Traktörde hp-tork-silindir-kütle ilişkisi


Selamlar arkadaşlar. Bor süredir aklıma takilan bir konu var.
Traktör almayı düşünüyoruz ve en az yakıt tüketimine sahip en güçlü modeli bulmaya çalışıyoruz.
Almayı düşündüğümüz model New Holland t4,70 ya da 75s.
Bunlara bakarken babamla konuşuyorduk ve aklıma takildi; bazı 75hp ve üstü modeller için "fazla ağır iş yapmıyor " yorumu yapıyordu.
Ben de biraz araştırma yaptım ve ilginç bir şey farkettim ama size de danışmak istiyorum; tarım makineleri mezunu ya da 60-120 hp traktörler ile deneyimi olan arkadaşlara bu sorum.
Bir traktör için gücü belirleyen şey nedir?
Yani tamam daha fazla hp daha fazla güç, hız demektir ama bu hp'ye erişmek için fazla ağırlık taşırsa bu durumda yüksek hp'nin değeri kalmıyor; sadece kendini götürüyor, bu arada yakıtı fazlaca tüketip masraf yapıyor.
Tork değeri yüksek ise bu sorun değil, mesela new holland td100 ya da td110 blue Master gibi modellerdeki yüksek tork daha iyi tarla sürme başarısı olarak geri geliyor. Ve 4 tonluk ağırlık 5li pullukları yere saplamak için iyi bir şey.
Ama case jx75 ya da jx90 gibi modellerdeki 3.9 litrelik 4 silindirli motor 290 ve 340 nm gibi bir tork üretiyor.
Motorlar arasında farklılık olur, o konuda bir sıkıntı yok.
Ama merak ettiğim şey şu; bir traktörün gücü, iş yapma kapasitesi tam olarak nasıl işler? Bu işin içindeyim ama tam bir yanıt bulmaya çalışıyorum. Bir 3 silindirli motora sahip traktör 340nm tork ve 75 hp güç üretiyor ise bu model aynı gücü 4 silindir ile üreten modele göre daha verimli değil mi? Yoksa 4 silindirli modelin kendine göre avantajlı yanı var mı?
 
Bizim burda akrabanın tarlasını 8195 Tümosan ve 13 lü kaz ayağı ile sürdük 60 65 dönüm tarlayı 50 litre mazotla sürdü birazda kalmıştı depoda .
Akrabanın motoru 3 silindir 3635 Massey Ferguson aynı 13 lü kaz ayağı 50 litre mazot yetmiyormuş o tarlaları sürerken hem de zorlanarak sürüm yapıyor. Yolda Tümosan dan az yakıyor ama tarlada biraz 4 silindire göre zayıf .
Ben dört silindirden şaşmam.
Bizim köyde birisinde Massey Ferguson 6 silindirli motor ve 5s135 var 6 silindirli Massey 5s den az yaktığını söylemişti
 
Aleyküm selam ,
Yakın çevremizde yüz çeşit ayrı güçte traktör modelleri bulunmaktadır.
Traktörde gücü ; hp, tork ve tork rezervi belirler.
Motor haritasındaki devir konumları da sürüşü etkiler.
Yüksek hp nin değeri neden olması ki ,
Kubota 9540 , çift römork silaj topu dolu taşıma yaparken ,
Arkasından 7066S , tek römorkla silaj topu taşıyor.
Römorklar 6 tonluk, içinde 500 kg lık 12 top silaj paketi var.
5 silindirli traktörde sürdük.
Ama motor haritası balye makinesi için uyumsuzdu.
Fiat 80 66S traktörün 1900-2300 rpm aralığındaki kuyruk mili çalışması ve en az yakıt bölgesi olması daha uyumluydu. Fiat ısındıkça ve gazladıkça çok çeker ve az yakar.
NH TD80, Erkunt 80.3 üretimden kalkmış modellerdendir.
Landini Globus 80 , 2300 rpm motor devriyle Steyr gibi sürülmesi gereken bir modeldir.
80 hp , 280 n.m. torklu 8066S , traktörde anma gücünde çalışma eğilimi var.
Tork, güç çizgisi kesişim devri 1700 rpm.
75 hp, 340 n.m. torklu traktörde 1400-1900 rpm en az yakıt bölgesi devri var.
Hidrolik iç pompaları eski nesilden güçlü, ön kepçeyle 1500-1600 rpm devirlerde sürüş var.
Birde 1200-1600 rpm arası en az yakıt bölgesi olan Same traktörler var.
Aynı beygir yüksek torklu motor yapıldığında Same motor haritası için yürüyende vites farkı oluşur.
Aynı tork yüksek beygirli motor yapıldığında nakliyede yüksek hızda yük taşımada fark olur.
Araç sollama yapacağımız zaman neler olur?
Sabit tork aralığı uzun olan daha geç vites değiştirir.
Sabit güç aralığı uzun olan yüksek hızlardan daha geç kesilir.
3 silindir yüksek tork daha az yakıt olarak karşımıza çıkmayabilir.
 
