ARKADAŞLAR:
UZUN ZAMANDAN BERİ YAZMAK İSTEDİĞİM BİR KONU HAKKINDA ARKADAŞLARIMIZDAN GELEN SORU DOĞRUSU BENİ ÇOK
SEVİNDİRDİ...EVET NEDİR VARİO İLE SÜREKLİ DEĞİŞKEN ŞANZIMAN ARASINDAKİ FARKLAR?????
BİRKERE BU TRANSMİSYON SİSTEMERİNİN GENEL ADI....CVT DİR.. YANİ AÇILIMI CONTUNIU VARIABLE TRANSMİSYON..
YANİSÜREKLİ DEĞİŞKEN ŞANZIMAN...
HER NE KADAR İŞLEYİŞ ŞEKİLLERİ BİRİBİRİNE BENZETİLSEDE..VARİO DİĞERLERİNDEN DEĞİŞİKLİK ARZEDER...
BİRKERE BU TİP ŞANZIMANLARIN İÇERİSİNDEKİ PARÇALARI İYİ BİLMEK GEREKLİ..OLUŞUMUNU VE İÇİNİ GÖRMELİ..ANCAK MUKAYESE BÖYLE YAPILABİLİR.ANCAK ELİMİZDEKİ BİLGİLERE DAYANARAK SİZLERE BU FARKLILIKLARI VE ÇALIŞMA PRENSİPLERİNİ ANLATMAYA ÇALIŞACAĞIM....
BİLİNEN SÜREKLİ DEĞİŞKEN OLARAK ADLANDIRILAN ŞANZIMANLARIN İÇERİSİNDE BAŞLICA BİR POMPA VE KAVRAMALARLA(BALATA VE PLAKALARDAN) YARDIMCI OLARAK BİRTAKIM DİŞLİLER VE PWM VALFLER MEVCUTTUR..İŞLEYİŞ OLARAK SEÇİLEN HIZ POMPADAN TEMİN EDİLEN BASINÇLI YAĞIN PWM VALFLER( PULSE WITH MODULATION) YANİ DARBE GENLİK MODÜLASYONLU VALFLER VASITASIYLA POVER
DİYE ADLANDIRILAN BİR ÜNİTEYE GÖNDERİLİR..BU ÜNİTELER BİRİBİRİNE AKUPLE (BAĞLI) OLAN BALATA VE DİSKLERİ SIKIŞTIRARAK
DÖNDÜRÜLMESİ GEREKLİ OLAN DİŞLİLERİ HAREKETLENDİRİR VE ELDE EDİLEN DÖNÜŞ HIZI İLE SON TAHRİK ORGANI AYNA VE MAHRUTİ VASITASI İLE TEKERLERE İLETİLİR..BÖYLECE MAKİNA HAREKETE GEÇER..BUNDAN SONRA OPERATÖR İSTEĞİ DOĞRULTUSUNDA HIZI ARTIRMAK İÇİN MEVCUT BUTONA BASTIKÇA(DÜĞMEYE)HIZ İÇİN ŞANZIMAN İÇİNDEKİ FARKLI KAVRAMALAR BASINÇLI YAĞLA DOLAR VE FARKLI BÜYÜKLÜKTEKİ DİŞLİLERİ ÇEVİREREK HIZIN ARTMASINI VEYA AZLMASINI SAĞLARLAR...BİLİNEN YOL VE YÖNTEM BUDUR...BUNUN BİRAZ DAHA GELİŞMİŞLERİNDE İSE BU PWM LERİ KONTROL EDEN ÜNİTEYE (ŞANZIMAN KONTROL ÜNİTESİ DİYELİM) ETC. TCU.ECU. BİR OTOMATİK DÜĞMESİ İLE VERİLEN KOMUTLA İÇİNDEKİ YAZILIM GEREĞİ TRAKTÖRÜN HIZIYLA YANİ MAHRUTİ İLE MOTOR UN HIZINI MUKAYESE EDEREK PWM İN FARKLI AÇILIMINI TEMİN EDEREK GEREKLİ HIZ İÇİN UYGUN KADEMEYE YAĞI YOLLAR..BUNLAR TAMAMEN BİR YAZILIM(SOFTWARE) ÇERÇEVESİNDE GERÇEKLEŞİR..OTOMATİK OLARAK HIZIN ARTIRILMASI VEYA EKSİLTİLMESİNE TAMAMEN BU KONTROL ÜNİTESİ HÜKMEDER..GEREKLİ BİLGİLER MOTOR KONTROL ÜNİTESİNDEN VE TRAKTÖRÜN O ANDAKİ HIZINI BİLDİREN BİR SENSÖRDEN ALINIR..BİLGİLERİN KARŞILAŞTIRILMASINA GÖRE MAKİNA HIZINI YA ARTIRIR YA EKSİLTİR..BAKILDIĞINDA BASİT AMA GERÇEKTE ZOR VE KARMAŞIK BİR İŞTİR..ŞİMDİ BUNUNLA BİR ÖRNEK SUNUYORUM..TAMAMEN SEMBOLİKTİR...
