkü aylardan beri bugünü planlıyordum :)

Problemi kısaca anlatayım. 2012 model 5083E traktörümüzü Eylül ayında almıştık. Bu traktörde kuyruk mili, hidrolik ve direksiyonun yağını tek bir yerde (arkada) toplanıyor. İlk haftalarında filtrenin biraz dolu olduğu belliydi.

Kasım ayına doğru çıldırtmaya başladı. Çünkü her çalıştırdığımızda filtre tıkalı oluyordu. Traktörü olduğu yerde defalarca stop ederek veya son gazı verip, direksiyonu sağa-sola çevirerek anca açıyorduk. Tabi 2 dk sonra tekrar doluyordu. Böyle böyle bir kaç defa açınca kontak kapatıncaya kadar direksiyon takıla takıla, hidrolik bazen kaldırmayacak şekilde çalışıyorduk.

Kısacası traktörün hidroliğini aktif hale getirinceye kadar, sanki akşama kadar çalışmışız gibi elimiz kolumuz ağrıyordu. Bununla biter mi? Bu traktörde orjinal olarak 12.4.24 R lastik bulunuyor ve traktöre önden bakıp arka lastiklerle karşılaştırdığınızda; ön tekerlerin arka teker izi içerisinde, motor bloğuna en yakın konumda olduğunu görebilirsiniz. Bunun dışında traktörün ön tekerlerinin max. dönüş açısı da 40 derece civarında sınırlandırılmış. Dingil açıklığı 212cm.

Tahmin edeceğiniz gibi hem direksiyonu çevirmek zor, hem de traktör bu zamana kadarki bindiğim manevrası en kötü traktördü. Hatta 12. Trakkulüp buluşmasında test ettiğim; ev sahipliği yapan Gökhan abinin 255 cm dingiller arası mesafeye sahip MF 5435 traktörü bile yanında Kubota gibi kalıyordu.

Sorunlar belliydi.
1) Traktörün manevra sınırlandırıcısı açılacaktı. Çünkü 212 cm dingil açıklığı olan bir traktörün 15 metre civarı tur çapında dönmesi insanın zoruna gidiyor. Bir çiziye yanaşmak için bile Powershuttle'dan 2-3 kere hareket verip, dönmeyen direksiyonu çevirmek için de yarım debriyajla çalışıyorduk. Daha önce JD ile pulluk sürümü konusu açmıştım. Fakat "birisi kronik olarak algılar da yanlış yönlendiririm" diye bu problemden bahsetmemiştim.
2) Şanzıman filtre ve yağını değiştirmeliydik.

Tabi ben bu traktörün teknik özelliklerini bilmiyorum (JD'nin sitesindeki yeni nesil 5E'ye ait), fitresi-yağı-suyu nasıl değişir hiçbir fikrim yok. Dedim bari bulabilirsem bir bakım kitabı araştırayım. Sonra Trakkulüpten bir üyenin 5065E traktörü için bakım el kitabı sorduğunu ve bir üyenin de link verdiğini gördüm. Nelere kadirsin Trakkulüp... Siteye açtım fakat sitenin yapısı değiştiği için link kırık çıktı. Bir şekilde broşür menüsüne girdim. 5083E yazdım, ordan Avrupa için üretilen 5083E'yi buldum. 2013 yılındaki Türkiye versiyonları için basılan kitabı ücretsiz indirdim. Aynı zamanda servisler için onarım kitapçığı da sitede var fakat +200$ bedelle indirebiliyorsunuz.

Merak edenler için link: https://techpubs.deere.com/en-US/Search/Equipment

232 sayfalık bakım kitapçığını indirdikten sonra başladım okumaya. Zaten traktörün de youtube ortamında pek tanıtımı yoktu. 1 günle önemli yerleri okudum bitidim. Ve kendime dedim ki: Bu traktör hakkında hiçbirşey bilmiyormuşsun. Gerçekten de okuduktan sonra bilinmeyen, dillendirilmeyen özelliklerini keşfettim. Bakım çizelgesini buldum, %100 doğru teknik özelliklere ulaştım, bakımları kendi başımıza nasıl yapabiliriz bu bilgileri buldum...

