Stage 3 ve Stage 5 Nedir | Farkları Nelerdir


Ekran Görüntüsü - 2023-08-24 10-47-53.png

Dünya genelinde artan çevre bilinci ve sürdürülebilirlik hedefleri, motorlu araçların emisyonlarını azaltma çabalarını hızlandırdı. Bu çerçevede, "Stage 3" ve "Stage 5" olarak adlandırılan dizel araç emisyon standartları, çevresel etkileri minimize etmeyi ve daha temiz bir hava kalitesi sağlamayı amaçlar. Bu makalede, Stage 3 ve Stage 5 emisyon standartlarının araç gücü, yakıt verimliliği ve çevresel etkiler açısından nasıl karşılaştırılabileceğine dair bir bakış sunulacak.

⭕Stage 3 Emisyon Standartları:

▶️Stage 3 emisyon standartları, dizel motorlu araçların egzoz emisyonlarını kontrol etmeye yönelik olarak geliştirilmiş standartlardır. Bu standartlar, özellikle azot oksit (NOx) ve partikül madde emisyonlarını azaltmayı hedefler. NOx, atmosferde ozon oluşturan ve solunum yollarına zarar verebilen bir bileşiktir. Partikül maddeler ise solunum yollarına girebilen küçük parçacıklardır.

▶️Stage 3 emisyon standartları genellikle daha gelişmiş teknolojilerin kullanılmasını gerektirir:

▶️SCR (Seçici Katalitik İndirgeme) Teknolojisi: SCR sistemleri, egzoz gazlarına özel bir sıvı çözelti enjekte ederek NOx emisyonlarını azaltır. Bu çözelti, azot oksidi zararsız azot ve suya dönüştürür.
▶️DPF (Dizel Partikül Filtresi): Partikül maddeleri yakalayan ve emisyonlardan uzaklaştıran bir filtre sistemidir. Bu sayede atmosfere yayılan partikül madde miktarı azalır.
▶️EGR (Egzoz Gazı Geri Dönüşümü): Bu sistem, bir miktar egzoz gazını motora geri yönlendirerek yanma sıcaklıklarını düşürerek NOx oluşumunu azaltmayı amaçlar.


⭕Stage 5 Emisyon Standartları:


Stage 5 emisyon standartları, daha da sıkı bir şekilde motorlu araçların emisyonlarını kontrol etmeyi amaçlar. Stage 5 standartları, özellikle NOx ve partikül madde emisyonlarını daha düşük seviyelere indirmeyi hedefler.

Bu aşamada daha da gelişmiş teknolojiler ve sistemler kullanılır:

▶️Ultra Temiz SCR Sistemleri: SCR teknolojisi daha da geliştirilir ve daha etkili hale getirilir, böylece daha fazla NOx indirimi sağlanır.
▶️DPF ve PN-Katlayıcı Teknolojisi: Partikül madde filtreleme sistemleri daha etkili hale getirilir ve ayrıca partiküler madde sayısını da azaltan PN (partikül sayımı) katalizörleri kullanılır.
▶️Yüksek Basınçlı Enjeksiyon Teknolojisi: Yakıt enjeksiyon sistemleri daha hassas ve verimli hale getirilir, bu da daha iyi yanma ve daha düşük emisyonlar anlamına gelir.
Bu emisyon standartları, çevre ve insan sağlığı koruma amacıyla geliştirilmiştir. Üreticiler, bu standartlara uyum sağlayabilmek için motor tasarımında ve egzoz emisyon kontrol sistemlerinde önemli değişiklikler yapmak zorundadır. Bu değişiklikler genellikle daha temiz ve daha verimli motorlar anlamına gelirken, aynı zamanda araç maliyetlerini de etkileyebilir.

Bu emisyon standartları, çevre ve insan sağlığı koruma amacıyla geliştirilmiştir. Üreticiler, bu standartlara uyum sağlayabilmek için motor tasarımında ve egzoz emisyon kontrol sistemlerinde önemli değişiklikler yapmak zorundadır. Bu değişiklikler genellikle daha temiz ve daha verimli motorlar anlamına gelirken, aynı zamanda araç maliyetlerini de etkileyebilir.

