turbolu & turbosuz


turbolu & turbosuz

turbo eklenen motorda bariz bir güç artışı olduğu kesin bu konuda hem fikiriz... ama turbosuz motorlar yüke asılma konusunda daha başaralı olduğu ise ortada ... acaba nedeni nedir ?


arkadaşlarımın yorumunu bekliyorum .... engin bilgileri ile bizleri sürekli aydınlatan abileriminde üyelerimize biraz zaman tanımalarını rica ediyorum ....
 
Ynt: turbolu & turbosuz

okkangal link=topic=22531.msg186762#msg186762 date=1244840212' Alıntı:
turbo eklenen motorda bariz bir güç artışı olduğu kesin bu konuda hem fikiriz... ama turbosuz motorlar yüke asılma konusunda daha başaralı olduğu ise ortada ... acaba nedeni nedir ?


arkadaşlarımın yorumunu bekliyorum .... engin bilgileri ile bizleri sürekli aydınlatan abileriminde üyelerimize biraz zaman tanımalarını rica ediyorum ....
çok çok önemli bir konu...arkadaşlarımın yorumundan sonra bende bir şeyler katabilirim...
 
Ynt: turbolu & turbosuz

okkangal link=topic=22531.msg186782#msg186782 date=1244843254' Alıntı:
bir ip ucu vereyim abi ' turbolu bir makine kullanan arkadaşlarımızın dikkat etmesi gereken bazı sürüş teknikleri varmıdır acaba ? '
varda bu konu çok derin meslektaşım..öyle bir konu açtın ki işin içinden nasıl çıkacağız ... bekleyelim...
 

Ynt: turbolu & turbosuz

Bildiğimiz gibi turbo; aracın emme manifolduna, doğal yöntemle emebileceğinden daha fazla miktarda hava basılması ve buna göre de fazla yakıt verilebilmesi prensibine dayalıdır. Bu sayede motorun birim zamanda içine alabileceği hava/yakıt karışımı artacağı için üreteceği güç de suni bir yöntem ile artırılmış olur. Ancak Turbo ünitesinin de kendine göre bazı sıkıntıları vardır ; turbonun üretebileceği güç, motorun devri arttıkça artar, azaldıkça da azalır, yani düşük devirlerde perfromans da düşüktür.
Çünkü motor devri düştükçe, egzoz çıkış basıncı da düşmektedir. Egzoz çıkış basıncının düşüşü, silindirlere basılan havanın da basıncının düşmesine neden olmaktadır. Dolayısıyla emilen havanın basıncını arttırmak için kullanılan turbo, düşük devirlerde aksi görev görmekte ve avantaj olmaktan çıkıp, dezavantaj haline gelmektedir. Ayrıca düşük devirlerde ani güç gereksinimine ihtiyaç duyup motora gaz verdiğinizde turbo buna anında cevap verememektedir. Oluşan bu duruma da turbo-lag denmektedir.
Bu farklılığı aşağıdaki videoda da görebilirsiniz. Son viteste ve düşük motor devrindeki turbolu ve turbosuz 2 araç yan yana hareket halindeyken, aynı anda ivmelenmeye başladıklarında turbosuz motorlu aracın daha kolay ivmelendiği görülmekte:

http://www.izlesene.com/video/arabalar-turbo-lag/974510

İlgilenen arkadaşlar için, elimde üniversiteden 2 arkadaşımın hazırladığı turbo sistemleriyle ilgili çok hoş ve doyurucu bir sunum var, yalnız boyutu biraz büyük. En kısa sürede bu sunumu rapidshare'e yükleyip burada sizinle paylaşmaya çalışacağım.
 
Ynt: turbolu & turbosuz

ersan bey konuyu aydınlattı teşekkürler.... umarım üyelerimiz için faydalı bir konu olur ...

peki iki motor arasındaki bu farkı kaldırmak yani ivmelenme konusunda değilde yüke asılma bakımından operatör neler yapmalı ... bir tekniği varmı turbolu motor kullanmanın ? yada yıllarca turbosuz bir motor kullanan bir insan yeni bir turbolu makine alına hangi alışkanlıklarını terk etmeli ?
 
Ynt: turbolu & turbosuz

Aslında turbonun bahsettiğim dezavantajlarının çözümü için birçok yöntem geliştirilmiş ama bu yöntemlerin traktör motorlarında uygulandığını pek sanmıyorum. Genelde yüksek performans beklenen, maliyetten ve yakıttan kaçınılmayan otomobillerde uygulandığı kanaatindeyim. Göndereceğim sunumda bunlardan da bahsediliyor.

Sorunuza gelecek olursak, bunu babamı örnek vererek cevaplamak istiyorum. Şu an babamın kullandığı traktörde turbo yok. Babamın da traktör kullanımıyla ilgili bir alışkanlığı var. Yük altındayken genellikle vites düşürmek yerine motoru stop etme seviyesine kadar zorlar. Nadiren de stop ettirir. Şimdi babam turbolu bir traktör kullanmaya başlasa bahsettiğim zorlama durumlarında motoru sürekli stop ettireceği kesindir. Ama kısa süre sonra bu alışkanlığından vazgeçeceğine de şüphe yok.