Mesela bu bakım çizelgesi. Daha çok traktörün ilk sezonuna yönelik hazırlanmış. Tabi kitapçık içinde her bir bakımın detayını incelediğinizde değişim saatleri daha detaylı yazıyor. Mesela motor yağı 250 saatte, şanzıman yağı ve filtresi 1000 saatte bir değişmeliymiş. Tabiki eski nesil 5E kullanıcıları yukardaki linkten kitapçığı indirip detayına hakim olacaktır. Bu sadece örnek.

Ekli dosyayı görüntüle 68747


Herneyse... Yukarda yazmıştım ya, trakörün 2 kritik sonu var biri şanzıman yağı ve filtresinin değişmesi diye. Kitapçıkta ilgili yeri buldum. Doğru yağı seçtikten sonra filtreye de baktım ama orjinal JD filtresi kullanın diyip geçmişler o kısımda.

Ekli dosyayı görüntüle 68748

Sonra yağ ve filtrenin nasıl değiştirileceğiyle ilgili kısmı buldum. Babama Şubat ayı gibi tüm bu bilgileri aktardım. O da 2 hafta önce yan sanayi fakat uyum sağlayacak parça ve yağları almış. Ben köye gelinceye kadar motor yağını değiştirmişler.

Ekli dosyayı görüntüle 68749

Ben de bugün traktörü amcamın garaja çelip, kendi başıma ilk defa bakım yaptım. Aşağıdaki yolları takip etmeye çalıştım. Traktör uzun zamandır temizlenmediği için boşaltma vidalarını bulmak zor oldu. Hatta kuyruk milinin altındakini bulamadım, kuyruk mili kısmında duran yağı ise arkadaki küçük fitreyi sökerek boşalttım. Filtreyi taktım, temiz yağı doldurdum. Bu kadar hızlı anlattığıma bakmayın hava soğuktu, aksilikler de oldu, tam 2 saat sürdü :) . Hatta şu direksiyonun o haliyle şu garaja girmek bile 3-5 dakikamı aldı.

Ekli dosyayı görüntüle 68742

Traktörü çalıştırmadan ön tekerlerin açı sınırlandırılarına da bir el atayım dedim. 10 yaşındaki traktörde hiç ellememiş olacaklarki donmuş kalmış. Vidaların başını zedeleyerek biraz gevşettim ama sıktırma somununu içeri çekemediğim için her iki tekerinde vidasını komple söküp attım bende. Çünkü traktörün 15 metre çaplı manevrası beni dellendiriyordu... Hatta yabancı bir sitede bu 5083E'nin 7 metre çap civarında yani 3.5 metre gibi yarıçapta dönebildiğini daha önceden gördüğümde inanmamıştım bile.


Son haliyle sınırlandırıcılar olmadan, piston ne kadar çevirirse o kadar dönecekti. Son kontrolleri yapıp traktörü çalıştırım. Yağ filtreye doldu, direksiyona ve hidroliğe yağ geldi. Direksiyonu tam sola kırdığımda aman tanrım didim :) . Sanki kabinli bir Kubotaya binmişim gibiydi. Açı artışı sayesinde "kaster açısı" da ortaya çıkıp JD'ye ayrı bir heybet kattı.

Ekli dosyayı görüntüle 68744

Heyecanlı şekilde traktörü garajtan dışarı çıkarıp, direksiyonun zorluğunu falan kontrol ettim. Baya yumuşamıştı ama yağın soğuklundan galiba, alt devirlerde bazen direksiyon azıcık vuruyordu. Garajın yanında boş bir alan buldum. Dedim ki, "Burdan ne Tümosan ne 640 döner, Kubota M6040'tan şüpheliyim. Herhalde merdivene çıkar bu".

Direksiyonu tam tur kırıp dönmeye başladım. Ortada tekerin değmediği ufak bir daire kalıyordu. Bir kaç defa tur attıktan sonra alandan çıkıp, adım hesabıyla çapı ölçtüm. 6.5 metre çıktı :D . Hani evren liderimiz diyor ya "Nerden nereye" diye. Bu onun da ötesi... Teknik olarak Kubota'dan bile iyi bir tık iyi dönüyordu ve yabancı sitedeki broşürün dediği çıkmıştı.

Alan sert olduğu için sonradan çizgi ekleme geksinimi duydum.

