Biodizel..


Sık Sorulan Sorular ve Pratik bilgiler

1-BİODİESEL NEDİR? Biodiesel Amerika ve Avrupa Birliği ülkelerinde yaygın olarak kullanılan alternatif dizel motor yakıtıdır.

2-HANGİ MADDELERDEN ÜRETİLİR? Biodiesel bitkisel ve hayvansal yağlardan üretilir.

3-MAZOTA GÖRE NASILDIR? Mazottan daha yüksek performanslı bir yakıttır.

4-MAZOT İLE KARIŞIR MI? Biodiesel mazot ile her oranda karışır ve hiçbir şekilde ayrışmaz.

5-BİODİESEL YASAL BİR YAKIT MIDIR? Biodiesel tamamen yasal bir yakıttır. Resmi müsaadeli ve TSEK Belgeli bir üründür.

6-BİODİESEL EKONOMİK BİR YAKIT MIDIR? Biodiesel kullanıcıya % 35’e varan tasarruf sağlar.

7- BİODİESEL NASIL KULLANILIR? Mazot deposuna, varsa mazotun üzerine, konarak kullanılır. Biodiesel kullanmak için her hangi bir tadilat gerekmez.

8- BİODİESELİN HER HANGİ BİR ZARARI VAR MIDIR? Motora ve yakıt sistemine hiçbir zararı yoktur. Sadece ilk kullanımda, sökücü ve temizleyici özelliği nedeniyle yakıt deposunda varsa tortuları sökerek yakıt filtresini tıkayabilir, filtre değişikliği gerektirebilir.

9-BİODİESEL KULLANAN ARAÇTA NE GİBİ SONUÇLAR ALINIR? Motorun sarsıntısı kesilir, çekiş gücü artar, duman ve kurum % 70 oranında azalır. Yağlayıcı özelliği ile bakım masraflarını azaltır.


Fosil yakıtlar medeniyetin gelişmesinde büyük katkı sağlamış temel enerji kaynağıdır. Dünya insanının refah seviyesinin hızlı artışı da fosil yakıtların kullanılması ile mümkün olmuştur. Sanayinin gelişmesinin hava ve çevre kirliliğini de beraberinde getirmesine benzer şekilde fosil yakıtlar da tüm olumlu katkıları yanında çevre sorununu da birlikte getirmiştir. Fosil yakıtların olumlu ve olumsuz yanları yanında en önemli sorun tükenmekte olmasıdır.

Biodiesel her yönüyle motorine alternatif özelliklere sahiptir. Motorin kullanılan her motorda hiçbir ayar ve değişiklik gerektirmeksizin kullanılabilir.Biodiesel, motor ve yakıt sisteminde hiçbir tadilat veya ilave gerektirmediği, araca zararlı hiçbir etkisi olmaması, sağladığı yakıt ekonomisi ve çevreci özellikleri nedeniyle kullanıcılara kendini kolayca kabul ettiren bir yakıt olmuştur.

Biyomotorin orta uzunlukta C16-C18 yağ asidi zincirlerini içeren metil veya etil ester tipi bir yakıttır. Oksijene zincir yapısı biyomotorini, petrol kökenli motorinden ayırır. Biyomotorin, motorine çok yakın ısıl değere, motorinden daha yüksek alevlenme noktasına sahiptir. Bu özellik biyomotorini kullanım-taşınım-depolanmasında daha güvenli bir yakıt yapar.

Bitkisel yağlardan transesterifikasyon reaksiyonu (alkoliz) ile biyomotorin elde edilmektedir. Transesterifikasyon reaksiyonunda yağ, monohidrik bir alkolle (etanol, metanol), katalizör (asidik, bazik katalizörler ile enzimler) varlığında ana ürün olarak yağ asidi esterleri ve gliserin vererek esterleşir. Ayrıca esterleşme reaksiyonunda yan ürün olarak di- ve monogliseridler, reaktan fazlası ve serbest yağ asitleri oluşur. Biyomotorin üretiminde bitkisel yağ olarak kolza, ayçiçek, soya ve kullanılmış kızartma yağları, alkol olarak metanol, katalizör olarak alkali katalizörler (sodyum veya potasyum hidroksit) tercih edilmektedir. Aşağıdaki prensip şemasında biyomotorin üretimi şematik olarak sunulmuştur. Üretim teknolojisinde zorluk bulunmamaktadır. Üretimdeki en önemli nokta biyomotorinin saflık derecesidir. Bu nedenle rafinasyon aşaması önem kazanmaktadır. Biyomotorin %99 değeri üzerinde saf üretilmelidir.

