Tarımda değişim ve dönüşümü konuşurken önümüzdeki döneme damgasını vuracak gelişme, elektrikli traktör gibi gözüküyor.
Tarım ve Orman Bakanlığı bünyesinde yaklaşık 2,5 yıldır süren elektrikli traktör projesinde sona gelinmiş gibi görünüyor.
Elektrikli traktör teknolojisinde Türkiye’nin geldiği aşamayı ve son gelişmeleri, projenin mimarı olan ZY Elektrikli Traktör Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol ile Akıllı Tarım programında konuştuk.
Program öncesindeki sosyal medya paylaşımlarımız ve programdaki açıklamalar dolayısıyla da oldukça fazla geri dönüşler aldık.
Zira projeye çok inanan, güvenen ve umutlu olanlar kadar projenin gerçekleşmesinin çok zor olduğunu ya da hayal olduğunu düşünenler de var.
Madem konu bu kadar ilgi çekiyor ve merak ediliyor, biz de “söz uçar, yazı kalır” mantığından hareketle Önder Yol ile Akıllı Tarım’da konuştuklarımızı yazılı olarak da sizlerle paylaşmak istedik.
İrfan Donat: Türkiye şuan elektrikli traktör teknolojisini geliştirme açısından hangi aşamada?
Önder Yol: Her şeyden önce bu Tarım Bakanlığının bir projesi. Sayın Dr. Bekir Pakdemirli, Tarım Bakanı olduktan hemen sonra, “Dünyada hiç kimsenin henüz yapmadığı bir şeyi yapmak ve bir imza bırakmamız için ne yapmamız lazım?” dedi. Hem TAGEM hem de TİGEM ile birlikte bir başlangıç yaptık. İlk başta bir dönüşüm olarak bir traktörü 21 iş gününde - 16 yıl artı 21 iş günü demek daha doğru olur - elektrikli hale getirdik. Bizim beklediğimizden de çok başarılı bir traktör çıktı, çok güzel ses getirdi. Daha sonra Cumhurbaşkanımız kullandıktan sonra Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın çok iyi bir inisiyatif aldı ve Ziraat Girişim Sermayesi ile bir ortaklık kurduk ve şuanda yolumuza devam ediyoruz. Dilovası’nda fabrikamızı kurduk. Prototiplerimizi geliştirdik. TİGEM, 9 tane büyük 130+ beygirlik traktörlerden satın aldı. Kontratını yaptık. Seri üretime Ocak 2021 itibariyle girmeyi planlıyorduk ancak pandemi dolayısıyla biraz gecikme oldu. Bu arada TAGEM ile beraber kontratımız aşamasında ilk önce büyük 105-120 beygirlik traktörler yapmıştık. Ondan sonra ikinci aşama olan ikinci prototipi bitirdik. Bu da yaklaşık 55-65 beygirlik bir traktör diye hesapladık ama dünyada kimsenin yapmadığı şeyleri yaptığınız zaman çok değişik bir traktör oldu. Biz, normal traktörün bütün evsaflarını değiştirerek bir yola girdik.
İrfan Donat: Şuanda kaç farklı beygir gücünde traktör üretilmesi planlanıyor?
Önder Yol: İlk başta orta boy traktörün prototipini bitirdik. Burada da nelerin yapılması, nelerin yapılmaması gerektiğini gördük. 65 beygirlik traktör yerine bizim çıkarttığımız traktör toplamda 210 beygirlik bir traktör oldu. Fakat bu şuanda seri üretime ve satış sonrasına hazır bir traktör değil. Burada ne yapılmaması gerektiğini öğrendik. Haziran ayında 320 beygirlik traktörümüz ile satışa giriyoruz. Traktörde çok ciddi bir tedarik zinciri var. 30 bine yakın parça var. Bunlardan biri geciktiği zaman – direksiyonsuz traktör olmaz maalesef- hiçbiri olmamış gibi görünür. Bir tek darboğazımız olan bir parça var. Orada da bizim Türkiye’de bu işin mekaniğini en iyi yapabilen şirketlerden biri olan Hattat Hema Grubuyla çalışıyoruz. Sağ olsun İbrahim Hattat çok ciddi bir destek verdi bu konuda. Bu yaptığımız çalışmalar sonucunda büyük ihtimalle Mart- Nisan ayı arasında o dar boğazı da aşıp Haziran ayında 25-30 traktör ile seri üretime girmeyi düşünüyoruz.
