Tüketiminde gerideyiz, çünkü pişirmeyi bilmiyoruz!
19 Ekim 2013 Cumartesi 11:25
Son Güncelleme: 12:30
Ahmet Tiryakioğlu, dünyada makarna üretiminin 14 milyon tona ulaştığını, Türkiye ' nin ise makarna tüketiminde birçok ülkeden geride olduğunu belirtti.
ANKARA - Makarna Bulgur Bakliyat ve Bitkisel Yağlar Tanıtım Grubu (MBTG) Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, dünyada makarna üretiminin 14 milyon tona ulaştığını, Türkiye ' nin ise makarna tüketiminde birçok ülkeden geride olduğunu belirtti. Tiryakioğlu, bu geriliğini nedenlerini 'Makarnanın besleyici değerinin anlatılmamış olması, makarna pişirilmesi konusunda halkın yeterince bilgi sahibi olamaması, sos kalitesinin Türk mutfağında yerleşik olmaması' diye sıraladı.
Kişi başına altı kilo makarna tüketiyoruz
Tiryakioğlu yazılı açıklamasında, 'İtalya ' dan sonra en fazla makarna üretimi yapan ülkeler sırasıyla A.B.D., Brezilya, Rusya ve Türkiye ' dir. Kişi başına yıllık makarna tüketimine bakıldığında İtalya 26, Venezüella 12.3, Tunus 11.9, Yunanistan 10.5, İsviçre 9.3, İsveç 9.0, A.B.D 8.8 kilogram civarındadır. Maalesef Türkiye dünyada önemli bir üretici olmasına rağmen, kişi başına düşen makarna miktarı 5.5-6.5 kg civarındadır' dedi.
İhracatımız arttı
Makarna ürünlerinin ihracatta dönemsel olarak görülen dalgalanmalara rağmen uzun dönemde önemli artışların olduğunu belirten Tiryakioğlu, makarna ihracatıyla ilgili şu bilgileri verdi:
'2012 yılında 506 milyon 196 bin ton makarna ihracatı karşılığında 358 milyon 287 bin dolar gelir elde edilmiştir. 2013 yılında da makarna üretimi ve ihracatında bu artışın devam edeceği tahmin edilmektedir. Türkiye ' nin 2012 yılı verilerine göre en fazla ihracat yaptığı ülkeler Angola 48 milyon 437 bin Dolar, Benin 26 milyon 44 bin Dolar, Irak 22 milyon 263 bin Dolar, Togo 20 milyon 580 bin Dolar, Japonya 20 milyon 351 bin Dolar, Nijer 16 milyon 628 bin Dolar, BAE 12 milyon 258 bin Dolar şeklinde sıralanmaktadır.'
Kota sorunu önümüzü kesiyor
Türkiye ' nin, bazı kotalar nedenliyle ihracatta pazar kaybettiğine dikkat çeken Ahmet Tiryakioğlu, 'Yurtdışı pazarlarda ABD önemli bir üretici olmasına rağmen aynı zamanda önemli bir ithalatçı ülkedir. Almanya, Fransa gibi AB ülkeleri de dünyada önde gelen ithalatçı ülkelerdir. Ancak, ABD ve AB ülkelerindeki kotalardan dolayı Türkiye ' nin bu ülkelere ihracatı önlenmektedir. Bu konuda önemli girişimler olmasına rağmen bu sorun maalesef çözümlenememiştir' dedi.
Türkiye makarna pazarında önemli aktör
Türkiye ' nin makarna pazarında önemli bir aktör olduğunu vurgulayan Tiryakioğlu, 'Makarna ürünlerinin üretiminin temel hammaddesi olan durum, buğdayına bağımlılığı ve makarnalık sert buğday türünün dünyanın belirli bölgelerinde yetişiyor olması da üretici ve ihracatçı durumda olan Türkiye ' nin de makarna pazarında önemli bir aktör olmasını sağlamaktadır. Makarnanın talep edildiği ancak üretimin yurt içi talebi karşılamaya yetmediği veya hiç üretimin yapılmadığı ülkeleri net ithalatçı konumuna sokmaktadır. Ülkeler bazı zamanlarda kendi iç pazarlarında ürün çeşitliliğini sağlamak amacıyla da ithalat yapabiliyor' ifadelerine yer verdi.
Tiryakioğlu, Türkiye ' de makarna tüketiminin istenen seviyeye gelmemesini ise şu şekilde sıraladı:
'Üretimde çok çeşitliliğin yeni başlamış olmaması, makarnanın besleyici değerinin anlatılmamış olması, makarna pişirilmesi konusunda halkın yeterince bilgi sahibi olamaması, sos kalitesinin Türk mutfağında yerleşik olmaması.'
