Ynt: ARES Tanıtım Vidyosu Kendi Çekimim...!!!
ersanakyai link=topic=2537.msg206750#msg206750 date=1250953913' Alıntı:
Merhaba Erkan. Nasılsın? Doğrusu Ares ' e karşı hayranlığım giderek artmaya başladı. Merak ettiğim bir kaç konu var, yardımcı olabilirsen sevinirim.
Viteslerin kullanımı gerçekten etkileyici, yalnız anladığım kadarıyla kolu ileri-geri itirerek motor devrini ayarlıyorsun, el gazı gibi. Üst üste olan 2 düğme ile 1den 6ya kadar olan vitesleri seçiyorsun, vites kolunun önündeki uzun tuş ile de sanırım A,B,C,D kademelerini seçiyorsun. Bir de sıra başı dönüş vitesi var sanırım aynı kol üzerinde. Bu dönüş vitesi hangi vitese karşılık geliyor acaba? Ayrıca sağ orta kabin profili üzerinde de bazı tuşlarla vitesi değiştirdin sanırım. Bir de videoda vitesleri değiştiriken traktör hareket etmiyor, bu esnada debriyaja mı basıyorsun, yoksa harekete başlaması için başka bir komut mu gerekli. Sonuçta viteslere debriyajsız geçiş yapılabildiği için traktörden inerken yanlışlıkla vites koluna dokunsak traktör harekete geçebilir mi? Ayrıca sizin traktör hexashift mi yoksa hexactiv versiyonu mu? Hexactiv ise tarlada toprak durumuna göre otomatik olarak vites değiştirebiliyor mu, yapıyorsa bunu neye göre yapıyor, o anki motor devrine bağlı olarak motoru sabit devirde tutacak şekilde mi yapıyor?
Tarla sürümünü gösteren videolarında traktörü 1700-1900 devir aralığında kullandığın görülüyor, 1500 devir civarında kullanmak daha ekonomik olur düşüncesindeyim. Özellikle sürüm esnasında yakıt ölçümü yapma şansın oldu mu hiç?
Hidrolik kontrolleri gayet basit görünüyor, anladığım kadarıyla 1 adet liftomatik tuşu var. İç içe yerleştirilimiş döndürmeli pozisyon ve çeki kontrol kumandası var. Minimum ve maksimum yükseklik ayarı var. Bir de hassasiyet benzeri bir ayar var sanırım.
Kataloglarında dönüş çapı olarak 8,8 metre verilmiş fakat frensiz olup olmadığı yazmıyor. Eğer frensiz olarak bu çapta dönebiliyorsa bu boyuttaki bir traktör için oldukça kıvrak diyebiliriz, 70-66 ' yı manevra konusunda aratmaz sanırım.
Son olarak traktörün iz genişliği celtislere göre fazlaymış gibi duruyor, 70-66 ' ya göre genişliği nasıl? Daha dar ayarlama imkanı da vardır herhalde. Tekerlek kalınlıkları zaten her işe uyum sağlayabilecek şekilde seçilmiş zaten. Gündöndü arası çapalaması yapıyor musunuz Ares ' le, yoksa 70-66nın görevi mi bu?
Merhaba Ersan abi, iyiyim seni sormalı? Elimden geldiğince sorularına cevap vermeye çalışacağım.
İleri - geri ittirdiğim kol el gazı oluyor. Maksimum 1750 devirde ayarlanmış. Bu traktörün daha doğrusu JD motorların tarlada en iyi verim verdiği ve yakıtın en ekonomik olduğu devir. Tarla işlerinde genelinde el gazını kullanıyoruz. Devir sabit olduğu için traktörün performansı daha iyi oluyor. Aynı zamanda ayaklarımızda hiç çalışmıyor. Zaten debriyaj kullanmıyoruz. Gazada basmayınca son derece rahat bir kullanım oluyor. El gazıylada gerektiğinde deviri düşürüp arttırmayı rahatça yapabiliyoruz. İleriki günlerde aktarma vidyolarını yollayacağım o zaman el gazının rahatlığı diğer arkadaşlar tarafından da daha iyi anlaşılacaktır. Aynı zamanda sıra başı otomatik dönüş vitesi vasıtasıylada goble işinde dönüşler çok rahat oluyor. Deviri değiştirmeden ayarladığımız vitese traktör kendisi düğmeye bastığımız zaman otomatik olarak düşüyor.