Ekli dosyayı görüntüle 68746

Çapı ölçtükten sonra traktöre binerken ön tekerin gövdeye sürttüğünü ve çamurluğunda kastığını gördüm. Zaten konunun başında traktörün ön tekerinin bayağı bir içte olduğunu söylemiştim, ayrıca çamurlukta yaylı değildi. Poroje başarıya ulaştı yani, ön tekerleri janttan genişletip yaylı çamurluğa geçmeden bir kaç derece açıdan feragat edeceğiz artık. Jantların ayarı konusunda da boş durur muyum :) o da kitapçıkta yazıyor, hangi konumda kaç mm genişlikte olacak diye.

Traktörle son bir kez daha tur atıp, "oh be" dedim. Şimdi baharın gelip, sezonun başlamasını dört gözle bekliyorum :) .

Konuya nokta koyarken şunları da eklemek istiyorum. Biraz bakımsız, eksikleri olsa da o bir John Deere... Ve ben o zehiri aldım. JD 6000'den falan başlamıyormuş, üzerinde JD yazması yeter... Yıllardan beri marka fanatikliğini bırakıp objektif olarak traktörleri yorumlayan ben bile onlardan oldum:



O "diğerlerinin" içinde ise Türkiye koşullarında (servis, yedek parça, fiyat, donanım vs) ise Massey Ferguson'un öne çıktığını düşünüyorum. Yani ne kadar da zehiri almış bir JD'ci olsam da, mantık yönünden hala Massey Ferguson markasına bağlıyım.

Ekli dosyayı görüntüle 68745
Hocam eline sağlık
Bizde de başak 2085 var dönüş için ön tekerlerde vida atılmış fabrikasyon olarak bu vidaları gevşeterek manevrayı ne kadar açmamızda fayda var Ne kadardan fazlası zarar verir ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Akifİnanç68
Hocam eline sağlık
Bizde de başak 2085 var dönüş için ön tekerlerde vida atılmış fabrikasyon olarak bu vidaları gevşeterek manevrayı ne kadar açmamızda fayda var Ne kadardan fazlası zarar verir ?
Teşekkür ederim. Vidaları deneme-yanılma usülüyle, tekerlerin blok ve ön ağırlık mesnetine değmeyecek şekilde ayarlayabilirsiniz. Bizim vidaları iç tarafa fazla sıkamağıdım için komple sökmek zorunda kaldım. Engebeli arazilerde traktörün ön dingilinin yatma açısını da hesaba katarak işlem yapmanızı ve servise de danışmanızı öneririm. Başak hiç kullanmadığım için net yanıt veremiyorum.
 
merhaba, bu motorla bağın içine giriyor musunuz ? boğaz açma pulluğu aparatı gördüm sanki.
Merhaba. Hayır, biz sadece tarla bitkileriyle uğraşıyoruz. Sanırsan bölgemizde de bağcılık yok. Galiba konunun ilk mesajının son fotoğrafındaki 4+1 Doğanlar pulluğun ekini gördünüz. Sonuncu kulağı yonca yerlerini sürmeye başladan önce sökmüştük.
 

Merhaba sizi tebrik ediyorum manevra konusunda çok güzel iş çıkartmışsınız benimde 83 e var lift o matik konusunda sıkıntı yaşıyorum bu konuda çalışmanız oldumu yada çevreniz de taktıran var mı 83 e lere lift o matik sistemi
Merhaba. Daha önce bu konuyla alakalı şu mesajı yazmıştım. Bu elift beyni direksiyon pompasından yağ alıyor, hassasiyet tetik kolunu uzatıp hidroliği kaldırıyor. Yapılması imkansız değil.

Elift'i kolçak gibi ergonomik bir yere koymadıktan sonra gerek yok. Traktörüz 2014'den yeni modelse zaten hiç elift'e gerek kalmaz, yeni kasalar daha ergonomik.


 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafaşahin
Merhaba. Daha önce bu konuyla alakalı şu mesajı yazmıştım. Bu elift beyni direksiyon pompasından yağ alıyor, hassasiyet tetik kolunu uzatıp hidroliği kaldırıyor. Yapılması imkansız değil.

Elift'i kolçak gibi ergonomik bir yere koymadıktan sonra gerek yok. Traktörüz 2014'den yeni modelse zaten hiç elift'e gerek kalmaz, yeni kasalar daha ergonomik.


