ECU, CHİP TUNİNG ve REMAPPİNG NEDİR. ?


ECU, CHİP TUNİNG ve REMAPPİNG NEDİR ?
ECU, Chip Tuning, Remapping, Motor beyni ve buna benzer ifadeler otomobil hayranlarının arasında oldukça popülerdir. Motor gücü ile doğrudan alakalı olması ise bu popülerliğin artmasını sağlayan en önemli etkendir. Ancak çok farklı terimlerin bulunduğu bu konuda kavram kargaşası da yaşanmıyor değil. Biz de hem bu kavram kargaşasını azaltmak için konuyu kendimizce yorumlayacağız hem de teknik olarak tüm bu ifadeleri izah etmeye çalışacağız.

Otomobil üreticilerinin bile bu konuda kullandıkları terimler farklılık gösterebiliyor. Ancak yaptığımız tüm araştırmaları kendi bilgi ve yorumlarımızla birleştirince aşağıdaki ifadeler ortaya çıktı. Bu nedenle bazı noktalarda kendi aracınız için söylenen ifadeler ile çelişmeler olabilir.


ECU nedir?

ECU, Electronic Control Unit (Elektronik Kontrol Ünitesi) veya Engine Control Unit (Motor Kontrol Ünitesi) ifadelerinin baş harflerinin kısaltmasıdır. Ayrıca bazı üreticiler ECM yani Engine Control Module (Motor Kontrol Modülü) kısaltmasını da kullanmaktadırlar. Ancak bu konuda bir miktar karmaşa da bulunmaktadır. Genel kullanımda bu 3 ifade de aynı anlama gelmektedir ancak biz kendi açımızdan bu konuda basit bir analiz yaparak kısaltmanın ne anlama geldiğini görmek istiyoruz.


Günümüz modern motorları mekanik çalışma prensibine sahip olsa da elektronik olarak yönetilir ve kontrol edilirler. 1980'li yıllarda karbüratörlü motorlardan enjeksiyon sistemine sahip motorlara geçiş ile yaygınlaşan bu ünitelerin ilkel versiyonları esas olarak yakıt enjeksiyonun zamanlamasını kontrol etmek için kullanılıyordu. Yani direkt olarak motor ile alakalı bir üniteydi. Günümüzde ise mikro işlemcilerin yaygınlaşması ile sadece motor değil bir aracın bünyesinde bulunan neredeyse tüm fonksiyonlar bu sistemler tarafından yönetilmektedir. Bu nedenle ECU kısaltması için Electronic Control Unit (Elektronik Kontrol Ünitesi) ifadesini kullanmak daha uygun olabilir. Zaten bu karmaşaya da esas olarak E harfinin her iki kelimede de ortak baş harf olarak bulunuyor olması yol açıyor diye düşünüyoruz.

Ayrıca bazı üreticiler bu karmaşayı çözebilmek için ilk olarak fonksiyonun ismini daha sonra da ECU ifadesini kullanabilmektedir. Bu nedenle Electronic Control Unit (Elektronik Kontrol Ünitesi) açılımı günümüz için çok daha uygun bir ifade olarak görünmektedir. Örneğin;
Cruise Control ECU - Hız sabitleme elektronik kontrol ünitesi
4WD ECU - 4 tekerlekten çekiş elektronik kontrol ünitesi
Door ECU - Kapı elektronik kontrol ünitesi
Powertrain ECU - Motor ve şanzıman elektronik kontrol ünitesi - modülü (PCM)
Brake ECU - Fren elektronik kontrol ünitesi
AncakdDiğer tüm fonksiyonlardan çok daha fazla bir şekilde motor ile alakalı olan elektronik kontrol ünitesi konuşulmaktadır. Bu nedenle de eskiden gelen ECU açılımı Engine Control Unit (Motor Kontrol Ünitesi) yaygın olarak kullanılmaktadır ve sanki bir araçta tek bir kontrol ünitesi varmış gibi anlaşılmaktadır. Ancak günümüzde bazı araçlarda farklı fonksiyonları kontrol eden onlarda değişik elektronik kontrol ünitesi vardır ve bu Mercedes S Sınıfı ve BMW 7 Serisi gibi üst düzey araçlarda bu sayı 100 farklı ünitenin bile üstüne çıkabilmektedir.

