HANGİ RENK ANTİFRİZ DAHA İYİ ???


Antifriz neden renklidir?​

Antifrizin aslında bir alkol türevi olduğunu "Antifriz nedir?" başlığı altında görmüştük. Alkol ise renksizdir ve su ile karıştırılınca da bu özelliği değişmez. Ancak piyasada yeşil, mavi, pembe, kırmızı, turuncu ve benzer renge sahip farklı markaların antifriz ürünlerini görmek mümkündür. Antifrizin renginin farklı olmasının tek nedeni ise ayırt edilebilir olması amacıyladır. Hangi tip ve özellikteki antifriz olursa olsun aslında görünümü şeffaftır ve sistemde oluşabilecek bir sızıntıda fark edilebilir olması ve su olmadığının anlaşılabilmesi için renkli olarak üretilirler.

Diğer taraftan farklı renklere sahip olmasının nedeni de hangi tip ürünü kullandığımızı bilmemiz açısından önemlidir. Her ne kadar konunun devamında işleyecek olsak da farklı renklerdeki antifriz ürünlerini karıştırmak sakıncalı olabilir ve bu da ancak farklı renkler sayesinde ayırt edilebilir. Kısacası antifriz aslında şeffaftır ve içindeki katkılar ve maddeler antifrize rengini vermez. Bu renkler üreticiler tarafından antifrizin fark ve ayırt edilebilmesi için eklenmektedir.

Antifriz özellikleri renge göre anlaşılabilir mi?​

Piyasada farklı markaların farklı renklere sahip antifriz ürünleri vardır ancak burada renk bazen yanıltıcı olabilmektedir. Her ne kadar Avrupa ve A.B.D'de antifriz ile ilgili standartlar daha disiplinli bir şekilde uygulanıyor olsa da ülkemizde maalesef bu konuda boşluklar var ve bu nedenle de renk yanıltıcı olabilir.

Örneğin; Kırmızı antifriz almak istiyor olabilirsiniz ve tanınmamış bir markanın ürünü bu renkte oldukça ucuz bir fiyatla satılıyor olabilir. Yukarıdaki başlıkta bahsettiğimiz gibi antifrizin rengini içindeki katkılar vermez ve sonradan üreticiler tarafından ayırt edilebilmesi için renk eklenir. Bu nedenle siz kırmızı antifriz aldığınızı sanırken aslında yeşil antifriz özelliklerine sahip oldukça ucuz bir ürünü satın alıyor olabilirsiniz.

Bir diğer nokta ise bilinen markalar da olsa aynı özelliklere sahip antifrizler için farklı veya birbirine yakın renkler kullanabilirler. Kırmızı renk olan bir ürüne odaklanmışken turuncu renkli antifriz aynı özelliklere sahip olabilir ve bu nedenle de kafada karışıklık oluşabilir. Diğer taraftan bu konuda yanılmamak için işin doğrusu renge değil ürünün hangi tip antifriz olduğunu kontrol etmek en sağlıklısıdır. Bu nedenle de renge göre değil tipe göre seçim yapmak en doğrusudur.

Kaç tip antifriz vardır?​

Yukarıdaki başlıkta da belirttiğimiz gibi antifriz rengi yanıltıcı olabilir. Bu nedenle de antifrizin rengine değil tipine odaklanmak gereklidir. Temel olarak 4 tip antifriz mevcuttur.

Inorganik Antifriz (IAT - Inornagic Acid Technology)​
Bu tip antifriz genellikle açık-parlak yeşil renge sahiptir ve uzun yıllardır kullanılmaktadır. Fosfat ve silikat içeriğe sahiptirler. Fosfat içerik demir için koruyucu bir maddeyken silikat içerik alüminyum için koruyucu bir maddedir. Motor bloğu demirden imal edilen, silindir kapağı ve soğutma sıvısının geçtiği bazı parçalar da alüminyumdan imal edilen motorlarda istenilen korozyon korumasını sağlar. Özellikle de sirkülasyon pompası alüminyum imalat olan motorlarda kullanımı önemlidir. Diğer taraftan özellikle Avrupa'da kullanılan suların sertlik derecesi yüksek olduğu için Fosfat içerikte çökelme meydana gelebilir ve bu nedenle de özelliğini yitirerek demir malzemeyi koruma özelliği azalabilir.