Biyodizelin dünyadaki üretim ve satışı

Avusturya:
Avusturya biyomotorin uygulamasında önder ülkelerden biridir. 2000 yılında Avusturya’da 30 000 ton /yıl üretim biri pilot ölçekte olan 7 ticari tesiste yapılmakta ve en büyük üretici firma yılda 22000 ton kapasite ile çalışmaktadır. Biyomotorin kolza yağı ve kullanılmış kızartma atık yağlarından elde edilmektedir. Diesel motorunda % 100 oranında biyomotorin kullanımı durumunda % 95 vergi indirimi yapılmaktadır.
Fransa:
Fransa’daki biyomotorin uygulamaları Sofiproteol, Rouen, Novaol gibi biyomotorin üreticiler, Peuqeot, Citroen, Renault gibi otomotiv üreticileri ve Elf, Total gibi petrol firmaları genelinde Avrupa Birliği politik desteği ile gerçekleştirilmektedir. Fransa özellikle biyomotorinin çevre dostu niteliğini ön plana çıkarmakta, kolza yağından üretim yapılmakta ve 32 üye şehri olan “Club de Ville” adlı biyomotorin şehirler arası ağı ile toplu taşıma otobüslerinde biyomotorin ve biyomotorin-motorin karışımları vergi indirimi desteği ile kullanılmaktadır. Rouen firması 1999/2000 sezonunda 180 000 ton biyomotorin üretmiştir. Paris Belediyesi tüm toplu taşımacılık ve hizmet araçlarında 1998 yılından bu yana biyodizel kullanmaktadır
İtalya:
İtalya’da Novamont, Estereco, Olefici, Comlube gibi 11 adet firmada 125 000 ton/yıl biyomotorin üretimi ayçiçek ve kolza yağından yapılmaktadır. Biyomotorin daha çok otobüslerde vergi indirimi ile kullanılmaktadır.

Amerika Birleşik Devletleri:
Amerika Birleşik Devletleri’nde “National Clean Cities” programı kapsamında biyomotorin kullanılmaktadır. Tüm milli parklarda, önemli birçok metropolün toplu taşımacılık sisteminde, tüm okul otobüsü işletmelerinde biyodizel kullanılmaktadır.Biyomotorin, kolza, ayçiçek , soya ve kullanılmış kızartma atık yağlarından Twin Rivers Technology, Procter and Gamble, Pasific Biodiesel, Columbus Foods gibi firmalarca üretilmektedir. Bu ülkede vergi indirimi uygulaması olmayıp, belirli bazı düzenlemeler getirilmiştir ve şehiriçi otobüslerde, deniz taşıtlarında ve askeri taşıtlarda biyomotorin ve/veya karışımları kullanılmaktadır.


STANDARTLAR

Biyomotorin saf ve motorin-biyomotorin karışımları şeklinde yakıt olarak kullanılmaktadır. Bu yakıtlar aşağıdaki gibi adlandırılmaktadır:
B5 : % 5 Biyomotorin+ %95 Motorin
B20 : % 20 Biyomotorin+ %80 Motorin
B50 : % 50 Biyomotorin+ %50 Motorin
B100 : %100 Biyomotorin
Biyomotorin için EN 14214 Avrupa Birliği Standardı ile ASTM D 6751 Amerikan Standardı yürürlüktedir. Ülkemizde EN 14214 Standardı temel alınarak TSE Standardı hazırlanmaktadır.

ÖZELLİKLER

Biyomotorin orta uzunlukta C16-C18 yağ asidi zincirlerini içeren metil veya etil ester tipi bir yakıttır. Oksijene zincir yapısı biyomotorini, petrol kökenli motorinden ayırır. Biyomotorin:
• Çevre dostu
• Yenilenebilir hammaddelerden elde edilebilen
• Atık bitkisel ve hayvansal yağlardan üretilebilen
• Anti-toksik etkili
• Biyolojik olarak hızlı ve kolay bozunabilen
• Kanserojenik madde ve kükürt içermeyen
• Yüksek alevlenme noktası ile kolay depolanabilir, taşınabilir ve kullanılabilir
• Yağlayıcılık özelliği mükemmel
• Motor ömrünü uzatan
• Motor karakteristik değerlerinde iyileşme sağlayan
• Kara ve deniz taşımacılığında kullanılabilen
• Isıtma sistemleri ve jeneratörlerde kullanıma uygun
• Stratejik özelliklere sahip
• Mevcut Diesel motorlarında hiçbir tasarım değişikliği gerektirmeden
kullanılabilen
• Ticari başarıyı yakalamış bir yeşil yakıttır.


Biyobozunabilirlik:

Biyomotorini oluşturan C16-C18 metil esterleri doğada kolayca ve hızla parçalanarak bozunur, 10 000 mg/l ' ye kadar herhangi bir olumsuz mikrobiyolojik etki göstermezler. Suya bırakıldığında biyomotorinin 28 günde %95 ' i, motorinin ise %40 ' ı bozunabilmektedir. Biyomotorinin doğada bozunabilme özelliği dekstroza (şeker) benzemektedir.

Toksik Etki:

Biyomotorinin olumsuz bir toksik etkisi bulunmamaktadır. Biyomotorin için ağızdan alınmada öldürücü doz 17.4 g biyomotorin/kg vücut ağırlığı şeklindedir. Sofra tuzu için bu değer 1.75 g tuz/kg vucüt ağırlığı olup, tuz biyomotorinden 10 kat daha yüksek öldürücü etkiye sahiptir. İnsanlar üzerinde yapılan elle temas testleri biyomotorinin ciltte %4 ' lük sabun çözeltisinden daha az toksik etkisi olduğunu göstermiştir. Biyomotorin toksik olmamasına karşın, biyomotorin ve biyomotorin-motorin karışımlarının kullanımında; motorin için zorunlu olan standart koşulların (göz koruyucular, havalandırma sistemi v.b.) kullanılması önerilmektedir.

