ÇİĞ SÜT FİYATLARI VE İŞLETMELERE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Yakın bir zamanda ulusal süt konseyi geçte olsa toplanarak uzun süredir 1.21 kuruş olan çiğ sütteki referans fiyatı 1.30 kuruş olarak sanayicilerin bir kısmı kabul etmesede referans fiyat olarak belirledi.Sütte kaliteye göre fiyatlandırma uygulamasıyla ilgilide 1.30 kuruş süt fiyatına sahip olan sütün 3.6 yağ oranına ve 3.2 protein oranına sahip olması gerekiyor diye karar alındı.Yani bu değerlerin altındaki sütlerden kesinti yapılması üzerindeki değere sahip sütlere ise pirim verilme uygulamasına geçilmesine karar verildi.
Süt konseyinde belirlenen referans fiyat böyle ama uygulamada ülkemize baktığımız zaman hala 800-900 kuruşa süt satan bölgeler var.Ulusal süt konseyinde 1 lt çiğ sütün üretim maliyetini 1.08 kuruş olarak belirlemişler belirlenen bu değerde komik gerçekten biz hayvancılığın içinde biri olarak bölgelere göre sütün üretim maliyetlerini hesapladığımız zaman birçok bölgede satış fiyatına denk geldiğini görüyoruz.Süt üretiminde doğru bir maliyet analizi yapıldığı zaman işletme binalarının amortismanı,kullanılan makine ekipmanların amortismanı,işletme sahiplerinin kendi iş güçlerinide koyduğumuz zaman 1 lt çiğ sütün üretim maliyeti tavan yapıyor.Doğru bir maliyet hesabında üreticinin bu fiyatlarda kar etmesinin olanaksız olduğunu Türkiyede birçok işletmenin zarar ederek ayakta durmaya çalıştığını bariz bir şekilde görüyoruz.
Çiğ sütün üretim maliyetini daha sonraki yazılarımızda detaylı olarak kalem kalem yapalım.Bu günkü yazımızda sıkıntılı olan üretim maliyetlerinin altında süt sattığımız bölgelerde özellikle farklı olarak neler yapabiliriz bunları inceleyelim.Özellikle doğrudan çiğ süt satışı yapmak istiyorsak ve bölgemizde çiğ süt alım fiyatı düşükse kaliteli süt üreten jersey gibi ineklerle işletmede ırk değişikliği yaparak doğrudan tüketiciye bu sütleri pazarlayabiliriz.Jersey ineklerinin sütleri 5.5 yağ oranına 4.5 protein oranına sahip doğrudan pazarlama ile ilgili sorunla karşılaşmassınız ve piyasa fiyatı 4-4,5 tl.Doğrudan çiğ süt satışıyla ilgili bakanlık Hastalıktan ari belgesi olan işletmelerin çiğ süt satışına müsade ediyor belgeniz yoksa ağır cezalara çarptırılabilirsiniz.
Büyük çapta süt işleyen süt fabrikalarına yakın değilseniz ve çiğ sütü düşük fiyata satıyorsanız böyle çalışmanızın ve işletmenizi bu alıcılara mahkum etmenizin hiçbir anlamı yok.İşletmenizdeki sütlerinizi işleyerek yani peynir,yoğurt,tere yağı gibi çok tüketilen gıdalara dönüştürerek çok daha değerli bir fiyata pazarlayabilirsiniz.İşletmetme sahipleri olarak çiğ süt tüketmiyoruz ama peynir,kaymak,yoğurt,tere yağı gibi süt ürünlerini bolca tüketiyoruz.Bu alanda iyi bir pazarın olduğuna hepimiz hem fikirizdir bence.Özellikle şehirde yaşayan insanlar doğal,organik doğrudan köylerden gelen süt ürünlerini bulmaya almaya çalışıyor.Kendi işletmenizde yüksek kalite standartında doğal,organiz ürünleri zamanla marka değeri oluşturarak pazarlayabilirsiniz.
Değerli okuyucularım süt üreticisinin para kazanmadığı birçok bölgede süt sanayicisine mahkum olduğu bu atmosferde sizlerde bir umut için ışık yakmaya çalışıyoruz.Herkez yapabilirmiyim diye sorgulasın kendini bence ve araştırma yaparak pazarı araştırarak net bir cevap bulmaya çalışalım.Marka olabilirmiyim,kazanabilirmiyim,büyüyebilirmiyim gibi soruların cevabını bulduğumuz zaman çok şeyin değişeceğine inanıyorum.Bu haftaki yazımızdan bu kadar önümüzdeki hafta başka bir konuyla görüşmek üzere bereketle kalın.
TrakKulüp Mobil Uygulaması kullanılarak gönderilmiştir.
