Dizel Motorda Turbo

06.12.2012
4,450
2,133
ISPARTA

Hareketini egzoz gazından alır, ayrıca egzoz gazındaki atık enerjiyi kullanarak motora ekstra hava destekli güç sağlayan bir parçadır.

Turbo’nun temel çalışma prensibi, türbin pervanelerinin atık egzoz gazları ile hızla harekete geçip, hava filtresinden bol ve sıkıştırılmış havayı emerek, yanma hücrelerine aktarmasıdır

b5e64100-1109-43a6-ace5-bd52b22dd61c.jpg

Turbo motorlarda dikkat edilmesi gerekenler kısaca

https://www.youtube.com/watch?v=9DKWeaPHRzc
 
turbo dısardaki havayı daha fazla basıncla motora iletir gücünü de eksozdan cıkan yanmış gazdan alır yani yanmış gazı tekrar yakmaz ayni cc deki motora turbo takarak daha güclü olur sonradan turbo takmanın zararı krank piston ve silindirin yuksek ısıya ve basınca dayanıklı olması lazımdır ve ayrıca sogutma sıstemininde iyi çalışması lazım çünkü silindir içine basılan hava normal emişten katkat fazladır ve daha büyük patlama olur ve daha fazla isı meydana gelir bunun için hava geciş yerine hava sogutucu konulur(intercooler) ayrıca yag sogutucu olur ve motor yagının biraz ince olması lazımki turbodaki burç buşluklarına iyi nufus etmesi lazım bazen turbo ile motor arasındaki basın öyle artarki bunu düzenleyen valf sistemide eklenir
diyelim motora turbo taktık ama mazot pompasını ayarlamadık verim alınmaz çünkü hava yakıt karısımı bozulmuştur o yüzden pompanın da ayarlanması gerekir

ben kendi uyguladıgım bir şeyi paylaşayım sizle ile eger güz artırmak istiyorsanız en basit cözüm pompa enjektör ayarı ben bunu şahsen işbora traktörde denedim enjektör basınç ayarını yükseltin ve pompadanda mazot ayarını biraz acın yeter (motor devir ayarı deyil)
 
74.80 DT Tümosan 4×4 . Sonradan turbo taktırmayı düşünüyorum. Fikri ve tecrübesi olan yorum yapabilir misiniz? (1998 model)

TrakKulüp Mobil Uygulaması kullanılarak gönderilmiştir.

Gayet uygun olur biz yanlış ustaya taktırdık başımız yandı ona göre dikkat et anlayan birisine taktır pompa ayarını kesinlikle yaptırmanız gerekiyor ayrıca garret marka turbo taktırmanı tavsiye ederim gücü hiasedeceksin
 

turbo dısardaki havayı daha fazla basıncla motora iletir gücünü de eksozdan cıkan yanmış gazdan alır yani yanmış gazı tekrar yakmaz ayni cc deki motora turbo takarak daha güclü olur sonradan turbo takmanın zararı krank piston ve silindirin yuksek ısıya ve basınca dayanıklı olması lazımdır ve ayrıca sogutma sıstemininde iyi çalışması lazım çünkü silindir içine basılan hava normal emişten katkat fazladır ve daha büyük patlama olur ve daha fazla isı meydana gelir bunun için hava geciş yerine hava sogutucu konulur(intercooler) ayrıca yag sogutucu olur ve motor yagının biraz ince olması lazımki turbodaki burç buşluklarına iyi nufus etmesi lazım bazen turbo ile motor arasındaki basın öyle artarki bunu düzenleyen valf sistemide eklenir
diyelim motora turbo taktık ama mazot pompasını ayarlamadık verim alınmaz çünkü hava yakıt karısımı bozulmuştur o yüzden pompanın da ayarlanması gerekir

ben kendi uyguladıgım bir şeyi paylaşayım sizle ile eger güz artırmak istiyorsanız en basit cözüm pompa enjektör ayarı ben bunu şahsen işbora traktörde denedim enjektör basınç ayarını yükseltin ve pompadanda mazot ayarını biraz acın yeter (motor devir ayarı deyil)

