Fiyatları arttırmaları normaldir.Sebebine gayet net bir şekilde anlatayım sizlere.Talebi az olan bir ürün elinizde var ise fiyatı yükselir.Çünkü artık lüks olmuştur.1.5 TL olan Patlıcanı siz 2 kilo alırsınız.Ama pazarcı halden 4 liradan alıyorsa ve 6 liradan tezgaha koyuyorsa siz müşteri olarak ya hiç almazsınız ya da az az alırsınız.Bu da pazarcının bir sonra ki hafta biraz daha pahalıya satması gerektiğini gösterir.Ticaret ile uğraşan herkes bunu biliyordur umarım.Bir markette az satılan bir ürün raftan indirilmez sadece kar oranı yükseltilir.Sizden 50 kuruş kazanıp saatlerce uyuklamak için hiçbir pazarcı beklemez.Satıcaksa da iyi paraya satar.Tanzim dedikleriniz aslında piyasayı hızlandırdı bakınız siz sinirlenmişsiniz ve kazandığınızı zannediyorsunuz.Hükümet pazarı da kendi kurduğu tanzim olayını da hızlandırdı.Sizler de mecbur indirim yaptılar deyip tekrar 6 7 liraya patlıcan almaya devam ediceksiniz.Ama ekonomik durumunuz buna dur deyinceye kadar.Kendinizi Çiftçi yerine,halci yerine,pazarcı yerine koyunuz.
1.Çiftçi yerine koyduğunuz da gübre ne kadar ? su ne kadar ? elektrik ne kadar ? mazot,bagkur,1 dönümde ne kadar ürün kaldırırım,1 dönüme ne kadar gübre gider bu soruları sorup karşılarına cevaplarını internetten araştırıp cevaplayın.Hangi ürünün maliyetini merak ediyorsanız onun fiyatını bulursunuz.
2.Halciler çiftçiden mal almazlar.Onları memur gibi düşünün.Siz 20 ton domates getirirsiniz.Parasını almadan gidersiniz.Halci mallarınızı indirir pazarcı geldiğinde onlar alır ve hal kirası elektriği çalışanı komisyonu ayrılır.Bu komisyon tam net bilmemekle %10 ile %15 arası yanlışım varsa düzeltilsin.Pazarcıdan aldığı parayı doğrudan çiftçiye gönderir ve kendi komisyonunu alır.Bu sistemi kuran simdi ki hükümettir.
3.Pazarcı sınıfı ise işin tüccar kısmıdır.Ticareti bilmelidir.Dediğiniz gibi kafasına göre vatandaş tüketsin diye ticaretin verdiği kuralları uygulamazsa iflasa sürüklenir ve kredisi varsa ödiyemez bagkurunu aksatır.Her hafta mazot fuller hale gitmek için.Bagkurunu ödemek zorundadır.Hergün sabahın köründe kalkıp hale gidip ordan pazara gelmelidir.Akşama kadar %100 vermelidir.Bununla yetinmeyip akşam evinde ne aldı ne verdi ne gelecek bunun hesabını yapmalıdır.1.5 Ton kapasiteli bir kamyonetin mazot maliyeti,bir lastiği patlasa onun ücreti,yıllık bandrol,muayene bunları zaten hesaba kattığınız da işler bulanıyor.
Öyle her denilene bakıp galeyana gelmeyin.Ne iş yapıyorsunuz bilmiyorum ama sonuç kötü.Bir ülke de üretim azlığı var ise devlet bu ürünün üzerine gidip teşvik etmeli.Daha fazla üretilmesi için.Bu ürünlerin pahalı olmasının 3.sebebi vardır.
1.Girdi maliyetleri yüksektir.
2.İhracat yapılıyordur.
3.Üretim yetersizdir.