BU RESİMDE BÖYLE BİR SİSTEMİ ŞEMATİK OLARAK ANLATMAK İSTEDİM.EĞER İÇİNDEKİ PARÇALARIN TAMAMINI GÖRELİM DERSENİZ.....
VEYA BÖYLE
RESİMLER TAMAMEN BİLGİ AMAÇLIDIR.. BU BİLGİLERİ SUNAN BİR LİNK BULABİLİRSENİZ LÜTFEN EKLEYİN....
ŞİMDİ BİDE VARİO YU İNCELİYELİMM....
ÖNCEKİ YAZIMDA VARİO ŞANZIMANI ANLATMIŞTIM SİZİ SIKMAK İSTEMEM O NEDENLE FARKLILIKLARINI YAZMAK İSTİYORUM...
BU RESİMLERDENDE ANLAŞILACAĞI ÜZERE SİSTEMİN İŞLEYİŞİ İÇİN BİRTAKIM KAVRAMA VE DİŞLİLERE İHTİYAÇ OLDUĞU KESİN. TABİİ BU ARADA BASINÇ ÜRETEN BİRDE POMPAYA.....
MÜHENDİSLER OTURMUŞ VE BAŞLAMIŞ DÜŞÜNMEYE...BUNLARI NASIL AZALTALIM DİYEEE...
BAKIN BİR YOL BULMUŞLAR VE MUVAFFAK OLMUŞLARR..
ÜRETİLEN BASINÇLI YAĞI AÇISI DEĞİŞEN BİR HİDROMOTORA GÖNDERDİKLERİNDE HIZLANMANIN VE YAVAŞLAMANIN DAHA KONTROLLU VE DAHA AZ PARÇAYLA OLABİLECEĞİNİ BULMUŞLAR..
KÜK HACİMLİ BİR POMPADAN ELDE EDİLEN BASINÇLI YAĞI BÜYÜK HACİMLİ BİR HİDRO MOTORA GÖNDERMİŞLER..ÇOK ÇOK YAVAŞ BİR HAREKETLE SAATTE YİRMİ METRE HIZLA MAKİNAYI HAREKETLENDİRMİŞLERR...KARINCADAN BİLE YAVAŞŞ..( BİLGİ İÇİN EN YAVAŞ HAREKET GENELDE 400 450 METREDİR..BAZI ÖZEL MAKİNALARDA OPSİYONLA 250 METRELERE DÜŞÜRÜLEBİLİR)
SONRA BİR KONTROL ÜNİTESİ İLE HİDROPOMPA VE HİDRO MOTORU AKUPLE EDEREK POMPANIN HACMİ KÜÇÜK MOTORUNKİ BÜYÜKKEN YAVAŞ,HİDROPOMPANIN HACMİ BÜYÜRKEN HİDROMOTORUN HACMİNİ KÜÇÜLTEREK HIZLI GİTMESİNİ TEMİN ETMİŞLER...BÖYLECE HERHANGİBİR BALATA VALF VE DİŞLİ OLMAKSIZIN MAKİNAYI MİNİMUM HIZDAN MAKSİMUM HIZA ÇIKARMAYI BAŞARMIŞLARR...
SİSTEM SADE FAKAT SORUNSUZ OLMUŞŞ. NEKADAR AZ DİŞLİ AKTARMASI OLURSA GÜÇ KAYBIDA O DENLİ AZ OLUR DİYE BİLİYORUM..