Depolama:

Motorin için gerekli depolama yöntem ve kuralları biyomotorin için de geçerlidir. Biyomotorin temiz, kuru, karanlık bir ortamda depolanmalı, aşırı sıcaktan kaçınılmalıdır. Depo tankı malzemesi olarak yumuşak çelik, paslanmaz çelik, florlanmış polietilen ve florlanmış polipropilen seçilebilir. Depoloma, taşıma ve motor malzemelerinde bazı elastomerlerin, doğal ve butil kauçukların kullanımı sakıncalıdır; çünkü biyomotorin bu malzemeleri parçalamaktadır. Bu gibi durumlarda biyomotorinle uyumlu Viton B tipi elastomerik malzemelerin kullanımı önerilmektedir.

Soğukta Akış Özellikleri:

Biyomotorin ve biyomotorin-motorin karışımları, motorinden daha yüksek akma ve bulanma noktasına sahiptir; bu durum yakıtların soğukta kullanımında sorun çıkarır. Akma ve bulanma noktaları uygun katkı maddeleri (anti-jel maddeleri) kullanımı ile düşürülebilmektedir. Biyomotorin-motorin karışımları 4 ° C üzerinde harmanlama ile hazırlanmalıdır. Soğukta harmanlamada biyomotorinin motorin üzerine eklenmesi, sıcakta harmanlama da ise karışımda daha fazla olan kısmın az kısım üzerine eklenmesi önerilmektedir. Eğer harmanda soğumaya bağlı olarak kristal yapılar oluşursa, harmanın tekrar normal görünümünü kazanması için bulutlanma noktası üzerine ısıtılması ve karıştırılması gerekmektedir.

Motor Yakıtı Özellikleri:

Biyomotorin ısıl değeri motorinin ısıl değerine oldukça yakın değerde olup, biyomotorinin setan sayısı motorinin setan sayısından r daha yüksektir. Biyomotorin kullanımı ile motorine yakın özgül yakıt tüketimi, güç ve moment değerleri elde edilirken, motor daha az vuruntulu çalışmaktadır. Biyomotorin motoru güç azaltıcı birikintilerden temizleme ve motorinden çok daha iyi yağlayıcılık özelliklerine sahiptir. Tablo 1 ' de çeşitli firmalarının biyomotorin için verdikleri garanti bilgileri sunulmaktadır.
Tablo 1. Çeşitli firmaların biyomotorin için garanti bilgileri.

Firmalar

Audi -> Otomobiller : Tüm TDI Modelleri – 1996 ' dan beri
Case-IH --> Traktörler- Tüm Modeller-1971 ' den beri
BMW --> Otomobiller : Model 525 tds-1997 ' den beri
Claas --> Biçerdöğerler- Traktörler
Farvman Diesel --> Motorlar
Fiatagri --> Traktörler : Yeni modeller için
Ford AG --> Traktörler : Yeni modeller için
Holder --> Traktörler
Iseki --> Traktörler : 3000 ve 5000 Serileri
John Deere --> Traktörler- 1987 ' den beri
John Deere --> Biçerdöğerler-1987 ' den beri
KHD --> Traktörler
Kubota --> Traktörler : OC , Super Mini, 05, 03 Serileri
Lamborghini --> Traktörler : 1000 Serisi
Mercedes-Benz --> Otomobiller : C , E 220, C 200 ve 220 CDI Serileri
Mercedes-Benz --> Kamyon, Otobüs : BR 300, 400, Unimog Serileri-1988 ' den
Same --> Traktörler-1990 ' dan beri
Seat --> Otomobiller : Tüm TDI Serisi- 1996 ' dan beri
Skoda --> Otomobiller : Tüm TDI-Serisi- 1996 ' dan beri
Stevr --> Traktörler- 1988 ' den beri
Stevr --> Botlar : M 16 TCAM ve M 14 TCAM Serileri
Valmet --> Traktörler- 1991 ' den beri
Volkswagen --> Otomobiller : Tüm TDI Serisi- 1996 ' dan beri
Volkswagen --> Otomobiller : Tüm yeni SDI Serisi (EURO-3)
Volvo --> Otomobiller : S80-D, S70-TDI ve V70-TDI Serileri


BİYOMOTORİNİN EMİSYONLARI

Tablo 2 ' de B100 ve B20 emisyonlarının (Life Cycle Emissions) motorin emisyonları ile karşılaştırılması verilmektedir. Biyomotorin ve motorin- biyomotorin karışımı kullanımı ile CO, PM, HF, SO x , ve CH 4 emisyonlarında azalma, NO x , HCl ve HC emisyonlarında ise artma görülmektedir. Biyomotorin biyolojik karbon döngüsü içinde fotosentez ile karbondioksiti dönüştürür, karbon döngüsünü hızlandırır, ayrıca sera etkisini arttırıcı yönde etkisi yoktur.
Tablo 2. Biyomotorin ve motorinin emisyonlarının (Life Cycle Emissions) karşılaştırılması.