Traktörüm 2020 model daha önceki traktörlerimde olduğu için buna alışamadım yapılıyorsa yaptırmak isterim
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafaşahin
Traktörüm 2020 model daha önceki traktörlerimde olduğu için buna alışamadım yapılıyorsa yaptırmak isterim
2012'de bizim traktöre bu sistemi takan servisi tanıyorum. Zamanında 15 sene yetkili servislik yapmış, şimdi özel servisi var. Bu sene Ağustos'ta toplu bakım için motoru Konya'yadaki bu özel servise gönderdik. Ucuz olur diye seçmiştik ama yaptığı yarım yamalak işlerle bizi sonradan 2 senkromeç, 1 hidrolik beyin contası, 1 koltuk sensörü, 40 litre yağ, 1 filtre almak zorunda bıraktı. Motor onun yüzünden tekrar açıldı vs. Taktığı ek piston yağ kaçırmaya başladı ve daha neler neler... John Deere söz konusuyla parçasının da ustasının da orijinal olması şart. Yani Konya'daki ismi lazım olmayan o servisi kesinlikle tavsiye etmiyorum. Çevrenizdeki yetkili servislere danışabilirsiniz. Yine de hidrolik indirme kaldırma kolunu yumuşatmak işinizi görür. Ayarı çok basit. Ben artık elift kullanmıyorum.
 
2012'de bizim traktöre bu sistemi takan servisi tanıyorum. Zamanında 15 sene yetkili servislik yapmış, şimdi özel servisi var. Bu sene Ağustos'ta toplu bakım için motoru Konya'yadaki bu özel servise gönderdik. Ucuz olur diye seçmiştik ama yaptığı yarım yamalak işlerle bizi sonradan 2 senkromeç, 1 hidrolik beyin contası, 1 koltuk sensörü, 40 litre yağ, 1 filtre almak zorunda bıraktı. Motor onun yüzünden tekrar açıldı vs. Taktığı ek piston yağ kaçırmaya başladı ve daha neler neler... John Deere söz konusuyla parçasının da ustasının da orijinal olması şart. Yani Konya'daki ismi lazım olmayan o servisi kesinlikle tavsiye etmiyorum. Çevrenizdeki yetkili servislere danışabilirsiniz. Yine de hidrolik indirme kaldırma kolunu yumuşatmak işinizi görür. Ayarı çok basit. Ben artık elift kullanmıyorum.
Yumuşatmak için nerden ayar yapılıyor bizimki yeni olduğu için mi sert bilemiyorum 2 gün sürüm yaptım avucum şişti biraz daha yumuşak olsa yine sorun değil
 
Selamlar Trakkulüp ailesi. "Bu hafta sonu da köye gelmişken acaba ne yapabilirim?" diye düşünmedim. Çünkü aylardan beri bugünü planlıyordum :)

Problemi kısaca anlatayım. 2012 model 5083E traktörümüzü Eylül ayında almıştık. Bu traktörde kuyruk mili, hidrolik ve direksiyonun yağını tek bir yerde (arkada) toplanıyor. İlk haftalarında filtrenin biraz dolu olduğu belliydi.

Kasım ayına doğru çıldırtmaya başladı. Çünkü her çalıştırdığımızda filtre tıkalı oluyordu. Traktörü olduğu yerde defalarca stop ederek veya son gazı verip, direksiyonu sağa-sola çevirerek anca açıyorduk. Tabi 2 dk sonra tekrar doluyordu. Böyle böyle bir kaç defa açınca kontak kapatıncaya kadar direksiyon takıla takıla, hidrolik bazen kaldırmayacak şekilde çalışıyorduk.

Kısacası traktörün hidroliğini aktif hale getirinceye kadar, sanki akşama kadar çalışmışız gibi elimiz kolumuz ağrıyordu. Bununla biter mi? Bu traktörde orjinal olarak 12.4.24 R lastik bulunuyor ve traktöre önden bakıp arka lastiklerle karşılaştırdığınızda; ön tekerlerin arka teker izi içerisinde, motor bloğuna en yakın konumda olduğunu görebilirsiniz. Bunun dışında traktörün ön tekerlerinin max. dönüş açısı da 40 derece civarında sınırlandırılmış. Dingil açıklığı 212cm.

