Traktörlerde Lastik Boyutu Değiştirme Hesaplaması

Ynt: Traktörlerde Lastik Boyutu Değiştirme Hesaplaması

2, bi husus 4wd lerde 4x4 açıkken ön tekerlekler arkalardan daha fazla yol kateder ve yapılan değişiklikte yine aynı şekilde olmalı %100 eşitlik yoktur önler daha çok yol kat etmelidir tabiki bu fark çok düşük miktardadır.
 
  • Beğen
Tepkiler: FENOMEN
Ynt: Traktörlerde Lastik Boyutu Değiştirme Hesaplaması

sebazios link=topic=78485.msg981730#msg981730 date=1426338920' Alıntı:
:D

Aralarında yaklaşık 40 cm fark var!..

Traktörün arkası 20 santim yükselir. Traktör tek çekerse ve çamurluklar kurtarırsa olur. Yok 4x4 ise, değişiklik sonrası traktör artık 4x2 olur. Önleri bağladığınız an traktör gitmez. giderse son gidişi olur)
traktörün üzerindeki orijinal lastik ebatları. aldığımızda bunlar vardı. traktör 4x4
 
  • Beğen
Tepkiler: kubilay 85
Konu ile ilgili çok konu açılmış. Neredeyse tamamı, .... boyutlu ön/arka lastiğimi .... boyuttaki lastik ile değiştirebilir miyim diye açılan konular.

Dün de aynı amaçla açılan bir konuda, değişiklikte kullanılacak lastiğin uyumlu olup olmayacağını nasıl bulacağımızı anlatan ayrıntılı bir hesaplama yazmıştım. Konuyu takip etmeyen, yahut bu bilgile ileride ihtiyaç duyabilecek üyelere faydalı olması açısından ayrı bir konu açmak daha uygun dedim.

Özet olarak balık tutmayı öğrenelim.

Ayrıca balığı tutmayı değil de yemeyi seven, hesapla kitapla işi olmayan, üstüne üsün lastik değişikliği düşünen arkadaşlar da, aklındaki ebatları bu konu altında verirse, gerekli hesaplamasını yaparak yardımcı olmamız kolaylaşır. Hem ufak bir arşiv oluşturur, hem de tekerrürden kurtulmuş oluruz.


2atu9aza.jpg



Hesaplama şeklimiz şu:


Iki lastiğin birbiri ile uyumlu olduğunu anlayabilmek için öncelikle lastik üzerindeki rakamların anlamlarını 'TAM' olarak bilmek gerekiyor.

Bildiniz üzere lastiklerin üzerinde boyutları belirtmek için 3 sayı içeren bi ibare vardır.

320 70 24 gibi. Bu rakamların anlamlarını tam bilirsek sorun çözülür ki cogu kisi bunu eksik biliyor.

1-) İlk rakam, yani 320, lastiğin taban genişliğinin mm cinsinden ifadesidir. Yani ornek lastiğimizin taban genişliği 32 cm. Bunu herkes bilir.

2-) Son rakam yani 24 ise jant çapını ifade eder ve rakam her zaman inç cinsinden verilir. Bunu da herkes bilir.

3-) Asıl önemli ve cogu kisi tarafindan bilinmeyen rakam ise ortadaki rakamdir. Lastiğin yanak genişliği. İste burda kayış kopuyor.

'Bu rakam ne milimetre, ne cm ne de inçtir. Bu rakam herhangi bir uzunluk birimi degil 'YUZDELİK' dilimdir.

Peki neyin yuzdeligi?

Cevap: lastik yanağının, lastik tabanına olan yuzdeligi!

Yanak genişliği hesaplamasını bilene çok basittir. Yapmamız gereken tek şey, değiştirmek istediğimiz lastiklerin yanak boylarını bulmak. Eğer bu yanak yüksekliği farkı 3 cm ' den küçük olursa, bu iki lastik sıkıntisiz degistirebilir yada birbirlerinin yerine kullanabiliriz.


Ornek verelim:

280 85 24 (taban 280mm, yanak tabanın %85 ' i kadar)
280 x 0.85 = 238 mm yani 23.8 cm. Yanak genişliği bu.

