Selamlar Trakkulüp ahalisi. Kar yağmadan önce, 10-11 Aralık'ta yonca ve buğday yerlerini sürmüştük. Hatırlarsanız 1 ay önce Topic konusunda deneme amaçlı yoncanın küçük bir yerine patlatma çektiğimi söylemiştim. Babam patlatma vs gibi alışılmışın dışındaki tarım alet ve sistemlerine "başıma icat çıkarma" diye karşılık verirdi . Nasıl olduysa bir sonraki hafta köye geldiğimde tüm tarlaya patlatma çekmişler, şaşırttı doğrusu. Fakat hassasiyet ayarlarını tam bilmedikleri için derinliği az olmuş. Pulluğu takmışlar ve ben köye gelene kadar bir kaç dekar yonca yeri sürmüşler.Fakat pullukta da hassiyeti ayarlayamışlar. Bir kaç metrede bir sürekli patinaja kalıyormuş.
Sürülen yer ve tarım ekimanları şu şekilde:
-John Deere 5083E,
-Doğanlar (4+1) 4'lü 12 inçe ayarlı otomatik pulluk (Eylül'de almıştık),
-45 dekar, patlatma çekilen, 5 yıllık olmasına rağmen orta seviyede sık ve hafif ağır tavlı yonca yeri.
Tarlaya ilk gittiğimde yan kolların durumuna vs baktım. Pulluk toprağa gömülü olmadığı için orta kolun ön aksa paralel şekilde olmamasını umursamamıştım. Sonuçta toprağa girince paralel hale gelir ve hassasiyeti böylece daha iyi alır (traktör hassasiyeti orta koldan alıyor) diye düşünmüştüm. Sıraya girdikten sonra hassasiyeti arttırarak ayarladım. Fakat sıra başları, sonları ve sert yerlerde pulluk kendi kendine çiziden bir daha girmemek üzere çıkıyordu. Buna anlam veremedim. Tamam sıra içinde pulluk çok güzel hassasiyet alıyor, traktör hiç olduğu yerde patinaja kalmadan B2, 1800 devir 5-6km/h hızla sürüm yapıyordu fakat sıraya girerken sürekli hassasiyeti en aşağıya indirmek ve sıraya girdikten sonra tekrar ayarlamak zorunda kalıyordum. Traktörde sorun olsa hassasiyet hiç yapmaz galiba pulluktan diye düşündüm. Böyle tarlanın yarısını sürdüm. Bu arada ara çizi açarken pulluk traktörü başka tarafa çekiyordu, pulluğun yan gergi kolu ayarlayarak bunun çözümünü bulduktan sonra bu kez de çizi içinde farklı yöne çekiyordu. Bu da tüm suçu pulluğa atmama neden oldu.
Bu arada sürekli in-bin yaparak tek ayarlamadığım şey orta kol kalmıştı. Kabin içinde traktör tarlayı sürerken arkaya baktığımda orta kolun pozisyonu normal gibi gözüküyordu, ön aksa bakar gibiydi. Şüphelendim, traktör çizi içindeyken aşağı indim. Bir de baktım ki orta kol 45 derece aşağıya bakıyor. Hemen en yatay pozisyona getirdim ve artık çizi içinde sert yerlerde, sıra başı ve sonlarında pulluğun çiziye girmeme sorunu düzelti. Herşey harika olmuştu, hem traktörün hassasiyeti daha da serileşmişti hem de çok aksi yere konan hassasiyet kolunu her çizide oynamak zorunda kalmıyordum. Sürümün keyfini yeni yeni çıkarmaya başladım, hiç arkadama bakmadan.
Tabi sanki yıllarca 640'la tarla sürmemiş gibi; biçim, tırmıklama, yükleme, tır falan derken sıkışan ve halen sık olan köklerden dolayı tek çeker bir traktörün sürmesi imkansıza yakın olan tarlada traktörün gittiği 5-6 km/h hızı beğenmeyip, B3 vitesle nasıl sürerim diye daha fazlasını istedim trakör soluğu kesilerek böyle bir kaç saat çalıştı ama sonra "640 olsa 1'li pullukla anca böyle giderdim" diyerek durumu kabullendim. B2 ile sürmeye devam ettim.