Sonuç olarak ECU kısaltmasının açılımı için aşağıdakiler söylenebilir
Başına her hangi bir ek gelmediği sürece ECU kısaltması Engine Control Unit (Motor Kontrol Ünitesi - Motor Beyni - Chip) veya ECM veya PCM kullanılabilir.
Ne zamanki ECU kısaltmasının başına aracın başka bir fonksiyonu gelirse Electronic Control Unit (Elektronik Kontrol Ünitesi)


Motorda ECU ne işe yarar?

Yukarıda yaptığımız ayrım sonrasında esas merak edilen konu olan motor ile alakalı olan ECU kısaltmasına geçelim. Günümüz motorlarının tüm fonksiyonları neredeyse elektronik olarak kontrol edilir. Bu kontrol ECU yada daha yaygın bilinen adıyla "Motor Beyni" tarafından gerçekleştirilir. Aslında küçük çaplı bir bilgisayar olan motor beyni içerisinde motorun çalışma tarzını tanımlayan bir bilgisayar programı yani bir yazılım bulunmaktadır. Bu yazılım olan biteni sensörler vasıtasıyla sürekli kontrol eder ve üzerinde tanımlı olduğu şekilde motorun çalışmasını sağlar. Hava/yakıt oranı, rölanti devri, ateşleme, ve bazı motorlarda supap zamanlaması gibi fonksiyonlar motor beyni tarafından ayarlanır. Ayrıca turbo besleme sahip motorlarda basınç da ECU tarafından kontrol edilir.

ECU'nun bir bilgisayar olması ve içerisinde de yazılım yüklü olması sayesinde motor beyni üreticiler tarafından istenildiği şekilde programlanabilir. Ancak üreticiler hem oldukça katı olan emisyon kurallarına uymak zorundadır hem de düşük yakıt tüketimi değerleri yakalamaları gerekir. Ayrıca her iki parametreyi de ayarlarken aracın performansının ideal değerlere sahip olması gerekir. Sonuç olarak optimum performans elde etmek isterler. Bu nedenle de tüm motor ayarlarını bu yönde gerçekleştirirler.


Chip Tuning ve Remapping nedir?

İçten yanmalı motorlar üreticilerin tanımladıklarından çok daha yüksek potansiyele sahiptirler. Yukarıda bahsettiğimiz nedenlerden dolayı üreticilerin bu potansiyeli kısmaları gerekir. Sadece emisyon ve yakıt tüketimi değil ayrıca motor ömrünün uzun tutulabilmesi ihtiyacı ve maliyet kaygıları da potansiyelin ortaya çıkarılmasını engellemektedir. Hava/yakıt oranını bile değiştirmek performansta büyük artışlar sağlayabilir. Özellikle turbo beslemeye sahip motorlarda ciddi bir saklı güç vardır.

Bu duruma bir örnek vermek gerekirse; 2.0 litre hacminde benzinli bir atmosferik motor düşük basınçlı turbo besleme ile ortalama olarak 200ps güç üretebilir. Böyle bir motorda turboda veya her hangi bir parçada değişiklik yapılmadan sadece ECU tekrar programlanırsa 300-350ps veya daha fazla güç rahatlıkla elde edilebilir. Ancak bu durumda yakıt tüketimi ve emisyon değerleri artar, motorun ömrü ciddi oranda kısalır. Ayrıca bu doğrultuda diğer motor parçalarının da artan güce paralel olarak kuvvetlendirilmesi gerekebilir.

Diğer taraftan otomobil üreticileri motorun çalışma tanımlarına müdahale edilmesini istemezler. Bu nedenle de çeşitli önlemler alarak bunu engellerler. Ayrıca garanti kapsamındaki bir aracın motor yazılımına müdahale edilirse o araç garanti kapsamından çıkabilir. Araç zaten garanti dışı ise yapılacak yanlış ve bilinçsiz bir işlem motorda hasar oluşmasına neden olabilir.