Emisyonlar / B20 / B100
CO: Karbonmonoksit / -6.90% / -34.50%
PM: Partikül Madde / -6.48% / -32.41%
HF: Hidroflorik Asit / -3.10% / -15.51%
SO x : Kükürt Oksitler / -1.61% / -8.03%
CH 4 : Metan / -0.51% /-2.57%
NO x : Azot Oksitler / 2.67% / 13.35%
HCl: Hidroklorik Asit / 2.71% / 13.54%
HC: Hidrokarbonlar / 7.19% / 35.96%

HCl ve HF emisyonları motorin ve biyomotorin için oldukça düşük seviyede ve kömür emisyonlarından çok daha düşük değerde olup, çevre için asit tehlikesi oluşturmazlar. Biyomotorinin HC emisyonu, motorininkinden yüksektir. Bu değer biyomotorin üretim süreç aşamalarından (yağlı tohumun ziraati ve işlenmesi) kaynaklanmaktadır. Ancak biyomotorin, motorinden daha düşük HC egzoz gazı emisyonu vermektedir. Egzoz gazı emisyonu yönünden incelendiğinde CO, HC, SO x , PM emisyonlarının motorinden daha az, NO x emisyonlarının ise fazla olduğu görülmektedir. NO x emisyonu katalitik konvertör kullanımı ile azaltılabilir.

BİYOMOTORİNİN DİESEL MOTORLARI DIŞINDA KULLANIMI

Biyomotorininin sahip olduğu özellikler, alternatif yakıtın Diesel taşıt motorları dışında da yakıt olarak kullanımına olanak vermektedir. Biyomotorin bu nedenle, “Acil Durum Yakıtı” ve “Askeri Stratejik Yakıt” şeklinde adlandırılabilir. Biyomotorin:
• Jeneratör yakıtı
• Kalorifer yakıtı olarak da değerlendirilebilir.
Kükürt içermeyen biyomotorin seralar için mükemmel bir yakıt olabilir. Ayrıca gıda kurutulmasında da başarı ile kullanılabilir.

BİYOMOTORİN UYGULAMALARI

1988 yılında küçük bir çiftçi kooperatifi Avusturya ' da 500 ton/yıl kapasiteye sahip ilk biyomotorin üretim tesisini kurdu. Bu tesisin ardından, ilk endüstriyel boyutta üretim yapan 10.000 ton/yıl kapasiteye sahip olan tesis yine Avusturya ' da kuruldu. İtalya ' nın Livorno şehrinde kurulan 80000 ton/yıl, halen dünyada en büyük kapasiteli üretim yapan Fransa ' nın Rouen şehrinde kurulan 120000 ton/yıl kapasiteli tesislerin yanında Almanya ve İsveç başta olmak üzere Avrupa ' nın birçok ülkesinde biyomotorin üretim tesisleri kurulmaya başlandı. Çek Cumhuriyeti oluşturduğu üretim programını bitirerek 16 tesisle dünyada en çok tesise sahip olan ülke konumuna ulaştı. Uluslararası Enerji Ajansı tarafından organize edilen ve “Avusturya Biyoyakıtlar Enstitüsü” tarafından bitirilen 1998 tarihli raporda, dünyada 21 ülkenin biyomotorin üretimi yaptığı belirlenmiştir. Biyomotorin endüstrisinin oluşmasını sağlayan Avrupa ülkelerinin yanında son yıllarda ABD ' de büyük gelişmeler olmaktadır. Griffin Industries firması tarafından Kentucky ' de kurulan dünyanın en modern tesisi, MFS- Biyomotorin Tesisi, bu oluşumda önemli bir yere sahiptir.1999 yılı sonrasında Avrupa Komisyonu ' nun endüstriyel tarım ürünlerinin ekiminde yağlı tohumların payını % 10 arttırması biyomotorin üreticileri için ışık olmuştur. Bu yeniliğin bir sonucu da Almanya ' da gözlenmektedir. Bugün 90 000 ton/yıl olan biyomotorin üretiminin bu karar sonucunda, çoğunluğu Doğu Almanya ' da gerçekleşecek şekilde 2003 yılı sonunda 1 000 000 ton/yıl değerine ulaşmıştır.1973 ' ten beri biyomotorin için dünya genelinde ön plana çıkan gelişmeler şunlardır:
1978-1988 : Soya yağı kökenli biyomotorin (MWM Brezilya).
1987-1990 : Palm yağı kökenli biyomotorin (Malezya).
1991-1992 : Taksi uygulamaları (Freiburg- Almanya).
1992- 1993 : Kolza yağı kökenli biyomotorin (500 saatlik test- Porshe- Weissach).
Haziran 1991 : Üretim Leer- Almanya
1996 ' dan beri : VW firmasının biyomotorini kabulü ve Avusturya, İsveç ve Almanya ' da 300 000 taşıtta B100 kullanımı.
1995 ' den beri : Fransa ' da 10- 15 milyon taşıtta EN 590 motorine biyomotorin katkısı (B02).
Biyomotorinin 1991- 2003 yılları arasında dünyada üretim miktarları Şekil 2 ' de verilmektedir.