Tahmin edeceğiniz gibi hem direksiyonu çevirmek zor, hem de traktör bu zamana kadarki bindiğim manevrası en kötü traktördü. Hatta 12. Trakkulüp buluşmasında test ettiğim; ev sahipliği yapan Gökhan abinin 255 cm dingiller arası mesafeye sahip MF 5435 traktörü bile yanında Kubota gibi kalıyordu.

Sorunlar belliydi.
1) Traktörün manevra sınırlandırıcısı açılacaktı. Çünkü 212 cm dingil açıklığı olan bir traktörün 15 metre civarı tur çapında dönmesi insanın zoruna gidiyor. Bir çiziye yanaşmak için bile Powershuttle'dan 2-3 kere hareket verip, dönmeyen direksiyonu çevirmek için de yarım debriyajla çalışıyorduk. Daha önce JD ile pulluk sürümü konusu açmıştım. Fakat "birisi kronik olarak algılar da yanlış yönlendiririm" diye bu problemden bahsetmemiştim.
2) Şanzıman filtre ve yağını değiştirmeliydik.

Tabi ben bu traktörün teknik özelliklerini bilmiyorum (JD'nin sitesindeki yeni nesil 5E'ye ait), fitresi-yağı-suyu nasıl değişir hiçbir fikrim yok. Dedim bari bulabilirsem bir bakım kitabı araştırayım. Sonra Trakkulüpten bir üyenin 5065E traktörü için bakım el kitabı sorduğunu ve bir üyenin de link verdiğini gördüm. Nelere kadirsin Trakkulüp... Siteye açtım fakat sitenin yapısı değiştiği için link kırık çıktı. Bir şekilde broşür menüsüne girdim. 5083E yazdım, ordan Avrupa için üretilen 5083E'yi buldum. 2013 yılındaki Türkiye versiyonları için basılan kitabı ücretsiz indirdim. Aynı zamanda servisler için onarım kitapçığı da sitede var fakat +200$ bedelle indirebiliyorsunuz.

Merak edenler için link: https://techpubs.deere.com/en-US/Search/Equipment

232 sayfalık bakım kitapçığını indirdikten sonra başladım okumaya. Zaten traktörün de youtube ortamında pek tanıtımı yoktu. 1 günle önemli yerleri okudum bitidim. Ve kendime dedim ki: Bu traktör hakkında hiçbirşey bilmiyormuşsun. Gerçekten de okuduktan sonra bilinmeyen, dillendirilmeyen özelliklerini keşfettim. Bakım çizelgesini buldum, %100 doğru teknik özelliklere ulaştım, bakımları kendi başımıza nasıl yapabiliriz bu bilgileri buldum...

Mesela bu bakım çizelgesi. Daha çok traktörün ilk sezonuna yönelik hazırlanmış. Tabi kitapçık içinde her bir bakımın detayını incelediğinizde değişim saatleri daha detaylı yazıyor. Mesela motor yağı 250 saatte, şanzıman yağı ve filtresi 1000 saatte bir değişmeliymiş. Tabiki eski nesil 5E kullanıcıları yukardaki linkten kitapçığı indirip detayına hakim olacaktır. Bu sadece örnek.

Ekli dosyayı görüntüle 68747


Herneyse... Yukarda yazmıştım ya, trakörün 2 kritik sonu var biri şanzıman yağı ve filtresinin değişmesi diye. Kitapçıkta ilgili yeri buldum. Doğru yağı seçtikten sonra filtreye de baktım ama orjinal JD filtresi kullanın diyip geçmişler o kısımda.

Ekli dosyayı görüntüle 68748

Sonra yağ ve filtrenin nasıl değiştirileceğiyle ilgili kısmı buldum. Babama Şubat ayı gibi tüm bu bilgileri aktardım. O da 2 hafta önce yan sanayi fakat uyum sağlayacak parça ve yağları almış. Ben köye gelinceye kadar motor yağını değiştirmişler.

Ekli dosyayı görüntüle 68749

Ben de bugün traktörü amcamın garaja çelip, kendi başıma ilk defa bakım yaptım. Aşağıdaki yolları takip etmeye çalıştım. Traktör uzun zamandır temizlenmediği için boşaltma vidalarını bulmak zor oldu. Hatta kuyruk milinin altındakini bulamadım, kuyruk mili kısmında duran yağı ise arkadaki küçük fitreyi sökerek boşalttım. Filtreyi taktım, temiz yağı doldurdum. Bu kadar hızlı anlattığıma bakmayın hava soğuktu, aksilikler de oldu, tam 2 saat sürdü :) . Hatta şu direksiyonun o haliyle şu garaja girmek bile 3-5 dakikamı aldı.

