MOTORLARIN ÇEKİŞ ÖZELLİKLERİ
Traktörlerde çekiş için sadece beygir gücü değil ayrıca motorun torku, tork artış değeri ve tork eğrisine bakmamız gerekir.Tarla traktörlerinde genelde tork artış değerleri %30 civarında ama bazılarında %20 civarlarındadır.Motorun Herhangi bir devirdeki gücü şöyle hesaplanır.
Beygir Gücü=Tork * Devir Sayısı/7121
JX 65 C Tork=260 N.m Tork Artışı Ortalama=35 Beygir Gücü=65 HP
TD 65 D Tork=261 N.m Tork Artışı Ortalama=30 Beygir Gücü=65 HP
Bir at arabası düşünelim.Önünde 65 at var. Tork bu atların büyüklüğü veya çekişi olsun. Tork artışı da atların çekişini extradan ne kadar artırabileceği olsun.
1300 devirde kalkış yaptığımızda JX ve TD aynı kalkışı yapar.
Maksimum tork noktası 1500 devirdedir.motor testlerinden görülen.Güçleri hesaplayalım.
JX 65 C (260+(260*35/100))*1500/7121=(260+91)*1500/7121=74 hp
TD 65 D (261+(261*30/100))*1500/7121=(261+78)*1500/7121=71.4 hp
Motor testlerinde 1500 devir %43 tork artışı görülüyor.1840 devirde %22 tork artışı var.Ortalamada %35 Gerçek tork artışıyla hesaplarsak
260+(260*43/100))*1500/7121=(260+112)* 1500 /7121=78 hp
8075 Tümosanın Tork=300 Tork Artışı=%30 Toplamda 300*30/100=90 300+90=390 N.m Torku veriyor.
390*1500/7121=82 hp
Bu değerler motorların çıplak güç değerleridir.Motorda şanzıman,iç hidrolik pompa,klima,radyatör fanı, kuyruk mili motordan güç almaktadır.
Casenin at arabasında 65 at 260 çekişte deh diyince 1500 devire 370 çekişte atlar durmaktadır.
Kalkışta motor biraz nazlıdır.TD ile aynı kalkar.Tümosan daha çabuk kalkış yapar.1000 devirde Ama 1500 devirde arkada TD yi görür.Yanında lastik durumuna göre Tümosanı geçermiyim acaba der
))