Çizi içinde farklı yöne, ara sıra açarken farklı yöne çekmesine o tarlada bir çözüm bulamadım. Bu konuya az sonra tekrar değineceğim.
Şimdi gelelim yakıta. Daha tarlaya girmeden önce +4 litre/1000m2 yakacağından emindim.
-Benim kendi sürdüğüm yer 35 dekardı. Tarla uzunluğu 220 metre.
-En az 50 kere yaptığım pulluk ayarı, eve bir kaç kere gidip gelme vs derken toplamda 14 saat çalıştım.
-Bizim bölgede 20-25 cm derinlikten sonra kist çıktığı için bu tarlayı ortalama 25cm derinlikte sürdüm.
-Toplamda 130 litre mazot yaktı.
-Oyalanma, yol, traktörün B3 viteste canının çıktığı saatleride göz önünde bulundurunca saatte ortalama 9.2 litre yakmış oluyor.
-Dekarda 3.7 litre ediyor. Bence ideal, 640'ın bu koşullarda 6 litreden az yakma ihtimali yok.
İzlemenizi önerdiğim video burda. İleri sarma sesini duyduğunuz zamanlar hariç (3 defa) hiç bir hızlandırma yok. Tamamı B2 vitesinde çekildi. Büyük bir çoğunluğu orta kolun yanlış ayarlı olduğu zamanda çekildi. Bir kaç yerde de orta kolun olması gereken gibi ayarlandığı zamandan kesitler mevcut. Videodan sonra burada tekrar buluşmak üzere. İyi seyirler...
Şimdi gelelim yonca yerinden sonra sürdüğüm buğday tarlasına. Bu tarladan bu sene yarı kurak sulama şartlarında 900kg/1000m2 buğday almıştık. Tarlanın kist tabakası daha yukarda olduğu için pulluğun tekerini 1 delik indirmiştik (çalışma derinliği 3-4cm azaldı). Ki bu haliyle bile aşağıdaki videodan göreceğiniz üzere bazen kistli, beyaz toprak çıkıyor. Şimdi "John Deere çok yakar"cılar gelmeden yakıt verilerini paylaşayım.
-Bu tarlayı genellikle B4 viteste,1800 devirde patinaj payı dahil olarak net 8km/h hızla sürdüm. Hani olur ya, traktörü 1500 devirde kullanınca boğuk gibi gelir, 1800'e doğru toparlar, yani hafif boğuk gider. Bir yandan da çok hızlı gittiğiniz için rahatsız olursunuz. Ha işte bu sürüm öyle bir sürümdü. Hiç bu kadar hızlı tarla sürmemiştim. Esasında traktörün hakkı bu pulluğu 14 inçe açıp, B3'le gitmekti.
-Tarla 30 dekar, uzunluğu 195 metre.
-Yaşım içinde sürdüğüm en yumuşak tarlanın bir tık üstü sertlikte.
-Yine ufak defek pulluk ayarlarıyla, hiç eve gitmeden, yastıkbaşlarını tek taraflı sürmek şartıyla 5 saatte bu tarlayı bitirdim.
-Toplamda 35 litre yaktı.
-Saatte 7 litre yakmış oluyor. 88 beygir bir traktörde, ideal ve fazla uğraştırıcı olmayan bir sürümde bence fena değil.
-1000m2'de de 1.2 litreye denk geliyor. Daha da düşer miydi? Tarla biraz daha uzun olsa ve pulluğun kulaklarını doldurmasa düşerdi diye tahmin ediyorum.
Peki o hafta ne öğrendim?
1) Hiç erinmeden tıpış tıpış traktör çizi içindeyken inip orta kol kontrol edilmeli, yukardan bakıpta düzgün göründüğüne aldanılmamalı.
2) Yonca yeri gibi sert ve ağır tarlalarda traktörün biraz kendini kasıp sağa-sola çekmesi normalmiş. Çünkü sonraki sürdüğüm buğday yerinde hiç böyle bir sorun yaşamadım. Yonca yerinde defalarca ayar yapmama rağmen düzeltememiştim.
3) Doğanlar iyi pullukmuş.
