Fendt SCR Technology (Selective Catalytic Reduction) for exhaust gas after-treatment
SCR (Selective Catalytic Reduction) HAKKINDA GENEL BİLGİ
____________________________________________________
Aslında bu olayın ismi Adblue değil, SCR. Bugün Avrupa’da satılan çoğu ağır vasıtanın motorunda bulunan bir çevre koruma donanımı.
SCR (Selective Catalytic Reduction) teknolojisinde, aracın eksoz borusundan çıkmaya hazırlanan atık gazların üzerine, Adblue denen bir sıvı püskürtülüyor. Bu sıvı, atık gazların içindeki zararlı partiküllere yapışıyor.. Böylece, eksoz gazındaki partikül molekülleri, Adblue sıvısı ile etkileşime girerek çok daha kolay yanabilen, daha büyük moleküllere dönüşüyorlar.
Adblue ile karışmış gazlar, son olarak eksozdaki katalizöre giriyor, ve bu karışım katalizörde kolaylıkla yakılıyor. Atıkların miktarı azalıyor.
Dezavantajlar: Bu sistemde, aracın Adblue’nun duracağı ayrı bir depoya ihtiyacı var. Bu yer kaybı anlamına geliyor. Ayrıca, sistemin işlemesi için depoda herzaman Adblue sıvısı bulunması lazım. Adblue biterse, motor arıza moduna girip, düşük verimle çalışıyor. Bu durumda, aracın çevre koruma standartları da Euro3′e kadar düşüyor. Adblue’nin -10 derece civarında katılaşma eğilimi göstermesi de bir başka sorun. Dahası, Adblue üretimi oldukça fazla enerji sarfiyatı gerektiriyor – ki çevreci özellikle ile öne çıkan bir ürünün üretimi için enerji gerekmesi de, biraz çelişkili Adblue üretimi için enerji gereksinimi olduğundan, Adblue fiyatları da petrol fiyatlarına bağlı olarak yükselme eğliminde.
Ayrıca Adblue sıvısı (aslında üre bazlı bir madde), henüz tam anlamıyla yaygın olarak satılmıyor. Tedariği, sıkıntı yaşatabilir. Adblue, yolda normal yakıtın 1/20′si kadar harcaniyor. Fiyatları, 1$/litre civarında. Adblue kullanan araçlarda, bu sıvının miktarını gösteren bir ibre oluyor.
Bu teknolojiye rakip olarak, MAN ve Scania’nın tercih ettiği, bildiğimiz EGR valfi var. Ancak EGR’nin de kendi içinde dezavantajları var.. Nispeten daha verimsiz çalışan bir motor ve buna bağlı olarak biraz daha yüksek tüketim, en büyük problem.
Şuanda DaimlerChrysler, Paccar-DAF, Volvo ve Renault’un tüm euro4-5 motorlarında, ayrıca Iveco’nun bazı motorlarında, SCR kullanılıyor. (ağır vasıtalarda)
DaimlerChrysler grubu, SCR teknolojili motorlarına “Bluetec” ismini işliyor. Mercedes ‘in bir ya da birkaç otomobilinde de, bu sistem kullanılmakta.
Bu sıvıya türkiyede üre deniyor. Eksoz emisyonlarının en aza indirilmesi için Büyük taşıtlarda kullanılıyor. Katalitik konvertör bu araçlarda kullanılmıyor. Katalitik konvertör motorun eksoz geri basınıcını arttırdığı için, volümetrik verimi düşüren bir etkisis var. bunu engelleyebilmek için katalitik konvertör takılmıyor. emisyon oranlarını tutturabilmek için üre maddesi eksoz a püskürtülüyor. Çıkan eksoz sıcaklığı çok yüksek olduğu için püskürtme esnasında üre eksoz gazları ile beraber yanıyor. ve emisyon şartları yarine getirilmiş oluyor. bu değerleri lambda sensörü vasıtası ile ecu kontrol ederek gerekli müdahaleyi yapıyor….