Tarım ve Orman Bakanlığı bünyesinde yaklaşık 2,5 yıldır süren elektrikli traktör projesinde sona gelinmiş gibi görünüyor.
Elektrikli traktör teknolojisinde Türkiye’nin geldiği aşamayı ve son gelişmeleri, projenin mimarı olan ZY Elektrikli Traktör Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol ile Akıllı Tarım programında konuştuk.
Program öncesindeki sosyal medya paylaşımlarımız ve programdaki açıklamalar dolayısıyla da oldukça fazla geri dönüşler aldık.
Zira projeye çok inanan, güvenen ve umutlu olanlar kadar projenin gerçekleşmesinin çok zor olduğunu ya da hayal olduğunu düşünenler de var.
Madem konu bu kadar ilgi çekiyor ve merak ediliyor, biz de “söz uçar, yazı kalır” mantığından hareketle Önder Yol ile Akıllı Tarım’da konuştuklarımızı yazılı olarak da sizlerle paylaşmak istedik.
İrfan Donat: Türkiye şuan elektrikli traktör teknolojisini geliştirme açısından hangi aşamada?
Önder Yol: Her şeyden önce bu Tarım Bakanlığının bir projesi. Sayın Dr. Bekir Pakdemirli, Tarım Bakanı olduktan hemen sonra, “Dünyada hiç kimsenin henüz yapmadığı bir şeyi yapmak ve bir imza bırakmamız için ne yapmamız lazım?” dedi. Hem TAGEM hem de TİGEM ile birlikte bir başlangıç yaptık. İlk başta bir dönüşüm olarak bir traktörü 21 iş gününde - 16 yıl artı 21 iş günü demek daha doğru olur - elektrikli hale getirdik. Bizim beklediğimizden de çok başarılı bir traktör çıktı, çok güzel ses getirdi. Daha sonra Cumhurbaşkanımız kullandıktan sonra Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın çok iyi bir inisiyatif aldı ve Ziraat Girişim Sermayesi ile bir ortaklık kurduk ve şuanda yolumuza devam ediyoruz. Dilovası’nda fabrikamızı kurduk. Prototiplerimizi geliştirdik. TİGEM, 9 tane büyük 130+ beygirlik traktörlerden satın aldı. Kontratını yaptık. Seri üretime Ocak 2021 itibariyle girmeyi planlıyorduk ancak pandemi dolayısıyla biraz gecikme oldu. Bu arada TAGEM ile beraber kontratımız aşamasında ilk önce büyük 105-120 beygirlik traktörler yapmıştık. Ondan sonra ikinci aşama olan ikinci prototipi bitirdik. Bu da yaklaşık 55-65 beygirlik bir traktör diye hesapladık ama dünyada kimsenin yapmadığı şeyleri yaptığınız zaman çok değişik bir traktör oldu. Biz, normal traktörün bütün evsaflarını değiştirerek bir yola girdik.
İrfan Donat: Şuanda kaç farklı beygir gücünde traktör üretilmesi planlanıyor?
Önder Yol: İlk başta orta boy traktörün prototipini bitirdik. Burada da nelerin yapılması, nelerin yapılmaması gerektiğini gördük. 65 beygirlik traktör yerine bizim çıkarttığımız traktör toplamda 210 beygirlik bir traktör oldu. Fakat bu şuanda seri üretime ve satış sonrasına hazır bir traktör değil. Burada ne yapılmaması gerektiğini öğrendik. Haziran ayında 320 beygirlik traktörümüz ile satışa giriyoruz. Traktörde çok ciddi bir tedarik zinciri var. 30 bine yakın parça var. Bunlardan biri geciktiği zaman – direksiyonsuz traktör olmaz maalesef- hiçbiri olmamış gibi görünür. Bir tek darboğazımız olan bir parça var. Orada da bizim Türkiye’de bu işin mekaniğini en iyi yapabilen şirketlerden biri olan Hattat Hema Grubuyla çalışıyoruz. Sağ olsun İbrahim Hattat çok ciddi bir destek verdi bu konuda. Bu yaptığımız çalışmalar sonucunda büyük ihtimalle Mart- Nisan ayı arasında o dar boğazı da aşıp Haziran ayında 25-30 traktör ile seri üretime girmeyi düşünüyoruz.