ŞARJ DİNAMOSU ( ALTERNATÖR ) NEDİR ?


Şarj dinamosu da bir motorun çalışması için gerekli olan en önemli parçalardan biridir. Çünkü gerekli elektrik enerjisinin sağlanabilmesi için aküyü şarj eder ve akımı belli bir oranda tutarak elektrikli parçaların zarar görmesini engeller.


automobile-alternator-with-attached-belt-768x535.jpg


Bir taşıt, motoru çalışmaya başlarken dahi elektrik enerjisi harcamaya başlar. Bu marş motoru yazımızda inceleyebileceğiniz üzere aküden elektriğin çekilip marş motorunu harekete geçirmesiyle başlar ve farlardan müzik sistemine kadar bir çok farklı alanda elektrik enerjisi kullanılır. Aracımızın üzerinde bulunan akülerin bunu tek şarjla karşılaması mümkün değildir. Bu yüzden şarj dinamosu sayesinde akü sürekli şarj edilir. Yani kısaca aküyü şarj etmek için gerekli olan parçadır.

Detaya inmek gerekirse vantilatör kayışı denilen kayışla krank miline bağlı olan alternatör buradan aldığı mekanik enerjiyi indüksiyon aracılığıyla elektriğe çevirmemizi sağlar. Parça içerisinde bulunan mıknatıslar dönerek bir manyetik alan oluşturur. Stator denilen iletken sargıların etrafındaki manyetik alan değişti zaman iletkende bir akım meydana gelir ve şarj dinamosu bu şekilde elektrik üreterek akünüzü sürekli şarj eder.

4 temel parçadan oluştuğu söylenebilir. Bunlar

Alternatör
Regülatör
Şarj göstergesi
Diyotlar

Hepsine kısaca değinmek gerekirse

Alternatör: Mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren ve aküyü sürekli şarj eden ana kısım.

Regülatör: Üretilen elektriğin voltajını ortalama 13-14 voltta tutarak sistemlerin zarar görmesini engeller.

Şarj Göstergesi: Gösterge panelinde akü işareti olarak gösterilen ve şarj dinamosunda bir sorun olduğunda yanarak sürücüyü uyaran parça.

Diyotlar: Alternatif akımı doğru akıma çevirerek sistemin çalışmasını sağlar.

Şarj dinamosu çok sık olmasa da arızalanan ve tamiri veya değişmesi gereken parçalardan biridir. Video da ayrıntılı bir şekilde açıklamasını bulabilirsiniz.

Kaynak. Mühendislik teknolojileri...


[video=youtube;tiKH48EMgKE]https://www.youtube.com/watch?v=tiKH48EMgKE[/video]
 
Ve bugün benim alternatör ariza yaptı. İlk olarak akü bitti. Marşdı konjektördü derken en son şarj dinamosunda arızayı tesbit ettim. Tamiri mümkünmü nekadar elverişli olur hiçbir bilgim yok. Forum da Tamir ettiren varmı acaba yardım lazım.
 
Ve bugün benim alternatör ariza yaptı. İlk olarak akü bitti. Marşdı konjektördü derken en son şarj dinamosunda arızayı tesbit ettim. Tamiri mümkünmü nekadar elverişli olur hiçbir bilgim yok. Forum da Tamir ettiren varmı acaba yardım lazım.
Ben 2004 model landininin dinamasını ilk defa söktürdüm arıza yok dinamanın içi toz çapak olmuş temizlediler problem çözüldü[emoji2]
 
Ve bugün benim alternatör ariza yaptı. İlk olarak akü bitti. Marşdı konjektördü derken en son şarj dinamosunda arızayı tesbit ettim. Tamiri mümkünmü nekadar elverişli olur hiçbir bilgim yok. Forum da Tamir ettiren varmı acaba yardım lazım.

Traktör ne marka toprağım? Yakınlarda elektrikçi varsa baktı yoksa sök götür yaparlar. Ya kömür bitti yada diyotlar yandı tamir oldumu daha çoook yıllar çalışır.
 
  • Beğen
Tepkiler: glge_fth

Benzer Konular