19 Ekim 2013 Cumartesi 11:25
Son Güncelleme: 12:30
Ahmet Tiryakioğlu, dünyada makarna üretiminin 14 milyon tona ulaştığını, Türkiye ' nin ise makarna tüketiminde birçok ülkeden geride olduğunu belirtti.
ANKARA - Makarna Bulgur Bakliyat ve Bitkisel Yağlar Tanıtım Grubu (MBTG) Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, dünyada makarna üretiminin 14 milyon tona ulaştığını, Türkiye ' nin ise makarna tüketiminde birçok ülkeden geride olduğunu belirtti. Tiryakioğlu, bu geriliğini nedenlerini 'Makarnanın besleyici değerinin anlatılmamış olması, makarna pişirilmesi konusunda halkın yeterince bilgi sahibi olamaması, sos kalitesinin Türk mutfağında yerleşik olmaması' diye sıraladı.
Kişi başına altı kilo makarna tüketiyoruz
Tiryakioğlu yazılı açıklamasında, 'İtalya ' dan sonra en fazla makarna üretimi yapan ülkeler sırasıyla A.B.D., Brezilya, Rusya ve Türkiye ' dir. Kişi başına yıllık makarna tüketimine bakıldığında İtalya 26, Venezüella 12.3, Tunus 11.9, Yunanistan 10.5, İsviçre 9.3, İsveç 9.0, A.B.D 8.8 kilogram civarındadır. Maalesef Türkiye dünyada önemli bir üretici olmasına rağmen, kişi başına düşen makarna miktarı 5.5-6.5 kg civarındadır' dedi.
İhracatımız arttı
Makarna ürünlerinin ihracatta dönemsel olarak görülen dalgalanmalara rağmen uzun dönemde önemli artışların olduğunu belirten Tiryakioğlu, makarna ihracatıyla ilgili şu bilgileri verdi:
'2012 yılında 506 milyon 196 bin ton makarna ihracatı karşılığında 358 milyon 287 bin dolar gelir elde edilmiştir. 2013 yılında da makarna üretimi ve ihracatında bu artışın devam edeceği tahmin edilmektedir. Türkiye ' nin 2012 yılı verilerine göre en fazla ihracat yaptığı ülkeler Angola 48 milyon 437 bin Dolar, Benin 26 milyon 44 bin Dolar, Irak 22 milyon 263 bin Dolar, Togo 20 milyon 580 bin Dolar, Japonya 20 milyon 351 bin Dolar, Nijer 16 milyon 628 bin Dolar, BAE 12 milyon 258 bin Dolar şeklinde sıralanmaktadır.'
Kota sorunu önümüzü kesiyor
Türkiye ' nin, bazı kotalar nedenliyle ihracatta pazar kaybettiğine dikkat çeken Ahmet Tiryakioğlu, 'Yurtdışı pazarlarda ABD önemli bir üretici olmasına rağmen aynı zamanda önemli bir ithalatçı ülkedir. Almanya, Fransa gibi AB ülkeleri de dünyada önde gelen ithalatçı ülkelerdir. Ancak, ABD ve AB ülkelerindeki kotalardan dolayı Türkiye ' nin bu ülkelere ihracatı önlenmektedir. Bu konuda önemli girişimler olmasına rağmen bu sorun maalesef çözümlenememiştir' dedi.
Türkiye makarna pazarında önemli aktör
Türkiye ' nin makarna pazarında önemli bir aktör olduğunu vurgulayan Tiryakioğlu, 'Makarna ürünlerinin üretiminin temel hammaddesi olan durum, buğdayına bağımlılığı ve makarnalık sert buğday türünün dünyanın belirli bölgelerinde yetişiyor olması da üretici ve ihracatçı durumda olan Türkiye ' nin de makarna pazarında önemli bir aktör olmasını sağlamaktadır. Makarnanın talep edildiği ancak üretimin yurt içi talebi karşılamaya yetmediği veya hiç üretimin yapılmadığı ülkeleri net ithalatçı konumuna sokmaktadır. Ülkeler bazı zamanlarda kendi iç pazarlarında ürün çeşitliliğini sağlamak amacıyla da ithalat yapabiliyor' ifadelerine yer verdi.
Tiryakioğlu, Türkiye ' de makarna tüketiminin istenen seviyeye gelmemesini ise şu şekilde sıraladı:
'Üretimde çok çeşitliliğin yeni başlamış olmaması, makarnanın besleyici değerinin anlatılmamış olması, makarna pişirilmesi konusunda halkın yeterince bilgi sahibi olamaması, sos kalitesinin Türk mutfağında yerleşik olmaması.'