Ekli dosyayı görüntüle 68742

Traktörü çalıştırmadan ön tekerlerin açı sınırlandırılarına da bir el atayım dedim. 10 yaşındaki traktörde hiç ellememiş olacaklarki donmuş kalmış. Vidaların başını zedeleyerek biraz gevşettim ama sıktırma somununu içeri çekemediğim için her iki tekerinde vidasını komple söküp attım bende. Çünkü traktörün 15 metre çaplı manevrası beni dellendiriyordu... Hatta yabancı bir sitede bu 5083E'nin 7 metre çap civarında yani 3.5 metre gibi yarıçapta dönebildiğini daha önceden gördüğümde inanmamıştım bile.


Son haliyle sınırlandırıcılar olmadan, piston ne kadar çevirirse o kadar dönecekti. Son kontrolleri yapıp traktörü çalıştırım. Yağ filtreye doldu, direksiyona ve hidroliğe yağ geldi. Direksiyonu tam sola kırdığımda aman tanrım didim :) . Sanki kabinli bir Kubotaya binmişim gibiydi. Açı artışı sayesinde "kaster açısı" da ortaya çıkıp JD'ye ayrı bir heybet kattı.

Ekli dosyayı görüntüle 68744

Heyecanlı şekilde traktörü garajtan dışarı çıkarıp, direksiyonun zorluğunu falan kontrol ettim. Baya yumuşamıştı ama yağın soğuklundan galiba, alt devirlerde bazen direksiyon azıcık vuruyordu. Garajın yanında boş bir alan buldum. Dedim ki, "Burdan ne Tümosan ne 640 döner, Kubota M6040'tan şüpheliyim. Herhalde merdivene çıkar bu".

Direksiyonu tam tur kırıp dönmeye başladım. Ortada tekerin değmediği ufak bir daire kalıyordu. Bir kaç defa tur attıktan sonra alandan çıkıp, adım hesabıyla çapı ölçtüm. 6.5 metre çıktı :D . Hani evren liderimiz diyor ya "Nerden nereye" diye. Bu onun da ötesi... Teknik olarak Kubota'dan bile iyi bir tık iyi dönüyordu ve yabancı sitedeki broşürün dediği çıkmıştı.

Alan sert olduğu için sonradan çizgi ekleme geksinimi duydum.

Ekli dosyayı görüntüle 68746

Çapı ölçtükten sonra traktöre binerken ön tekerin gövdeye sürttüğünü ve çamurluğunda kastığını gördüm. Zaten konunun başında traktörün ön tekerinin bayağı bir içte olduğunu söylemiştim, ayrıca çamurlukta yaylı değildi. Poroje başarıya ulaştı yani, ön tekerleri janttan genişletip yaylı çamurluğa geçmeden bir kaç derece açıdan feragat edeceğiz artık. Jantların ayarı konusunda da boş durur muyum :) o da kitapçıkta yazıyor, hangi konumda kaç mm genişlikte olacak diye.

Traktörle son bir kez daha tur atıp, "oh be" dedim. Şimdi baharın gelip, sezonun başlamasını dört gözle bekliyorum :) .

Konuya nokta koyarken şunları da eklemek istiyorum. Biraz bakımsız, eksikleri olsa da o bir John Deere... Ve ben o zehiri aldım. JD 6000'den falan başlamıyormuş, üzerinde JD yazması yeter... Yıllardan beri marka fanatikliğini bırakıp objektif olarak traktörleri yorumlayan ben bile onlardan oldum:



O "diğerlerinin" içinde ise Türkiye koşullarında (servis, yedek parça, fiyat, donanım vs) ise Massey Ferguson'un öne çıktığını düşünüyorum. Yani ne kadar da zehiri almış bir JD'ci olsam da, mantık yönünden hala Massey Ferguson markasına bağlıyım.

Ekli dosyayı görüntüle 68745
Abicim bu durumda tekerlerin açısı sona geldiğinde hidrolikten ses gelmiyor mu
 

Benzer Konular