Yerli Elektirikli Traktör


Kayseri Tarım Fuarınd Elektirikli Traktörü İnceledim. Videosu aşağıdaki linkte iyi seyirler.
Screenshot_20200223-010338_Video%20Player.jpg
 
Traktörü kullanmış birisi olarak evet altyapı J.Deere, batarya ithal, motor ithal, geliştirme aşamasında sadece prototip, seri üretime girmesi zaman alır,2 saat şarj ile 8 saat çalışır gibi mantıksız ve saçma tanıtım elbetteki yanlış,traktörlerdeki gücü belirleyen en önemli etken torktur, ilaçlama makinesi takarsınız araziniz tesviyeli olur full şarj ile 4 saat kullanılır, pulluk takarsınız 1 saatte batarya biter evinize dönemezsiniz, bu yapılan işe göre değişir.Kesinlikle siyasi olarak eleştiri yapmıyorum fakat bu işte çok acele edildi, Elazığ'da bir firma elektrikli araç motoru üretiyor,şase -kabin-hidrolik kısımlar ülkemizde pekala yapılabilir fakat asıl mesele bataryalarda malesef,bataryalarda kullanılan lityum elementi ülkemizde bulunmadığından ve bir fabrikamız olmadığından zamana ihtiyaç var, Zorlu Holding 2023 yılında açılacak ve 4.5milyar dolar para harcayacağı batarya fabrikası devreye girdiğinde belki seri üretime geçebiliriz.


 
Traktörü kullanmış birisi olarak evet altyapı J.Deere, batarya ithal, motor ithal, geliştirme aşamasında sadece prototip, seri üretime girmesi zaman alır,2 saat şarj ile 8 saat çalışır gibi mantıksız ve saçma tanıtım elbetteki yanlış,traktörlerdeki gücü belirleyen en önemli etken torktur, ilaçlama makinesi takarsınız araziniz tesviyeli olur full şarj ile 4 saat kullanılır, pulluk takarsınız 1 saatte batarya biter evinize dönemezsiniz, bu yapılan işe göre değişir.Kesinlikle siyasi olarak eleştiri yapmıyorum fakat bu işte çok acele edildi, Elazığ'da bir firma elektrikli araç motoru üretiyor,şase -kabin-hidrolik kısımlar ülkemizde pekala yapılabilir fakat asıl mesele bataryalarda malesef,bataryalarda kullanılan lityum elementi ülkemizde bulunmadığından ve bir fabrikamız olmadığından zamana ihtiyaç var, Zorlu Holding 2023 yılında açılacak ve 4.5milyar dolar para harcayacağı batarya fabrikası devreye girdiğinde belki seri üretime geçebiliriz.


Lityum dünyada da kısıtlı bir element pillerin yerine böyle bir sistem daha da geliştirilebilir belki
 
Elektrikli taksilerde, elektrik maliyeti 11-12 krş/km civarlarındadır.Dizel taksilerde, 30 krş/km, LPG de 35-40 krş/km gibi yakıt tüketimleri var.
Traktörde, elektrikli modellerin marka imajı için yapıldığı fikrindeyim.Fuarlara dekorasyon zenginliği katıyor.
Güç gerektirmeyen basit işlerde, balye istifleme, hafif ön kepçede mibzere tohum ve gübre doldurma , ot dağıtma ve çevirme v.s. işlerde kullanılabilir.Filo içinde az süreli gezmeli işlerde yardımcı traktör olabilir.
Motor, enerji dönüştüren bir alettir.
Fosil yakıt (petrol,doğal gaz, metan gazı, kömür) yaktık, elektrik elde ettik, enerjiyi belli bir kayıpla taşıdık, elektrik motorunda kullandık.Petrolü önce elektrik enerjisine, elektrik enerjisini de kinetik enerjiye çeviriyoruz.Yakıtı taşıdık, motordan mekanik enerji aldık.Traktörde petrolü direk kinetik enerjiye çeviriyoruz.
Elektriği hidro elektrik santral, nükleer santral, Güneş ve Rüzgar, denizde suyun dalga enerjisinden elde ettik, elektrik motorunda kullandık, daha çevrecidir.
Sağ elimizle sol kulağımızı tutmaya çalışıyoruz.
 
