TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ


[size=10pt] Arkadaslarım abilerim iyi aksamlar ve kar yagıslı bereketli günler dilerim :)
Öncelikle böyle bir konu varsa, konular içinde kaybolup bulamadıgım için bunu açtım.
Bildiğiniz gibi agır traktör cok çeker az mazot yakar mantıgı var bizim halkımızda. Tabi böyle olunca yerli üretim kullandıgımız motorlarda onlarca çanta agırlık mevcut. Kulandıgımız çift ceker ya da tek ceker traktörlerde neden gerekli arka ya da ön agırlıklar ? Kullandıgımız ekipmana göre mi agırlık secmeliyiz? Traktörde agırlık dengesini nasıl kurmalıyız?
Sezon ortasında (yanlıs anlasılsın istemem) 8095 tümosan pancar sarımı esnasında gövdeden ikiye ayrıldı önde sahlanmayı kessin diye koyulan ek 250 kg agırlıktan dolayı.
Benim ilgimi ceken nokta ise bu videoda traktörlerde hiç ek arka agırlık yok ya biz yanlıs bılıyoruz yoksa onlar mı. ???
Acaba benimde sökmem gerekli mi?
NOT: Motor 4650kg+1100kg pulluk 5750 kg uygun mu 100 hp motor için?
[/size]
https://www.youtube.com/watch?v=w3hzeQPeEQA


 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Yerli yapım traktörlerin çoğunda bu sorun var. Önler hep hafif kalıyor. Genelde bu sorun da,kabinin ve buna bağlı olarak motorun ve birçok ağır elemanın arkaya doğru basması. Normalde en ideal olan ön ve arkanın %50 %50 yere basmasıdır. Dikkat edersen TD ' lerde de kabin aşırı arkada. Ağırlık karşılaştırma açısından diyorum. Samelerde mesela kabin biraz da öndedir ve traktör öne doğru eğilmiş gibi durur,birçok avrupa traktöründe böyle. Yerli üreticiler buna pek dikkat etmiyor. Aynı sorun New Holland ' da da var. Sıkışınca hemen kafa kaldırıyor.
2 sene önceki Adana fuarında T8080 ' e 9 lu patlatma takmışlardı demo gösterisinde. Aleti aşağı saldıkça traktörün önler yukarı doğru kalktı hafif ve çekişi düştü.

Ayrıca videodaki traktörlerin en hafifi 8 ton abi,daha bişey lazım değil onlara.Ama dikkat edersen Fendt,MF ve John Deereler aşağı doğru bakıyor.Valtra da ağırlık önde olsun diye uzun yapıyor traktörleri.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Abi büyük modellerde ağırlık dengesini iyi ayarlamışlar bunu New Holland Deutz gibi traktör modellerinin fren testlerinde de görebiliriz. Asfaltta 4 teker birden fren yapmasına rağmen traktör hiç zıplamıyor. Bizde ise nedense traktörlerin arka tekerlere ağırlık basıp öndeki çanta ağırlıkları sökme alışkanlığı var ağırlık dengesine dikkat eden fazla kişi yok ne yazıkki. Halbuki traktör hidroliğine ekipman taktığımızda arka tekerlere zaten yük biniyor. Bu yüzden de ön tekerlerin çekiş yapması engelleniyor tarlada da patinaje düşünce traktörün arkası gömülürken ön tekerler boşa dönüyor. En yakın örneği bizim 70-66 nın ön ağırlıklar tam arka tekerlerde de birer ağırlık var tarlada çekişte sorun olmuyor ama dayımın 80-66 da ön ağırlıklar tam arka tekerlerde de 3er ağırlık takılı bu yüzden nadasa giderken öne dolu çuval atmak gerekiyor. Sende traktörün ön ve arka tekerlerini kantara çıkararak ön ve arka dingil ağırlıklarını ölçüp dengeleyebilirsin..
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Dikkat edersen hepsinin önünde yeterli ağırlıklar var. Arka tekerlerde büyük traktörlerde çoğunlukla olmaz. Çünkü dev traktörlerde tekerlerin içinde su dolu oluyor.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Bende td65d var 2010 model ve 70 beygiri var. En ideal beygir basina 45 kg agirlik dusmesi gerekiyor. 70x45=3150kg agirliginda olmasi gerekiyor. Traktorun toplam agirligi 3100kg geliyor on canta agirlik 160kg ve arka tekerde ise 200kg agirlik var traktorun toplam agirligi 3500kg geliyordu bende bu hesaba gore arka agirliklari soktum traktor 3300kg agirliga indirdim yakitta belirgin oranda azalma oldu balya yapiyordum agirlik varken 200 lira yakiyordum agirliklari cikardiktan sonra 175 180 lira yakmaya basladi. Yani bu agirlik oranina gore traktorunuzu ayarlayin dort ceker traktorlerde on agirlik cok onemlidir cekise buyuk faydasi var.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Arkadaslar görüşlerinize katılıyorum ve gercekten hassas noktaları gözlemlemiş ve hesabını ortaya cıkarmıssınız. Bende TDDnin arka agırlıklarında 300 kg azaltma düşüncem var. Bakalım + - ne faydası olacak paylasım yapacagım. :)

