Yeni bir arac gelistirmek cok ama cok zor bir istir, enazindan 10 yil zaman ve onlarca milyon dolar harcama gerektirir.
Traktor gibi agir sartlarda calisan aracin sanzimanini gelistirmek cok zordur, disli oranlarinda falan oynarsiniz ancak, motor blogunu yaparsiniz ama silindir, gomlek, yakit sistemi, mars, elektrik sistemi ontakim falan hepsinde patent korumakari vardir, yaptormazlar.
Bakin ulkemizde binlerce kamyon ve otobus yapiliyor, birtek Ford kamyon motoru bizde yapilir, baska kamyon ve tir motoru ve ya otobus motoru yapilmaz. Neden ? Ilk nedeni boyle bir calisma icin cok buyuk sayda imalati planlamaniz lazim ki baslangictaki arastirma gelistirme masraflarinizi o sayiya yayabilesiniz. Belli parcalarin imalatta kullnilabilmesi icin belli sayida alinmasi gerekir, yani yilda 100 arac yapmak icin piyasada ureticiden piston fiyati isteseniz iyi fiyat alamazsiniz. Diyelim yillik 1000 traktor icin 1000 set, istediniz iyi fiyat aldiniz, birseyler olur da o sayiya ulasamazsaniz bile o miktar siparisi satin almaniz lazim, yoksa birdaha vermezler, adam size guvenip yapti almak zorundasiniz.
Belli markalarin iyi sasileri uzerine, alabildiginiz motor ve ona uygun sanziman ile baslarsiniz, baska sans yok. Uzun sure bu uretimle gider yavas yavas model yapmaya baslarsiniz.
Onemli olan bir parcayi iyi yapabilmektir, bircok fabrika binek araci yapar, milyonlarca, ama hic arac yapmayan Bosch onlara fren sistemi satar daha cok kazanir. Boyle dusununce yeni bir sistem parcalari yapmak kisa surede komple arac yapmaktan daha karlidir.
Bizde traktor yapanlara daha 15-20 yil firsat vermek lazim ki buyuyebilsinler yeni seyler gelistirebilsinler.
Son gelen Mahindra ya bakin, nasil buyuk, neden buyuk cunku milyarlik Hindistan pazari elinde, ic pazara sattiklari bile ona buyuk sans veriyor disari aciliyor. Simdi artik yeni teknoloji gelistiriyor cunku yillarca dev gibi pazara standart mallarini satip hem tecrube kazandi hem sermaye yapti arastirmaya para ayirabildi.
Traktor gibi agir sartlarda calisan aracin sanzimanini gelistirmek cok zordur, disli oranlarinda falan oynarsiniz ancak, motor blogunu yaparsiniz ama silindir, gomlek, yakit sistemi, mars, elektrik sistemi ontakim falan hepsinde patent korumakari vardir, yaptormazlar.
Bakin ulkemizde binlerce kamyon ve otobus yapiliyor, birtek Ford kamyon motoru bizde yapilir, baska kamyon ve tir motoru ve ya otobus motoru yapilmaz. Neden ? Ilk nedeni boyle bir calisma icin cok buyuk sayda imalati planlamaniz lazim ki baslangictaki arastirma gelistirme masraflarinizi o sayiya yayabilesiniz. Belli parcalarin imalatta kullnilabilmesi icin belli sayida alinmasi gerekir, yani yilda 100 arac yapmak icin piyasada ureticiden piston fiyati isteseniz iyi fiyat alamazsiniz. Diyelim yillik 1000 traktor icin 1000 set, istediniz iyi fiyat aldiniz, birseyler olur da o sayiya ulasamazsaniz bile o miktar siparisi satin almaniz lazim, yoksa birdaha vermezler, adam size guvenip yapti almak zorundasiniz.
Belli markalarin iyi sasileri uzerine, alabildiginiz motor ve ona uygun sanziman ile baslarsiniz, baska sans yok. Uzun sure bu uretimle gider yavas yavas model yapmaya baslarsiniz.
Onemli olan bir parcayi iyi yapabilmektir, bircok fabrika binek araci yapar, milyonlarca, ama hic arac yapmayan Bosch onlara fren sistemi satar daha cok kazanir. Boyle dusununce yeni bir sistem parcalari yapmak kisa surede komple arac yapmaktan daha karlidir.
Bizde traktor yapanlara daha 15-20 yil firsat vermek lazim ki buyuyebilsinler yeni seyler gelistirebilsinler.
Son gelen Mahindra ya bakin, nasil buyuk, neden buyuk cunku milyarlik Hindistan pazari elinde, ic pazara sattiklari bile ona buyuk sans veriyor disari aciliyor. Simdi artik yeni teknoloji gelistiriyor cunku yillarca dev gibi pazara standart mallarini satip hem tecrube kazandi hem sermaye yapti arastirmaya para ayirabildi.