Az yakma olayı ile ilgili olayı daha önce anlatmıştım.
Kubota kullanan ve yakıt konusunu tecrübe etmiş biri olarak:
-ağır işte çok afaki bi fark yok. Aynı ustalıkla kullanılan başka bir marka ile ile kıyaslandığında olamaz da zaten. Ya aynı yakar, ya da %10, %15 gibi az. Mesela derin fantom, kurakta çizel-patlatan vs çekiyorsanız durum bu.
- orta ve hafif işte, emsallerinden kesinlikle az yakıyor. Fark işe göre değişmekle birlikte iş hafifleştikçe %35, hatta 40 ' ı buluyor. Tırmık - kültüvatör çekme, ilaç - gübre atma, nakliye, balya bağlama gibi işler bu saydıklarım.
Mesela balya bağlayan 4 silindir 90-95 hp bir traktör ortalama 10, maksimum 12 saatte 90 litre'lik depoyu bitirirken, kubota 16, çatta 20 saate kadar çıkartabiliyor bu süreyi. Haliyle %30-40 fazla balya bağlanabiliyorsunuz. Düzgün bir işte, 25 kg ' lık ot balyasında 3000 ' i geçtiğimi bilirim bir depoyla.
Bunun en basit örneğini bi yaşıyoruz zaten. Ufak işler için kullandığımız 50 hp John Deere, kubota yüzünden kullanılmaz oldu. Çünkü hafif işlerde yaktıkları mazot neredeyse aynı. Işe konforu da ekleyince, (su almadan, gübre atmaya) her işe kubotayı koşmaya başladık.
- Şöför hatalarını tolere etmesi: Aslında en önemli nokta bu. Kubota ' nın motorları asli olarak deniz araçları için tasarlandığından, geniş bir maksimum tork eğrisi sunuyor. Tork 1400 ' den 2000 devire kadar neredeyse aynı. Bu da yüksek yada düşük devirlerde yapılan bilinçsiz kullanımlarda fazla yakmasını engelliyor.
Örneğin X marka traktör:
Usta bir şoför ' ün elinde, 1 depo ile 12 saat çalışırken,
İşten 'anlamayan, acemi' bir şoförün elinde 8 saatte bitirebilir depoyu.
Ama Kubota ' da bu durum farklı. Traktörün üzerinde adamın usta yada acemi şoför olması yakıtı çok etkilemez. Usta şoför 13 saatte bitirirse depoyu, acemi şoför olsa olsa 12 saatte bitirir. Bu da büyük bir avantaj.
Şu an perkins 1104AT motorlu bir traktörü 2000 devir civarında, zorlaya zorlaya kullanırsan,ötagiri caiz ise mazotu içer. Aynı şeyi kubota ile yaptığınızda bu denli büyük bir fark olmaz.
***
Kıbota bu nedenle gariban traktörü benim gözümde. Fiyatları çok pahalı değil (yerlilerin az üzerinde lakin ithallerin tümümden ucuz) üstelik Japonların iş disiplini ile Japonya ' da üretiliyor.
Pozitif ayrımcılık olacak ama bu güne kadar Japonların yaptığı kalitesiz bir malı şahsen görmedim.
Honda, Toyata, Mitsubishi, Suzuli, Hitachi, Subaru, Komatsu... Liste uzun.
Not: yakıttaki cimriliğin en büyük nedeni, Topraklarınden neredeyse hiç petrol çıkmayan Japonya ' nın, ihtiyacı olan tüm akaryakıtı dışarıdan alması. Bu durum, üretilen malların kanaatkar olmasını zorunlu kılıyor.