Eco Yol Vitesi , Devir Konumlamaları.

28.01.2017
11,617
2
19,034
46
Sakarya

Motor grafiklerinden gördüğümüz üzere her motor ailesinin kendine has motor yük dengeleme devir noktaları veya bölgeleri bulunmaktadır.
Çift dingil 8-10 tonluk tandem römorkla yük taşırken zıplama eğilimi olan modellerde olmaktadır.
JD 6125 R model yolda 1400 rpm devirde ekipmanla giderken optimum yakıt tüketiyor, yüklü halde 1900 rpm motor devrinde ek güç üretim devrede yük taşıması yapabiliyor.
NH TR6 serisi ekipmanla giderken 1600 rpm devirde, yük taşırken 1950 rpm devirde kullanılması gerekiyor.
MF 5 M serisi 1. devir sabitleme 1730 rpm de 2. devir sabitleme noktası 2100 rpm devir gerektiriyor.
MF 200 serisi 1800 rpm devirde,
Kubota M 135 GX2 serisi için ise 1600 rpm ekipman taşırken, yükte ise 2000 rpm devirde kullanılması gerekiyor.
40 km/h hızda Eco yol vitesi ile 10 ton yük taşırken motorun 2. en az yakıt noktasında kullanılması traktör için sağlıklı olur.
Case JXC serisi ekipman taşırken 1600 rpm devirle , yükte iken 2500 rpm devirde kullanılabilir.
Puma serisinde ise 1840 rpm de motor anma gücünde taşıma işlemleri yapılabiliyor.
Motorların tork düşüş grafikleri yüksek olan modeller genelde 1600-1800 rpm aralığında traktörü kullanmaya zorlar.
Fiat 66S serisi gibi 2000-2200 rpm devirlerde yük taşıyamayabiliriz.
Motorun en az yakıt bölgesi devirleri ve yük dengeleme devirleri ve yol vitesinin devir konumu ile ilgili sorularınızı konuya bekleriz.
 
Hocam bundan 8 10 sene önce mf 100 ve 200 serisini tüm işlerde kullanırken şimdi ara işlerde kullanıyoruz..
O zamanlarda servis ustalarimiz traktörü pulluk kazayağı veya yolda yük taşırken ortalama 1500 1600 deviri geçmeden ve bu devirdende düşmeden kullanmak hem en az yakıt tüketimi hemde motor yıpranmaması için tavsiye eder bizde öyle kullanırdık..
1. Soru yanlışmıydı?? Doğrusu nedir??
Bir traktörü kullanırken tarlada veya yükte yolda iken hangi devirler kullanılmalı?? Yük dengeleme devirleri mi yoksa max tork noktası veya biraz üzeri devirlermi
 
Hocam bundan 8 10 sene önce mf 100 ve 200 serisini tüm işlerde kullanırken şimdi ara işlerde kullanıyoruz..
O zamanlarda servis ustalarimiz traktörü pulluk kazayağı veya yolda yük taşırken ortalama 1500 1600 deviri geçmeden ve bu devirden de düşmeden kullanmak hem en az yakıt tüketimi hem de motor yıpranmaması için tavsiye eder bizde öyle kullanırdık..
1. Soru yanlışmıy dı?? Doğrusu nedir??
Bir traktörü kullanırken tarlada veya yükte yolda iken hangi devirler kullanılmalı?? Yük dengeleme devirleri mi yoksa max tork noktası veya biraz üzeri devirlermi
MF 285, 56 kw, 76 hp, 290 n.m. tork (DIN normu)
Max tork, 1350 rpm , max güç , 2000 rpm ,
Yakıt diyagramlarında 1400 rpm ve 1800 rpm de en az yakıt noktası görünüyor.
Yarım yük motor kullanımında 1400 rpm devir uygun , tam yük motor kullanımında 1800 rpm devirle motora yükleniriz.
Motor yüksüz halde 1500-1600 rpm devir verilirse 100-200 rpm devir kısılacağı için yükte 1400 rpm devirde kullanmış olacağız.
Traktör arkasına 10 ton gibi yük bağladığımızda motorun 1800 rpm devirde çok rahat çalıştığı yürüyüşten görülecektir.
Tarlada motor karakteristiği öne çıkar.
Steyr zor tarlada 2500 rpm devirle,
Landini Globus, 2400 rpm devirle,
Ford zor tarlada 2100 rpm devirle kullanılabilir.
En az yakıt bölgeleri , motor grafiklerinde her zaman max tork noktasının biraz üzeri devirlerde olmayabiliyor.
Ford ve Fiat , motor anma gücünde en az yakıt bölgesi var, Perkins , max tork noktası ve max güç noktası aralığında konumlama yapmış.
En az yakıt bölgesi devir boyları da değişkenlik gösteriyor.
 