Ne güzel açıklamışsınız sayın Hocam teşekkürler,John D. ve Fendt 10 yıldır elektrikli traktör üzerinde çalışıyorlar ve şu bir gerçek ki adamlar teknoloji olarak bizden kat kat gelişmiş durumdalar, 1-2 saat kullanılabilir bir elektrikli traktör elbette ki üretilir ama malesef prototip olarak kalır unutulur gider,minimum 8 saat çalışması beklenen tarımsal uygulamalar için şu anki batarya teknolojisi yeterli değil ve şahsi görüşüm pil teknolojisi en yavaş ilerleyen teknolojidir, 20 yıl önce 3 gün giden bir cep telefonunun şarjı günümüzde 2 gün gidiyor, (20 yıl önce akıllı telefonlar olsaydı yine 1-2 gün gidecekti), günümüzün bataryaları hacim/kapasite olarak buna müsait değil, (günümüzde römorkunuza 10 tonluk batarya koyup 200-250 kW bir güç elde edebiliriz ancak, sadece bataryalarada bi 100bin dolar harcarız muhtemelen). Hemen üretim için aklıma 1 seçenek geliyor o da çiftçi arazisine giderken tarım ekipmanı ile birlikte şarj istasyonunuda götürecek , batarya bittiğinde şarj edip tekrar kullanacak !(durun bu olmadı şarj istasyonundaki jeneratör mazotla çalışacaksa o mazot traktörü çalıştırsın :) ) Şaka bi yana arazisine çok sayıda güneş paneli koyup bir şarj istasyonu yapabilir,ama maliyet maliyet...
 
Elektrikli otomobil daha kolay bir seçim olur. Aynı güçte bir otomobil ile bir traktörü karşılatırırsanız traktörün max tork devrinde daha fazla yakıt tükettiğini görürsünüz.elektrikli otomobiller 200-300 km dahi gidemezler ve bu kadar yol dahi büyük başarıdır. Daha fazla yol daha fazla akü yani maliyet demektir.elektrikli bis yapan adam hafif ve ucuz bir araç olduğu için bunu seçti. Ama traktörde böyle bir seçenek yok. Uzun süre yüksek tork ve hp sunması lazım.
Uzun lafın kısası daha elektrikli arabalar bile uzun kmler yapamazken traktör yapmaya kalkarsanız arabada kullanılanın 4 ilâ10 katı batarya kullanmalıyız ki her saat başı şarja gelmeyelim ya da çok ileri bir batarya teknolojisi gerekli... Bu da normal traktör veya elektrikli arabaya göre 4 kat fazla maliyet demek... Soğutma sisteminden bahsetmiyorum bile.
 
Ne güzel açıklamışsınız sayın Hocam teşekkürler,John D. ve Fendt 10 yıldır elektrikli traktör üzerinde çalışıyorlar ve şu bir gerçek ki adamlar teknoloji olarak bizden kat kat gelişmiş durumdalar, 1-2 saat kullanılabilir bir elektrikli traktör elbette ki üretilir ama malesef prototip olarak kalır unutulur gider,minimum 8 saat çalışması beklenen tarımsal uygulamalar için şu anki batarya teknolojisi yeterli değil ve şahsi görüşüm pil teknolojisi en yavaş ilerleyen teknolojidir, 20 yıl önce 3 gün giden bir cep telefonunun şarjı günümüzde 2 gün gidiyor, (20 yıl önce akıllı telefonlar olsaydı yine 1-2 gün gidecekti), günümüzün bataryaları hacim/kapasite olarak buna müsait değil, (günümüzde römorkunuza 10 tonluk batarya koyup 200-250 kW bir güç elde edebiliriz ancak, sadece bataryalarada bi 100bin dolar harcarız muhtemelen). Hemen üretim için aklıma 1 seçenek geliyor o da çiftçi arazisine giderken tarım ekipmanı ile birlikte şarj istasyonunuda götürecek , batarya bittiğinde şarj edip tekrar kullanacak !(durun bu olmadı şarj istasyonundaki jeneratör mazotla çalışacaksa o mazot traktörü çalıştırsın :) ) Şaka bi yana arazisine çok sayıda güneş paneli koyup bir şarj istasyonu yapabilir,ama maliyet maliyet...