Kısacası turbolu motorlarda düşük devirlerde motordan fazla verim beklenmemeli. Motor, baygın çalıştırılmamalı. Bunun dışında dikkat edilecek herhangi bir husus olacağını sanmıyorum.

okkangal link=topic=22531.msg186803#msg186803 date=1244845585' Alıntı:
ersan bey konuyu aydınlattı teşekkürler.... umarım üyelerimiz için faydalı bir konu olur ...

peki iki motor arasındaki bu farkı kaldırmak yani ivmelenme konusunda değilde yüke asılma bakımından operatör neler yapmalı ... bir tekniği varmı turbolu motor kullanmanın ? yada yıllarca turbosuz bir motor kullanan bir insan yeni bir turbolu makine alına hangi alışkanlıklarını terk etmeli ?
 
Ynt: turbolu & turbosuz

ersanakyai link=topic=22531.msg186807#msg186807 date=1244846276' Alıntı:
Aslında turbonun bahsettiğim dezavantajlarının çözümü için birçok yöntem geliştirilmiş ama bu yöntemlerin traktör motorlarında uygulandığını pek sanmıyorum. Genelde yüksek performans beklenen, maliyetten ve yakıttan kaçınılmayan otomobillerde uygulandığı kanaatindeyim. Göndereceğim sunumda bunlardan da bahsediliyor.

Sorunuza gelecek olursak, bunu babamı örnek vererek cevaplamak istiyorum. Şu an babamın kullandığı traktörde turbo yok. Babamın da traktör kullanımıyla ilgili bir alışkanlığı var. Yük altındayken genellikle vites düşürmek yerine motoru stop etme seviyesine kadar zorlar. Nadiren de stop ettirir. Şimdi babam turbolu bir traktör kullanmaya başlasa bahsettiğim zorlama durumlarında motoru sürekli stop ettireceği kesindir. Ama kısa süre sonra bu alışkanlığından vazgeçeceğine de şüphe yok.

Kısacası turbolu motorlarda düşük devirlerde motordan fazla verim beklenmemeli. Motor, baygın çalıştırılmamalı. Bunun dışında dikkat edilecek herhangi bir husus olacağını sanmıyorum.

size sonuna kadar katılıyorum ersan bey ... motoru boğmadan yük altındayken özellikle römork çakerken gayet devirli kullanılmalı ... otomatik kademeli şanzımanlarda bence turbolu motorlar için birnimet... ve tabiki cvt şanzımanlar...
 
Ynt: turbolu & turbosuz

Turbo beslemeli motorlarda ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet uygulayarak pervaneyi aniden yavaşlatır. Gaza tekrar bastığınızda turbo basıncının tepe noktasına gelebilmesi için pervaneyi tekrar hızlandırmak gereklidir ve bu esnada istenilen turbo basıncı elde edilemediği için büyük bir performans kaybı yaşanır. Dump Valve işte bu performans kaybını önlemek için vardır.
Turbonun gecikmesini önlediği gibi turbo pervanelerindeki basıncın azaltığı için turbo ömrünüde artırmaktadır.
Blow-off valve ile dump valve aynı çalışma prensibine sahiptir. Fakat blow off valve havayı tahliye ederken bir ses çıkarır. Genelde blow-off tercih sebebide çıkardığı bu hoş sestir.

Not: alıntıdır.


naıl_59 link=topic=22531.msg186811#msg186811 date=1244847037' Alıntı:
peki blow-off taktırdığımızda bunun ne gibi faydası olur (dizellerde)
 
Ynt: turbolu & turbosuz

ersanakyai link=topic=22531.msg186833#msg186833 date=1244876350' Alıntı:
Turbo beslemeli motorlarda ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet uygulayarak pervaneyi aniden yavaşlatır. Gaza tekrar bastığınızda turbo basıncının tepe noktasına gelebilmesi için pervaneyi tekrar hızlandırmak gereklidir ve bu esnada istenilen turbo basıncı elde edilemediği için büyük bir performans kaybı yaşanır. Dump Valve işte bu performans kaybını önlemek için vardır.
Turbonun gecikmesini önlediği gibi turbo pervanelerindeki basıncın azaltığı için turbo ömrünüde artırmaktadır.
Blow-off valve ile dump valve aynı çalışma prensibine sahiptir. Fakat blow off valve havayı tahliye ederken bir ses çıkarır. Genelde blow-off tercih sebebide çıkardığı bu hoş sestir.

Not: alıntıdır.

Ersan bey maliyeti hakkında bir bilginiz varmı ?
 
Ynt: turbolu & turbosuz

Turbo üzerine sonradan bu tip sistemler takılabileceğini pek sanmıyorum ama yine de turbo montajı yapan firmalar ile görüşmekte fayda var. Pek maliyetli bir şey olmasa gerek, bir bakıma çekvalf benzeri bir sistem aslında.

Ağır Abi link=topic=22531.msg357642#msg357642 date=1299849765' Alıntı:
Ersan bey maliyeti hakkında bir bilginiz varmı ?
 

Ynt: turbolu & turbosuz

Bu blow off'u subarularda fln görüyoruz we performansını ve turboyu rahatlakmak amaçlı güzel bişe..
ama turbolu traktörde bunu kullanmakta bi zarar açaçagını sanmıyorum ama sonuçta bi cihaz takıyorsun ve motorun çalışma şeklini etkiliyeceğini umuyorum..
 

Benzer Konular