⭕Bununla birlikte, bu iki aşama arasında başka farklar da bulunabilir:

▶️Emisyon Sınırları
: "Stage 5" standartları, genellikle daha düşük emisyon sınırlamaları getirir. Bu, araçların daha az azot oksit (NOx) ve partikül madde salınımına sahip olmasını gerektirir.
▶️Teknolojik Gelişmeler: "Stage 5" aşamasında daha yeni ve gelişmiş emisyon kontrol teknolojileri kullanılabilir. Üreticiler, daha iyi performans gösteren ve daha düşük emisyon üreten sistemler geliştirmek için sürekli olarak çalışırlar.
▶️Dizel Yakıt Kalitesi: Daha sıkı emisyon standartları genellikle daha temiz yakıtın kullanılmasını gerektirebilir. Bu, dizel yakıtın içindeki sülfür ve diğer kirleticilerin daha düşük seviyelerde olmasını gerektirebilir.
▶️Sürdürülebilirlik ve Çevresel Etki: "Stage 5" aşaması, çevresel sürdürülebilirliği ve temiz hava kalitesini daha fazla vurgular. Bu, motorlu araçların şehirlerde ve hassas çevre bölgelerinde daha düşük emisyonlarla çalışmasını sağlar.
▶️Maliyetler: Daha sıkı emisyon standartlarına uyum sağlamak, üreticilere daha gelişmiş teknolojileri entegre etme ve motor tasarımını değiştirme maliyeti olarak yansıyabilir. Bu, araçların üretim maliyetlerini etkileyebilir ve sonuç olarak araç fiyatlarına yansıyabilir.
▶️Çevresel Etkiler: Hem "Stage 3" hem de "Stage 5" emisyon standartları, dizel motorlu araçların egzoz emisyonlarını kontrol etmeyi amaçlar. Daha sıkı emisyon standartları, azot oksit (NOx) ve partikül madde gibi zararlı maddelerin atmosfere yayılmasını sınırlayarak hava kalitesini artırır. Bu da şehir içi hava kirliliğini azaltma potansiyeline sahiptir.

Her üretici, emisyon standartlarına uyum sağlamak için kendi mühendislik ve teknoloji stratejilerini kullanır. Dolayısıyla, "Stage 3" ve "Stage 5" arasındaki farklar, üreticiye, motor tipine ve kullanılan teknolojilere göre değişebilir.

⭕Stage 3 ve Stage 5 Güç Farkları;

Stage 3 ve Stage 5 emisyon standartları, temelde egzoz emisyonlarını kontrol etmeyi amaçladığı için araç gücüne doğrudan etki etmez. Bununla birlikte, daha sıkı emisyon standartlarına uyum sağlamak için yapılan teknolojik gelişmeler, motor verimliliğini artırabilir ve bu da belirli koşullarda daha iyi performans sunabilir. Ancak, güç çıkışı genellikle aracın motor tasarımına, boyutuna ve üretici hedeflerine bağlı olarak değişir.

Örneğin, daha etkili emisyon kontrol sistemleri genellikle motorun işleyişini optimize etmek ve verimliliği artırmak amacıyla geliştirilir. Bu da potansiyel olarak daha iyi yakıt ekonomisi ve belirli koşullarda daha iyi performans anlamına gelebilir.

⭕Stage 3 ve Stage 5 Yakıt Farkları;

Daha sıkı emisyon standartlarına uyum sağlamak için yapılan teknolojik gelişmeler, genellikle daha verimli yakıt kullanımını teşvik eder. "Stage 5" emisyon standartlarına uyum sağlayan araçlar, daha düşük yakıt tüketimi ve daha iyi yakıt ekonomisi gösterme eğilimindedir. Bu, hem sürücülere hem de çevreye ekonomik ve çevresel faydalar sağlar.

