atilla link=topic=22836.msg188473#msg188473 date=1245349879' Alıntı:tork artışı veya eksilişi açısından etkisi zaten olmaz .. sabit tutmaya çalışabilirmi mi diye düşündüm...konu bu ...
hani,yani pik tork ihtiyacında , motorun genel dengelemesini yapan volan ın kütlesinin sağladığı atalalet ve dinamik potansiyal enerjisinin ..torkun sabit tutmaya katkısının olacağını düşünüyorum...çünki tork bir döndürme gücü diyebiliriz .. hızlanmış bir volan kütlesininde döndürme atalet momenti vardır...bu arada torkunda ani dalgalanmalardan etkilenmesine yardımcı olur diye düşünüyorum...ersanakyai link=topic=22836.msg188573#msg188573 date=1245357263' Alıntı:Motor tanım eğrisinin, torkun motor devrine göre değişimini yani sizin tabirinizle tork sabitliğini göstermekte olduğu konusunda hemfikiriz sanırım. Bu eğrinin volan tasarımından bağımsız olduğunu kabul edersek, sanırım istenilen cevaba ulaşmış oluruz.
atilla link=topic=22836.msg188576#msg188576 date=1245357968' Alıntı:ani ,yani pik tork ihtiyacında , motorun genel dengelemesini yapan volan ın kütlesinin sağladığı atalalet ve dinamik potansiyal enerjisinin ..torkun sabit tutmaya katkısının olacağını düşünüyorum...çünki tork bir döndürme gücü diyebiliriz .. hızlanmış bir volan kütlesininde döndürme atalet momenti vardır...bu arada torkunda ani dalgalanmalardan etkilenmesine yardımcı olur diye düşünüyorum...
katılıyorum...tarım traktörleri dizellerinde devir düşüktür ..otomobillerde doğal olarak daha yüksektir ... aynı şekilde traktör dizelleri daha yükesk torkludur ki bunu gerektiriyor...katılım için teşekkür ederim....ersanakyai link=topic=22836.msg188582#msg188582 date=1245358723' Alıntı:Motorun karakteristik eğrileri çıkarılırken motora bir karşı kuvvet uygulanmalı ki ürettiği güç ölçülebilsin. Bremze tezgahları, dinamometreler gibi motorun hareketini frenleyerek (yani motora karşı kuvvet uygulayarak) o anki üretilen güç ve torku ölçebiliyorlar ve bildiğim kadarıyla bu ölçüm esnasında motor üzerinde volan bulunmuyor.
Volanın kütle ve ataletinin bence motor üzerindeki en büyük etkisi, ani yük değişimleri esnasında hissedilir. Sabit veya ani olmayan yük değişimlerinde 30 kglık volan ile 50 kglık volan kullanılan bir araçta herhangi bir fark oluşmayacaktır. Asıl fark, vites değişimi esnasında görülür. Hafif volanlı araç, motor üzerindeki yük kaldırıldığında devir değişimlerine anında cevap verebiliyorken, daha ağır kütleli volana sahip motor, devir değişimlerine daha geç cevap verilecektir. Kısacası hafif volanlı motor, maksimum devire örneğin 3 saniyede çıkabiliyorken, daha ağır volanlı motor 4-5 saniyede çıkabilir diye düşünüyorum.
ben bayılırım böyle teknik tartışmalara ... çok teşekkür ederim...ersanakyai link=topic=22836.msg188586#msg188586 date=1245359202' Alıntı:Rica ederim, benim için zevkti.