KIYMETLİ MÜHENDİS ARKADAŞLARIM.LÜTFEN SİZDE YORUM YAPIN.SESSİZ KALMAYIN BU KONUDA HEP BİRLİKTE AYDINLANALIM..IŞIĞIMIZ BÜYÜK OLSUN..AYDINLANALIM..DİŞLİLER AZ OLUNCA KAYIPTA AZ OLDUĞUNDAN TRAKTÖRÜN MOTOR GÜCÜ TEKERLEKLERE MAKSİMUM SEVİYEDE İLETİLDİĞİNDEN MAKİNANIN PERFORMANSIDA YÜKSEK OLMUŞ.. YANİ TRANSMİSYONA GİREN GÜÇLE ÇIKAN GÜÇ ARASINDAKİ ORAN ÇOK KÜÇÜLMÜŞ..KAYIP KALMAYINCA TRAKTÖRDE VERİM ARTMIŞ,YAKIT DÜŞMÜŞ..İŞTE TESADÜFLER ZİNCİRİ..HERHALDE YAKITI BUNDAN AZDIR BU MAKİNELERİN..
BİDE DEMİŞLER BARİ SON HIZDA GİDERKEN BU MAKİNENİN POMPASI VE MOTORU YORULMASIN.MEKANİK HAREKETLE YÜRÜSÜN..
YAĞI ISINMASIN KALİTESİ BOZULMASIN,PARÇALARI AŞINMASIN.UZUN ÖMÜRLÜ OLSUN,BAKIM MASRAFI OLMASIN DİYE( YAĞ DEĞİŞİM
ARALIĞI 2000 SAATTİR) BUNUDA BAŞARMIŞLAR VE VARİO DİYE ADLANDIRDIKLARI PATENTİNİ ALDIKLARI BU ŞANZIMANI YAPMIŞLAR
1996 DAN BERİ 50000 ADET ÜRETİP MAKİNALARINA KOYMUŞLAR..SORUNSUZCA ÇALIŞMAKTA...ARIZA ORANIDA 10000 DE BİRR..( KAYNAK FENDT İSTATİSTİKLERİ.)
BİDE İÇİNDE NE VAR NE YOK GÖZ ATALIM BAKALIMM:
ÖNCE TEORİK OLARAK,
BUDA İÇİNDEKİ PARÇALAR YORUM SİZİN....
UZUN ZAMANDAN BERİ YAZMAK İSTEDİĞİM BİR KONU HAKKINDA ARKADAŞLARIMIZDAN GELEN SORU DOĞRUSU BENİ ÇOK
SEVİNDİRDİ...EVET NEDİR VARİO İLE SÜREKLİ DEĞİŞKEN ŞANZIMAN ARASINDAKİ FARKLAR?????
BİRKERE BU TRANSMİSYON SİSTEMERİNİN GENEL ADI....CVT DİR.. YANİ AÇILIMI CONTUNIU VARIABLE TRANSMİSYON..
YANİSÜREKLİ DEĞİŞKEN ŞANZIMAN...
HER NE KADAR İŞLEYİŞ ŞEKİLLERİ BİRİBİRİNE BENZETİLSEDE..VARİO DİĞERLERİNDEN DEĞİŞİKLİK ARZEDER...
BİRKERE BU TİP ŞANZIMANLARIN İÇERİSİNDEKİ PARÇALARI İYİ BİLMEK GEREKLİ..OLUŞUMUNU VE İÇİNİ GÖRMELİ..ANCAK MUKAYESE BÖYLE YAPILABİLİR.ANCAK ELİMİZDEKİ BİLGİLERE DAYANARAK SİZLERE BU FARKLILIKLARI VE ÇALIŞMA PRENSİPLERİNİ ANLATMAYA ÇALIŞACAĞIM....