Bizim burda akrabanın tarlasını 8195 Tümosan ve 13 lü kaz ayağı ile sürdük 60 65 dönüm tarlayı 50 litre mazotla sürdü birazda kalmıştı depoda .
Akrabanın motoru 3 silindir 3635 Massey Ferguson aynı 13 lü kaz ayağı 50 litre mazot yetmiyormuş o tarlaları sürerken hem de zorlanarak sürüm yapıyor. Yolda Tümosan dan az yakıyor ama tarlada biraz 4 silindire göre zayıf .
Ben dört silindirden şaşmam.
Bizim köyde birisinde Massey Ferguson 6 silindirli motor ve 5s135 var 6 silindirli Massey 5s den az yaktığını söylemişti
8195'in torku 340nm. Normal bir durum.
MSF 3635 ise 280nm
5s135 ise muazzam; 450nm
Aleyküm selam ,
Yakın çevremizde yüz çeşit ayrı güçte traktör modelleri bulunmaktadır.
Traktörde gücü ; hp, tork ve tork rezervi belirler.
Motor haritasındaki devir konumları da sürüşü etkiler.
Yüksek hp nin değeri neden olması ki ,
Kubota 9540 , çift römork silaj topu dolu taşıma yaparken ,
Arkasından 7066S , tek römorkla silaj topu taşıyor.
Römorklar 6 tonluk, içinde 500 kg lık 12 top silaj paketi var.
5 silindirli traktörde sürdük.
Ama motor haritası balye makinesi için uyumsuzdu.
Fiat 80 66S traktörün 1900-2300 rpm aralığındaki kuyruk mili çalışması ve en az yakıt bölgesi olması daha uyumluydu. Fiat ısındıkça ve gazladıkça çok çeker ve az yakar.
NH TD80, Erkunt 80.3 üretimden kalkmış modellerdendir.
Landini Globus 80 , 2300 rpm motor devriyle Steyr gibi sürülmesi gereken bir modeldir.
80 hp , 280 n.m. torklu 8066S , traktörde anma gücünde çalışma eğilimi var.
Tork, güç çizgisi kesişim devri 1700 rpm.
75 hp, 340 n.m. torklu traktörde 1400-1900 rpm en az yakıt bölgesi devri var.
Hidrolik iç pompaları eski nesilden güçlü, ön kepçeyle 1500-1600 rpm devirlerde sürüş var.
Birde 1200-1600 rpm arası en az yakıt bölgesi olan Same traktörler var.
Aynı beygir yüksek torklu motor yapıldığında Same motor haritası için yürüyende vites farkı oluşur.
Aynı tork yüksek beygirli motor yapıldığında nakliyede yüksek hızda yük taşımada fark olur.
Araç sollama yapacağımız zaman neler olur?
Sabit tork aralığı uzun olan daha geç vites değiştirir.
Sabit güç aralığı uzun olan yüksek hızlardan daha geç kesilir.
3 silindir yüksek tork daha az yakıt olarak karşımıza çıkmayabilir.
Tork-hp kesişim devrini biraz daha net açıklayabilir misiniz?
Bir traktör azami torku oluşturan devrin üzerine çıkarsa fazladan yakıt tüketimine misiniz yol açıyor? 3 silindirli yüksek torklu modellerin 4 silindirli aynı model ile karşılaştırıldığında dezavantajlı yanı bu mu?
 