SCR (Selective Catalytic Reduction) HAKKINDA GENEL BİLGİ
____________________________________________________
Aslında bu olayın ismi Adblue değil, SCR. Bugün Avrupa’da satılan çoğu ağır vasıtanın motorunda bulunan bir çevre koruma donanımı.
SCR (Selective Catalytic Reduction) teknolojisinde, aracın eksoz borusundan çıkmaya hazırlanan atık gazların üzerine, Adblue denen bir sıvı püskürtülüyor. Bu sıvı, atık gazların içindeki zararlı partiküllere yapışıyor.. Böylece, eksoz gazındaki partikül molekülleri, Adblue sıvısı ile etkileşime girerek çok daha kolay yanabilen, daha büyük moleküllere dönüşüyorlar.
Adblue ile karışmış gazlar, son olarak eksozdaki katalizöre giriyor, ve bu karışım katalizörde kolaylıkla yakılıyor. Atıkların miktarı azalıyor.
Dezavantajlar: Bu sistemde, aracın Adblue’nun duracağı ayrı bir depoya ihtiyacı var. Bu yer kaybı anlamına geliyor. Ayrıca, sistemin işlemesi için depoda herzaman Adblue sıvısı bulunması lazım. Adblue biterse, motor arıza moduna girip, düşük verimle çalışıyor. Bu durumda, aracın çevre koruma standartları da Euro3′e kadar düşüyor. Adblue’nin -10 derece civarında katılaşma eğilimi göstermesi de bir başka sorun. Dahası, Adblue üretimi oldukça fazla enerji sarfiyatı gerektiriyor – ki çevreci özellikle ile öne çıkan bir ürünün üretimi için enerji gerekmesi de, biraz çelişkili Adblue üretimi için enerji gereksinimi olduğundan, Adblue fiyatları da petrol fiyatlarına bağlı olarak yükselme eğliminde.
Ayrıca Adblue sıvısı (aslında üre bazlı bir madde), henüz tam anlamıyla yaygın olarak satılmıyor. Tedariği, sıkıntı yaşatabilir. Adblue, yolda normal yakıtın 1/20′si kadar harcaniyor. Fiyatları, 1$/litre civarında. Adblue kullanan araçlarda, bu sıvının miktarını gösteren bir ibre oluyor.
Bu teknolojiye rakip olarak, MAN ve Scania’nın tercih ettiği, bildiğimiz EGR valfi var. Ancak EGR’nin de kendi içinde dezavantajları var.. Nispeten daha verimsiz çalışan bir motor ve buna bağlı olarak biraz daha yüksek tüketim, en büyük problem.
Şuanda DaimlerChrysler, Paccar-DAF, Volvo ve Renault’un tüm euro4-5 motorlarında, ayrıca Iveco’nun bazı motorlarında, SCR kullanılıyor. (ağır vasıtalarda)
DaimlerChrysler grubu, SCR teknolojili motorlarına “Bluetec” ismini işliyor. Mercedes ‘in bir ya da birkaç otomobilinde de, bu sistem kullanılmakta.
Bu sıvıya türkiyede üre deniyor. Eksoz emisyonlarının en aza indirilmesi için Büyük taşıtlarda kullanılıyor. Katalitik konvertör bu araçlarda kullanılmıyor. Katalitik konvertör motorun eksoz geri basınıcını arttırdığı için, volümetrik verimi düşüren bir etkisis var. bunu engelleyebilmek için katalitik konvertör takılmıyor. emisyon oranlarını tutturabilmek için üre maddesi eksoz a püskürtülüyor. Çıkan eksoz sıcaklığı çok yüksek olduğu için püskürtme esnasında üre eksoz gazları ile beraber yanıyor. ve emisyon şartları yarine getirilmiş oluyor. bu değerleri lambda sensörü vasıtası ile ecu kontrol ederek gerekli müdahaleyi yapıyor….