Markalara göre beygir, tork, max torkun elde edildiği rpm vb değerleri gösteren broşür / karşılaştıran site var mı?
DLG , powermix test sonuçlarının bir kısmını kendi bilgisayarıma kaydettim.
Bu testleri yayından şu anlık kaldırmış olsa da motorun çap/strok oranları, eski nesil motorların grafikleri ve yeni nesil motorun grafiğine bakarak , ayrıca traktörün POV sürüşte motor tepkilerine bakarak uygun devir konumlaması yaklaşık nerede olabileceğini tahmin edebiliriz.
Traktör broşürlerinde olmayan, motorun verimlilik değerleri, motor yararlı ömrü, ağır hizmet tipi şanzıman, PTO gücü, spesifik yakıt tüketim, çeki demiri gücü bilgileri konularında yorum yapabiliriz.
 
DLG , powermix test sonuçlarının bir kısmını kendi bilgisayarıma kaydettim.
Bu testleri yayından şu anlık kaldırmış olsa da motorun çap/strok oranları, eski nesil motorların grafikleri ve yeni nesil motorun grafiğine bakarak , ayrıca traktörün POV sürüşte motor tepkilerine bakarak uygun devir konumlaması yaklaşık nerede olabileceğini tahmin edebiliriz.
Traktör broşürlerinde olmayan, motorun verimlilik değerleri, motor yararlı ömrü, ağır hizmet tipi şanzıman, PTO gücü, spesifik yakıt tüketim, çeki demiri gücü bilgileri konularında yorum yapabiliriz.
Dlg yi biraz inceleme fırsatım oldu. Raporlar İngilizce, orada dikkatimi çeken testleri yapan Köy İşleri Bakanlığı Tarım Alet ve Makine Test Merkezi Müdürlüğü'nün yapmış olması. Keşke şuanda Tarım Bakanlığı'nın sitesinde gerekli bilgiler olsaydı

Testlerin Türkçe hali var mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: The_Hoca
Landini Powerfarm'larla ilgili bilgi var mı?
Eski serinin testleri , 325 gr.kw/h ,hiç iç açıcı gözükmüyor.
Dlg yi biraz inceleme fırsatım oldu. Raporlar İngilizce, orada dikkatimi çeken testleri yapan Köy İşleri Bakanlığı Tarım Alet ve Makine Test Merkezi Müdürlüğü'nün yapmış olması. Keşke şuanda Tarım Bakanlığı'nın sitesinde gerekli bilgiler olsaydı

Testlerin Türkçe hali var mı?
I can speak English, very much, too.
Hocam, 5105m in tarla ve yolda en uygun vitesi ve devri nedir?
5M seride , 1600-1800 rpm sabit tork aralığı, 1900-2200 rpm sabit güç aralığı bulunmaktadır ama yazılım atıldığında tork eğrisinin şekli değişiyor ve boyu uzatılabiliyor, üst serilerde 5R ve 6R modellerde 1300-1500 rpm sabit tork aralığı bulunmaktadır.
6R serisi 1400 rpm devirde 1. en az yakıt noktasında ekipman taşıma v.s. gibi çalışır.
5M serisinin tork düşüşü biraz fazla eğimli olduğundan rampa arazide traktörü 1600-1800 rpm devirlerde çalışmaya zorlayabilir, 5R seride ise motor anma gücünde çalışma yapabilmek için ek güç üretiminde tork eğrisinin ucu kaldırılmış, daha uygun bir grafiğe sahiptir.
Motorun tork yedekleri de %35 gibi tercih edildiğinden akselerasyon olarak daha fazla iş görebilme niteliği bulunuyor.
 