Tork-hp kesişim devri motorun en ideal yakıt yaktığı devirlerden biridir.
Devir konumu olarak 1400 - 2000 rpm aralığında bir devirde tercih edilebiliyor.
Her zaman en az yakıt bölgesi devirleri içinde dizayn edilmemiş olabiliyor.
Motorların genelde max tork devri ile max güç devri arasında gazlanacağı var sayılır ama
Deuthz 6160 , 1200-1800 rpm sabit tork aralığı devirleri kullanırken ,
JD 6155M , 1800-2400 rpm sabit güç aralığı devirleri kullanabilir.
NH T120F veya Fendt 728 Gen7 de , 1600-2200 rpm sabit güç aralığı devirleri kullanabilir.
Motoru torkla mı yürütelim , beygirle mi yürütelim tercihinde biz beygirle yürütelim tarafındayız.
Nedeni kuyruk mili çalışmalarında ekipmanın devir değiştirmelerde gelebilecek olan yükselen motor gücüyle ekipmanın hırpalanmamasıdır.
MF 285S , balye makinesinde yüksek devirle bağımsız kuyruk mili salınırsa şaft kırıyor, rivayeti vardı.
Fiat sürücüsü 2200 rpm deviri daha çok tercih ederken ,
Perkins motor sürücüsü torklu devirlerin olduğu 1400-1800 rpm aralığını , Phantom sürücüsü 1000-1600 rpm motor devirlerini kullanmayı tercih ediyor.
MF 4700 serisi en az yakıt bölgesi 1700-1900 rpm aralığıdır.
Ne Phantom, ne perkins ne de Fiat la örtüşmeyen bir en az yakıt bölgesi bulunmaktadır.
3 silindirli motor mekanik çalışma olarakta 4 silindir model gibi olmaz.
4 silindir olup , 2500-2800 rpm sabit güç aralığı bulunan Kioti DK551C de zamanlama kayıplarından dolayı biraz aykırı bir motor tasarımı olur.
Sabit güç aralığı devir sonu 2500 rpm tercih edilebilirdi.
Mercedes motor sürücüsü gözünden böyle görüyoruz.
 
Tork-hp kesişim devri motorun en ideal yakıt yaktığı devirlerden biridir.
Devir konumu olarak 1400 - 2000 rpm aralığında bir devirde tercih edilebiliyor.
Her zaman en az yakıt bölgesi devirleri içinde dizayn edilmemiş olabiliyor.
Motorların genelde max tork devri ile max güç devri arasında gazlanacağı var sayılır ama
Deuthz 6160 , 1200-1800 rpm sabit tork aralığı devirleri kullanırken ,
JD 6155M , 1800-2400 rpm sabit güç aralığı devirleri kullanabilir.
NH T120F veya Fendt 728 Gen7 de , 1600-2200 rpm sabit güç aralığı devirleri kullanabilir.
Motoru torkla mı yürütelim , beygirle mi yürütelim tercihinde biz beygirle yürütelim tarafındayız.
Nedeni kuyruk mili çalışmalarında ekipmanın devir değiştirmelerde gelebilecek olan yükselen motor gücüyle ekipmanın hırpalanmamasıdır.
MF 285S , balye makinesinde yüksek devirle bağımsız kuyruk mili salınırsa şaft kırıyor, rivayeti vardı.
Fiat sürücüsü 2200 rpm deviri daha çok tercih ederken ,
Perkins motor sürücüsü torklu devirlerin olduğu 1400-1800 rpm aralığını , Phantom sürücüsü 1000-1600 rpm motor devirlerini kullanmayı tercih ediyor.
MF 4700 serisi en az yakıt bölgesi 1700-1900 rpm aralığıdır.
Ne Phantom, ne perkins ne de Fiat la örtüşmeyen bir en az yakıt bölgesi bulunmaktadır.
3 silindirli motor mekanik çalışma olarakta 4 silindir model gibi olmaz.
4 silindir olup , 2500-2800 rpm sabit güç aralığı bulunan Kioti DK551C de zamanlama kayıplarından dolayı biraz aykırı bir motor tasarımı olur.
Sabit güç aralığı devir sonu 2500 rpm tercih edilebilirdi.
Mercedes motor sürücüsü gözünden böyle görüyoruz.
Hocam bizde 5090G var traktörde düz 1 de bile kalkış yaparken motor stop edecekmiş gibi oluyor tarla sürerken ve yük altında zaten çok daha beter, herk ederken 1600-2000 devir arası kullanıyorum (babam 2200 lere kadar çıkıyor) zaten 1600 devirin altında motor boştayken bile bayılıyor bizim komşularda same 4100e vardı birkeresinde onunla aynı bıçakla herk ettim bizim 90 lığın yanında 250hp lik traktör gibi çekiyor ben düz 1 de boş motoru kaldıramazken o traktör düz 2 de herk yapıyor üstelik cüsse olarakta biizmkinden oldukça küçük bu durumu pek anlayamadım 2sinde de SDF 1000.4WTİ motor var bu motoru biraz açıklayabilir misiniz hangi devirlerde kullanılmalı ve karakteristik özellikleri neler?
 