2-3 tonluk bi pil ağırlığı ile yapılabilir. 110hp güç üreten bir elektrik motoru öyle dediğiniz gibi acayip elektrik tüketmez. Abdde 800-900 hplik tırlar 40-50 ton yüklerle 8 saat 500-600 km menzille çalışabiliyorlar seri üretime geçtiler yıllardır. Önemli olan yazılımı devire göre tork gücünü sürekli hale getirebilmek. Çünkü iş yükü olarak sürekli değişim olacak. Yolda gidecek bir araba veya akamyon ve tır için hangi yokuşta ne kadar yük ne gibi yolda ne kadar ağırlıkla ne kadar güce ihtiyaç duyacağı daha bellidir bunun yazılımını kodlamasını halletmek daha kolaydır. Traktörde yapılan işlerde anlık güç tüketimi çok değişken olabilir bunun yazılımı çok zor ve çok karmaşık olacaktır. Enerji depolaması ile ilgili 100-110 beygir 300-400 tork üretecek bir motor için yeterli teknolojiye sahibiz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Barış CANLI
Ben yapılamaz demedim ülkemiz için zaman alır demek istedim, hatta ilk mesajımda Elazığ'da bir motor üreticisinden bahsettim, konumuz traktör ve tork, binek otodaki 100 hp. ile traktördeki 100 hp. aynı gibi gözüksede binek otonun 150Nm. olan torku traktörde 500-600Nm. gibi rakamlardır, konumuz hız değilde güç olduğu için ve bu güç motordan tekerleğe iletilen itme kuvveti olduğuna göre yakıt yada elektrikli ise akım tüketimi daha fazla olacaktır, dediğinize katılıyorum yazılım bu işin olmazsa olmaz kısmı, artık eski Türkiye yok ,ülkemizde yazılım da yapılıyor elektronik kart imalatıda (inşallah ileride komponentte üretiriz mikroçipte) ve bunun yanında elektrik motoru-hidrolik ekipman vs.. Yurtdışında elbette çalışan örnekleri var (Fendt e100 Vario-John Deere vs.) Asıl söylemek istediğim batarya teknolojisinin gelişmesi ve ülkemize kurulacak olan batarya fabrikasının faaliyetine başlaması, 2014 yılında Tesla Motors sadece batarya için Panasonic'le ortak dev bir pil fabrikası kurdu ve pil teknolojisini geliştirmek ve üretmek için belki milyar dolarlar harcıyorlar,(bu yıl tam kapasite çalışması planlanıyormuş) ve araştırdığım kadarıyla bataryaların enerji kapasitesi 1 kWh başına maliyet 250-300$ civarında imiş ancak 150$ gibi rakamlara düşürülürse elektrikli araçların fiyatlarıda uygun seviyelere gelebilirmiş.
 

Ben de katılıyorum sizin söylediklerinize ancak çok yüksek torklu yüksek beygirli tırlarla şuan bile iyi performans alınabiliyor.

Beklenti çok büyük olmazsa yapılabilir şuan için zor tabi 2-3 yıl gibi bir altyapı çalışması şart. Bir de bunun ekonomiklik ve fayda-maliyet boyutu var. Pil en büyük maliyet. Kendini dizel motora göre fiyat farkı olarak ne kadar zamanda amorti edebileceği esas mesele. İnşallah ileride bunları konuşabiliyor tartışabiliyor duruma geliriz ne diyim.
 

Benzer Konular