Üst üste olan düğmelerden birisi + (arttırma) diğeri ise - (eksiltme) tuşları oluyor. Bu tuşlardan yalnız birine bastığım zaman vitesler düşüyor veya artıyor. Fakat el gazının önündeki tuş ile aynı anda bu tuşlardan birisine basarsam kademe düşüyor veya alçalıyor. Bunu aynı klavyedeki SHIFT tuşuna benzetebiliriz. Zaten o tuşun adıda SHIFT tuşu yani bir tuşun ikinci bir vazifeyi gerçekleştirmesini sağlıyor. Kademe düşme olayınıda traktör motor devrine ve o andaki yük altındaki çekişine göre otomatik olarak kendi seçiyor. Mesela bir sete yaklaştık vites düşüreceğiz kademe düşürmek istediğimizde traktör örnek vereyim D4 le giderken bastığımızda C4, C3, C2 vb... vites seçeneğinden birini kendisi otomatik olarak seçiyor. Devir uygunsa direkt olarak C4 ' e geçecektir. Fakat daha düşük bir devire indiyseniz traktör ona göre kendisi C4 ' ten daha düşük bir vitesi seçecektir. Bu olayın dışında normal - veya + ilede vites değiştirirken eğer birden çok devir düşürdüyseniz traktör yine uygun olan vitesi kendisi seçebiliyor. Mesela D2 ile giderken bir setten geçeceğiz aniden deviri düşürdük. Rolanteye kadar indi diyelim. Traktör otomatik olarak C5,C4,C3 vb... viteslerden birini kendisi seçebiliyor. Böylece setten geçtikten sonra traktör bayılmıyor ve arkasında yük varsa rahatça tekrar hızlanabiliyor. Vites değiştirirkende yine yüksek bir devir verdiğimiz zaman mesela C6 dan yukarı normalde D1 ' e geçmesi gerektiğinde otomatik olarak D2, D3 vb... bir vitesi devire göre kendisi seçebiliyor.
Sıra başı otomatik vitesi standart olarak C1 ' e ayarlanmış olarak geliyor. Fakat kullanıcı yaptığı işe ve istediği vitese göre bunu değiştirebiliyor. Mesela bu vitesin kullanımından bir örnek vereyim. Goble ile tarla sürüyoruz diyelim. Normal çizide C4 vitesinde gidiyoruz. Tarlanın başına geldik hızımızda yaklaşık 15-16 km/h diyelim. Hâliyle yavaşlamamız gerekecek. Bu viteste yavaşlarsak motorda bayılma olacaktır. Fakat sıra başı otomatik vitesine bastığımız zaman otomatik olarak hiç deviri düşürmeden traktör ayarladığımız C1 kademesine kendisi traktörü düşürecektir. Böylece 10 km/h gibi bir hızla dönüşümüzü yapacağız. Sonra tekrar bu tuşa bastığımızda traktör C4 kademesine kadar kendisi otomatik vitesi arttıracaktır. Bunu azalan ve artalan sistemde yapmaktadır. Direkt olarak o viteslere geçmez. Bunuda bilmeyen arkadaşlar için belirteyim. Birde farklı açıdan bir kullanımını anlatayım. Diyelimki pullukla aktarma yapıyoruz. Vitesimizide olayı anlatmak için biraz düşük verelim. B4 kademesinde 5-6 km/h hızla aktarma yapıyoruz diyelim. Tarla başına geldiğimizde bu tuşa bastığımızda B6 kademesi seçili farz ediyoruz. Traktör B6 ' ya kadar vitesi otomatik olarak arttıracak. Böylece daha hızlı bir dönüş yapacağız. Tekrar çiziye girdiğimizde bu tuşa tekrar basacağız. Böylece B6 ' dan B4 ' e traktör otomatik olarak vitesi kendisi düşürecek. Böylece yine vakitten ve yakıttan kazanmış olacağız. Aynı zamanda ikide bir vites değiştirmemize gerek kalmayacak. C1 vitesi yerine