4) 640'la tarla sürmek istemiyorsak, yeni traktöre sahip çıkmak ve zaten iyi olan o haliyle kabullenmek gerekiyormuş.
Ama her zaman savunduğum gibi ben dikey işlemeciyim Patlatmayı bir de tersine çekip, rotovatörle girsekdik de ben okeydim. Yanlız pulluğu ayarlayıp, direksiyonu serbest bırakıp sıra sonuna kadar arkada toprağın şahane akışını izlemek de güzel oluyor. İyi seyirler...
Sürülen yer ve tarım ekimanları şu şekilde:
-John Deere 5083E,
-Doğanlar (4+1) 4'lü 12 inçe ayarlı otomatik pulluk (Eylül'de almıştık),
-45 dekar, patlatma çekilen, 5 yıllık olmasına rağmen orta seviyede sık ve hafif ağır tavlı yonca yeri.
Tarlaya ilk gittiğimde yan kolların durumuna vs baktım. Pulluk toprağa gömülü olmadığı için orta kolun ön aksa paralel şekilde olmamasını umursamamıştım. Sonuçta toprağa girince paralel hale gelir ve hassasiyeti böylece daha iyi alır (traktör hassasiyeti orta koldan alıyor) diye düşünmüştüm. Sıraya girdikten sonra hassasiyeti arttırarak ayarladım. Fakat sıra başları, sonları ve sert yerlerde pulluk kendi kendine çiziden bir daha girmemek üzere çıkıyordu. Buna anlam veremedim. Tamam sıra içinde pulluk çok güzel hassasiyet alıyor, traktör hiç olduğu yerde patinaja kalmadan B2, 1800 devir 5-6km/h hızla sürüm yapıyordu fakat sıraya girerken sürekli hassasiyeti en aşağıya indirmek ve sıraya girdikten sonra tekrar ayarlamak zorunda kalıyordum. Traktörde sorun olsa hassasiyet hiç yapmaz galiba pulluktan diye düşündüm. Böyle tarlanın yarısını sürdüm. Bu arada ara çizi açarken pulluk traktörü başka tarafa çekiyordu, pulluğun yan gergi kolu ayarlayarak bunun çözümünü bulduktan sonra bu kez de çizi içinde farklı yöne çekiyordu. Bu da tüm suçu pulluğa atmama neden oldu.
Bu arada sürekli in-bin yaparak tek ayarlamadığım şey orta kol kalmıştı. Kabin içinde traktör tarlayı sürerken arkaya baktığımda orta kolun pozisyonu normal gibi gözüküyordu, ön aksa bakar gibiydi. Şüphelendim, traktör çizi içindeyken aşağı indim. Bir de baktım ki orta kol 45 derece aşağıya bakıyor. Hemen en yatay pozisyona getirdim ve artık çizi içinde sert yerlerde, sıra başı ve sonlarında pulluğun çiziye girmeme sorunu düzelti. Herşey harika olmuştu, hem traktörün hassasiyeti daha da serileşmişti hem de çok aksi yere konan hassasiyet kolunu her çizide oynamak zorunda kalmıyordum. Sürümün keyfini yeni yeni çıkarmaya başladım, hiç arkadama bakmadan.
Tabi sanki yıllarca 640'la tarla sürmemiş gibi; biçim, tırmıklama, yükleme, tır falan derken sıkışan ve halen sık olan köklerden dolayı tek çeker bir traktörün sürmesi imkansıza yakın olan tarlada traktörün gittiği 5-6 km/h hızı beğenmeyip, B3 vitesle nasıl sürerim diye daha fazlasını istedim trakör soluğu kesilerek böyle bir kaç saat çalıştı ama sonra "640 olsa 1'li pullukla anca böyle giderdim" diyerek durumu kabullendim. B2 ile sürmeye devam ettim.
Çizi içinde farklı yöne, ara sıra açarken farklı yöne çekmesine o tarlada bir çözüm bulamadım. Bu konuya az sonra tekrar değineceğim.
Şimdi gelelim yakıta. Daha tarlaya girmeden önce +4 litre/1000m2 yakacağından emindim.
-Benim kendi sürdüğüm yer 35 dekardı. Tarla uzunluğu 220 metre.
