SHUTTLE (LEVYE);
Shuttle aslında İngilizcede ileri-geri gidip gelme
hareketi anlamına gelmektedir. Traktörlerde de yine ilerigeri
hareketi tanımlamada kullanılan bir kelimedir.
Traktörlerde isim olarak farklılık yaratan ise bu
kelimeden önce gelen kelimelerdir.
MEKANİK SHUTTLE;
Eğer traktörde
synchro-shuttle (mekanik shuttle) varsa debriyaja
bastığınızda rahatlıkla ve sessiz bir şekilde ileri-geri vites
değişimi yapabilir.
POWER SHUTTLE;
Powershuttle sisteminde ise genellikle kumanda kolu
direksiyonun sol alt kenarında bulunur. İleri-geri
viteslerinde hidrolik kumandalı bir kavrama sistemi
vardır. Bu nedenle ayak debriyajına basmaya gerek
kalmadan bu kol ile ileri-geri viteslerine komuta edebilir.
İKİ SİSTEM ARASINDAKİ FARK;
İki sistem arasındaki fark ise ileri-geri yön
değişikliğinin yapıldığı durumdur. Mekanik-shuttle
donanımlı bir traktörde ileri-geri yön değişikliğinin
yapılabilmesi için traktörün durdurulup shuttle kolunun
pozisyonu değiştirilmelidir. Powershuttle uygulamalı
traktörlerde ise ileri-geri yön değişikliği traktör hareket
1
halindeyken yapılabilmesidir. Bu da traktöre ekstra bir
hareket kabiliyeti kazandırmaktadır.
KUYRUK MİLİ;
Kuyruk milleri devir sayıları itibarı ile 540 ve 1000 dev./ dak. lık devir yapacak şekilde standartlaştırılmıştır.
Traktörün PTO ya da kuyruk mili, gücü traktörden PTO tarafından sürülen makineye ya da araca aktarır. Güç aktarımı, tahrik milinin makineden traktörün PTO kuyruk miline bağlanmasıyla tamamlanır. En çok karşılaşılan uygulamalara, asansörler, tarım makineleri ve hayvan yemi üfleme makineleri örnek gösterilebilir. PTO ve tahrik mili, önerilen son hızda çalışırlarken, 540 rpm (9 tur/s) ya da 1,000 rpm (16.6 tur/s) ile dönerler. Tüm hızlar için, dönüş hızları traktör motoru dönüş hızıyla doğru orantılıdır.
traktör
üreticileri tarafından, motor volanının daha düşük hızlarında 540 min-1 standart kuyruk mili devir sayısının sağlanabildiği transmisyon sistemleri geliştirilmiştir. 540 ve 540E devir sayılarını sağlayan ünite, volan hızını kuyruk miline iki farkı iletim oranı ile aktarmaktadır. Bu sayede daha yüksek olan iletim oranı ile daha düşük motor devrinde standart devir sayısı sağlanabilmektedir. Bu gelişme, ekonomik kuyrukmili olarak da adlandırılan 540E ifadesi ile kullanıcılara sunulmaktadır
Shuttle aslında İngilizcede ileri-geri gidip gelme
hareketi anlamına gelmektedir. Traktörlerde de yine ilerigeri
hareketi tanımlamada kullanılan bir kelimedir.
Traktörlerde isim olarak farklılık yaratan ise bu
kelimeden önce gelen kelimelerdir.
MEKANİK SHUTTLE;
Eğer traktörde
synchro-shuttle (mekanik shuttle) varsa debriyaja
bastığınızda rahatlıkla ve sessiz bir şekilde ileri-geri vites
değişimi yapabilir.
POWER SHUTTLE;
Powershuttle sisteminde ise genellikle kumanda kolu
direksiyonun sol alt kenarında bulunur. İleri-geri
viteslerinde hidrolik kumandalı bir kavrama sistemi
vardır. Bu nedenle ayak debriyajına basmaya gerek
kalmadan bu kol ile ileri-geri viteslerine komuta edebilir.
İKİ SİSTEM ARASINDAKİ FARK;
İki sistem arasındaki fark ise ileri-geri yön
değişikliğinin yapıldığı durumdur. Mekanik-shuttle
donanımlı bir traktörde ileri-geri yön değişikliğinin
yapılabilmesi için traktörün durdurulup shuttle kolunun
pozisyonu değiştirilmelidir. Powershuttle uygulamalı
traktörlerde ise ileri-geri yön değişikliği traktör hareket
1
halindeyken yapılabilmesidir. Bu da traktöre ekstra bir
hareket kabiliyeti kazandırmaktadır.
KUYRUK MİLİ;
Kuyruk milleri devir sayıları itibarı ile 540 ve 1000 dev./ dak. lık devir yapacak şekilde standartlaştırılmıştır.
Traktörün PTO ya da kuyruk mili, gücü traktörden PTO tarafından sürülen makineye ya da araca aktarır. Güç aktarımı, tahrik milinin makineden traktörün PTO kuyruk miline bağlanmasıyla tamamlanır. En çok karşılaşılan uygulamalara, asansörler, tarım makineleri ve hayvan yemi üfleme makineleri örnek gösterilebilir. PTO ve tahrik mili, önerilen son hızda çalışırlarken, 540 rpm (9 tur/s) ya da 1,000 rpm (16.6 tur/s) ile dönerler. Tüm hızlar için, dönüş hızları traktör motoru dönüş hızıyla doğru orantılıdır.
traktör
üreticileri tarafından, motor volanının daha düşük hızlarında 540 min-1 standart kuyruk mili devir sayısının sağlanabildiği transmisyon sistemleri geliştirilmiştir. 540 ve 540E devir sayılarını sağlayan ünite, volan hızını kuyruk miline iki farkı iletim oranı ile aktarmaktadır. Bu sayede daha yüksek olan iletim oranı ile daha düşük motor devrinde standart devir sayısı sağlanabilmektedir. Bu gelişme, ekonomik kuyrukmili olarak da adlandırılan 540E ifadesi ile kullanıcılara sunulmaktadır