Bazı profesyonel firmalar ise her türlü motorun potansiyelini ortaya çıkaran özel yazılımlar geliştirmiştir. Üreticilerin mevcut yazılımı değişik metodlar ile değiştirerek farklı bir çalışma karakteri elde edilebilir. Bu yeni yazılım ve çalışma karakteri sayesinde motorun saklı gücünü ortaya çıkarmak mümkündür.

Temel olarak Chip Tuning ve ECU Remapping olarak 2 farklı tip yazılım ile güçlendirme mevcuttur.
Chip Tuning: İçerisinde özel yazılım yüklü bir kutunun motorda bulunan sensörler ile actuator arasına monte edilmesi ile elde edilen bu güçlendirme seçeneğini el ile tutulabilir kutu tarzında bir cihaz olduğu için "Hardware" yani "Donanım" tipinde güçlendirme olarak adlandırabiliriz. Avantaj ve dezavantajları ise şu şekildedir.
Basit bir şekilde takılıp sökülebilir.
Bazı tiplerinde güç farklı düzeylerde ayarlanabilmektedir.
Araç değişikliği yapılırsa belli bir ücret karşılığı kutu içindeki yazılım yeni araca göre programlanabilir.
ECU Remapping kadar kararlı ve gerçek bir güçlendirme seçeneği değildir. Daha kaba bir programlama metodu olduğu için motor parçalarına zarar verme ihtimali daha yüksektir.
Sökülmediği takdirde yetkili servislerde motor açılınca kutu açık bir şekilde görünür ve araç garanti dışı bırakılabilir.

ECU Remapping: Her hangi bir kutu veya el ile tutulur bir cihaz olmayan ve "Software" yani "Yazılım" tipinde olan bu güçlendirme seçeneğinde motorun mevcut standart yazılımı üzerine yeni bir yazılım eklenir ve değiştirilir. Avantaj ve dezavantajları ise şu şekildedir.
İşin uzmanları tarafından yapılırsa sonuçlar çok tatminkardır. Gerçek anlamda güçlendirme seçeneği Remapping ile mümkündür.
Sürücünün tarzına göre özel olarak programlanabilir. (ilk programlamada)
ECU içindeki dosyalara bakılmadığı sürece tespit edilemeyebilir.
Üreticinin orijinal yazılımına geri dönmek oldukça zordur. Sadece bu yazılım servis veya başka bir yerden elde edilirse Remapping yazılımının üstüne yüklenebilir.

Sonuç olarak chip tuning basit bir şekilde uygulanabilen ve geri sökülebilen ancak daha amatör ve pratik bir güçlendirme uygulamasıdır. ECU Remapping ise geri dönüşü daha zor olan ancak çok daha profesyonel ve gerçek bir güçlendirme uygulamasıdır.


Kaynak : www.sekizsilindir.com
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Yaşar Akgün
Anlamadığım konu aynı motorun 75 ve 90hp lik versiyonlarının neden yazılımları birbirine uymaz. Eğer aynı motorsa her ikisinede aynı map konabilir ama olmaz diyor tüm chiptuningçiler. Hem sonra bu map dosyası nasıl bişey hangi programlama dilini kullanıyor vs hiç bilgi vermiyorlar.
 
Anlamadığım konu aynı motorun 75 ve 90hp lik versiyonlarının neden yazılımları birbirine uymaz. Eğer aynı motorsa her ikisinede aynı map konabilir ama olmaz diyor tüm chiptuningçiler. Hem sonra bu map dosyası nasıl bişey hangi programlama dilini kullanıyor vs hiç bilgi vermiyorlar.

Çok karışık sistem otomobilinkilere baktık saniye bilmem kaç veri hızı falan :)
 

Anlamadığım konu aynı motorun 75 ve 90hp lik versiyonlarının neden yazılımları birbirine uymaz. Eğer aynı motorsa her ikisinede aynı map konabilir ama olmaz diyor tüm chiptuningçiler. Hem sonra bu map dosyası nasıl bişey hangi programlama dilini kullanıyor vs hiç bilgi vermiyorlar.

Gavur ona göre ayar vermiştir Mustafa :)
 

Benzer Konular