Ynt: AGCO Türkiye Röportajı/MF vd..
Rahat okunsun.. kısa kısa alıntıladım..
AGCOnun
Türkiyede bahtsız bir geçmişi var.
UZELin içinde yaşanan sıkıntılar
nedeniyle büyük pazar kayıplarımız
oldu. Pazarda %25 ile liderken geçen
yılları %5lerle kapattık. Şimdi
%7ler civarındayız, ama önümüzdeki
yıl istediğimiz seviyeye geleceğiz
Traktörcü olmanın
gerçek şartı önce motorun olacak.
Bugün büyük markalara baktığınızda
hepsinin motoru vardır. Motoru olmayan
markalar ayakta kalamadılar. Bugün
yerli üreticilerin en büyük sıkıntısı
motordur. Çünkü ortalama traktörün
3de 1i motordur. Türkiyede son
7-8 ayda motor fiyatı %25 pahalandı.
Şuanda AGCO bütün serilerinde
Sisuya geçti.
Bizi diğer gruplardan ayıran en büyük özelliğimiz tarımın dışında başka işimiz olmamasıdır. New Holland, John Deerein iş makineleri vardır. AGCOnun tek işi tarım. 10 milyar dolar civarında ciromuz var ve 150 ülkede faaliyet gösteriyoruz.
Türkiyede Massey, Valtra, Fendt, Laverda iyi bilinen markalar. Masseyin geçmişi 1950lere, Fendtin geçmişi 1970lere dayanıyor. Laverda da aynı şekilde. En yenisi 2003te lisans sözleşmesi yapılan Valtradır. Bilinirliği en yaygın olan hiç şüphesiz Masseydir. Massey 2008e kadar UZEL üzerinden ürünlerini Türkiyeye dağıttı. Ama daha sonra aile içinde çıkan sıkıntılar nedeniyle Massey ayağı durdu. Ben de o tarihte şirketin genel müdürüydüm. Tabi 500 binin üzerinde parkı var ve bir taraftan Massey markalı ürettiğimiz traktörlerin garantisi bulunuyor. Bununla beraber İthal ettiğimiz traktörler var. Güçlü bir marka için büyük bir sıkıntı yaşandı. Bir süre beklendi, sonuç alınamayacağı anlaşılınca UZEL ile sözleşme feshedildi. Sonra kendi şirketimizi kurduk. 2011e kadar bu şekilde devam ettik. İlk faturayı 2009un ortalarında kestik. Tabi bütün bayi teşkilatı dağılmış, yeniden toparlanması gerek. Ciddi bir güven sorunu var, ne olacağını kimse bilmiyor. Daha önceki ürün gamı Türkiye şartlarına göre değiştirilmiş, bir anda o kayboldu. Alt grupta UZEL en büyük kaynağımızdı. Hem Türkiyede satılıyordu, hem ihraç ediliyordu. 075 grubunda bir anda ürünsüz kaldık. Bölgelerden ürün toplayarak bu sorunu giderdik.
Bizim 75 beygire kadar olan traktör ihtiyacımız Manisadan geliyor şuan. Buradaki fabrika 2010 yılında kuruldu ve 4 yıldır faaliyette. Bu yıl içerisinde boyahane devreye girecek. Kabinli traktörü de devreye alacağız. Tümüyle yerli kabin kullanacağız. Üretimde 3 kaynağımız var, ihtiyaç duyduğumuz traktörlerde. 75 beygire kadar olanlar Manisadan, 3600 serisi dediğimiz traktörlerimiz İtalyadan, 5400, 5600, 6600, 7600, 8700 grubumuzda Fransadaki fabrikamızdan geliyor.
Hedeflerimizi anlatmadan önce bir şeyin üzerini çizmek istiyorum. Biz yedek parçamızı Türkiyeden alıyoruz. 80 milyon dolarlık bir katma değer sağlıyoruz. Bu ilerleyen yıllarda 150 milyon dolara çıkacak.