Abi bu konulardan anlayan birisine benziyorsn cevabını alamadığım bir soru var turbomuz takıldı takan kişi elinde 12-13 ile 5 dk da pompa ayarı yaptı ve bizi yolladı daha sonra radyatör patladı gittik eskimiştir diye onu da yaptırdık daha sonra radyatörü şişirmeye başladı traktör turboyu takan adama gösterdim keçe yanmış dedi. Şimdi biz bu traktöre turbo uygulaması yapmadan önce sıfır sıkıntı yaşıyorduk fakat turbo takıldıktan sonra en ufak zorlamada hararet yükseliyor. Yani sormak istedigim traktörde yapılan hata nedir anlatırsan sevinirim
 
hocam buyuk ihtimal turbo fazla basınc yapıyor radyötörün sişmesi contada bi sorun olabilir slindirdeki basın fazla olunca contadan su kanalına veriyordur oda radyotörü bozar hararetin yukselmesi contayada baglıdır eger sogutma suyunun içine hava kacarsa su cabuk kaynar fakat sadece bu sebep deyildir traktör ne bilmiyorum radyötörü buyultebilirsin fanı daha fazla kanatlı olanla deyistirebilirsin yag sogutucu takılabilir yada turbonun basınc ayarı biraz düsürülebilir intercoler takılabilir

Ayrıca zorlama dedigin devirsiz kullanmaksa eger pompanın regületör ayarı iyi deyil isede motor gec kafa kaldırır toparlamaz yada cok gec toparlar
 
  • Beğen
Tepkiler: pmyohayrani
turbolu araclarda normal emiş motorlardaki basınçtan fazla basınc oldugu icin mazot pompası daha basınclı mazot vermesi lazım buda enjektör ayarının barını yukseltip pompanında basıncını yükselterek silindir icerisindeki basınclı havadan daha küvetli olsunki yanma daha iyi gerceklesir buda gücü artırır

üst kapak contasında sorun olup olmadıgını radyötörün kapagını acıp tam doldur sonra motoru calıştır hava kabarcıgı geliyor ise devamlı conta deyişmesi geregiyordur
 
Son düzenleme:
turbolu araclarda normal emiş motorlardaki basınçtan fazla basınc oldugu icin mazot pompası daha basınclı mazot vermesi lazım buda enjektör ayarının barını yukseltip pompanında basıncını yükselterek silindir icerisindeki basınclı havadan daha küvetli olsunki yanma daha iyi gerceklesir buda gücü artırır

üst kapak contasında sorun olup olmadıgını radyötörün kapagını acıp tam doldur sonra motoru calıştır hava kabarcıgı geliyor ise devamlı conta deyişmesi geregiyordur

Ewt bu soğukta hava kabarcıgı geliyor peki masraf ne kadar tutar
 
Motora motor hacmine göre uygun turbo takılabilir.
Turbo atmosferik olarak 1 atm basınçla çalışan motora 1,5 veya 3 atm basınçla hava gönderebilir.
Basıncı 3 atm gibi turbo kullanırsanız,turbonun gönderdiği sıkışan sıcak hava motor sıcaklığını yükseltir.Motor hararet yapar ve conta yakar.
Uygun büyüklükte 1,5 atm basınçta turbo takarsanız,radyatör yeterlidir ve pompa ayarıda yaparak çekiş farkı görürdünüz.Özellikle yüksek rakımlı yerlerde daha faydalıdır.
3 atm basınçlı turbo taktığınızda turbo havasını soğutmak için intercooler, aftercooler veya EGR cooler kullanılır.Ayrıca motora giden yakıt az geleceğinden volümetrik verim (yanma kalitesi) düşer, pompa ayarını biraz yükseltmemiz gerekir.Bu geçici çözümdür.Mazot pompası verimini yükseltmek için LDA takılması daha iyi sonuç verir.LDA sız turbolu motorlar rampada çabuk bayılır,pompa mazot yetiştiremez.
Waste gate li turbo düşük devirde daha az, yüksek devirde kanatlarını açarak daha fazla hava verir.Daha verimlidir.
Motora turbo takılırsa %15 veya %20 ek güç alırsınız yalnız birim alana yaktığınız yakıt düşmez.
Yakıtı düşürmek için motor sıkıştırma oranları yükseltilir.Comman rail enjeksiyon ve 4 valf takılır.Bunun içinde motorun çelik piston gömlek olması gerekir.Motor bloğu farklıdır.
Aynı seri motorlarda motorların yanma odası hacimleri ve yakıt oranlarıda farklıdır.
Pompa açılırsa zengin hava yakıt karışımı olur,tork(çekiş) ve güç biraz artar,yakıtta aynı oranda artar, motor ömrü kısalır, emisyon seviyeleri bozulur.Yağlama miktarı düşer.Krank mili dayanımı azalır.Önerilmez.
Köylü milletin efendisidir.Arz ederim.
 

Benzer Konular