  • Beğen
Tepkiler: KGN55
Hocam bizde 5090G var traktörde düz 1 de bile kalkış yaparken motor stop edecekmiş gibi oluyor tarla sürerken ve yük altında zaten çok daha beter, herk ederken 1600-2000 devir arası kullanıyorum (babam 2200 lere kadar çıkıyor) zaten 1600 devirin altında motor boştayken bile bayılıyor bizim komşularda same 4100e vardı bir keresinde onunla aynı bıçakla herk ettim bizim 90 lığın yanında 250hp lik traktör gibi çekiyor ben düz 1 de boş motoru kaldıramazken o traktör düz 2 de herk yapıyor üstelik cüsse olarakta bizimkinden oldukça küçük bu durumu pek anlayamadım 2sinde de SDF 1000.4WTİ motor var bu motoru biraz açıklayabilir misiniz hangi devirlerde kullanılmalı ve karakteristik özellikleri neler?
Rölanti devirlerindeki zayıf tork tercihi genelde kışın soğuk çalıştırmalar rahat yapılsın diye tercih ediliyor.
5090G , max 65 Kw , 354 n.m. tork , %32 tork rezervi bulunmakta.
Max güç devri 2000 rpm , güç eğrisi şemsiye gibi duruyor.
1400-1600 rpm arasında sabit tork aralığı yerine 1600-1800 rpm sabit tork aralığı tercih ettiğinden
Fiat traktörde 2000 rpm den 1500 rpm devire düşerken vites küçültürken bu motorda 2000 rpm den 1800 rpm devire düşmelerde vites küçültülebilir.
Açık bir operatörlük devir aralığı bulunmuyor.
Sizi şaşırtan motor tepkisi max tork devir sonunun 1600 rpm yerine 1800 rpm seçilmesi olmuş.
Mitsubishi motorlu T480 nin max tork devri de 1800 rpm miş hikayesine yaklaşmış.
Traktörün kataloğunda 500 kg lık paket taşıma resmi var.
Bu motor 3 bölücülü powershift vites ister.
15*15 , 20*20 şanzımanlar motorla uyumlu olmaz.
Max tork devri 1600 rpm olsaydı , 500 rpm aralıklı vitesleri , 2100 rpm ve 1600 rpm aralığındaki devir değiştirmelerde kullanabilirdik.
Babanız gibi sürebilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: qsxfcll
Rölanti devirlerindeki zayıf tork tercihi genelde kışın soğuk çalıştırmalar rahat yapılsın diye tercih ediliyor.
5090G , max 65 Kw , 354 n.m. tork , %32 tork rezervi bulunmakta.
Max güç devri 2000 rpm , güç eğrisi şemsiye gibi duruyor.
1400-1600 rpm arasında sabit tork aralığı yerine 1600-1800 rpm sabit tork aralığı tercih ettiğinden
Fiat traktörde 2000 rpm den 1500 rpm devire düşerken vites küçültürken bu motorda 2000 rpm den 1800 rpm devire düşmelerde vites küçültülebilir.
Açık bir operatörlük devir aralığı bulunmuyor.
Sizi şaşırtan motor tepkisi max tork devir sonunun 1600 rpm yerine 1800 rpm seçilmesi olmuş.
Mitsubishi motorlu T480 nin max tork devri de 1800 rpm miş hikayesine yaklaşmış.
Traktörün kataloğunda 500 kg lık paket taşıma resmi var.
Bu motor 3 bölücülü powershift vites ister.
15*15 , 20*20 şanzımanlar motorla uyumlu olmaz.
Max tork devri 1600 rpm olsaydı , 500 rpm aralıklı vitesleri , 2100 rpm ve 1600 rpm aralığındaki devir değiştirmelerde kullanabilirdik.
Babanız gibi sürebilirsiniz.
Cevap için teşekkürler hocam
 
Son düzenleme:

Benzer Konular