Silikat ise uzun süre kullanılmadığı zaman çökme yapar ve bu da alüminyum malzemenin korunmasını engelleyebilir. Bu nedenle %50-%50 oranında kullandığınız inorganik antifrize karıştırdığınız suyun niteliği oldukça önemlidir. Suyu sert olan bir bölgede yaşıyorsanız bu durum motorunuzun demir içeren aksamlarının zamanla paslanmasına neden olabilir. Üzerine bir de aracınızı uzun süre kullanmıyorsanız alüminyum parçalar da korozyona karşı korunmadan yoksun kalabilir. İnorganik antifrizler kullanım tarzına göre 40.000km-50.000km veya 2 yıla yakın ömre sahiptirler. Aynen motor yağında olduğu gibi bu süre geçirilirse kullanım özellikleri azalır ve soğutma sistemine zarar verebilirler. Bu nedenle de kullanım süresine dikkat etmek şarttır ve belirli aralıklarla değiştirmek gerekir.

Organik Antifriz (OAT - Organic Acid Technology)​
Fosfat ve Silikat gibi suyun sertliğinden ve uzun süre kullanmamaktan etkilenebilen içerikler organik antifrizlerde bulunmaz. Bunların yerine 2-EHA asit ve diğer bazı organik asitler içerirler. Kullanım ömürleri 5 yıl veya 200.000km'dir ancak fosfat ve silikat katkıları olmaması nedeniyle motora karşı inorganik antifrizler kadar iyi nüfuz edemezler ve korozyon korumaları da bu nedenle daha düşüktür. Geç nüfuz eden ancak uzun süre koruma sağlayan organik antifrizler üreticiye göre çok farklı renklere sahip olabilir. Turuncu, koyu yeşil ve pembe renklerine sahip olup aynı özelliklere sahip organik antifriz markaları ile karşılaşabilirsiniz.

Hibrit Organik Antifriz (HOAT - Hybrid Organic Acid Technology)​
Hybrit yani Türkçe olarak melez eklentisinden de anlaşılacağı gibi HOAT tipindeki antifrizler organik ve inorganik antifrizlerin karışımıdır denilebilir. Özellikle Avrupa gibi sertlik derecesi yüksek suya sahip olan bölgelerde fosfat yerine organik bileşenler kullanılırken alüminyum korumasında oldukça iyi olan silikat gibi inorganik bileşenler de Hibrit antifrizlerde bulunur. 2-EHA asitleri yerine de diğer bazı organik asitlere sahiptir. Silikat ayrıca soğutma sisteminde bulunan küçük çizikleri de kapatma görevine sahiptir. Sarı veya turuncı renge sahip olabildikleri gibi kırmızı ve pembe renkleri de vardır.

Nitritli Organik Antifriz (NOAT - Nitrited Organic Acid Technology)​
Organik antifriz içerisine ömrü daha da arttıran nitrit ve molibdenyum gibi bileşenler eklendiği zaman antifriz ömrü 1 milyon km'ye kadar çıkabilmektedir. NOAT antifriz diğer tiplere göre katkıları nedeniyle daha pahalıdır ve genellikle 3 vardiya ve 24 saat çalışan kısa sürede çok fazla yol kateden kamyonlarda veya sürekli olarak çalışan iş makinalarında kullanılmaktadır. Kırmızı ve koyu pembe gibi renklere sahip olabilmektedir.

Hangi tip antifrizi kullanmak gerekir?