Ancak, yakıt verimliliği birçok faktöre bağlıdır ve sadece emisyon standartlarına uyum değil, aynı zamanda motor tasarımı, aracın ağırlığı, sürüş koşulları ve sürücü alışkanlıkları gibi faktörler de etkiler. Herhangi bir aracın yakıt verimliliğini değerlendirirken, resmi yakıt tüketimi verilerine ve bağımsız test sonuçlarına başvurmanız faydalı olacaktır.

Daha sıkı emisyon standartlarına uyum sağlayan "Stage 5" araçlar, genellikle daha düşük yakıt tüketimi ve daha iyi yakıt verimliliği sağlama potansiyeline sahiptir, ancak bu tamamen araç tipine ve üreticiye bağlıdır.

Sonuç olarak, Dizel araç emisyon standartları, çevre koruma ve insan sağlığını önemseyen bir yaklaşımla geliştirilmiştir. Hem "Stage 3" hem de "Stage 5" emisyon standartları, daha temiz ve daha verimli motor teknolojilerini teşvik ederek araçların çevresel etkilerini azaltmayı amaçlar. Bu standartların yakıt verimliliği, güç çıkışı ve çevresel etkiler açısından karşılaştırılması, sürdürülebilir bir ulaşım sisteminin oluşturulmasına katkı sağlar.
 
Yağlama özelliği daha düşük yakıt , dizel , motorin kullanımı olur,
Motor yağlarının yağlayıcı niteliği daha fazla oluyor.
EGR , egzoz gazı dönüşümü , duman içinde kurum, partikül olduğundan azda olsa motora geri verilmesi motorun ömrünü kısaltabileceğinden genelde iptali tercih ediliyor.
DPF , içinde kurum biriktirip , tekrardan yüksek yakıt harcayarak alevle filtrenin içi yakılıyor , boş bir uygulama olduğundan genellikle iptali yapılıyor.
EGR ve DPF iptali sayesinde motordan %20 ye varabilecek bir ek güç alma durumu oluşuyor.
Hi SCR ( 3. nesil SCR ) ve DOC , (Dizel oksidasyon katalizörü , katalitik konvertör ) kullanımı uygun görünüyor.
MF 3095 , 95 hp , 400 n.m. tork (DIN normu )
Landini 5 100 , 94 hp , 395 n.m. tork , (ISO normu )
Daha fazla güç alınıyor diye bir durum söz konusu olmaz.
Eski nesil motorlarda da %31 motor verimliliğinde motorlar mevcuttur.
Stage 3 modellerde , Stage 5 Ready (Hazır) , egzoz donatıları eklenip , Stage 5 yapılabilecek motor modelleri bulunmaktadır.
Yakıtın azaltılması için stabil çalışmalı motorlara yönelim yapmak gerekebilir ama çamur zeminler için sürüş olarak battı mı kalan cinsten traktör her sürücünün hoşuna gitmeyebilir, her zaman çıvgar yapacak halimiz yoktur.
Motor haritalarında yakıt ekonomisine yönelik kırpmalar sürüşten de kırpmalar anlamına gelebilir.
Sabit tork ve güç aralıklarının boyu 600 rpm den 300 rpm devire kırpmalar mevcuttur.
Konum kaymaları da sürüşü etkileyebilecek cinsten olabiliyor.
NH T5 seride , yazılımla 3.4 lt lik motordan 1200-1800 rpm sabit tork aralığı , 1800- 2300 rpm sabit güç aralığı varken Landini 5 100 modeldeki 3.6 lt lik motorda 1600 rpm max tork tepesi , 1900 rpm max güç tepesi bulunmaktadır, Kuyruk mili çalışmalarında aradığımız 400 rpm lik sabit güç aralığı devirleri bulunmamaktadır.
Binaenaleyh , yeni motor daha kullanışlıdır, diyemiyoruz.
Konuyla ilgili sorularınızı cevaplayabiliriz.
 

Benzer Konular