Ynt: New Holland CV-Transmisyon...
Paylaşım için teşekkürler Salih.
Bu tip çapı ayarlanabilir kasnakların kullanıldığı CVT tipi, en verimli CVT tipi oluyor ve traktörde gerçek anlamda ilk uygulayan da New Holland oldu. Otomobilerde daha önce uygulamaları olsa da traktör gibi yüksek torklu makinelerde pek de uygulaması yapılmamıştı.
New Hollland da her nekadar ilk etapta 3040, 3045 ve 3050 gibi küçük modellerinde bu şanzımanı kullanıyor olsa da hidrojenle çalışan yeni konsepti 106 beygir gücündeki NH2 ' de de böyle bir şanzıman kullanmış.
Fendt Vario, Case, Steyr, Deutz, Yanmar gibi markaların kullandığı CVT sistemi ise açılı hidrolik motorlar ve güneş dişli sistemi yardımıyla hızın kademesiz olarak değiştirilmesi prensibiyle çalışmakta. Bu şanzımanlar, hidrolik akışkanının kayıplarından dolayı oldukça düşük verimlidirler. Verimi yüksek tutabilmek için yüksek hızlarda hidrolik pompalar devreden çıkarılarak tamamen mekanik bir aktarım yapılarak verimin arttırılması sağlanmaktadır. Fakat özellikle tarla kullanımındaki hızlarda güç iletimi hidrolik olarak yapıldığı için verim %65 seviyelerine kadar inmektedir. Bu konuyu biraz daha açacak olursak, örneğin 100 beygir gücündeki hidrostatik-mekanik CVT şanzımanlı bir traktörün tekerleklere verebileceği maksimum güç 65 bg olacaktır. Mekanik bir şanzımanda ise bu değer 80-85 beygir civarlarında olmaktadır. Bu tip kasnaklı bir CVT ' de ise verim %99 seviyesindedir, tabi diferansiyel ve redüksiyon dişlilerindeki verim düşümüyle toplam verim %90 sevilerine kadar düşer. Bu da 100 bg ' lik traktörde 90 beygirlik şanzıman çıkış gücü anlamına gelir.