istediğimiz gibi kendimiz bir vites seçebiliriz. Bu sıra başı vitesini normal yol konumunda da kullabiliyoruz. Mesela römorkla dane taşırken bu vitesi C4 ' e ayarlayabiliriz. Böylece setlerden veya durup yola çıkarken hızlanmada kullabiliriz. Bir sürü vites değiştirmemize gerek kalmaz. Mesela D6 ile tam gaz geldik. Asfalta çıkacağız. Durduk bu sırada sıra başı otomatik vitesine bastık. Traktör C4 ' e düştü. Yola çıktık. Sonra tekrar tuşa basıyoruz. Traktör otomatik olarak D6 kademesine kendisi çıkacak. Böylece 8-9 vites değiştirmekten kurtulmuş olacağız. Bu otomatik vitesin bu gibi faydaları var. Unutmadan söyleyeyim. Tarla modunda otomatik vites sadece o andaki seçili olan kademe içinde çalışmaktadır. Yolda ise tüm kademelerde çalışabilmektedir.
Sağ direkteki tuşlarda +, - ve sıra başı dönüş vitesi oluyor. Onların orada bulunmasının faydası ise liftomatik ile başa geldiğimizde hidrolikleri kaldırdığımız zaman kolayca oradan vitesi değiştirebilmemizi sağlıyor. Hemen liftomatiğin üzerinde yer alıyorlar. Tekrar elimizi gaz koluna götürmemize gerek kalmıyor.
Traktörü debriyaja basmadan çalıştırabiliyoruz. Vidyoda da traktörün bilinen tabiri Shuttle, CLAAS literatüründe ise Reveshift olarak geçen yön kolu N konumunda olduğu için hareket etmiyor. Debriyaja filan basmak gerekmiyor. Vites kolu olarak tarif ettiğin kol el gazı olduğu için hareket etmesi söz konusu değil. Fakat Revershift yön kolu dediğin gibi inerken ileri veya geri yanlışlıkla yada arkadaşlar şaka olsun diye bilerek ittirdiğinde traktör hareket etmiyor. Koltuk üzerinde algılama sensörü var. 50 kg ' dan hafif hissettiği zaman traktörü N konumuna alıyor. Bunuda bu önlemi alarak çözmüşler.
Bizim traktör HEXASHIFT şanzımana sahip. HEXACTIV şanzıman ise 3 kademeli bir düğme vazifesiyle devreye geçiriliyor. Bu düğmede normal yarı otomatik, tam otomatik ve ekonomik tam otomatik seçenekleri var. İstersen normal HEXASHIFT olarakta kullabiliyorsun. Tam otomatik ya da ekonomik tam otomatik seçeneklerinide seçebiliyorsun. Otomatik seçenekleri seçtiğin zaman traktörün tarla yada yol modunda olmasına göre o anki çekiş yüküne ve motor devrine göre traktör kendisi vitesleri değiştiriyor. Ekomomik seçeneğinde tabiki daha düşük devirlerde bunları gerçekleştiriyor. Bu motor deviri aralıklarını kullanıcı kendiside değiştirebiliyor. Sağ köşedeki vites ekranı üzerinde değerler çıkıyor. Kullanıcı istediği motor devri aralığını istediği vites için seçebiliyor. Herşey kullanıcının kendi fantezisine kalmış. HEXASHIFT şanzımanda bildiğim kadarıyla HEXACTIV ' e çevrilebiliyor. Zaten kit olarak HEXACTIV ekliymiş. Benim traktörümle beraber HEXACTIV tuşuda geldi. Fakat kit olmadığı için öylece eşya gözünde duruyor. Gerçi bana kalırsa insana HEXASHIFT bile baya lüks geliyor. HEXACTIV olunca traktörü kullanmaktaki tadı Türk çiftçisi pek alamaz. Zaten bizim yaptığımız iş belli traktörün ne kadar çalışacağıda belli o yüzden avrupadaki gibi senede binlerce dönüm yer işleyen çiftçilere daha uygun olur.
