Yüzyılın otomobili!



Suyla mı çalışıyor? Evet(!)

Bugün dünyanın içerisinde bulunduğu enerji krizinde otomobillerimizin harcadığı benzinin katkısı çok büyük. Günümüzün unutulmuş ya da kullanımı çok az olan enerjisi, sıvı nitrojen ya da azotla çalışacak otomobiller petrol harcamasının önüne geçerek yaşadığımız ve gelecekte büyük bir krize dönüşecek olan enerji yokluğunun aşılmasına büyük bir katkı sağlayacak. Bu kulağa gelecekte başarılabilecek bir fikir gibi gözükse de geleceği yaşayan mühendislerin günümüzde başardığı yöntemle, sıvı nitrojenle çalışan bir otomobil şu anda üretim halinde ve benzin harcamadan sokaklarda dolaşıyor. Bu belki de son 100 yılda otomobilin gelişimiyle ilgili gerçekleşmiş en büyük başarı. Bu aracın egzostundan sadece su buharı çıkıyor ve hava kirliliği oluşmuyor, kokmuyor.

Bu otomobilin adı: Honda FCX Clarity
Yakışıklı ve yüksek teknoloji ürünü olan bu aile otomobili Honda tarafından üretilen yakıt olarak da hidrojen kullanan bir dört tekerlekli. Tasarım olarak 2006'da hayata geçen FCX konseptini kullanan bu araç, fotoğrafını çektiğinizde bir Accord'dan farksız. 2008'de Amerika Birleşik Devletleri'nde sayılı miktarda satışa geçen bu otomobile şimdilik sadece Kaliforniya'da ulaşılabiliyor. Japonya'da da tanıtımı yapılmış olan Clarity'nin ancak 2015'ten sonra seri üretime geçmesi bekleniyor.

Honda her ne kadar kısa sürede seri üretime geçebilmek için çalışmalar yapsa da günümüz şartlarında ve petrolün başrol oynadığı otormobil dünyasında bu şimdilik mümkün gözükmüyor.

Honda, Formula 1'de yarıştığı dönemde GP'lerde 'dünyayı kurtarın' yapıştırmaları ile çevreciliğine dikkat çekerken F1'den çekildikten sonra rahatlayan ekonomisiyle bu yeni otomobile verdiği desteği arttırdı.

Honda dünyayı tek başına kurtarabilir mi(!) bilinmez ancak sıfır servis, sıfır parça değişimi, sıfır benzin ve yağ tanıtımları kullanılan bu araçla benzinden yaklaşık %5 daha ucuza bir dopo sıvı nitrojen alınarak yola çıkılıyor. Clarity benzincilerde şu anda sayılı miktarda bulunan pompalar aracılığıyla deposunu doldurulduktan sonra 500-600 kilometre arasında yol yapabiliyor ve bu performansın karşılığında egzozundan sadece su evet su çıkıyor.

Honda'nın geliştirdiği 57 litrelik bir sıvı nitrojen tankı 100 kw enerji üreten elektirik motoruyla çalışan Clarity elektiriğini de 288v'lik bir lityum pilde depoluyor. Önden çekişli olan Clarity sıvı nitrojenden elektirik yardımıyla oluşturduğu enerjiyi önden çekişli araçta lastiklerindeki dinamolar aracılığıyla da sürekliliğini sağlıyor. Bu sayede otomobil yolda giderken elektirik depolanıyor ve 134 beygirlik oldukça performanslı ve büyük aile otomobili havayı hiç kirletmeden yollarda geziyor.

Kısaca:
1. Hidrojen deposu – Hidrojeni depoluyor.
2. Hidrojenin pilde depolanması – Elektirik yaratılıyor.
3. Lityum İon Batarya - Elektiril pilde depolanıyor.
4. Kuvvetli sürüş Ünitesi – Elektrik akışı sağlanıyor.
5. Elektirikli sürüş motoru – Otomobil yola çıkıyor.

Gelecek 3 senede 200 adet üretilmesi planlanan bu araç şu anda sadece Kaliforniya'daki yollarda boy görterirken otyomobilin kadranında bulunan parlak bir göz tasarruflu kullanımlarda yeşil ancak performanslı kullanımlarda turuncuya dönüşerek size ne kadar nitrojen tükettiğiniz iletiliyor ve sürücü de gaza ne kadar basacağına sadece kadranına bakarak rahatlıkla anlıyor.

Bu araç bir teknoloji harikası olarak göz önüne çıkarken nitrojen tankı ve lityum batarya arasındaki ilişkiyi enerjiye dönüştüren ve bunu yaparken hiç benzin harcamayan otomobil aynı zamanda mekanik ağırlıklı yapısıyla da dikkat çekiyor.

Honda'nın Japonya'daki yeni fabrikasında üretlen Clarity Amerika'ya altrernatif otomobiller etiketi altında ithal edilirken bu otomobil şu anda 3 yıllık, ayda 600 dolar ödemeli planlar halinde satılıyor.

Şu anda Güney Kaliforniya'da yer alan Shell benzin istasyonuna kurulan sıvı hidrojen pompasıyla birlikte bölgedeki müşterilere sunulmuş olan bu araç fikir olarak geleceğe işaret ederken Honda mühendislerinin başarısı sayesinde geleceği günümüzde yaşamamızı sağlıyor.

Meziyetleri ilk keşfedildiği günden beri, hidrojen hep “geleceğin yakıtı” ünvanını muhafaza etmiş bir enerji. Çok yüksek sıcaklıkta yanması, aynı ağırlıktaki petrolden çok daha fazla enerji depolaması ve hava kirliliği yaratmaması en elverişli özellikleri. Bu özellikler de bir otomobilin yollarda aynen bir benzinli araç kadar rahat ve konforlu ilerlemesini sağlayınca geleceği günümüzde yaşamayı başarıyoruz.

Bu arada hidrojenli araçların eskiden de varolduğunu belirtmemiz lazım. Ancak sık sık doldurulması gereken bir su deposuyla enerji üretmesi sağlanabiliyordu. Yeni nesilde ise egzoz sisteminde kendiliğinden oluşan su buharı kullanılıyor ve su doldurmak gibi bir sıkıntı da ortadan kalkmış oluyor.

Bu teknoloji harikasıyla, benzinciye gidiyorsunuz ve deponuzu günümüz benzin fiyatından daha ucuza dolduruyorsunuz. Aynen benzinli aracınızdaki kadar yol katediyorsunuz. Ve sonuç olarak havayı kirletmeden sessiz sakin bir yolculuk yapabiliyorsunuz. Yaşadığımız petrol krizinin de etkisiyle daha hızlı bir şekilde seri üretime geçmesi beklenen Honda FCX Clarity şu anda Güney Kaliforniya'da yaşayanlar için iyi bir alternatif olmayı başarmış durumda.

Bu otomobilin bir faydası daha var: bu tip alternatif enerjiyle çalışan otomobiller artarak benzinli araçlar azınlığa düştüğü zaman, günümüzün benzin canavarı, kaslı ve hızıyla ön plana çıkan performans otomobilleri çok daha rahat birer hobi aracı olabilecek ve bu sayede de onlar da daha kolay bir şekilde hayata tutunacaklar.

(Alıntı)
 

Benzer Konular