dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??


dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

bende merak ediyorum ...
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

Dizel motorda volan çapının ve kütlesinin motor tanım eğrisine (motor devrine bağlı olarak güç, özgül yakıt sarfiyatı ve tork değişim eğrisi) herhangi bir etkisi bulunmamaktadır.

Örneğin X marka motor üreticisi firma, motorlarında kullanılacak volan için şöyle bir standart bildirmektedir; motor hacmi 2,5 lt ' den az olan motorlarda en fazla 54 kg volan ağırlığı, motor hacmi 2,5 lt ' den fazla olan motorlarda en fazla 90 kg volan ağırlığına izin verilmektedir. Ağırlık dışında bir de volanın atalet değerlerinde bir sınırlama verilmiştir. Volan çapıyla ilgili herhangi bir sınırlama yoktur. Eğer volan çapına ve ağırlığına bağlı olarak motorun karakteristik eğrisi değişecek olsaydı, motor üreticisi firmalar, kullanılacak olan volanın bütün teknik değerlerini vermek zorundaydılar. Aksine volana ait ağırlık ve atalet değerleri, araç üreticisi firmalara üst sınırlar dışında serbest bırakılmıştır.
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

tork artışı veya eksilişi açısından etkisi zaten olmaz .. sabit tutmaya çalışabilirmi mi diye düşündüm...konu bu ...
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

Motor tanım eğrisinin, torkun motor devrine göre değişimini yani sizin tabirinizle tork sabitliğini göstermekte olduğu konusunda hemfikiriz sanırım. Bu eğrinin volan tasarımından bağımsız olduğunu kabul edersek, sanırım istenilen cevaba ulaşmış oluruz.

atilla link=topic=22836.msg188473#msg188473 date=1245349879' Alıntı:
tork artışı veya eksilişi açısından etkisi zaten olmaz .. sabit tutmaya çalışabilirmi mi diye düşündüm...konu bu ...
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

ersanakyai link=topic=22836.msg188573#msg188573 date=1245357263' Alıntı:
Motor tanım eğrisinin, torkun motor devrine göre değişimini yani sizin tabirinizle tork sabitliğini göstermekte olduğu konusunda hemfikiriz sanırım. Bu eğrinin volan tasarımından bağımsız olduğunu kabul edersek, sanırım istenilen cevaba ulaşmış oluruz.
hani,yani pik tork ihtiyacında , motorun genel dengelemesini yapan volan ın kütlesinin sağladığı atalalet ve dinamik potansiyal enerjisinin ..torkun sabit tutmaya katkısının olacağını düşünüyorum...çünki tork bir döndürme gücü diyebiliriz .. hızlanmış bir volan kütlesininde döndürme atalet momenti vardır...bu arada torkunda ani dalgalanmalardan etkilenmesine yardımcı olur diye düşünüyorum...
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

Motorun karakteristik eğrileri çıkarılırken motora bir karşı kuvvet uygulanmalı ki ürettiği güç ölçülebilsin. Bremze tezgahları, dinamometreler gibi motorun hareketini frenleyerek (yani motora karşı kuvvet uygulayarak) o anki üretilen güç ve torku ölçebiliyorlar ve bildiğim kadarıyla bu ölçüm esnasında motor üzerinde volan bulunmuyor.

Volanın kütle ve ataletinin bence motor üzerindeki en büyük etkisi, ani yük değişimleri esnasında hissedilir. Sabit veya ani olmayan yük değişimlerinde 30 kglık volan ile 50 kglık volan kullanılan bir araçta herhangi bir fark oluşmayacaktır. Asıl fark, vites değişimi esnasında görülür. Hafif volanlı araç, motor üzerindeki yük kaldırıldığında devir değişimlerine anında cevap verebiliyorken, daha ağır kütleli volana sahip motor, devir değişimlerine daha geç cevap verilecektir. Kısacası hafif volanlı motor, maksimum devire örneğin 3 saniyede çıkabiliyorken, daha ağır volanlı motor 4-5 saniyede çıkabilir diye düşünüyorum.



atilla link=topic=22836.msg188576#msg188576 date=1245357968' Alıntı:
ani ,yani pik tork ihtiyacında , motorun genel dengelemesini yapan volan ın kütlesinin sağladığı atalalet ve dinamik potansiyal enerjisinin ..torkun sabit tutmaya katkısının olacağını düşünüyorum...çünki tork bir döndürme gücü diyebiliriz .. hızlanmış bir volan kütlesininde döndürme atalet momenti vardır...bu arada torkunda ani dalgalanmalardan etkilenmesine yardımcı olur diye düşünüyorum...
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

ersanakyai link=topic=22836.msg188582#msg188582 date=1245358723' Alıntı:
Motorun karakteristik eğrileri çıkarılırken motora bir karşı kuvvet uygulanmalı ki ürettiği güç ölçülebilsin. Bremze tezgahları, dinamometreler gibi motorun hareketini frenleyerek (yani motora karşı kuvvet uygulayarak) o anki üretilen güç ve torku ölçebiliyorlar ve bildiğim kadarıyla bu ölçüm esnasında motor üzerinde volan bulunmuyor.

Volanın kütle ve ataletinin bence motor üzerindeki en büyük etkisi, ani yük değişimleri esnasında hissedilir. Sabit veya ani olmayan yük değişimlerinde 30 kglık volan ile 50 kglık volan kullanılan bir araçta herhangi bir fark oluşmayacaktır. Asıl fark, vites değişimi esnasında görülür. Hafif volanlı araç, motor üzerindeki yük kaldırıldığında devir değişimlerine anında cevap verebiliyorken, daha ağır kütleli volana sahip motor, devir değişimlerine daha geç cevap verilecektir. Kısacası hafif volanlı motor, maksimum devire örneğin 3 saniyede çıkabiliyorken, daha ağır volanlı motor 4-5 saniyede çıkabilir diye düşünüyorum.
katılıyorum...tarım traktörleri dizellerinde devir düşüktür ..otomobillerde doğal olarak daha yüksektir ... aynı şekilde traktör dizelleri daha yükesk torkludur ki bunu gerektiriyor...katılım için teşekkür ederim....
 
Ynt: dizelin volan çapının ve kütlesinin büyük oluşu , tork dengesine etkisi??

ersanakyai link=topic=22836.msg188586#msg188586 date=1245359202' Alıntı:
Rica ederim, benim için zevkti.
ben bayılırım böyle teknik tartışmalara ... çok teşekkür ederim...
 

Benzer Konular


Hakkımızda

TrakKulüp, içinde 100.000'den fazla konuyu, 1.300.000'den fazla mesajı barındıran Türkiye'nin ilk ve en büyük traktör, tarım ekipmanları ve çiftçilik paylaşım sitesidir. 86.000 üyemiz gibi sizi de aramızda görmek isteriz.
Üst Alt