Yukarıda da belirttiğim gibi 1750 devir bu traktörler için en uygun çalışma deviri oluyor. O yüzden genelde o aralıkta çalışıyoruz. 1900 ' lere kadarda biraz göstergeye bakmazsan kendini kaptırırsan çıkıyorsun. Pullukla sürümde biz 4 ' lü 18 numara takıyoruz. 1.5 - 1.7 litre civarı yakıyor. Meriç ' lerin traktörde 6 ' lı 16 numaralarla ölçüm yaptık. O zamanda 1.6-1.7 lt civarı yakmıştı. Yeni aldığımız 6 ' lı Özduman disk pullukla tarla sürdüğümüzde 85 dönümde 198 TL ' lık yakıt aldı. Onunda yakıt sarfiyatını mazot fiyatından çıkartabilirsin. Yaptığı işlerde yakıtından memnunuz.
Hidrolik kullanımı gayet basit. Yeşil liftomatik üzerinde hızlı dalma, aşağı, stop, yukarı seçenekleri var. Çıt çıt kol sayesinde istediğin ayara kolayca getirebiliyorsun. Onun dışında hidrolik hızı ve yükseliğini ayarlamak için iki tane siyah tuş var yan yana bulunan. Onların üzerinde hassasiyet tuşu var. Onun hemen yanında kilit resmi olan bir tuş var. Yolda istersen hidrolikleri kitleyebiliyorsun. Herhangi bir inme-kalkma olmaması için emniyete alıyor. Onun hemen yanında hidrolik amortisörlendirme tuşu var. Ona bastığın zamanda ağır ekipmanlar yolda giderken traktör sarsılmasın diye hidroliklerde amortisörlenme oluyor. Bu tuşu tarlada da kullabiliyorsun. Hidrolikler aşağıdayken devreden çıkıyor. Kaldırdığında devreye geçiyor. Pullukla sürümde başlarda baya faydası oluyor. Bunların dışında büyük yeşil döner tuşsa hidroliğin derinlik konumunu ayarlıyor.
Dönüş kabiliyeti cüssesine göre iyi ayarlanmış. Fakat genişliği çok olduğu için dar alanlarda 70-66 gibi bir kerette dönemiyor. Bazen ileri - geri yapman gerekebiliyor. Fakat tarlada 70-66 ' yı pek aratmıyor.
Traktörün genişliği 2.40 cm CELTIS ve 70-66 ' ya göre baya geniş. 24 ' lü goble arkasını zor kapatıyor. 2.5 metrelik mibzeri cerestesiz kulanıyoruz. Ekipman büyüklüğünün biraz geniş olmasında fayda var. Fakat istediğin taktirde genişliğini daratlabilirsin. Jantları 4 farklı şekilde takılabiliyor. Ares ' le ara çapası yapmıyoruz. Zaten dar tekerler var. Onlarda 70-66 ' ya uygun. Zaten her işe ARES ' i koşarsak 70 ' le 65 üzülürler...
Ara çapasında ARES kullananlar var. Jantları ayarlayınca baya daralıyor. Tek traktör alıp öyle kullananlar biliyorum. Yada 2-3 ARES ' i olup birini böyle jantları daraltıp o işlere koşanlarda var.
Umarım yeteri kadar açıklayabilmişimdir....