Merhabalar,
Biraz konu dışı olacak ama nominal güç ve tork rezervi tam olarak nedir?
Nominal güç, motorun anma gücü devrinde verebileceği net güç olarak biliyoruz.
Tork rezervi, motorun başlangıç devir torku ile bitiş devir torku arasındaki oransal fark olarak tanımlanır.
Aktif sürüş devirleri her motor ailesi için farklı devir aralıklarında bulunmaktadır.
Fiat 80 66S , 80 hp , 280 n.m. tork, %35 tork artış yüzdesi, ciğerli motor dediğimiz şekildedir.
1500 rpm max tork noktası , 1900-2300 rpm max güç , 400 rpm sabit güç aralığı bulunmaktadır.
Sabit tork aralığı bulunmamaktadır, arkaya 3 ton yük bağladığımızda tarla yolunda 1500 rpm devirle yürür.
Pulluk ve çizel kullanımında tavda 1500-1600 rpm , zor alan geçilirse 2200 rpm de kullanılır.
Tırmık çekilirken genelde 1600 rpm yeterli olur.
Havalı mibzerde , 2000 rpm devir fazla yakıt yaktırır, mibzere kasnak değişimi yapılır, 1600 rpm devire uyarlanır.
Yonca biçerken 1600 rpm e tamburlu makine uyarlanır, gür yulaf biçiminde 2200 rpm devir gerektirebilir.
Yük taşımada yolda 2200 rpm üstü devirlerde yakıt arttırır , eco yol vitesi koyulmuş olsa 2000 rpm devire yol vitesi koyulabilirdi.
NH T5 seride, en az yakıt bölgesi , 1400-1900 rpm aralığına alınmış , yazılım yapıldığında sabit tork aralığı 1200-1800 rpm aralığına geliyor.
Aktif sürüş devirleri 1600-1900 rpm aralığı ve en az yakıt bölgesi içindedir.
Motor atmosferik motor olarak dizayn edilmiş olsaydı, en az yakıt bölgesinin yeri değiştirilmezdi, turbo eklediğimizde sabit güç aralığının boyu biraz uzatılabilirdi, 17,5:1 motor sıkıştırma oranı gayet ideal değerde , motorda duman , is, partikül görülmemesi için bu gerekiyor, motor tasarımı dersi alan kişi 16:1 ve 19:1 sıkıştırma oranı aralığının ideal değer olduğunu zaten bilir.
T5 in motorundan turbo çıkartıldığı zaman motorun sağlıklı çalışması tamamen bozulmuş olur ve motor çalışmaz duruma gelir, çöp olur.
Motor gücünü turbo desteğiyle elde etmiş oluruz, malzeme mukavemetleri açısından ne kadar sağlıklı oluyor tartışılır, devir alamamış bir motora ani yüklenme geldiğinde hem turbo hem de krank yüksek yük altında kalabilme durumu oluşuyor.
Turboyu ve krankı yıpratıyoruz, yağlama ve soğutma sisteminin daha yüksek çalışması gerekiyor.
Toplamda bütün motor ayarları değişmiş oluyor.
Bizde sulu tarım olduğundan yaş tavda Kasım sürümü yapabilecek traktöre ihtiyaç var.
Ön kepçede kullanılabilecek traktörler genelde 1600 rpm de en az yakıt yakacak gibi dizayn ediliyor ve tork eğrileri ucu düşük, rampa araziye çok uyumlu görünmüyorlar.4 ve 5 sınıfı modellerde de ek güç arttırımı bulunmuyor.
%40 gibi tork rezervi olan motorda, motor devir ibresi oynatmadan daha stabil çalışabiliyor ve bu durumda kademesiz şanzımanla uyumluluk gösterir.
Tutunma karakteristiğini de motor ve şanzımanın esnek çalışması etkileyebiliyor.
NH T7.165S , MF 7720S modeli çekişmede götürebiliyor.
Traktöre de sadece çeki gücü yüksek olarak bakamayız, motor dizaynları, rektefelik tarzda çalışan esnek yapıda yapılıyor.
Pullukla yaş tav sürüme girdiğimizde, MF 7720 , 1500 rpm devirde sürüm yaparken , T7.165S 1600 rpm devirle %10 patinaj ortalamasıyla, traktör genel ağırlığı da hesaba katılacak şekilde dizayn yapılıyor.
Patinajcı MF, yük/güç oranını kendine has dizayn ediyor.
Patinajcı Ford, yük /güç oranını kendine has dizayn ediyor.
Maxxum ise Enter gibi yük/güç oranı daha yüksek modeldir.
JD 6000 serisi de benzer niteliktedir.
Ağır hizmet tipi şanzıman kullanılmış bir JD veya Case daha cazip duruyor.
Motor dizaynlarının düşük devirlere gömülüyor olmasını bu yüzden doğru bulmuyorum.
Yeni model motorlarda artık hareket etmek istediğimizde motor devrini 1000 rpm üzeri devirlere çekiyor, bana göre en sağlıklı motor çalışması en az yakıt bölgesini 2000 rpm gibi devirlere konumlandırmaktır. Turboyu pasif destekleyici olarak kullanmaktır.
Motor aktif çalışma devirlerini daha geniş bir devir aralığında dizayn etmektir.
500 hp Case Steiger, 15 soklu pulluğa aslılabilirken, klasik bir motor grafiğine sahip 1900 rpm anma gücü var.
Fendth 1050 ise , düşük devirlere güç konumlaması yapmış, 9 sınıfı motor niteliği taşıyor.
JD 8400R, rektefelik motor gibi çalışıp 8 pulluğu, 1500 rpm devirle çekiyor , 7310 R , 1750 rpm devirle , 6250R , 1900 rpm le , 6140M , 2100 rpm le (anma gücü konumlaması , 2000-2300 rpm) , 5075 E de 2100 rpm le çekiyor.
Ford traktör , stroku kısa kullanıp 2100 rpm de kullanılması gerekiyorsa JD de 1900 rpm ağırlıklı anma gücü tercih ediyor.
Kubota, motorlarında sabit güç aralığı kullanmadığı için 40 fırın daha ekmek yemesi gerekiyor, tarımsal motor yapamıyor.
Rampa tırmanabilecek, anma gücünde hem en az yakıt bölgesi olan ve eco yol vitesi olan bir model tercih ederiz, ves selam.
Binaenaleyh, sürüş tercihlerimizin çoğu Fiat 66S modelde bulunmaktadır.
 