Diğer lastik:

320 70 24 (taban 320mm, yanak tabanın %70 ' i kadar)

320 x 0.70 = 224mm yani 22.4 cm. İkinci yanak genişliğimiz de bu.

Aradaki farka bakalım:

23.8 - 22.4 = 1.4 bu bir yanaktaki fark. Hem alt hem de üstte 2 yanak oldugu için 1.4 x 2 = 2.8 cm.

Fark 3 cm ' den küçük oldugu için bu iki lastiği rahatlıkla birbirinin yerine kullanabiliriz.

Ha neden 3 cm fark derseniz, sanzimanlarin tolere edebildigi fark icin ideal rakam bu. Aksi halde traktörde kasilmalar olabilir.

En basitinden traktörün üzerinde gelen orjinal fabrika lastiklerini duşunun. Onlar bile zaman icinde aşınarak dişlerini bitiriyor ve 5 cm ' lik disler bittiginde arka lastik ile on lastik arasinda tam 10 cm ' lik cap farklari olusabiliyor. İlginç yani sanzimanin hala sıkıntisiz çalışabilmesi.

Özetle:

320, 70, 24 rakamları sırası ile:

Taban genişliği (mm cinsimden), yanağın tabana olan yüzdesi (% cinsinden), jant çapı (inç ' cinsinden)

Not 1: 1 inç: 2.54 cm 25.4mm
Not 2: jant değişikliği yapılmadığı sürece son rakamı hesaplamaya katmaya gerek yoktur.
Not 3: jant boyutunda da değişiklik yapacaksanız, hesaplamaya jant çapı olan son rakam da eklenir. Onun hesaba biraz daha farklı. Konu ilgi görürse onu da yazarız.
Yılmaz bey cant çapı farklı olursa nasıl hesaplanacagini anlatırım demişsiniz ben göremedim herhalde canti da hesaba katarak on arka çap oranlarının nasıl hesaplanacagini anlatirmisiniz
 
Bende şöyle bir hesap yapıyorum mesela

Ön lastik: 340/85 24
Arka lastik: 420/85 34

Gibi geniş lastikleri dar lastiklerle değiştirmek istiyorum

Ön lastik: 280/85 28
Arka lastik: 340/85 38

Şimdi bu değişikliği hesaplayalım.
Ön lastik için 118 cm hesabı çıkıyor arka lastik için 156 cm çıkıyor. Bu demektir ki 118 bölü 156 = 75....... Yani ön lastik arka lastiğin 4 te 3 üne denk gelmekte.

Egerki şöyle olsaydı

Ön lastik: 280/ 85 24 =107 cm.
Arka lastik: 420/ 85 30 =146 cm.
Şimdi bunu toplayalım 107 bölü 146 =73.... sayısı ile uyumsuzluğu gösteriyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: camuka19
Bende şöyle bir hesap yapıyorum mesela

Ön lastik: 340/85 24
Arka lastik: 420/85 34

Gibi geniş lastikleri dar lastiklerle değiştirmek istiyorum

Ön lastik: 280/85 28
Arka lastik: 340/85 38

Şimdi bu değişikliği hesaplayalım.
Ön lastik için 118 cm hesabı çıkıyor arka lastik için 156 cm çıkıyor. Bu demektir ki 118 bölü 156 = 75....... Yani ön lastik arka lastiğin 4 te 3 üne denk gelmekte.

Egerki şöyle olsaydı

Ön lastik: 280/ 85 24 =107 cm.
Arka lastik: 420/ 85 30 =146 cm.
Şimdi bunu toplayalım 107 bölü 146 =73.... sayısı ile uyumsuzluğu gösteriyor.
Cevabınız ve ilginize teşekkürler
İkinci verdiğiniz uyumsuz olan örnek yani bölünce 73 çıkanin lastik ebatı mf 3625 in orjinal lastik ölçüleri

Ön 280 85 24
Arka 420 85 30
Acaba hesap şeklinde mi hata var yoksa 73 ya da 75 çıkan oran motor icin tolere edilebilecek bir oran mi
 
