Sevgi ve kardeşlik hamurunun, birlik ve dayanışma potasında yoğrularak , İslam ahlak ve fazileti ile şekillenmesinden meydana gelen çelik yürekli Anadolu insanlarının bir araya gelerek belirli ilke ve kurallar üzerine inşa ettiği, özel mekanlarda yaşanan milli kültür mirasımızın bir müessesesi, Oğuzlardan günümüze ulaşan ilim ve irfan yuvası milli ahilik müessesesinin bir şubesidir Yaran.
*Yâren Kurumu; 12nci yüzyıldan itibaren varlığı hissedilen Ahilik ve Fütüvvet Kurumları (Arap Gençlik Kurumu) ile münasebetleri görülmesine rağmen, onlardan farklı, kendine özgü millî bir kimliği bulunan sosyal bir kurumdur.
*Kökü Arap toplumuna dayanan ve Anadoluda yeni bir çizgiyle ortaya çıkan Fütüvvet ile orijini daha çok Türk kültürü olan Ahilik ve Yâren Kurumları birer tarikat değildir.
*Bu kurumların; dinî, ahlâkî, iktisadî ve sosyal prensipleriyle öz kaynaklarından biri dindir. *Tarikatların özünün de aynı kaynak olması, benzer çizgilerin görülmesine sebep teşkil eder. *Fütüvvet, Ahilik ve Yâren Kurumlarının arasındaki en önemli benzerlik şudur:
*Sofra, el ve kapı açık; Göz, dil ve bel kapalı.
Yâren (=Yârân) kelimesinin anlamları:
1) Yârlar, sevgililer, dostlar, arkadaşlar (Farsça kökenli)
2) Erkekler, Yiğitler (Türkçe kökenli
YÂREN MECLİSİNİN KURULUŞU
*Her yılın Eylül, Ekim aylarında ilk toplantı (Erfene = Ferfene) yapılır.
*Bu toplantıya, daha önce Yâren Meclislerinde bulunmuş orta yaş grubu insanlar katılır. Bu ilk toplantıda, genellikle sözü geçerli, yaşlı biri Bu yıl ocak yakalım., Bu yıl Yâren yiyelim. diyerek söze başlar
*Erfene- adı verilen Yârenin ilk toplantısında; gelecek bahara kadar yapıla-cak çalışmalar, Yârende yenecek yemekler, Yâren Evi ya da Yâren Odasının mefru-şatı, Yâren üyelerinin adap ve erkânı ile ilgili ön konuşmalar yapılır. Yâren üyelerinin bütün sezon boyunca uyacağı kurallar tespit edilir.
*Ayrıca, Başağalar, Yâren Reisi ve Yâren Üyelerinin seçimi yapılır
*Yâren üyelerinin sayısı; il merkezi, ilçe ve köylerde farklı olmakla birlikte Yâren Meclisi, esas itibariyle 24 kişiden meydana gelir. Bu sayı; Oğuzların 24 boyunu sembolize eder. *Ekonomik zorluklardan dolayı, köylerdeki Yâren sayısının 50ye kadar çıktığı da gözlemlenir.
*Yârenin ilk toplantısında Çavuş ve Sazende Heyeti de tespit edilir.
*Bunlar; genellikle ücreti mukabilinde tutulur ve esas itibariyle Yâren Meclisi üyelerinden sayılmazlar.
*Çavuş; Yâren Meclisi nin temizliğinden, düzeninden, çay ve kahve ikramlarından, yemeklerin hazırlanmasından ve oyunlarda tura vurma hizmetlerinden sorumludur. *Çavuş; Yârenin her türlü durumunu Küçük Başağaya ya da Yâren Reisine aktarır.
BÜYÜK BAŞAĞA:
*Genellikle Yâren Meclisinin en yaşlı üyesidir.
*Halk ifadesi ile Yâren yemiş, adap ve erkân bilen, otoriter bir özelliği bulunur.
*Daha çok, küçük hareket ve sezilmeyen işaretlerle Yâren Meclisini sevk ve idare eder. *Sosyal hayat içinde de bütün yârenlerin yönlendiricisi ve baş danışmanıdır.
*Kurulacak mahkemede ise Yargıç görevini üstlenir.
KÜÇÜK BAŞAĞA:
*Yaş ve mevki itibariyle Büyük Başağadan küçüktür.
*Yâren organizasyonunun önemli bir bölümü ona aittir.
*Yâren üyeleri ile Büyük Başağa arasındaki iletişimi sağlar.
*İşlerin yürütülmesinde Çavuş ona yardım eder.
*Yârenlerin günlük işleriyle de ayrıca ilgilenir.
*Kurulacak mahkemede ise Savcı görevini üstlenir.