-En az 50 kere yaptığım pulluk ayarı, eve bir kaç kere gidip gelme vs derken toplamda 14 saat çalıştım.
-Bizim bölgede 20-25 cm derinlikten sonra kist çıktığı için bu tarlayı ortalama 25cm derinlikte sürdüm.
-Toplamda 130 litre mazot yaktı.
-Oyalanma, yol, traktörün B3 viteste canının çıktığı saatleride göz önünde bulundurunca saatte ortalama 9.2 litre yakmış oluyor.
-Dekarda 3.7 litre ediyor. Bence ideal, 640'ın bu koşullarda 6 litreden az yakma ihtimali yok.
İzlemenizi önerdiğim video burda. İleri sarma sesini duyduğunuz zamanlar hariç (3 defa) hiç bir hızlandırma yok. Tamamı B2 vitesinde çekildi. Büyük bir çoğunluğu orta kolun yanlış ayarlı olduğu zamanda çekildi. Bir kaç yerde de orta kolun olması gereken gibi ayarlandığı zamandan kesitler mevcut. Videodan sonra burada tekrar buluşmak üzere. İyi seyirler...
Şimdi gelelim yonca yerinden sonra sürdüğüm buğday tarlasına. Bu tarladan bu sene yarı kurak sulama şartlarında 900kg/1000m2 buğday almıştık. Tarlanın kist tabakası daha yukarda olduğu için pulluğun tekerini 1 delik indirmiştik (çalışma derinliği 3-4cm azaldı). Ki bu haliyle bile aşağıdaki videodan göreceğiniz üzere bazen kistli, beyaz toprak çıkıyor. Şimdi "John Deere çok yakar"cılar gelmeden yakıt verilerini paylaşayım.
-Bu tarlayı genellikle B4 viteste,1800 devirde patinaj payı dahil olarak net 8km/h hızla sürdüm. Hani olur ya, traktörü 1500 devirde kullanınca boğuk gibi gelir, 1800'e doğru toparlar, yani hafif boğuk gider. Bir yandan da çok hızlı gittiğiniz için rahatsız olursunuz. Ha işte bu sürüm öyle bir sürümdü. Hiç bu kadar hızlı tarla sürmemiştim. Esasında traktörün hakkı bu pulluğu 14 inçe açıp, B3'le gitmekti.
-Tarla 30 dekar, uzunluğu 195 metre.
-Yaşım içinde sürdüğüm en yumuşak tarlanın bir tık üstü sertlikte.
-Yine ufak defek pulluk ayarlarıyla, hiç eve gitmeden, yastıkbaşlarını tek taraflı sürmek şartıyla 5 saatte bu tarlayı bitirdim.
-Toplamda 35 litre yaktı.
-Saatte 7 litre yakmış oluyor. 88 beygir bir traktörde, ideal ve fazla uğraştırıcı olmayan bir sürümde bence fena değil.
-1000m2'de de 1.2 litreye denk geliyor. Daha da düşer miydi? Tarla biraz daha uzun olsa ve pulluğun kulaklarını doldurmasa düşerdi diye tahmin ediyorum.
Peki o hafta ne öğrendim?
1) Hiç erinmeden tıpış tıpış traktör çizi içindeyken inip orta kol kontrol edilmeli, yukardan bakıpta düzgün göründüğüne aldanılmamalı.
2) Yonca yeri gibi sert ve ağır tarlalarda traktörün biraz kendini kasıp sağa-sola çekmesi normalmiş. Çünkü sonraki sürdüğüm buğday yerinde hiç böyle bir sorun yaşamadım. Yonca yerinde defalarca ayar yapmama rağmen düzeltememiştim.
3) Doğanlar iyi pullukmuş.
4) 640'la tarla sürmek istemiyorsak, yeni traktöre sahip çıkmak ve zaten iyi olan o haliyle kabullenmek gerekiyormuş.
Ama her zaman savunduğum gibi ben dikey işlemeciyim Patlatmayı bir de tersine çekip, rotovatörle girsekdik de ben okeydim. Yanlız pulluğu ayarlayıp, direksiyonu serbest bırakıp sıra sonuna kadar arkada toprağın şahane akışını izlemek de güzel oluyor. İyi seyirler...
Son düzenleme: