Bölünmenin kesinlikle kullanıcıyla ve gevşeyen civatalarla alkası vardır. ancak bazı durumlarda yani, civatlar gevşek değilse ve set kullanmıyorsa dökümle alakalı.. Alaşım çelikten yapılan dökümlerin katılaşma esnasında dikkat edilmesi gerek bazı noktalrı var. Öcelikle alaşım oranın çok iyi ayarlanmış olması gerekir, aksi halde ergimeden sonra katılaşmada fazla olan alaşım elementleri bir araya gelerek çekirdeklenemler oluştururlar ve bu çekirdeklenemiş bölgeler büyük tane yapısı oluşturur. Büyük tene yapıları mukavememt düşmesine neden olur. Bazı bölgelerde oluşan büyük tanelerde çevresindeki katılaşan metalde gerilmelere neden olarak mikro çatlak oluşumuna neden olabilir. Bu gerilmeler çok yüksek kuvvette olurlar.
Diğer bi hususda katılaşma süresi ve döküm sıcaklığı. Katılaşma süresi çok kısa tutlursa yine dökümde hatalar olur. boşluklar, lameller oluşur ve lamellerde kırılganlığı arttırı.Katılaşma süresi hesabı çok dikkatli yapılmalıdır. Bunda kalıbın şekli, dökümüm kütlesi gibi bi çok etken var. her alaşımın bir döküm sıcaklığı vardır.Uygun döküm sıcaklığında kalıba döküm işleminin yapılması gerekir.
Döküm kalıbının tasarımıda çok öenmli. Yollukların, nereye konulacağı, besleyicelin nerey konulacağı çok hasas. Kum kalıba yapılan dökümlerde döküm içine kum girmesi de dökümde hatalara neden olur. boşluklara neden olarak kalitesiz bir döküm oluşur. Bir diğer yandan dökümlerde keskin köşeler, bağlantı noktası görevi gören uzantılı bölmelerde , özellikle somun ile bağlantı yapılan ( tumosanların en çok bölündüğü yerler ) noktalrda kalıntı gerilmelerin oluşma ihtimali çok yüksektir. bu kalıntı gerilmelr yük bindikçe zmanla mikro çatlaklar oluşturup ani yükelmede büyük hasarlara kopmalara neden olur..Bunu önlenmesi içi iyi bir kalıp tasarımı yapılmalıdır . Daha yuvarlak hatlı bir tasarım ve et kalınlığı iyi ayarlanmış bir döküm gerekli.
Okulda ki emekli olan prof. hocama tümosanın çatlamış gövde fotosunu gösterdim. Böyle bir sorun var dedim. adam nasıl olur böyle bişey, bu fabrikada mühendislik yapanlar nasıl insanlar dedi. almanyada olsa kapıya koyarlar bunları demişti. ve cidden çok sinirlendi
yılların malzeme bilim hocasıydı. bi makinanın yolda giderken bu şekilde bölünmesi tamamen üretim hatası ve fabrikanın baştan savam iş yapması demişti.