ÜLKEMİZDEKİ GELİŞMELER
Biyomotorin Türkiye ' de mevcut olanaklarla uygulamaya alınabilecek en önemli alternatif yakıt seçeneklerinden biridir. Ülkemizde kara taşımacılığının önemli bölümünde ve deniz taşımacılığında Diesel motorlu taşıtlar kullanılmaktadır. Ayrıca endüstride jeneratörler için önemli miktarda motorin kullanılmaktadır. Petrol tüketimimizin ancak %15 ' i yerli üretimle sağlanabilmektedir. Petrol ürünleri tüketimi içinde ise, en büyük pay %34 değeri ile motorine aittir. Biyomotorin kullanımı ile petrol tüketiminde ve egzoz gazı kirliliğinde azalma gerçekleşecektir. Biyomotorin üretmek ve kullanmak için Türkiye yeterli ve uygun alt yapıya sahiptir. Türkiye ' de kolza ( kanola) , ayçiçek, soya, aspir gibi yağlı tohum bitkilerinin enerji amaçlı tarımı mümkündür. Hükümetimizin aldığı son tasarruf önlemleri kapsamında tarımda sadece kanola ve soya ekimine destek verilme kararı alınmıştır. Bu durum, çiftçiye bir yön vermektedir. Kanola ve soya ekimi ek bir bedelle desteklenmektedir. Kışı ılıman geçen bölgelerimizde kanola ikinci ürün olarak da ekilebilir. Tarımı sorunsuz ve maliyeti buğday ve ayçiçeğinden az olan kanola, Türk çiftçisi için önemli bir kurtarıcı olacaktır. GAP Bölgesi ' nde 10 Milyon Dekar alanda sulu tarım olanağı vardır; bölgede pamuk yanı sıra dönüşümlü olarak kanola ve/veya soya ekimi olumlu olacaktır. Çok genel bir hesaplama ile, GAP Bölgesi ' nde kanola ve/veya soya ekimi ve biyomotorin üretimi ile yılda 1.5 Milyon Ton biyomotorin üretilebileceği söylenebilir. Enerji amaçlı tarımın, Türkiye tarım politikası içinde yer alması, çiftçinin yönlendirilmesi yararlı olacaktır.

KANOLA-KOLZA TARLASI

Türkiye biyomotorin üretimini gerçekleştirebilecek teknolojiye ve yakıtın kullanımına kolaylıkla uyum sağlayabilir. Çeşitli kapasitelerde biyomotorin üretim tesisleri öncelikle kırsal kesimde konuçlandırılarak, tarım makinelerinin, kamyonların yakıtı kullanımı özendirilebilir. Ayrıca egzoz kirliğinin yoğun olduğu büyük şehirlerde toplu taşımacılıkta biyomotorin kullanımı yararlı olacaktır. İlk aşamada motorine , %2-20 değişen oranlarında biyomotorin katılarak kullanmak yakıta kademeli geçişi sağlayacaktır.

Türkiye ' de 2000 ' den beri biyomotorine ticari girişimcilerce, medyada ve devlet kurumlarında artan bir ilgi mevcuttur; böylece biyomotorin popüler bir konuma ulaşmıştır. T.C. 59. Hükümeti Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Dr. M. Hilmi GÜLER biyomotorinin Türkiye için önemini anlamış ve bakanlığın öncelikli yeni icraatları arasına koymuştur. Bu kapsamda, EİEİ bünyesinde “Biyoenerji Proje Grubu” oluşturulmuş, bu grup, konuya ilişkin olarak “Türkiye- Biyodizel Kullanımı” konusunda senaryo çalışmaları yapmış ve pilot ölçekte biyodizel üretim sistemi ve laboratuarı Ekim 2003 ' te hizmete alınarak, aspir- kanola enerji tarımı deneme üretimi de başlatılmıştır. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ' ndaki gelişmelerin yanı sıra, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı ' nda “Yağlı Tohum Bitkileri İçin Sözleşmeli Tarım Modeli Uygulaması” ve kanola ekiminin arttırılması çalışmaları, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ' nda da “Yağlı Tohum Bitkilerinin Alternatif Alanlarda Değerlendirilmesi” çalışmaları da sürdürülmektedir. Biyomotorine ilişkin yasal çalışmalar PİGM koordinasyonundaki bir kurul bünyesinde geliştirilerek Bakanlar Kurulu ' na arz edilmiş ve biyodizel 5015 Sayılı “Petrol Piyasası Kanunu” kapsamında tanımlanmıştır. Bu kanun, 20 Aralık 2003 tarihli 25322 Sayılı T.C. Resmi Gazetesi ' nde yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Biyomotorin-biyodizel kanunda Madde 2 – 7 ' de tanımlanmaktadır. Bu madde “ Akaryakıtla Harmanlanan Ürünler: Metil tersiyer bütil eter (MTBE), Etanol v.b. (yerli tarım ürünlerinden denatüre üretilenler ile biyodizel hariç) akaryakıt ile eşdeğer vergiye tabi olan ve olacak ürünleri” ifade etmektedir. Böylelikle BİYODİZEL akaryakıt ile eşdeğer vergiye tabi olmaksızın tanımlanmakta, yerli kaynaklardan biyomotorin üretimi teşvik edilmektedir. Kanunun yürürlüğe girmesi sonrasında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu-EPDK çalışmalarına başlamış ve 17 Haziran 2004 tarihli, 25495 sayılı T.C. Resmi Gazetesi ' de yayınlanan “Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği” yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelikte Madde 4-5 ' te biyodizel akaryakıt olarak, “ Akaryakıt: Benzin türleri, nafta (hammadde, solvent nafta hariç), gazyağı, jet yakıtı, motorin türleri, fuel-oil türleri ile biodizeli….” şeklinde yer almaktadır. EPDK tarafından hazırlanan “Petrol Piyasasına Uygulanacak Teknik Kriterler Hakkında Yönetmelik” ise, 10 Eylül 2004 tarihli ve 25579 Sayılı T.C.Resmi Gazetesi ' nde yayımlanmıştır. Bu yönetmeliğe göre, Madde 8 ' de “ Saf biodizel ve etanolün akaryakıt ile harmanlama işlemini rafinerici ve dağıtıcı lisansı sahipleri yapar. Metil tersiyer bütil eterin harmanlama işlemi sadece rafinerici lisansı sahipleri tarafından yapılır. Harmanlanan akaryakıtın piyasaya sunumunda, ulusal markerin gerektiği şart ve seviyede bulunması zorunludur. Biodizel dışındaki akaryakıtlar birbirleriyle karıştırılamaz. Akaryakıta katkı maddesi ilavesi sadece rafinerici, dağıtıcı ve ihrakiye teslim lisansı sahiplerince yapılabilir. Dağıtıcı lisansı sahipleri tarafından akaryakıta ilave edilecek olan marker ve katkı maddelerinin ulusal markerin özelliklerini bozmayacak nitelikte olması zorunludur. Rafinerici, dağıtıcı ve ihrakiye teslim lisansı sahipleri, akaryakıta ilave ettikleri marker ve katkı maddelerinin isimleri, özellikleri ve kullanacakları miktara, kullanım amacı ve çevreye olan etkileri hakkında uygulamaya başlamadan önce Kuruma bilgi verir ” şeklinde harmanlama, dağıtım, marker kullanımı konuları düzenlenmekte, Madde 9 ' da ise, “ Saf biodizel ve sanayi tesislerinde yan ürün olarak elde edilenler hariç, akaryakıt üretimi sadece rafinerici lisansı sahipleri tarafından yapılır ” ifadesi ile biyomotorinin üretiminde rafinerici lisansı alma zorunluluğu olmadığı belirtilmektedir.

