ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU


Dün, yeni erkunt almış bir arkadaştan gelen sorular için aşağıdaki cevabı yazmıştım, sizlerle de paylaşmak isterim, Erkunt kullanıcıları için faydalı olur inşallah.

Öncelikle traktörünüz hayırlı olsun, allah kazasız belasız, hayırlısıyla kullanmayı, ödemeyi nasip etsin.

Bildiğiniz gibi Erkunt, yakın zamanda model sayısını arttırdı, baştan beri tanıdığınız Bereket 60, Nimet 70T ve Servet 80T modellerine ek olarak ekonomik seri olarak adlandırılan Kısmet 55, Bereket 60e, Nimet 70e ve Servet 80e modellerini ürün yelpazesine kattı. E serisinin normal seriden farkı, şanzımanının 12+12 vitesli italyan carraro marka oluşudur. Bazı arkadaşlarda carraronun newholland TD serisi ile aynı şanzıman olduğu yönünde fikirler oluşmuş, carraro ile td şanzımanı birbirinden farklıdır, tek ortak noktaları vites sayılarının aynı oluşu. Ekonomik ve kullanışlı bir şanzıman olduğu için Carraro marka şanzımanı kullanan birçok traktör üreticisi var; bunlardan bazıları massey ferguson (3600 serisi), Carraro(bütün serileri :)) , John Deere, Claas, Landini, Farmtrac, ve Tümosan.

16+8 vitesli ZF şanzıman ise Alman tasarımı bir şanzıman olup hidrolik kaldırıcısı da dahil olmak üzere üretimi tamamen Erkunt tarafından Türkiyede yapılmaktadır. E serisi Nimet ve serveti, etiketi dışında ZF serisinden ayrımanın en kolay yolu, ZF serisinde kaportanın ön alt kısmındaki siyah etek, e serilerinde yoktur, e serilerinin önü ZF serilerine göre daha alçaktır.

Gelelim her 2 şanzıman için de tarlada dikkat etmeniz gereken noktalara:

1- Traktörü kullanırken özellikle pulluk ile sürümde 1400-1500 devir aralığında çalışmanız hem çekiş, hem de yakıt açısından faydalı olacaktır. Fazla gaz vermek, gereksiz mazot yakmaktan başka bir işe yaramaz. Bir de hidrolik hassasiyetini iyi yapmak önemli, pullukla sürüm esnasında hidrolik kollarından sarı kolu en aşağı indirdikten sonra kırmızı kolu hafif hafif yukarı kaldırmaya başlayın, traktörün zorlanmadan çekebildiği seviyeye geldiğinde bırakın, sonrasında ayar yapmanıza gerek yok, sıra başında da oks ile kaldır-indir yaparsınız. Belki hidrolik hassasiyet ayarını ilk başlarda yapmakta zorlanabilirsiniz, ama zamanla alışırsınız. Aslında diğer markalarda tarla sürümünde hassasiyet (yani çeki kontrolü) ayarı ile sürüm yapıyorsanız zaten erkuntta da zorlanmazsınız. Bunları niye anlatıyorum; maalesef çoğu çiftçimiz sürüm esnasında hassasiyet ayarı yapmayı bilmeden sürekli olarak hidrolik kollarını kaldırıp indirerek sürüm yapıyor, bu da yakıtta ciddi artışlara neden oluyor.

2- İkinci önerim, traktörünüze uygun ekipman kullanın. Başkaları tarafından Erkunt maalesef kendinden güç olarak üstün olan traktörlerle kıyaslanmakta, bu da kullanıcılarını yanlış yönlendirmekte. 10-15 beygir fazla güce sahip traktörlerde kullanılacak ekipmanları erkuntlarda kullanmaktalar. Bu da hem traktörün performansında kayba, yakıtında ve arıza verme olasılığında artışa neden olmaktadır. Bu nedenler yörenizde erkuntunuzla aynı beygir civarındaki traktörler ne ekipman kullanıyorsa siz de onu kullanın, bayinin, komşunun gazıyla, sözüyle traktörünüzü ve cebinizi yıpratmayın.

3-Bakımlarını düzenli olarak ve serviste yaptırın ki 2 yıl boyunca (yeni modellerde 3 yıl) garantisi devam etsin.