BİLİNEN SÜREKLİ DEĞİŞKEN OLARAK ADLANDIRILAN ŞANZIMANLARIN İÇERİSİNDE BAŞLICA BİR POMPA VE KAVRAMALARLA(BALATA VE PLAKALARDAN) YARDIMCI OLARAK BİRTAKIM DİŞLİLER VE PWM VALFLER MEVCUTTUR..İŞLEYİŞ OLARAK SEÇİLEN HIZ POMPADAN TEMİN EDİLEN BASINÇLI YAĞIN PWM VALFLER( PULSE WITH MODULATION) YANİ DARBE GENLİK MODÜLASYONLU VALFLER VASITASIYLA POVER
DİYE ADLANDIRILAN BİR ÜNİTEYE GÖNDERİLİR..BU ÜNİTELER BİRİBİRİNE AKUPLE (BAĞLI) OLAN BALATA VE DİSKLERİ SIKIŞTIRARAK
DÖNDÜRÜLMESİ GEREKLİ OLAN DİŞLİLERİ HAREKETLENDİRİR VE ELDE EDİLEN DÖNÜŞ HIZI İLE SON TAHRİK ORGANI AYNA VE MAHRUTİ VASITASI İLE TEKERLERE İLETİLİR..BÖYLECE MAKİNA HAREKETE GEÇER..BUNDAN SONRA OPERATÖR İSTEĞİ DOĞRULTUSUNDA HIZI ARTIRMAK İÇİN MEVCUT BUTONA BASTIKÇA(DÜĞMEYE)HIZ İÇİN ŞANZIMAN İÇİNDEKİ FARKLI KAVRAMALAR BASINÇLI YAĞLA DOLAR VE FARKLI BÜYÜKLÜKTEKİ DİŞLİLERİ ÇEVİREREK HIZIN ARTMASINI VEYA AZLMASINI SAĞLARLAR...BİLİNEN YOL VE YÖNTEM BUDUR...BUNUN BİRAZ DAHA GELİŞMİŞLERİNDE İSE BU PWM LERİ KONTROL EDEN ÜNİTEYE (ŞANZIMAN KONTROL ÜNİTESİ DİYELİM) ETC. TCU.ECU. BİR OTOMATİK DÜĞMESİ İLE VERİLEN KOMUTLA İÇİNDEKİ YAZILIM GEREĞİ TRAKTÖRÜN HIZIYLA YANİ MAHRUTİ İLE MOTOR UN HIZINI MUKAYESE EDEREK PWM İN FARKLI AÇILIMINI TEMİN EDEREK GEREKLİ HIZ İÇİN UYGUN KADEMEYE YAĞI YOLLAR..BUNLAR TAMAMEN BİR YAZILIM(SOFTWARE) ÇERÇEVESİNDE GERÇEKLEŞİR..OTOMATİK OLARAK HIZIN ARTIRILMASI VEYA EKSİLTİLMESİNE TAMAMEN BU KONTROL ÜNİTESİ HÜKMEDER..GEREKLİ BİLGİLER MOTOR KONTROL ÜNİTESİNDEN VE TRAKTÖRÜN O ANDAKİ HIZINI BİLDİREN BİR SENSÖRDEN ALINIR..BİLGİLERİN KARŞILAŞTIRILMASINA GÖRE MAKİNA HIZINI YA ARTIRIR YA EKSİLTİR..BAKILDIĞINDA BASİT AMA GERÇEKTE ZOR VE KARMAŞIK BİR İŞTİR..ŞİMDİ BUNUNLA BİR ÖRNEK SUNUYORUM..TAMAMEN SEMBOLİKTİR...
BU RESİMDE BÖYLE BİR SİSTEMİ ŞEMATİK OLARAK ANLATMAK İSTEDİM.EĞER İÇİNDEKİ PARÇALARIN TAMAMINI GÖRELİM DERSENİZ.....
VEYA BÖYLE
RESİMLER TAMAMEN BİLGİ AMAÇLIDIR.. BU BİLGİLERİ SUNAN BİR LİNK BULABİLİRSENİZ LÜTFEN EKLEYİN....
ŞİMDİ BİDE VARİO YU İNCELİYELİMM....
ÖNCEKİ YAZIMDA VARİO ŞANZIMANI ANLATMIŞTIM SİZİ SIKMAK İSTEMEM O NEDENLE FARKLILIKLARINI YAZMAK İSTİYORUM...
BU RESİMLERDENDE ANLAŞILACAĞI ÜZERE SİSTEMİN İŞLEYİŞİ İÇİN BİRTAKIM KAVRAMA VE DİŞLİLERE İHTİYAÇ OLDUĞU KESİN. TABİİ BU ARADA BASINÇ ÜRETEN BİRDE POMPAYA.....
MÜHENDİSLER OTURMUŞ VE BAŞLAMIŞ DÜŞÜNMEYE...BUNLARI NASIL AZALTALIM DİYEEE...
BAKIN BİR YOL BULMUŞLAR VE MUVAFFAK OLMUŞLARR..