Hocam, erkunt nimet 70e nasıl kullanmalıyız? Bu motor hakkında görüşleriniz nelerdir? Daha önce yanlış hatırlamıyorsam kısmet kullandığınızı pompa ayarı yaptırdığınız söylemiştiniz. O da perkins motor muydu? Pompa ayarını yaptırmamız hissedilir derecede sonuç verir mi?
 
Hocam, erkunt nimet 70e nasıl kullanmalıyız? Bu motor hakkında görüşleriniz nelerdir? Daha önce yanlış hatırlamıyorsam kısmet kullandığınızı pompa ayarı yaptırdığınız söylemiştiniz. O da perkins motor muydu? Pompa ayarını yaptırmamız hissedilir derecede sonuç verir mi?
Köyümüzde 2 tane Erkunt 58E(Sonalika motorlu), Bereket 60 turbosuz (Perkins 3 silindir), Kısmet 60 ( sonradan turbo eklendi) , Nimet 70T, Nimet 70S modellerden mevcuttur.
Pompa ayarı çekişi 1 vites iyileştiriyor, rampada 3. viteste 1500 rpm devire sinen motor, 4. vites 2000 rpm devirle yürüyebiliyor.
LDA olmayan Nimet modellere sonradan LDA eklendi, çekiş düzeldi.
Biçerdöver, silaj biçeri ve traktör servislerine yakın bir köydeyiz ve çoğu modelin servis ihtiyaçlarını görebiliyoruz.
Deneme motoru olarakta kullandığımız traktör modelleri oluyor.
Nimet 70E, 12*12 şanzımana sahip, bizde genellikle 16*8 şanzımanın daha kullanışlı olduğu düşünülüyor ve 12*12 şanzımanlı modellerinden çevrede bulunmuyor, arazi yapısı buçuk vites kullanımı gerektiriyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: dwil

Benzer Konular