4-Motoru turbolu olan Nimet ve servetlerde dikkat etmeniz gereken bazı konular var, traktörü ilk çalıştırdığınızda 1-2 dakika boyunca yüksek devirlere çıkmayın, mümkünse motor rölantide çalışın ki turbo bu esnada kendisini yağlayabilsin. Uzun süre çalıştıktan sonra da hemen stop etmeyin, yine 1-2 dakika rölantide bekleyin. Böylece motorunuzun ömrünü uzatmış olursunuz. Bu Erkunt'a özgü bir durum değil, turbolu olan bütün traktörlerde dikkat edilmesi gereken bir konudur. Çünkü turbo, motorun en hassas ve pahalı parçalarından biridir. Herhangi bir şekilde yağlama sisteminde oluşacak bir arıza, turbonun kısa zamanda ciddi hasarlar görmesine sebep olacaktır. Motorun ilk harekete geçirilmesi sırasında yağ pompasından basılan yağın, turbo kompresör mil ve yataklarına varması hayli zaman alacağı için, ani gaz vermekten kaçınılmalıdır. Diğer bir durum ise, motorun durdurulması sırasında turbo kompresör milinin ataletinden dolayı, bir süre daha dönmeye devam edeceğinin unutulmaması gereğidir. Bu sırada yağ pompası çalışmadığı için, ünite yağlanamamaktadır. Bu yüzden motor, önce relanti devrine düşürülmeli, sonra durdurulmalıdır. Yanlış bir inanışı ortadan kaldırmak için de ufak bir açıklamada bulunayım, eğer bir motor 75 beygir güce sahip ise turbolu olduğu için gücü 85-90 beygire çıkmaz, üzerindeki turbo sayesinde sahip olduğu güç 75 beygirdir. Eğer ki turbosunu sökerseniz gücü düşer.

5-Traktörünüzde Eurodizel kullanın.

6- Bu maddeyi sadece ZF kullanıcıları için yazıyorum; yolda giderken genellikle son viteste yani H4' te iken motorun baygın kaldığını düşünebilir, yokuşta vites düşmek zorunda kaldığınız için şikayet edebilirsiniz. Bunun nedeni, traktörün son hızının yüksek oluşu (40km/sa) ve ağırlığının gücüne göre yüksek oluşudur. Eğer düz yolda kullanım oranınız fazla ise, genellikle taşımacılık yapacak iseniz ağırlık azaltmak iyi bir yöntem olacaktır, ön ağırlıkları sökebilirsiniz, mümkünse arka ağırlıklardan da azaltma yapabilirsiniz. Şimdi bazı arkadaşlar, böyle külfetli bir iş önerdiğim için bana kızabilir fakat ön ve arka ağırlıkların yapılış amacı zaten budur, aksi bir durum olsa ağırlıkların sökülür-takılır yapılmasına gerek kalmazdı değil mi. Kaldı ki Erkunt, her modeli için aynı güçteki diğer markalardan fazla sayıda ağırlık ile traktörlerini donatmaktadır. Tabi ağırlık azaltması durumunda tarla uygulamalarında patinaj artacaktır. Fakat sadece taşımacılık yapılan durumlarda da 600kg ek ağırlığı traktöre taşıtmak hammallıktır, yakıtı da olumsuz etkiler.

7- Yine ZF serisi için yazıyorum: Yolda giderken (yülkü iken L1) L2, L3, L4 ,H4 vites sırası ile hızlanırsanız traktörün ivmelenmesi iyi olacaktır. Aslında ideal vites değişimi; (yülkü iken L1) L2, L3, H3, L4, H4 şeklinde olmalı, fakat H3ten L4e geçerken aynı anda 2 vites kolunu değiştirmek gerektiği için biraz zahmetli olmakta. ZF şanzıman, buçuklu vitese sahip olduğu için 2-3-4 viteslerinin arası biraz açık tutulmuş, bu ara da buçuk vitesle kapatılmaya çalışılmış, eğer düz yolda buçuk vitesi kullanmazsanız yokuşta motor çekişten düşecektir. Yokuş çıkarken eğer 4H ile gidiyorsanız ve bayılmaya başladıysa H3 yerine L4e takmanız daha doğru olacaktır, zaten H3e takmanız durumunda motor yığılma yapacaktır, bu da senkromeçlerinizi aşırı zorlanması anlamına gelir.