  • Beğen
Tepkiler: ziyaretci96
Cevabınız ve ilginize teşekkürler
İkinci verdiğiniz uyumsuz olan örnek yani bölünce 73 çıkanin lastik ebatı mf 3625 in orjinal lastik ölçüleri

Ön 280 85 24
Arka 420 85 30
Acaba hesap şeklinde mi hata var yoksa 73 ya da 75 çıkan oran motor icin tolere edilebilecek bir oran mi

Tabi ki her markanin kendi ölçüleri vardır. Yukarıdaki sadece bir örnek esas olan herhangi bir markanın kullanmış oldugu ana değerlerdir.
 
  • Beğen
Tepkiler: camuka19
Cevabınız ve ilginize teşekkürler
İkinci verdiğiniz uyumsuz olan örnek yani bölünce 73 çıkanin lastik ebatı mf 3625 in orjinal lastik ölçüleri

Ön 280 85 24
Arka 420 85 30
Acaba hesap şeklinde mi hata var yoksa 73 ya da 75 çıkan oran motor icin tolere edilebilecek bir oran mi
Esas nokta lastik toplam çevresidir. Lastik sitelerinde yazmaktadır. Traktorlerin genelinde arka lastiğin öne bölümü 1,3 küsürdür. En kesin hesap simdi takili olan ebatın cevrelerinin bölümü ile bulunan rakamdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: camuka19
420/85r38 arka 340/85r28 ön

Traktörünüz de ki mevcut lastikleri baz alarak bir hesaplama yaptım ve sizin için iki farklı öneride bulunacağım.

Arka: 340/85/44
Ön: 280/85/32 bu 1. Tercih dar lastikler olup mevcut lastiklerinizle aynı boyda.

Arka: 340/85 R 38
Ön: 280/85 R 28 bu 2. Tercihde aynı şekilde dar lastikler olup yalnız orjinal lastikler den daha kısa boylu ölçülere sahip.
 
  • Beğen
Tepkiler: poyyraz
Konu ile ilgili çok konu açılmış. Neredeyse tamamı, .... boyutlu ön/arka lastiğimi .... boyuttaki lastik ile değiştirebilir miyim diye açılan konular.

Dün de aynı amaçla açılan bir konuda, değişiklikte kullanılacak lastiğin uyumlu olup olmayacağını nasıl bulacağımızı anlatan ayrıntılı bir hesaplama yazmıştım. Konuyu takip etmeyen, yahut bu bilgile ileride ihtiyaç duyabilecek üyelere faydalı olması açısından ayrı bir konu açmak daha uygun dedim.

Özet olarak balık tutmayı öğrenelim.

Ayrıca balığı tutmayı değil de yemeyi seven, hesapla kitapla işi olmayan, üstüne üsün lastik değişikliği düşünen arkadaşlar da, aklındaki ebatları bu konu altında verirse, gerekli hesaplamasını yaparak yardımcı olmamız kolaylaşır. Hem ufak bir arşiv oluşturur, hem de tekerrürden kurtulmuş oluruz.


2atu9aza.jpg



Hesaplama şeklimiz şu:


Iki lastiğin birbiri ile uyumlu olduğunu anlayabilmek için öncelikle lastik üzerindeki rakamların anlamlarını 'TAM' olarak bilmek gerekiyor.

Bildiniz üzere lastiklerin üzerinde boyutları belirtmek için 3 sayı içeren bi ibare vardır.

320 70 24 gibi. Bu rakamların anlamlarını tam bilirsek sorun çözülür ki cogu kisi bunu eksik biliyor.

1-) İlk rakam, yani 320, lastiğin taban genişliğinin mm cinsinden ifadesidir. Yani ornek lastiğimizin taban genişliği 32 cm. Bunu herkes bilir.

2-) Son rakam yani 24 ise jant çapını ifade eder ve rakam her zaman inç cinsinden verilir. Bunu da herkes bilir.

3-) Asıl önemli ve cogu kisi tarafindan bilinmeyen rakam ise ortadaki rakamdir. Lastiğin yanak genişliği. İste burda kayış kopuyor.