ÜRETİLEN BASINÇLI YAĞI AÇISI DEĞİŞEN BİR HİDROMOTORA GÖNDERDİKLERİNDE HIZLANMANIN VE YAVAŞLAMANIN DAHA KONTROLLU VE DAHA AZ PARÇAYLA OLABİLECEĞİNİ BULMUŞLAR..
KÜK HACİMLİ BİR POMPADAN ELDE EDİLEN BASINÇLI YAĞI BÜYÜK HACİMLİ BİR HİDRO MOTORA GÖNDERMİŞLER..ÇOK ÇOK YAVAŞ BİR HAREKETLE SAATTE YİRMİ METRE HIZLA MAKİNAYI HAREKETLENDİRMİŞLERR...KARINCADAN BİLE YAVAŞŞ..( BİLGİ İÇİN EN YAVAŞ HAREKET GENELDE 400 450 METREDİR..BAZI ÖZEL MAKİNALARDA OPSİYONLA 250 METRELERE DÜŞÜRÜLEBİLİR)
SONRA BİR KONTROL ÜNİTESİ İLE HİDROPOMPA VE HİDRO MOTORU AKUPLE EDEREK POMPANIN HACMİ KÜÇÜK MOTORUNKİ BÜYÜKKEN YAVAŞ,HİDROPOMPANIN HACMİ BÜYÜRKEN HİDROMOTORUN HACMİNİ KÜÇÜLTEREK HIZLI GİTMESİNİ TEMİN ETMİŞLER...BÖYLECE HERHANGİBİR BALATA VALF VE DİŞLİ OLMAKSIZIN MAKİNAYI MİNİMUM HIZDAN MAKSİMUM HIZA ÇIKARMAYI BAŞARMIŞLARR...
SİSTEM SADE FAKAT SORUNSUZ OLMUŞŞ. NEKADAR AZ DİŞLİ AKTARMASI OLURSA GÜÇ KAYBIDA O DENLİ AZ OLUR DİYE BİLİYORUM..
KIYMETLİ MÜHENDİS ARKADAŞLARIM.LÜTFEN SİZDE YORUM YAPIN.SESSİZ KALMAYIN BU KONUDA HEP BİRLİKTE AYDINLANALIM..IŞIĞIMIZ BÜYÜK OLSUN..AYDINLANALIM..DİŞLİLER AZ OLUNCA KAYIPTA AZ OLDUĞUNDAN TRAKTÖRÜN MOTOR GÜCÜ TEKERLEKLERE MAKSİMUM SEVİYEDE İLETİLDİĞİNDEN MAKİNANIN PERFORMANSIDA YÜKSEK OLMUŞ.. YANİ TRANSMİSYONA GİREN GÜÇLE ÇIKAN GÜÇ ARASINDAKİ ORAN ÇOK KÜÇÜLMÜŞ..KAYIP KALMAYINCA TRAKTÖRDE VERİM ARTMIŞ,YAKIT DÜŞMÜŞ..İŞTE TESADÜFLER ZİNCİRİ..HERHALDE YAKITI BUNDAN AZDIR BU MAKİNELERİN..
BİDE DEMİŞLER BARİ SON HIZDA GİDERKEN BU MAKİNENİN POMPASI VE MOTORU YORULMASIN.MEKANİK HAREKETLE YÜRÜSÜN..
YAĞI ISINMASIN KALİTESİ BOZULMASIN,PARÇALARI AŞINMASIN.UZUN ÖMÜRLÜ OLSUN,BAKIM MASRAFI OLMASIN DİYE( YAĞ DEĞİŞİM
ARALIĞI 2000 SAATTİR) BUNUDA BAŞARMIŞLAR VE VARİO DİYE ADLANDIRDIKLARI PATENTİNİ ALDIKLARI BU ŞANZIMANI YAPMIŞLAR
1996 DAN BERİ 50000 ADET ÜRETİP MAKİNALARINA KOYMUŞLAR..SORUNSUZCA ÇALIŞMAKTA...ARIZA ORANIDA 10000 DE BİRR..( KAYNAK FENDT İSTATİSTİKLERİ.)
BİDE İÇİNDE NE VAR NE YOK GÖZ ATALIM BAKALIMM:
ÖNCE TEORİK OLARAK,
BUDA İÇİNDEKİ PARÇALAR YORUM SİZİN....