8- Son olarak, gereksiz ve anlamsız bir kıyaslama şekli olduğunu hatırlatmakla birlikte, olur da köyde sizinle traktör çekiştirmek isteyenler olursa, ZF için en ideal çekişme vitesleri tarla konumunda L2,H2,L3 ve H3 tür, yol viteslerini kullanmayın. Carraro için de B1,B2,B3 ve B4'tür. Motora da fazla gaz vermeyin, 1400 deviri geçmesin. Ve mümkünse debriyajdan ilk ayağını çeken siz olun :)

ZF şanzımanın 18.4/30 arka lastiğe göre hız tablosunu aşağıdaki adreste bulabilirsiniz, zaten traktörünüzün üzerinde de buna benzer bir grafik tablosu var:



Kısmet ve bereket 60e'lerdeki Carraro şanzımanın 14.9/30 lastiğe göre hız tablosunu da aşağıdaki adresten inceleyebilirsiniz. Bu modellerde 1400 motor devrinde saatte 310 metre ilerleme hızına sahip sürüngen vites bulunmaktadır. Sarı renkliler geri vites hızlarını göstermekte:




Nimet e ve servet e' lerde kullanılan carraro şanzımanın (kısmet ve bereket 60e deki şanzımanın üst versiyonu) 18.4/30 arka lastiğe göre hız tablosu da aşağıdaki adrestedir. Sarı renkliler geri vites hızlarını göstermekte:




Umarım az da olsa size bişey katabilmişimdir.
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

yazın için teşekkürler abi kullanıcılara lazım olacak önemli bilgiler içeriyo
abi birde şunu soracaktım ben erkunttun yeni modellerdeki zf şanzımanında levye var diye biliyordum ama sitedeki bazı yorumlar kafamı karıştırdı yani şimdi 2011 model zf şanzımanlı bir enkunt ta ileri giderken geri alabiliyozmu ?
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

Sadece Carraro şanzımanlı modellerde senkromeçli ileri-geri vites var, ZF şanzımanlılarda yok.

enter link=topic=39228.msg339459#msg339459 date=1297501594' Alıntı:
yazın için teşekkürler abi kullanıcılara lazım olacak önemli bilgiler içeriyo
abi birde şunu soracaktım ben erkunttun yeni modellerdeki zf şanzımanında levye var diye biliyordum ama sitedeki bazı yorumlar kafamı karıştırdı yani şimdi 2011 model zf şanzımanlı bir enkunt ta ileri giderken geri alabiliyozmu ?
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

ersan abi birde demişsinya 75 hp servet turbo var die 85 90 hp ye çıkmaz turbolu 75 hp yani benim nimet 68 hp turbo dahil 68 yani uzerinde bunların 8 bg turbo verse 60 bg lik 3 silindir motormu var bunlarlamı yapıyo bu makina bu işleri eger oyleyse valla tbr etmeli süper??
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

bu bilgilerin hepsini dezenli ve birada topladıgınız için tesekkurler.. parca parca her konuda anlatılmıştı ama böle cok iyi olmuş..
 

Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

bende yeni aldım daha gelmedi motor zf olanından bu bilgiler işimize yarar ve bazı özelliklere uyum saglasakta vites bilgileri ve Teknik olarak bilgilerinize teşekkür ederim..
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

Teşekkürler Ersan bey önemli bilgiler,size bir sorum olacak nimet 70 tek çekerin 4 lü 10 numara pulluğu çektiği toprakta nimet 70 çift çeker 4 lü 12 numara pulluğu çekebilirmi.
 
Ynt: ERKUNT Kullanıcıları için birkaç İPUCU

Dün cevap yazmıştım pulluk konusunda size :) görmediniz sanırım.

ZEKİ link=topic=39228.msg339680#msg339680 date=1297531280' Alıntı:
Teşekkürler Ersan bey önemli bilgiler,size bir sorum olacak nimet 70 tek çekerin 4 lü 10 numara pulluğu çektiği toprakta nimet 70 çift çeker 4 lü 12 numara pulluğu çekebilirmi.
 

Benzer Konular