Yakın bir zamanda ulusal süt konseyi geçte olsa toplanarak uzun süredir 1.21 kuruş olan çiğ sütteki referans fiyatı 1.30 kuruş olarak sanayicilerin bir kısmı kabul etmesede referans fiyat olarak belirledi.Sütte kaliteye göre fiyatlandırma uygulamasıyla ilgilide 1.30 kuruş süt fiyatına sahip olan sütün 3.6 yağ oranına ve 3.2 protein oranına sahip olması gerekiyor diye karar alındı.Yani bu değerlerin altındaki sütlerden kesinti yapılması üzerindeki değere sahip sütlere ise pirim verilme uygulamasına geçilmesine karar verildi.
Süt konseyinde belirlenen referans fiyat böyle ama uygulamada ülkemize baktığımız zaman hala 800-900 kuruşa süt satan bölgeler var.Ulusal süt konseyinde 1 lt çiğ sütün üretim maliyetini 1.08 kuruş olarak belirlemişler belirlenen bu değerde komik gerçekten biz hayvancılığın içinde biri olarak bölgelere göre sütün üretim maliyetlerini hesapladığımız zaman birçok bölgede satış fiyatına denk geldiğini görüyoruz.Süt üretiminde doğru bir maliyet analizi yapıldığı zaman işletme binalarının amortismanı,kullanılan makine ekipmanların amortismanı,işletme sahiplerinin kendi iş güçlerinide koyduğumuz zaman 1 lt çiğ sütün üretim maliyeti tavan yapıyor.Doğru bir maliyet hesabında üreticinin bu fiyatlarda kar etmesinin olanaksız olduğunu Türkiyede birçok işletmenin zarar ederek ayakta durmaya çalıştığını bariz bir şekilde görüyoruz.
Çiğ sütün üretim maliyetini daha sonraki yazılarımızda detaylı olarak kalem kalem yapalım.Bu günkü yazımızda sıkıntılı olan üretim maliyetlerinin altında süt sattığımız bölgelerde özellikle farklı olarak neler yapabiliriz bunları inceleyelim.Özellikle doğrudan çiğ süt satışı yapmak istiyorsak ve bölgemizde çiğ süt alım fiyatı düşükse kaliteli süt üreten jersey gibi ineklerle işletmede ırk değişikliği yaparak doğrudan tüketiciye bu sütleri pazarlayabiliriz.Jersey ineklerinin sütleri 5.5 yağ oranına 4.5 protein oranına sahip doğrudan pazarlama ile ilgili sorunla karşılaşmassınız ve piyasa fiyatı 4-4,5 tl.Doğrudan çiğ süt satışıyla ilgili bakanlık Hastalıktan ari belgesi olan işletmelerin çiğ süt satışına müsade ediyor belgeniz yoksa ağır cezalara çarptırılabilirsiniz.
Büyük çapta süt işleyen süt fabrikalarına yakın değilseniz ve çiğ sütü düşük fiyata satıyorsanız böyle çalışmanızın ve işletmenizi bu alıcılara mahkum etmenizin hiçbir anlamı yok.İşletmenizdeki sütlerinizi işleyerek yani peynir,yoğurt,tere yağı gibi çok tüketilen gıdalara dönüştürerek çok daha değerli bir fiyata pazarlayabilirsiniz.İşletmetme sahipleri olarak çiğ süt tüketmiyoruz ama peynir,kaymak,yoğurt,tere yağı gibi süt ürünlerini bolca tüketiyoruz.Bu alanda iyi bir pazarın olduğuna hepimiz hem fikirizdir bence.Özellikle şehirde yaşayan insanlar doğal,organik doğrudan köylerden gelen süt ürünlerini bulmaya almaya çalışıyor.Kendi işletmenizde yüksek kalite standartında doğal,organiz ürünleri zamanla marka değeri oluşturarak pazarlayabilirsiniz.
Değerli okuyucularım süt üreticisinin para kazanmadığı birçok bölgede süt sanayicisine mahkum olduğu bu atmosferde sizlerde bir umut için ışık yakmaya çalışıyoruz.Herkez yapabilirmiyim diye sorgulasın kendini bence ve araştırma yaparak pazarı araştırarak net bir cevap bulmaya çalışalım.Marka olabilirmiyim,kazanabilirmiyim,büyüyebilirmiyim gibi soruların cevabını bulduğumuz zaman çok şeyin değişeceğine inanıyorum.Bu haftaki yazımızdan bu kadar önümüzdeki hafta başka bir konuyla görüşmek üzere bereketle kalın.
TrakKulüp Mobil Uygulaması kullanılarak gönderilmiştir.