Diğer arkadaslar acaba neler düşünüyor merak ediyorum ?
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Hüseyin ASLAN link=topic=80355.msg953364#msg953364 date=1420391251' Alıntı:
Arkadaslar görüşlerinize katılıyorum ve gercekten hassas noktaları gözlemlemiş ve hesabını ortaya cıkarmıssınız. Bende TDDnin arka agırlıklarında 300 kg azaltma düşüncem var. Bakalım + - ne faydası olacak paylasım yapacagım. :)

Diğer arkadaslar acaba neler düşünüyor merak ediyorum ?

Ben ikişer adet olan ağırlıklara birer adet daha eklemeyi düşünüyorum. Sordum çifti 260 lira dediler. Bazı arazilerde hafif kalıyor ve patinaja düşüyor.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

ENES4422 link=topic=80355.msg953367#msg953367 date=1420391481' Alıntı:
Ben ikişer adet olan ağırlıklara birer adet daha eklemeyi düşünüyorum. Sordum çifti 260 lira dediler. Bazı arazilerde hafif kalıyor ve patinaja düşüyor.
Enes abi galiba tek ceker motor kullanıyosun. Bizdede 70 66 var tek ceker . Onun agırlıklar hep sabit mesela. Benim asıl merakım yuk dengesini nasıl kurmalıyız. Beygir gücü arttıkca ekipma agırlıgıda arttıgı için...
 

Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Hüseyin ASLAN link=topic=80355.msg953373#msg953373 date=1420392000' Alıntı:
Enes abi galiba tek ceker motor kullanıyosun. Bizdede 70 66 var tek ceker . Onun agırlıklar hep sabit mesela. Benim asıl merakım yuk dengesini nasıl kurmalıyız. Beygir gücü arttıkca ekipma agırlıgıda arttıgı için...

Bunun bir hesaplaması var mı bilmiyorum?
Fakat üç faktör belirleyici rol oynar.

-Arazi yapısına göre traktör tarlada işlerken hafif kalması,
-Arkaya takılan ekipmanın ağırlığı, (Örneğin normal mibzer ile kombine mibzer ağırlığı çok farklı)
-Arazinin ve yolların eğimli ve rampa olması. (Normalde arkada pulluk varken düzde bir şey yok fakat bazı arazi rampalarında ön şaha kalkıyordu ön tarafa eksra ağırlık koymak zorunda kaldım.)
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Bu konu traktör alırken Kubota ' yı tercih etme nedenlerimden biri.

Ön arka ağırlık dağılımı net %50-50. Bu dengeyi veren traktör sayısı 100 hp altlarında çok az.

Kollarda 1300 kg yük varken (mesela 3 metre tam dolu şanzımanlı balta ayak Güngör mibzer ile) o denli keyifli bir sürüş oluyor ki, boşta o kadar iyi değil :D
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

normal motorlara çok bişe diyemem..

kepçeli motorun arka jantları hatta arka hidrolik kolları doldurabildiğin kadar doldur.. o kadar iyidir..