Türkiye ' de bitkisel yağ sektöründe ve yakıt sektöründe biyomotorin bilinmekte olup, yeni yatırım alanı arayanlar, finans çevreleri, yabancı yatırımcılar ve çok uluslu şirketlerde de yakın bir ilgi söz konusudur. Ülkemizde ' de 2003 yılında yaklaşık olarak 10 000 ton biyomotorin üretilmiştir. İstanbul, Bursa, Kocaeli, İzmir, Adana, Mersin, Urfa gibi illerimizde küçük ve orta kapasitede kesikli süreçlerle üretim yapılmaktadır. Bu firmaların büyük bölümü hammadde sıkıntısı yaşamaktadır.

GİRİŞİMCİLER İÇİN ÖNERİLER
Türkiye ' deki son gelişmeler sonrasında, sevindirici ve umut verici bir sonuç olarak BİYOMOTORİN-BİYODİZEL akaryakıt ve akaryakıtla harmanlanabilir bir ürün ve eğer biyoyakıt üretimi yerli tarım ile elde edilen bitkisel yağlardan yapılırsa, yakıt vergilerinden muaf, teşvik edilen bir ürün olarak yer bulmuştur. Bu durum tarımsal üretimin artmasını ve yağlı tohum bitkilerinin enerji tarımı için ekimini desteklemektedir. Türkiye bitkisel yağ dengesinde açık söz konusudur. Biyomotorin üreticilerinin uluslararası borsa kurallarının hüküm sürdüğü bu ticari alanda, sürekli ve uygun fiyatla yağ alımı yapmaları oldukça zor olmaktadır. Çok kez bitkisel yağ sektörüne yakın üreticiler dahi hammadde sorunu yaşamaktadırlar. Biyomotorin maliyetinde ortalama bir değerle %70 oranında hammadde fiyatı ana etkendir. Mevcut koşullarımıza göre, ancak enerji tarımı yapılarak biyomotorin üretimi maliyeti makul ve teknik açıdan yapılabilir-uygulanabilir olabilir. Almanya, Avusturya gibi ülkelerin başarılı uygulamalarının arkasında kanola tarımı vardır. Zaten bu çıkış noktasından hareketle, ilgili yasamız yerli tarım ürünlerinden üretilecek biyomotorini teşvik etmektedir. Biyomotorin üretiminde bu tek ve önemli nokta kesinlikle göz ardı edilmemeli ve yatırımlar dikkatle yönlendirilmelidir. Biyomotorin üreticilerinin enerji tarımı yapması ve/veya sözleşmeli tarım uygulaması, yani hammadde girdilerini bizzat sağlamaları şarttır. Çünkü enerji tarımına bağlı olmayan biyomotorin üretimi güçlü bir temele oturmamış olur. Biyomotorin girişimcilerinin tarım ayakları olmadan ya da önemli miktarda yağ alımı yapabilecek portföye sahip olmadan, Türkiye koşullarında ham yağ temini ve biyomotorin üretiminde süreklilik sağlamada başarılı olmaları mümkün değildir. Bu nedenle tarımsal üretime ve/veya iç pazarın kuvvetli bir alıcısı olmaya yönlenmek yararlı olacaktır. Ayrıca çok önemli bir noktayı atlamamak gerekmektedir. 2004 itibarı ile ülkemizde bitkisel yağ fiyatı ve bulunabilirliği- motorin fiyatı değerlendirilmesi içinde biyomotorin maliyeti hesaplanmakta ve dengeleri tutturmak pek çok girişimci için çok zor gözükmektedir. Ancak 2005 ' den başla***** motorin içinde belli artan oranlarda biyomotorinin bulunması başta Avrupa Birliği ülkelerinde olmak üzere zorunluluk olacaktır. Çünkü yeni nesil Diesel motorlu taşıtlar için düşük kükürtlü motorin kullanıma geçilmektedir. Düşük kükürtlü motorinlerde yakıtın sahip olduğu yağlayıcılık özelliği azalmaktadır. Motorine katılacak hem yağlayıcılık özelliğini arttıracak, hem de katkısı ile kükürt içeriğini arttırmayacak ve motor performansında olumsuz etki yapmayacak bilinen tek optimum teknik çözüm, motorine biyomotorin katılmasıdır. Bu kapsamda biyomotorin yakıt sektörünün aranan bir ürünü olacaktır. Biyomotorin yağ teknolojisinin önemli bir ürünü olan ester tipi bir yağ kimyasalıdır. Ülkemizdeki teknik alt yapı ile her kapasitede tesisin uygun maliyetlerle kurulması mümkündür. Çünkü Türkiye yağ teknolojisini bilmektedir. Bu nedenle bir yağ ürünü olarak biyodizelin üretimi sorun olmayacaktır.
matadorgs
03-05-09, 06:42 PM
İŞLEME LİSANSI (BİYODİZEL ÜRETİMİ) BAŞVURUSU İÇİN SUNULMASI GEREKEN BİLGİ ve BELGELER
A) LİSANS BAŞVURU DOSYASINDA SUNULMASI GEREKEN BİLGİ ve BELGELER
1)Başvuru Dilekçesi