Antifrizin rengi ve tipi ne olursa olsun içlerindeki katkının esas amacı motorun korozyona karşı daha iyi korunmasını sağlamak ve değişim aralıklarını uzatmaktır. Geç donma veya daha yüksek ısıda kaynama gibi özelliklerini etkilememektedir. Bu fonksiyonlar tamamen su oranının karışım miktarı ile alakalıdır. Ancak piyasada sanki bu renkler daha iyi soğutmayı ve geç donmayı sağlıyor gibi bir algı yaratılmaktadır ve bu yönde organik antifrizlerin daha iyi olduğu düşüncesi hakimdir.

Diğer taraftan günümüzde alüminyum malzemeler motorlarda çok daha sık kullanılmakta ve bu nedenle de silikat katkılı antifrizlerin önemi daha da artmaktadır. Zaten bu nedenle de otomobil üreticileri genellikle silikat katkısı da olan hibrit tipteki, ömrü daha uzun organik antifrizleri (HOAT) tercih etmektedirler. Ancak bunun esas nedeni suyun sertlik derecesi nedeniyledir. Bulunduğunuz bölgedeki suların sertlik değeri düşükse ve aracınızı sık kullanıyorsanız daha ucuz ve genelde yeşil renkli olan inorganik antifrizleri seçmenizde hiçbir sakınca yoktur. Ancak aracınızı uzun süre kullanmıyor ve de bulunduğunuz bölgedeki sular sert ise genelde pembe ve kırmızı olan hibrit ve organik antifrizleri tercih edebilirsiniz. Ancak her şeyden önce aracınızın kullanım kılavuzunda bulunan üreticinin tavsiye ettiği antifriz tipini seçmenizde her zaman fayda vardır.

Burada önemli olan konulardan birisi de farklı tiplerdeki antifrizlerin karıştırılmamasıdır. Hangi tip antifriz olursa olsun su ile karıştırılabilir ancak birbirleri ile karıştırıldığı zaman farklı maddeler reaksiyona girerek antifriz sıvısı jöle kıvamına gelebilir ve akışkanlığını kaybedebilir. Hatta bu durumun tersi bile meydana gelebilir. Organik ve inorganik antifrizlerin karıştırılması ile yapılan bir test sonucunda incelen antifrizin hem daha korozif özelliklere sahip olduğu hem de soğutma görevini istenildiği gibi yapmadığı sonucu elde edilmiştir. Bu nedenle de ya daha önce kullanılan antifrizin aynısı kullanılmalı ya da eskisi tamamen boşaltılarak yenisi kullanılmalıdır.


Not: Genellikle mavi renge sahip olan propylene glycol esaslı antifrizler sağlık açısından çok daha zararsızdır ve genellikle gıda ve canlılar ile yakın teması olan sektörlerde kullanılır.


Kaynak : www.sekizsilindir.com
 
Son düzenleme:
Paylaşım için teşekkürler.antifriz gunumuz şartlarında artık olmazsa olmazlardan.su boşalmak vs. Yerine en iyi çözüm.kışın traktorleriyle işi olmayan arkadaşlar radyatorleri antifrizliyse arada hem devir daim hemde motor için bazen çalıştırmaları daha sağlıklı olur
 
  • Beğen
Tepkiler: Ercan AYKUŞ
Kapalı kutuda Petrol Ofisi alıyordum rengi mavi, geçen ay Castrol aldım rengi yeşil.

Önemli olan kaliteli olması. Eline sağlık kardeşim.

Paylaşım için teşekkürler.antifriz gunumuz şartlarında artık olmazsa olmazlardan.su boşalmak vs. Yerine en iyi çözüm.kışın traktorleriyle işi olmayan arkadaşlar radyatorleri antifrizliyse arada hem devir daim hemde motor için bazen çalıştırmaları daha sağlıklı olur

önemli olan derecesi

Yorumlar için teşekkürler.
 

Benzer Konular