90 ' lık motorun ağırlığı 6 tona dayandı anca kararını bulduk diyebilirim..
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

bende şuna dikkat ettim bizim tdde ilk başlarda kültüvatörde zıplama veya kaçırma yerine bayılma yapıyodu saati ilerledikçe bayılma azaldı zıplama arttı çekilir tip diskaro çekerken aşırı zıplıyor ama diferansiyeli bağlayınca zıplamayı kesiyor burdan çıkardığım sonuç traktörün diferansiyel şanzıman sistemide çok önemli bu konuda. Ağırlık mevzusuna gelirsek bizimkinin ağırlığı tam 4650 kg olması lazım ideali bencede 4500 kg olmalı ama diferansiyel sınıfta kalıyor o ayrı mesele :)
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Farkındamısınız bilmem 2012 den sonra Erkunt traktör ön agırlıklardan hariç ön tekerlek jantlarınada agırlık koydu,
traktörün egırlık dengesini kurmak icin, hatalarını sonradan kapattılar
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

ArAnAnAdAm link=topic=80355.msg953434#msg953434 date=1420397471' Alıntı:
Farkındamısınız bilmem 2012 den sonra Erkunt traktör ön agırlıklardan hariç ön tekerlek jantlarınada agırlık koydu,
traktörün egırlık dengesini kurmak icin, hatalarını sonradan kapattılar
Hatalı olduğun için değil ki 2006 model servet de de 10 tane çanta ağırlık var 2014 servet de de 10 tane.ön jant ağırlık ları 90-100-110 hplerin ilk uretiminden beri mevcut yani sonra ki modellere hata düzeltmek için konuldu diye birşey yok.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

ArAnAnAdAm link=topic=80355.msg953434#msg953434 date=1420397471' Alıntı:
Farkındamısınız bilmem 2012 den sonra Erkunt traktör ön agırlıklardan hariç ön tekerlek jantlarınada agırlık koydu,
traktörün egırlık dengesini kurmak icin, hatalarını sonradan kapattılar
Bence o iş erkuntun acizligini örtme çabasi sene 2014 te hala 35 kg agirlik takmakta ısrar edersen jant ici agirliga muhtaç olursun elindeki agrligi eritmek için çabaliyor
 

Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

Merhaba huseyin, soyle bir formul kullansak uyar mi...

Additional weight = implement weight × distance ÷ wheelbase

Ilave agirlik = ekipman agirligi x mesafe ÷ dingil acikligi

Mesela

1000 kg pulluk (equipment weight) , 150 cm mesafe (distance), 250 cm dingil acikligi (wheel base) olsun

Ilave agirlik = 1000 × 150 ÷ 250

600 kg cikar. Yani bu pullugu randumanli cekmek icin 600 kg ilave agirlik ihtiyacimiz var.
 
Ynt: TRAKTÖRLERDEKİ AGIRLIK DENGESİNİ NASIL KURMALIYIZ

CropMasteR link=topic=80355.msg953630#msg953630 date=1420410783' Alıntı:
Merhaba huseyin, soyle bir formul kullansak uyar mi...

Additional weight = implement weight × distance ÷ wheelbase

Ilave agirlik = ekipman agirligi x mesafe ÷ dingil acikligi

Mesela

1000 kg pulluk (equipment weight) , 150 cm mesafe (distance), 250 cm dingil acikligi (wheel base) olsun

Ilave agirlik = 1000 × 150 ÷ 250

600 kg cikar. Yani bu pullugu randumanli cekmek icin 600 kg ilave agirlik ihtiyacimiz var.

Paylaşım için teşekkürler abi hesap güzel de her ekipmanın ağırlığı ve uzunluğu farklı olduğu için ön ağırlığı ayarlama işi ön hidrolikli traktörlerde daha kolay olacaktır :)
 

Benzer Konular