'Bu rakam ne milimetre, ne cm ne de inçtir. Bu rakam herhangi bir uzunluk birimi degil 'YUZDELİK' dilimdir.

Peki neyin yuzdeligi?

Cevap: lastik yanağının, lastik tabanına olan yuzdeligi!

Yanak genişliği hesaplamasını bilene çok basittir. Yapmamız gereken tek şey, değiştirmek istediğimiz lastiklerin yanak boylarını bulmak. Eğer bu yanak yüksekliği farkı 3 cm ' den küçük olursa, bu iki lastik sıkıntisiz degistirebilir yada birbirlerinin yerine kullanabiliriz.


Ornek verelim:

280 85 24 (taban 280mm, yanak tabanın %85 ' i kadar)
280 x 0.85 = 238 mm yani 23.8 cm. Yanak genişliği bu.

Diğer lastik:

320 70 24 (taban 320mm, yanak tabanın %70 ' i kadar)

320 x 0.70 = 224mm yani 22.4 cm. İkinci yanak genişliğimiz de bu.

Aradaki farka bakalım:

23.8 - 22.4 = 1.4 bu bir yanaktaki fark. Hem alt hem de üstte 2 yanak oldugu için 1.4 x 2 = 2.8 cm.

Fark 3 cm ' den küçük oldugu için bu iki lastiği rahatlıkla birbirinin yerine kullanabiliriz.

Ha neden 3 cm fark derseniz, sanzimanlarin tolere edebildigi fark icin ideal rakam bu. Aksi halde traktörde kasilmalar olabilir.

En basitinden traktörün üzerinde gelen orjinal fabrika lastiklerini duşunun. Onlar bile zaman icinde aşınarak dişlerini bitiriyor ve 5 cm ' lik disler bittiginde arka lastik ile on lastik arasinda tam 10 cm ' lik cap farklari olusabiliyor. İlginç yani sanzimanin hala sıkıntisiz çalışabilmesi.

Özetle:

320, 70, 24 rakamları sırası ile:

Taban genişliği (mm cinsimden), yanağın tabana olan yüzdesi (% cinsinden), jant çapı (inç ' cinsinden)

Not 1: 1 inç: 2.54 cm 25.4mm
Not 2: jant değişikliği yapılmadığı sürece son rakamı hesaplamaya katmaya gerek yoktur.
Not 3: jant boyutunda da değişiklik yapacaksanız, hesaplamaya jant çapı olan son rakam da eklenir. Onun hesaba biraz daha farklı. Konu ilgi görürse onu da yazarız.
kusura bakmayın ama sizin bu hesap her traktör mantığına uymuyor çünkü benim case jx90 traktörün su an üstündeki lastikler, önler 280 85r 28 arkalar 340 85r 38. diğer opsiyonda önler aynı kalırken arkalar 380 85r 38 görünüyor.yani
340 ile 380 arasında 4 santim fark var ve bunu 2 ile çarparak 8 santim yapar ve ön arka uyumunda sizin hesaba gore çok fark olur.
sizin hesabiniza göre arka yi 380 85r 38 yaparsak önleri de 320 85r 28 yapmamız gerekiyor ki fark olmasın.
 

kusura bakmayın ama sizin bu hesap her traktör lastik degisim mantığına uymuyor çünkü benim case jx90 traktörün su an üstündeki lastikler, önler 280 85r 28 arkalar 340 85r 38. diğer opsiyonda önler aynı kalırken arkalar 380 85r 38 görünüyor.yani;
340×0.85= 289mm (28.9 cm)
380×0.85= 323mm (32.3 cm)
32.3-28.9= 3.4 ×2= 6.8 cm fark oluyor....
eğer ki 2. opsiyon olan 380/85r38 lastik alınırsa ön lerin de 320/85r28 olması lazım sizin hesaba göre.
ama fabrika 2. opsiyonda da önler icin 280/85r 28 koymuş.
dolayısıyla ya case mühendislerinin hesabı hatalı yada sizin???
 

Benzer Konular