(Ekteki örneğe uygun),(Yetkinin müştereken verilmesi halinde,müştereken yetki verilen kişilerin her biri tarafından tüzel kişiliğin adı veya unvanı yazılarak imzalanmalıdır.)
2)Taahhütname
(Ekteki örneğe uygun),(Taahhütnamenin içeriğinde hiçbir değişiklik yapılamaz.) Ayrıca, taahhütnamenin müştereken verilen yetki kapsamında imzalanması durumunda, müştereken yetki verilen şahısların her birinin imzasının taahhütnamede bulunması zorunludur.
3) Tesis Bilgi Dosyası
Tesisleri ile ilgili olarak;
Adı, yeri ve kapasite,
Ünitelerinin adı ve kapasite,
Ünitelerde kullanılacak standart,
Yapılacak faaliyetler ile bunların yıllık hammadde kullanım ve üretim kapasite,
bilgilerinin yer aldığı dosya ile birlikte Üretim tesisine ilişkin olarak Sanayi Odasından alınan KAPASİTE RAPORU’nun noter onaylı sureti )
4) Tarife Dosyası
Tarifeye ilişkin olarak;
Fiyatlandırmada kullanılan ilke, varsayım ve hesaplama yönteminin,
yer aldığı dosya. (hammadde, işçilik vb. sabit ve değişken maliyetler ile birlikte, ÖTV ve KDV dahil satış fiyatı TL/TON)
5)Ortaklar ve Hisse Dağılımı Beyanı
Ortaklardan:
i)Gerçek kişiler için; adı ve soyadı, T.C uyruklular için kimlik numarası, diğerleri için varsa eşdeğeri numara ve ikametgah adresinin,
ii)Tüzel kişiler için; unvanı, bağlı olunan oda, oda sicil numarası ve ikametgah adresinin,
Sermaye payının; sayısı, gruplara göre dağılımı ve tutarlarının,
beyan edildiği metin
6) İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı
10.08.2005 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’e göre alınan Birinci Sınıf Gayri Sıhhi Müesseselere ait ruhsatın noter onaylı sureti.
7) Oda Sicil Kayıt Sureti
Bağlı olunan Sanayi ve/veya Ticaret Odası veya ilgili diğer odalardan, başvuru tarihinden önceki son altı ay içerisinde alınan oda sicil kayıt belgesi aslı veya noter onaylı sureti.
8) Vergi Kimlik Belgesi
Bağlı olunan vergi dairesi ve vergi kimlik numarası bilgilerinin yer aldığı vergi kimlik belgesi sureti veya vergi levhasının onaylı sureti.
9)Yetki Belgesi
Şirketi temsil ve ilzama yetkili kılınanların
Adı, soyadı ve unvanının,
Tatbik imzasının,
Yetkinin sınırlarının,
yer aldığı belgenin başvuru tarihinden önceki son altı ay içerisinde alınan aslı veya noter onaylı sureti,
10) Ana Sözleşme
Tüzel kişilik ana sözleşmesinin, tüm tadiller işlenmiş son halinin Ticaret Sicil Memurluğunca veya noter tarafından tasdiklenmiş bir nüshası.
11)Bitkisel Atık Yağlardan biyodizel üretecek tüzel kişiler, lisans başvuru aşamasında yukarıdaki bilgi ve belgelere ek olarak BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ gereği Çevre ve Orman Bakanlığından geri kazanım tesisi olarak almış oldukları lisansın noter onaylı suretini Kuruma ibraz ederler.
NOT:
1-Aksi belirtilmedikçe, bütün belgeler ve ekleri, ilgililerce tüm sayfaları imzalanmış ve kaşeli olarak asıl veya ilgili kişi / kuruluş ya da noter tarafından son altı ay içinde onaylanmış suret olarak temin edilir.
2-Lisans Başvuru dosyasında yer alan bilgi ve belge sıralaması yukarıda belirtilen şekilde olacaktır.
B) İNCELEME VE DEĞERLENDİRME SÜRECİNDE SUNULMASI GEREKEN BİLGİ ve BELGELER.
1) Üretilen;
i) Otobiyodizel’in, Türk Standardları Enstitüsü tarafından hazırlanan, Ekim 2005 tarihli “TS EN 14214 Otomotiv Yakıtları - Yağ Asidi Metil Esterleri (YAME/BİYODİZEL) – Dizel Motorlar İçin - Gerekler ve Deney Yöntemleri” Standardına, (Akaryakıt Seri No:2, 05/01/2006 tarih 26044 sayılı Teknik Düzenleme Tebliği),
ii) Yakıtbiyodizelin, Türk Standardları Enstitüsü tarafından hazırlanan, ekli Eylül 2005 tarihli “TS EN 14213 Isıtma Yakıtları – Yağ Asidi Metil Esterleri (YAME) – Gerekler ve Deney Yöntemleri” Standardına, (Akaryakıt Seri No:3, 05/01/2006 tarih ve 26044 sayılı Teknik Düzenleme Tebliği)
uygun olması zorunlu olup, akredite laboratuardan alınan analiz belgelerinin noter onaylı sureti;