çankırımız için çok önemli bir topluluk
çankırı kültürü yaren gecesi
çankırımızın yarenleri
çankırı kültürü yaren gecesi
çankırı yarenler (iş merkezi)
Çankırı - Yapraklı Yaren Meclisi
ÇANKIRI AHİ YAREN TEMPO TV TEKERLEME
AHİ YARAN MECLİSİ ÇANKIRI
*Yâren Kurumu; 12nci yüzyıldan itibaren varlığı hissedilen Ahilik ve Fütüvvet Kurumları (Arap Gençlik Kurumu) ile münasebetleri görülmesine rağmen, onlardan farklı, kendine özgü millî bir kimliği bulunan sosyal bir kurumdur.
*Kökü Arap toplumuna dayanan ve Anadoluda yeni bir çizgiyle ortaya çıkan Fütüvvet ile orijini daha çok Türk kültürü olan Ahilik ve Yâren Kurumları birer tarikat değildir.
*Bu kurumların; dinî, ahlâkî, iktisadî ve sosyal prensipleriyle öz kaynaklarından biri dindir. *Tarikatların özünün de aynı kaynak olması, benzer çizgilerin görülmesine sebep teşkil eder. *Fütüvvet, Ahilik ve Yâren Kurumlarının arasındaki en önemli benzerlik şudur:
*Sofra, el ve kapı açık; Göz, dil ve bel kapalı.
Yâren (=Yârân) kelimesinin anlamları:
1) Yârlar, sevgililer, dostlar, arkadaşlar (Farsça kökenli)
2) Erkekler, Yiğitler (Türkçe kökenli
YÂREN MECLİSİNİN KURULUŞU
*Her yılın Eylül, Ekim aylarında ilk toplantı (Erfene = Ferfene) yapılır.
*Bu toplantıya, daha önce Yâren Meclislerinde bulunmuş orta yaş grubu insanlar katılır. Bu ilk toplantıda, genellikle sözü geçerli, yaşlı biri Bu yıl ocak yakalım., Bu yıl Yâren yiyelim. diyerek söze başlar
*Erfene- adı verilen Yârenin ilk toplantısında; gelecek bahara kadar yapıla-cak çalışmalar, Yârende yenecek yemekler, Yâren Evi ya da Yâren Odasının mefru-şatı, Yâren üyelerinin adap ve erkânı ile ilgili ön konuşmalar yapılır. Yâren üyelerinin bütün sezon boyunca uyacağı kurallar tespit edilir.
*Ayrıca, Başağalar, Yâren Reisi ve Yâren Üyelerinin seçimi yapılır
*Yâren üyelerinin sayısı; il merkezi, ilçe ve köylerde farklı olmakla birlikte Yâren Meclisi, esas itibariyle 24 kişiden meydana gelir. Bu sayı; Oğuzların 24 boyunu sembolize eder. *Ekonomik zorluklardan dolayı, köylerdeki Yâren sayısının 50ye kadar çıktığı da gözlemlenir.
*Yârenin ilk toplantısında Çavuş ve Sazende Heyeti de tespit edilir.
*Bunlar; genellikle ücreti mukabilinde tutulur ve esas itibariyle Yâren Meclisi üyelerinden sayılmazlar.
*Çavuş; Yâren Meclisi nin temizliğinden, düzeninden, çay ve kahve ikramlarından, yemeklerin hazırlanmasından ve oyunlarda tura vurma hizmetlerinden sorumludur. *Çavuş; Yârenin her türlü durumunu Küçük Başağaya ya da Yâren Reisine aktarır.
BÜYÜK BAŞAĞA:
*Genellikle Yâren Meclisinin en yaşlı üyesidir.
*Halk ifadesi ile Yâren yemiş, adap ve erkân bilen, otoriter bir özelliği bulunur.
*Daha çok, küçük hareket ve sezilmeyen işaretlerle Yâren Meclisini sevk ve idare eder. *Sosyal hayat içinde de bütün yârenlerin yönlendiricisi ve baş danışmanıdır.
*Kurulacak mahkemede ise Yargıç görevini üstlenir.
KÜÇÜK BAŞAĞA:
*Yaş ve mevki itibariyle Büyük Başağadan küçüktür.
*Yâren organizasyonunun önemli bir bölümü ona aittir.
*Yâren üyeleri ile Büyük Başağa arasındaki iletişimi sağlar.
*İşlerin yürütülmesinde Çavuş ona yardım eder.
*Yârenlerin günlük işleriyle de ayrıca ilgilenir.
*Kurulacak mahkemede ise Savcı görevini üstlenir.
çankırımız için çok önemli bir topluluk
çankırı kültürü yaren gecesi
çankırımızın yarenleri
çankırı kültürü yaren gecesi
çankırı yarenler (iş merkezi)
Çankırı - Yapraklı Yaren Meclisi
ÇANKIRI AHİ YAREN TEMPO TV TEKERLEME
AHİ YARAN MECLİSİ ÇANKIRI