2) Biyodizel satışına ilişkin olarakEPDK’dan dağıtıcı lisansı almış şirket/şirketler ile yapılan anlaşmasının aslı veya noter onaylı sureti,
3)Yıllık üretim projeksiyonu;
i) Otobiyodizel ve Yakıtbiyodizel için üçer aylık dönemler halinde yıllık olarak üretim miktarının,
ii) Üretimde kullanılan yerli veya ithalden temin edilen bitkisel yağın türü ve miktarının, üçer aylık dönemler halinde yıllık olarak,
beyan edildiği dosya,
4)Sanayi Sicil Belgesinin aslı veya noter onaylı sureti,
Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm gereği;
“- Kurum tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmede tüm lisanslar açısından ilgili mevzuatta öngörülen amaçlara uygunluk göz önünde bulundurulur.
İnceleme ve değerlendirme sürecinin sonuçlandırılabilmesi için, başvuru sahibinden, ihtiyaç duyulan her türlü ek bilgi ve belge ayrıca istenebilir ve başvuru sahibi gerçek veya tüzel kişiyi temsile yetkili şahıslar doğrudan görüşme yapmak üzere çağrılabilir.”


[size=6pt]Alıntı[/size]
 
Ynt: Biodizel..

Düz pompalı traktörlerimiz olmadığı sürece kendi yaptığımız BioDizeli kullanamıyoruz ki....

Satamıyoruz da otorite zırt pırt wergi mewzuatını değiştiriyor...Kaçak göcek 10 numaracılar gibi de olmaz....
 
Ynt: Biodizel..

uzay kasa link=topic=23318.msg786517#msg786517 date=1382211947' Alıntı:
Hukuki düzenleme yapılmış aslında fakat ucu açık bırakılmış.Kanun maddelerini anlamak ve yorumlamak da zor iş.İlle savcı mı olmak lazım anlamak için anlayamıyorum...
türkiyede bürokrasi çok çarpık kağıtların dilinden anlamak için okulunu okumak şart yada tüm zamanını o işe ayıracan
 

Ynt: Biodizel..

Piyasadan perakende metanol bulmak hayli zor bu nedenle biodizel imalatı ekonomik değil. İmalatı kolay gibi görünüyor ama ürün kalitesi çok önemli DİKKATLİ olmak gerekli.
 
Ynt: Biodizel..

09 Aralık 2013 - 11:42

Biyodizele ÖTV teşviği
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Maliye Bakanlığının yürüttüğü çalışmalar sonucunda bitkisel atık yağların geri kazanımına vergi teşviki geldi.

AA

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, bitkisel atık yağların yarattığı çevre felaketinin önüne geçmek ve bu yağları ekonomiye geri kazandırmak için harekete geçti. Maliye Bakanlığı ile çevre sorununa ilişkin yürütülen çalışma sonucunda, bitkisel atık yağların geri kazanımının vergisel yönden teşvik edilmesine ilişkin hazırlıklar tamamlandı.

Konuya ilişkin Bakanlar Kurulu Kararıyla yurt içinden toplanan yağlardan elde edilen oto biodizelin, dağıtıcılarca motorine karıştırılarak satıldığının tespiti halinde biodizelli motorin için daha önce ödenen ÖTV ' nin yüzde 2 ' lik kısmı dağıtıcılara iade edilecek. Düzenleme uyarınca, dağıtıcılarca satılan bin litre motorinde 20 litre bitkisel atık yağdan elde edilen oto biodizelin karıştırıldığının tespiti halinde ise bin litre oto biodizelli motorinin içerisindeki 20 litre biodizel için ödenen ÖTV ' nin tamamı geri verilecek.

Atık yağ toplanılması özendiriliyor Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, vatandaşların bitkisel atık yağlarını toplamaları için market, alışveriş merkezi, park gibi yerlere 'atık yağ toplama cihazları' yerleştirecek.

Bakanlık, ayrıca, kentsel dönüşüm kapsamındaki yeni binalara yerleştirilecek tahliye sistemiyle, atık yağlar depolarda birikecek. Kullanılmış yağlar, bu şekilde ekonomiye geri kazandırılacak. Çevresel tahribatlar ve yüksek maliyetlerin de önüne geçilecek.
 

Benzer Konular